Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan kyläpaikassa ei huomioitu tämän allergiaa (törkeä/uskomaton tapaus)

Vierailija
31.03.2023 |

Pojallani 5v, on maitoallegia. Eli hän ei saa syödä mitään maitopohjaista, ei siis kermaa, normaali jugurttia, viilejä tms, eli mitään mitkä sisältää lehmän maitoa. Ja tämä on eri asia kuin laktoosiyliherkkyys. Nämä siis selvennyksenä heille jotka eivät tiedä mikä on maitoallergia. Jatkuvasti tätäkin joutuu opettamaan. Hiihtolomallakin kotimaisessa kylpylässä tarjoilija meinasi tuoda normaalia jäätelöä, vaikka olin juuri sanonut maitoallergiasta. Hän katsoi hölmönä että eihän tämä ole maitoa, vaan kermajäätelöä. Silloin ajatukseni olivat kyllä painokelvottomat mutta ohjeistin häntä, enkä tiedä menikö perille. Pientä perehdytystä työntekijöille jos ei amis opeta noita allergiajuttuja!

Niin, asiaan: poikani oli kutsuttu kaverinsa synttäreille ja pyydetty allergiat etukäteen. Jes, ajattelin, nyt poikakin saa tarjoilua siinä missä muutkin. Vaan eipäs saanut. Pelkällä mehulla ja sipseillä mentiin. Kaikessa makeassa oli maitotuotetta. Poika pettyneenä kertoi että jokaisen leivonnaisen eteen oli laitettu lappu jossa lueteltiin allergeenit. Ja kaikissa oli maitotuotetta paitsi sipseissä, varmisti tämän paikan äidiltä. Siis haloo. Voiko joku olla tosiaan näin typerä? En halua uskoa että kyse on v...uilusta, kyseessä vielä lapset ja tietääkseni poikaani ei kiusata tms.

Eli allergiat kysytään jotta tiedetään laittaa lappuset kakkujen eteen??! Miksi niitä sitten edes kysytään? Vai siksikö, että jos pojallani ei olisi tuota allergiaa, ei lappuja olisi tarvinnut laittaa? Tai jotain? Mitä? Kertokaa te jotka olette tähän törmänneet. Itse en ole tällaista kuullut tapahtuneen missään. Eli että noin kuitataan allergiat = on huomioitu allergiat. Aion kyllä hiukan keskustella kyläpaikan äidin kanssa kun hänet nään, että mitä oli mielessä? Meillä on lapsensa syöneet kyllä hyvällä halulla kakkuja.

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit vienyt pojan mukana jonkun hänelle sopivan leivonnaisen mukaan tarjottavaksi . Ei voi olettaa että jokainen perheenäiti osaa luonnostaan kaikki erikoisruokavaliot ja osaa valmistaa niitä .

Perheenäiti? Ja ap antaa palautetta äidille? Missä taas kerran isät?

Lapsella on pähkinäallergia, maitoallergia, laktoosiintoleranssi, sitrusallergia ja keliaakia jotenka isänä en jaksa puuttua asiaan. Äiti hoitaa perheessä kokkailut lapselle. Isänä keskityn muihin asioihin.

Vierailija
122/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo toki, mutta hyvähän tuo olisi. Poika näki ainesosat eikä syönyt allergeeneja tai tullut anafylaktista shokkia.

Meille kävi kerran ravintolassa niin että seurueessa oli ruoka-aineallergikko ja ilmeisesti viereisessä pöydässä keliaakikko. Seurueeseemme tuotiin eri näköinen annos allergikolle (ei sisältänyt mitään hänen allergiaansa liittyvää). Mainittiin tästä tarjoilijalle, joka lähti kiireesti seuraavaan pöytään. Siitä taas yksi ruokailija suuntasi saman tien vessaan. Veikkaus keliakiasta liittyy annosten sisältöön.

Erittäin hyvä tapahan se on jos kaikki allergeenit on nähtävissä suoraan annoksen vieressä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se allergisen elämä tahtoo olla. Ihan turha siitä on tuollaisia pultteja vetää ja sättiä ja läksyttää muita ihmisiä. Ikinä ei voi täysin luottaa ulkopuolisissa allergia-asiaan, eikä mielestäni sellaista voi vaatiakaan. Ihmisiä on jopa kuollut siihen, kun on ravintolassa tarjottu esim. pähkinäallergiselle pähkinää sisältävää ruokaa, vaikka asiasta on kuinka sanottu etukäteen.

Ihminen itse on tässäkin asiassa vastuussa itsestään ja aloittajan tapauksessa sinä, ap, olet vastuussa alaikäisen lapsesi syömisistä. Ei kukaan muu.

Sättiminen ja läksytys... No joo, jos kotimaisessa kylpylässä henkilö tuo asiakkaalle kermajäätelöä väittäen koska näkyvää maitoa ei ole, että se on sallittua... niin kyllä saattaisin suutahtaa itsekin ja VÄHIMMILLÄÄNKIN on syytä ohjeistaa tätä tarjoilijaa.  Ja palaute kylpylään että nyt ohjeistakaa niitä työntekijöitä. Kyllä ruoka-allergiset ravintoloissa/lounasruokaloissa/juhlissa joissa on tarjoilua, käyvät.

Toki allerginen joutuu olemaan epäilevällä kannalla ja kyselevämpi enemmän. Kaverini, keliaakikko, sai kerran eteensä gluteenittomat ruisnapit. Kävi sanomassa tarjoilijalle että ei näin. Pyysi anteeksi ja sai jotain hyvitystäkin. Vahinko oli lähellä. Ajatuksissaan olisi voinut syödä ne, mutta alkoi sitten miettimään että siis mitä mä sain, gluteenittomat ruisnapit. 

Minulta keliaakikollta tarjoilija kysyi suoraan että kai soija käy niin voin syödä kaikkea mitä heillä on tarjolla. No en voi ja silti yritti tarjota samoja vehnää sisältäviä ruokia. Soijakastikkeessa on vehnää, samoin vehnänuudeleissa. Tämä on todella yleistä, valitettavasti, että ravintolahenkilökunta eli tarjoilija ja kokki eivät ymmärrä vaan tarjoavat ei sopivia syötäviä. Ja sanon etten ole vaikea asiakas, mutta ihmettelen ettei alalle koulutettu ihminen ymmärrä.

Tavallista soijakastiketta voi kylläkin keliaakikko syödä. Vaikka sisältää vehnää, niin se on valmistusprosessissa muuttunut sellaiseksi (tietäjät tietää tarkemmin prosessista), että keliaakikko voi sitä syödä. Jotenkin käynyt  tms ja tullut täten turvalliseksi. Vähän kuin viljasta tehty kirkas viina :) 

Mies on keliaakikko ja Kikkoman kuuluu kyllä meidän ruokavalioomme. Ravintoloissa joskus asia herättää kummastusta, aivan kuten aloittajan maidoton kermajäätelö. 

Vehnänuudelia ei saa keliaakikko syödä mutta riisinuudelia kyllä. 

Ap, tee seuraaville teidän lasten synttäreille maidottomat herkkutarjoilut ja anna näitä lapsille mukaan kotiin viemisiksi. Ehkä siitä heräävät vanhemmat, että näitä todellakin voi tehdä/ostaa ja hyviä ovat. Keliakian kanssa joutunut joillekin säätämään vähän samanlailla. 

Ei voi syödä tavallista soijakastiketta, koska se sisältää vehnää. Ei se vehnä noin vain haihdu tavallisesta soijakastikkeesta vaan keliaakikolle on oltava gluteeniton soijakastike.

Kyllä voi syödä tavallista soijakastiketta. Nyt on joku myynyt siulle suotta "erikoissoijakastiketta". 

Käytän itse keliaakikkona paljon normi soijakastiketta. Ja olen, kuten moni muukin keliaakikko, tosi herkkä, eli jos saan vähänkin väärää ravintoa, se on loppupäivä sitten vessassa. Söin juhlissa gluteenittomaksi oletetun yhden keksin ja... no ilmaisen asian näin että reilu tunnin kuluttua oli ne juhlat osaltani juhlittu. Onneksi en ollut julkisilla liikkeellä vaan omalla autolla, puolisoni kuskina. Se oli ikimuistoinen kotimatka ja loppuilta kotona se. Onneksi ei ollut pitkä matka kotiin. Ja kaikki vain 1 keksistä. 

Luin ketjun mielenkiinnosta itsekin ruokarajoitteisena. Enkä ihmettele yhtään, kyllä noita moukkia löytyy vielä. Vähemmän onneksi, nykyään, kylläkin. 

Mua ruoka-aineallergikkona kiinnostaa saako Epi-penin normaalisti helposti?

Itse laitoin oiretiedot terveydenhoitoon (ripuli, oksennus, nokkosallergia) mutta tarjottiin ihan perinteistä antihistamiinia ja kortisonia, joita olen käyttänyt aiemmin myös siitepölyallergian hoitoon. Jostakin HUS:n tukemasta tutkimuksesta luin että vakavissa ruoka-aineallergioissa adrenaliinikynä pitäisi aina olla ensisijainen vaihtoehto, mutta ei ainakaan henkilökohtaisen kokemukseni mukaan päde lääkärin suosituksissa.

Vierailija
124/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan olisi laitettu lappuja ellei olisi ollut allergisia juhlavieraita. Mitä vikaa sipseissä? Ihan hyvä tarjoilu minusta.

No ei ole jos pöytä notkuu herkullisia pullia/kakkuja etc ja sulle olisi vaan kuivat sipsit. Et tykkäisi itsekään. Muut syövät täytekakkua ja sä nakerrat sipsiä. 

Se on vaan voi voi. Toisaalta lapsen on hyvä oppia asia jo pienestä, sillä mikäli matkustelee ulkomailla, harvassa maassa jaksetaan huomioida minkään sortin " allergioita" . Suomalaiset vaan ovat muuttuneet niin uniikeiksi lumihiutaleiksi.

Nämä lastenkutsut käsittääkseni tapahtui täällä ihan Suomessa (allergiat pyydettiin vielä ilmoittamaan)  eikä missään Pangleesiassa.  Ei kai nyt kukaan ruokarajoitteinen kuvittele saavansa pöytää koreaksi jossain päiväntasaajan takana, mutta Suomessa osaaminen ja tuotteiden saatavuus on todellakin eri. Ja siksi ihmetyttää he ketkä eivät varaudu. 

Löysi se lapsi jotain syötävää itselleenkin. Mikä on riittävä varautuminen?

Vierailija
125/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs kylpylässä sitä tarjoilijat kantaa ruokaa pöytään tilaamatta?

Ehkä henkilökunta oli vaan päättänyt kertaheitolla hankkiutua eroon teistä?

Vierailija
126/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maidoton on kaikkein hankalin allergia. Minulle ei tulisi mieleenikään valittaa asiasta, kunhan jotain saa syödäkseen.

Pähkinäallergia vaarallisin. Olen nähnyt vierestä kun lapsi sai kohtauksen ja näytti pelottavalta. :(

Kyllä näissä on yksilökohtaisia eroja ja hyvinkin paljon. Mutta pähkinäallergia on keskimääräisesti vaarallisin, maitoproteiini seuraa hyvänä kakkosena.

Vierailija
127/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maidoton on kaikkein hankalin allergia. Minulle ei tulisi mieleenikään valittaa asiasta, kunhan jotain saa syödäkseen.

Pähkinäallergia vaarallisin. Olen nähnyt vierestä kun lapsi sai kohtauksen ja näytti pelottavalta. :(

Ihan samanlaisen kohtauksen siitä maidostakin voi saada. Tai kalasta, vehnästä, kananmunasta tai vaikkapa ampiaisen pistosta. Allergiat eivät ole keskenään samanlaisia jokaisella allergisella.

Ei allergioita voi verrata mutta en ole nähnyt kenenkään maito-vehnäallergisen saaneen kohtausta alle viidessä minuutissa ja joutuneen ambulanssilla sairaalaan. Pähkinäallergia pelästytti pahasti.

Juu, mutta herkistyminen tietylle allergeenille vaihtelee henkilöittäin. Olet nähnyt yhden henkilön joka reagoi erittäin vahvasti pähkinään mutta ei sen perusteella voi väittää että kukaan muu ei reagoisi yhtä vahvasti maitoon / gluteeniin / kalaan / pistiäisiin / tms.  Vakavat allergiaoireet voivat tulla mistä tahansa aineesta. Pähkinä on yleisin vakavan ruoka-aineallergian aiheuttaja, mikä ei tarkoita etteivätkö muut olisi yhtä vakavia joillakuilla.

Vierailija
128/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän lapset syö esim. mustikkapiirakka, sitä ihan tavallista, maidotonta? Jos ei, niin olette kyllä itse opettaneet liian hyvälle.

Vierailija
129/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka syöttää 5 vuotiaalle jotain suola ja rasvapommia eli sipsejä? Viisivuotiaan ei vielä tarvitse edes tietää mitään karkeista. Parempi olisi kasvattaa lapset terveellisesti ja tarjoilla kutsuillakin pääosin hedelmiä, juurestikkuja tai muuta järkevää, kuten ihan tavallista ruokaa, tosin vähän parempaa. Suomessa opetetaan liikaa siihen, että juhlana saa porsastella, vetää sokeria, rasvaa ja viinaa överit, ja se oppi alkaa jo lapsesta. Ei lapsi tiedä juhlatarjoiluista, ellei niitä aikuiset tyrkytä. Pääasia pitäisi olla yhdessäolo, synttärien juhlinta. Juhlia voi myös terveellisesti ilman hiilariövereitä.

Vierailija
130/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli allergiat kysytään jotta tiedetään laittaa lappuset kakkujen eteen??! Miksi niitä sitten edes kysytään?

Öö, no varmaan siksi, että lappujen avulla poikasi tiesi sitten olla syömättä kyseisiä kakkuja? Eikö pääasia ole se, ettei poikasi saanut allergista reaktiota?

Meidän lapsella on pähkinäallergia, enkä todellakaan oleta, että hänelle olisi juhlissa tarjolla yhtään mitään leivonnaisia. Haluan vain, että hänelle kerrotaan, jos jossain on pähkinää, jottei hän mene syömään sitä. Jos jostain tuotteesta ei osata sanoa, onko siinä pähkinää vai ei, niin sitten lapseni jättää syömättä.

Vierailija
131/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se allergisen elämä tahtoo olla. Ihan turha siitä on tuollaisia pultteja vetää ja sättiä ja läksyttää muita ihmisiä. Ikinä ei voi täysin luottaa ulkopuolisissa allergia-asiaan, eikä mielestäni sellaista voi vaatiakaan. Ihmisiä on jopa kuollut siihen, kun on ravintolassa tarjottu esim. pähkinäallergiselle pähkinää sisältävää ruokaa, vaikka asiasta on kuinka sanottu etukäteen.

Ihminen itse on tässäkin asiassa vastuussa itsestään ja aloittajan tapauksessa sinä, ap, olet vastuussa alaikäisen lapsesi syömisistä. Ei kukaan muu.

Sättiminen ja läksytys... No joo, jos kotimaisessa kylpylässä henkilö tuo asiakkaalle kermajäätelöä väittäen koska näkyvää maitoa ei ole, että se on sallittua... niin kyllä saattaisin suutahtaa itsekin ja VÄHIMMILLÄÄNKIN on syytä ohjeistaa tätä tarjoilijaa.  Ja palaute kylpylään että nyt ohjeistakaa niitä työntekijöitä. Kyllä ruoka-allergiset ravintoloissa/lounasruokaloissa/juhlissa joissa on tarjoilua, käyvät.

Toki allerginen joutuu olemaan epäilevällä kannalla ja kyselevämpi enemmän. Kaverini, keliaakikko, sai kerran eteensä gluteenittomat ruisnapit. Kävi sanomassa tarjoilijalle että ei näin. Pyysi anteeksi ja sai jotain hyvitystäkin. Vahinko oli lähellä. Ajatuksissaan olisi voinut syödä ne, mutta alkoi sitten miettimään että siis mitä mä sain, gluteenittomat ruisnapit. 

Minulta keliaakikollta tarjoilija kysyi suoraan että kai soija käy niin voin syödä kaikkea mitä heillä on tarjolla. No en voi ja silti yritti tarjota samoja vehnää sisältäviä ruokia. Soijakastikkeessa on vehnää, samoin vehnänuudeleissa. Tämä on todella yleistä, valitettavasti, että ravintolahenkilökunta eli tarjoilija ja kokki eivät ymmärrä vaan tarjoavat ei sopivia syötäviä. Ja sanon etten ole vaikea asiakas, mutta ihmettelen ettei alalle koulutettu ihminen ymmärrä.

Tavallista soijakastiketta voi kylläkin keliaakikko syödä. Vaikka sisältää vehnää, niin se on valmistusprosessissa muuttunut sellaiseksi (tietäjät tietää tarkemmin prosessista), että keliaakikko voi sitä syödä. Jotenkin käynyt  tms ja tullut täten turvalliseksi. Vähän kuin viljasta tehty kirkas viina :) 

Mies on keliaakikko ja Kikkoman kuuluu kyllä meidän ruokavalioomme. Ravintoloissa joskus asia herättää kummastusta, aivan kuten aloittajan maidoton kermajäätelö. 

Vehnänuudelia ei saa keliaakikko syödä mutta riisinuudelia kyllä. 

Ap, tee seuraaville teidän lasten synttäreille maidottomat herkkutarjoilut ja anna näitä lapsille mukaan kotiin viemisiksi. Ehkä siitä heräävät vanhemmat, että näitä todellakin voi tehdä/ostaa ja hyviä ovat. Keliakian kanssa joutunut joillekin säätämään vähän samanlailla. 

Ei voi syödä tavallista soijakastiketta, koska se sisältää vehnää. Ei se vehnä noin vain haihdu tavallisesta soijakastikkeesta vaan keliaakikolle on oltava gluteeniton soijakastike.

Kyllä voi syödä tavallista soijakastiketta. Nyt on joku myynyt siulle suotta "erikoissoijakastiketta". 

Käytän itse keliaakikkona paljon normi soijakastiketta. Ja olen, kuten moni muukin keliaakikko, tosi herkkä, eli jos saan vähänkin väärää ravintoa, se on loppupäivä sitten vessassa. Söin juhlissa gluteenittomaksi oletetun yhden keksin ja... no ilmaisen asian näin että reilu tunnin kuluttua oli ne juhlat osaltani juhlittu. Onneksi en ollut julkisilla liikkeellä vaan omalla autolla, puolisoni kuskina. Se oli ikimuistoinen kotimatka ja loppuilta kotona se. Onneksi ei ollut pitkä matka kotiin. Ja kaikki vain 1 keksistä. 

Luin ketjun mielenkiinnosta itsekin ruokarajoitteisena. Enkä ihmettele yhtään, kyllä noita moukkia löytyy vielä. Vähemmän onneksi, nykyään, kylläkin. 

Mua ruoka-aineallergikkona kiinnostaa saako Epi-penin normaalisti helposti?

Itse laitoin oiretiedot terveydenhoitoon (ripuli, oksennus, nokkosallergia) mutta tarjottiin ihan perinteistä antihistamiinia ja kortisonia, joita olen käyttänyt aiemmin myös siitepölyallergian hoitoon. Jostakin HUS:n tukemasta tutkimuksesta luin että vakavissa ruoka-aineallergioissa adrenaliinikynä pitäisi aina olla ensisijainen vaihtoehto, mutta ei ainakaan henkilökohtaisen kokemukseni mukaan päde lääkärin suosituksissa.

Meillä pojalla oli epipen. Taisi olla tuossa 6-8v iässä. Koska niin voimakas maitoallergia. Aina saatiin kuitenkin antihistamiinilla, ventolinella ja kortisonitableteilla kohtaus laantumaan niin ettei tarvinnut käyttää pistosta. Koskaan ei jouduttu viemään ensiapuun kohtauksen takia mutta muutaman kerran oli kyllä tarkalla.

Käytännössä vaan tuo kynä oli todella hankala tuon ikäisen lapsen kanssa. Lapsi käy koulussa ja kavereilla ja aika mahdotonta pitää kynää aina mukana esim repussa koska se on hengenvaarallinen väärin käytettynä (jos vaikka kaverit keksii leikkiä sillä vaikka omaan lapseen luottaisinkin) ja muistaakseni sitä ei saanut päästää jäätymään/pitää liian kuumassa. Lisäksi oikein säilytettynäkin säilyvyysaika oli noin 6kk ja se maksoi reippaasti.

Meillä oli vuoden pari mutta kun selvittiin parista vahinkoaltistuksesta ilman kynää niin ei ostettu enää uutta.

Samaan aikaan minulla itselläni oli voimakas perunaallergia. Jo pienestä määrästä perunaa esim makkaran seassa alkoi hengitys käydä raskaaksi, huimata, näköhäiriöitä jne. Kun muusta syystä lääkärissä käydessäni mainitsin asiasta olisi lääkäri heti kirjoittanut reseptin epipenille. Kun kerroin että meillä kynä jo pojalla niin sovittiin etten tarvi omaan reseptiä vaan olisin voinut tarvittaessa käyttää pojan epipenin.

Eli meillä on saatu kyllä tosi helposti resepti epipenille.

Vierailija
132/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilla lapsilla on ollut laajat allergiat. Yleensä olen sopinut kutsujan kanssa jos haluaa laittaa tarjolle sopivaa mehua/sipsiä/karkkia niin olen kertonut mikä sopii. Olen kysynyt onko tarkoitus tarjoilla esim kakkua ja jos on niin olen napannut pakastimesta lapselleni sopivan kakkupalan mukaan niin emännän ei tarvi kokkailla erikseen.

Jos ei muuta niin olen varannut lapselle reppuun mukaan pillimehua, sopivaa karkkia ja kaupan keksejä. Repusta on sitten ottanut pöytään itselleen sopivia juttuja mitä muutkin syö(ei siis karkkia jos muille ei ole jne).

Meillä tosin allergiat niin laajat että yhdellä lapsistani oli listalla noin 10 ruoka-ainetta jota sai syödä kun meni pienenä kaverisynttäreille, Nyt allergisimmallakin on enää noin 15-20 kiellettyä ruoka-ainetta (äsken söi ja lähti kavereille kuskiksi kaupungille autollaan).

Vierailija
133/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikilla lapsilla on ollut laajat allergiat. Yleensä olen sopinut kutsujan kanssa jos haluaa laittaa tarjolle sopivaa mehua/sipsiä/karkkia niin olen kertonut mikä sopii. Olen kysynyt onko tarkoitus tarjoilla esim kakkua ja jos on niin olen napannut pakastimesta lapselleni sopivan kakkupalan mukaan niin emännän ei tarvi kokkailla erikseen.

Jos ei muuta niin olen varannut lapselle reppuun mukaan pillimehua, sopivaa karkkia ja kaupan keksejä. Repusta on sitten ottanut pöytään itselleen sopivia juttuja mitä muutkin syö(ei siis karkkia jos muille ei ole jne).

Meillä tosin allergiat niin laajat että yhdellä lapsistani oli listalla noin 10 ruoka-ainetta jota sai syödä kun meni pienenä kaverisynttäreille, Nyt allergisimmallakin on enää noin 15-20 kiellettyä ruoka-ainetta (äsken söi ja lähti kavereille kuskiksi kaupungille autollaan).

Ovatko allergiat periytyneet teiltä vanhemmilta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan