Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan kyläpaikassa ei huomioitu tämän allergiaa (törkeä/uskomaton tapaus)

Vierailija
31.03.2023 |

Pojallani 5v, on maitoallegia. Eli hän ei saa syödä mitään maitopohjaista, ei siis kermaa, normaali jugurttia, viilejä tms, eli mitään mitkä sisältää lehmän maitoa. Ja tämä on eri asia kuin laktoosiyliherkkyys. Nämä siis selvennyksenä heille jotka eivät tiedä mikä on maitoallergia. Jatkuvasti tätäkin joutuu opettamaan. Hiihtolomallakin kotimaisessa kylpylässä tarjoilija meinasi tuoda normaalia jäätelöä, vaikka olin juuri sanonut maitoallergiasta. Hän katsoi hölmönä että eihän tämä ole maitoa, vaan kermajäätelöä. Silloin ajatukseni olivat kyllä painokelvottomat mutta ohjeistin häntä, enkä tiedä menikö perille. Pientä perehdytystä työntekijöille jos ei amis opeta noita allergiajuttuja!

Niin, asiaan: poikani oli kutsuttu kaverinsa synttäreille ja pyydetty allergiat etukäteen. Jes, ajattelin, nyt poikakin saa tarjoilua siinä missä muutkin. Vaan eipäs saanut. Pelkällä mehulla ja sipseillä mentiin. Kaikessa makeassa oli maitotuotetta. Poika pettyneenä kertoi että jokaisen leivonnaisen eteen oli laitettu lappu jossa lueteltiin allergeenit. Ja kaikissa oli maitotuotetta paitsi sipseissä, varmisti tämän paikan äidiltä. Siis haloo. Voiko joku olla tosiaan näin typerä? En halua uskoa että kyse on v...uilusta, kyseessä vielä lapset ja tietääkseni poikaani ei kiusata tms.

Eli allergiat kysytään jotta tiedetään laittaa lappuset kakkujen eteen??! Miksi niitä sitten edes kysytään? Vai siksikö, että jos pojallani ei olisi tuota allergiaa, ei lappuja olisi tarvinnut laittaa? Tai jotain? Mitä? Kertokaa te jotka olette tähän törmänneet. Itse en ole tällaista kuullut tapahtuneen missään. Eli että noin kuitataan allergiat = on huomioitu allergiat. Aion kyllä hiukan keskustella kyläpaikan äidin kanssa kun hänet nään, että mitä oli mielessä? Meillä on lapsensa syöneet kyllä hyvällä halulla kakkuja.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta ja kellään ei mitään allergioita. Eikä ole meillä vanhemmillakaan, tai isovanhemmilla jne.

Olen aikoinaan ollut erittäin pihalla ja sormi suussa vieraiden allergioiden takia. Enkä suostu edelleenkään tätä mitenkään häpeämään, sillä jos en tiedä jotain niin en tiedä. Kysyn, ja jos saan ylimielisen vastauksen niin muistan ketä ei kutsuta toista kertaa.

Aina olen saanut aikaiseksi tarjottavaa kaikille, ja maidoton on vielä helpoimmasta päästä.

Sitten kun eteen lävähtää gluteeniton, maidoton ja kananmunaton (kirsikkana kakun päällä vaikka pähkinäallergia), niin tavallinen ei-ravintola-alalla työskentelevä perheenäiti toivoo, että vieras toisi kohteliaasti omat eväät.

Keneltäkään ei-kokilta ei voi olettaa taitoa valmistaa allergikolle ruokaa ja leivonnaisia. Sori vaan.

Maidoton tuntuu helpolta kunnes tajuat mitä margariini on. 😀 Se maidoton margariini on ihan järkyn makuista.

Ymmärrän molempia puolia. En ole vegaani enkä sano tätä pahalla, mutta kerran mielenkiinnosta maistoin vegaanijuustoa ja se oli kerrassaan erikoinen tuote mikä maistui pahalta. :D

No, eihän se mitään juustoa olekaan.

Vierailija
102/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se vähän erikoista, että on kysytty, mutta oikeasti ei sitten kuitenkaan otettu huomioon. Kannattaa kuitenkin myös allergisen vanhempana varmistaa aina, että lapsi saa sopivia herkkuja - voitte keskustella yhdessä, että laitatko lapselle mukaan jotain sopivaa ja maistuvaa herkkua tai voit vinkata järjestäjälle sopivista tuotteista. Olen vasta maitoallergisen lapsen myötä tajunnut, miten maitoa on oikeasti ihan kaikkialla.

Allergiset voivat tuoda itse syötävänsä mukanaan. Ei ole kivaa järjestäjällekään nähdä vaivaa ja valmistaa allergain mukaisia tarjottavia ja katsoa sitten, miten ne eivät kelpaa, vaan lapsi syö pöydästä samaa kuin muutkin ja pyytää vielä etten kertoisi hänen äidilleen. 

No kerroin tietenkin, koska pelotti mahdolliset oireet allergeenin syömisestä. Tässä kohtaa lapsi alkoi itkeä ettei ole syönyt mitään kiellettyä. Olisi ollut vaikea tilanne ilman mieheni synttäreistä videoimaa kuvaa kaikista syömässä juhlapöydässä. Kuulin myöhemmin koulussa kahdelta äidiltä, että heille poika teki ihan saman tempun. Ja äiti oli uskonut poikaansa. No, meilläpä joutui äiti sitten nielemään totuuden poikansa "allergiasta". En enää kutsu tätä poikaa lapseni synttäreille tai edes leikkimään meille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maidoton on kaikkein hankalin allergia. Minulle ei tulisi mieleenikään valittaa asiasta, kunhan jotain saa syödäkseen.

No ei tasan kyllä ole vaikein! Itse maitoallergikkona elän kyllä hyvin tavallista elämää. Kasvismaitoja on kaupat pullollaan ja niillä voi korvata lehmänmaidon leivonnassa ja ruoanlaitossa. Sanoisin kyllä, että gluteenittomuus rajoittaisi elämää huomattavasti enemmän.

Eli et ole täysin maidoton.

Vierailija
104/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se vähän erikoista, että on kysytty, mutta oikeasti ei sitten kuitenkaan otettu huomioon. Kannattaa kuitenkin myös allergisen vanhempana varmistaa aina, että lapsi saa sopivia herkkuja - voitte keskustella yhdessä, että laitatko lapselle mukaan jotain sopivaa ja maistuvaa herkkua tai voit vinkata järjestäjälle sopivista tuotteista. Olen vasta maitoallergisen lapsen myötä tajunnut, miten maitoa on oikeasti ihan kaikkialla.

Allergiset voivat tuoda itse syötävänsä mukanaan. Ei ole kivaa järjestäjällekään nähdä vaivaa ja valmistaa allergain mukaisia tarjottavia ja katsoa sitten, miten ne eivät kelpaa, vaan lapsi syö pöydästä samaa kuin muutkin ja pyytää vielä etten kertoisi hänen äidilleen. 

No kerroin tietenkin, koska pelotti mahdolliset oireet allergeenin syömisestä. Tässä kohtaa lapsi alkoi itkeä ettei ole syönyt mitään kiellettyä. Olisi ollut vaikea tilanne ilman mieheni synttäreistä videoimaa kuvaa kaikista syömässä juhlapöydässä. Kuulin myöhemmin koulussa kahdelta äidiltä, että heille poika teki ihan saman tempun. Ja äiti oli uskonut poikaansa. No, meilläpä joutui äiti sitten nielemään totuuden poikansa "allergiasta". En enää kutsu tätä poikaa lapseni synttäreille tai edes leikkimään meille. 

Niin, nämä ovat asioita, joista kannattaa vanhempien kesken sopia. Valitettavasti on myös ihan oikeasti todella allergisia ja harmi, että näiden temppulijoiden takia heitä ei oteta vakavasti.

Vierailija
105/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta ja kellään ei mitään allergioita. Eikä ole meillä vanhemmillakaan, tai isovanhemmilla jne.

Olen aikoinaan ollut erittäin pihalla ja sormi suussa vieraiden allergioiden takia. Enkä suostu edelleenkään tätä mitenkään häpeämään, sillä jos en tiedä jotain niin en tiedä. Kysyn, ja jos saan ylimielisen vastauksen niin muistan ketä ei kutsuta toista kertaa.

Aina olen saanut aikaiseksi tarjottavaa kaikille, ja maidoton on vielä helpoimmasta päästä.

Sitten kun eteen lävähtää gluteeniton, maidoton ja kananmunaton (kirsikkana kakun päällä vaikka pähkinäallergia), niin tavallinen ei-ravintola-alalla työskentelevä perheenäiti toivoo, että vieras toisi kohteliaasti omat eväät.

Keneltäkään ei-kokilta ei voi olettaa taitoa valmistaa allergikolle ruokaa ja leivonnaisia. Sori vaan.

Tämä. Kenenkään ei-ravintola-alan ammattilaisen ei voi odottaa tietävän allergioista, opiskelevan niistä ja osaavan vielä valmistaa onnistuneita sopivia ruokia ja herkkuja. Eikö keliaakikon ruoka pitäisi tehdä eri välineilläkin, ettei ole jäämiä gluteenista. Kuka sellaista uskaltaa lähteä tekemään. Sama voi olla jonkun allergiankin kanssa.

Vierailija
106/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maidoton on kaikkein hankalin allergia. Minulle ei tulisi mieleenikään valittaa asiasta, kunhan jotain saa syödäkseen.

No ei tasan kyllä ole vaikein! Itse maitoallergikkona elän kyllä hyvin tavallista elämää. Kasvismaitoja on kaupat pullollaan ja niillä voi korvata lehmänmaidon leivonnassa ja ruoanlaitossa. Sanoisin kyllä, että gluteenittomuus rajoittaisi elämää huomattavasti enemmän.

Jos syöt normaalisti, todennäköisesti syöt pieniä määriä maitoa. Maidottomia nakkejakin on aika vähän esim.

Vierailija
107/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisivuotias poika luki sujuvasti allergeenilappuja. Wautsivau mikä Einstein! Taidan itsekin siirtyä sipsiruokavalioon, kun se selkeästi viisastuttaa.

Kyllä monikin 5-vuotias lukee, ei siinä mitään ihmeteltävää ole. Mun lapsi luki myös 5-vuotiaana sujuvasti tuoteselosteet, koska on pähkinäallergikko, ja osasi löytää myös pienellä printatut saattaa sisältää -tekstit. Hän otti lapsena aina omat eväät mukaan synttäreille, koska ei luotettu siihen, ettei joku lapsi vaikka siirtäisi vahingossa pähkinällisen tuotteen pähkinättömien joukkoon.

Vierailija
108/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maidoton tuntuu helpolta kunnes tajuat mitä margariini on. 😀 Se maidoton margariini on ihan järkyn makuista.

Meillä käytetään margariinia leivän päällä ja leivontaan, joten en ymmärrä tätä kommenttia.

Margariini on maitoa. Huomasin ettet ymmärtänyt.

Kävin ihan tarkastamassa.

Meidän levitteet ja leivontamargariini on kasvipohjaisia.

Siinä on maitoa. Toki vähän, mutta kuitenkin. Maidoton margariini on erikseen.

Juuri näin. Kasvispohjainen ei ole maidoton.

Vierailija
109/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytetään margariinia leivän päällä ja leivontaan, joten en ymmärrä tätä kommenttia.

Margariini on maitoa. Huomasin ettet ymmärtänyt.

Kävin ihan tarkastamassa.

Meidän levitteet ja leivontamargariini on kasvipohjaisia.

Siinä on maitoa. Toki vähän, mutta kuitenkin. Maidoton margariini on erikseen.

Juuri näin. Kasvispohjainen ei ole maidoton.

Pohjainen sana kertoo jo ihan kaiken. Maidoton on maidoton, ei -pohjainen.

Vierailija
110/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on tökeröä jos allergiat kysytään ja sitten ei ole muuta syötävää kuin sipsit. Kiva että ne tuotetiedot olivat kuitenkin esillä. Jos eivät olisi olleet, olisin itse olettanut että kaikki sopii myös minun allergiat huomioiden, kun kerran niitä allergioita kysyttiin etukäteen. En lähde arvuuttelemaan juhlanjärjestäjän rahatilannetta. Mutta olisi kaupasta varmasti muutamalla eurolla löytynyt pienelle juhlijalle joku sopiva leivos.

Luuletko että se olisi apn muksua miellyttänyt? Juu, voi ostaa yhden kumisen käntyn, mutta miksi?

Kamalaa kun aikuinen ajattelee että erikoisruokavalion tarjottavat olisivat pahanmakuisia kumisia känttyjä. Jo on erikoinen ajatusmaailma. Vähän aikaa sitten järjestin juhlat lapsille, mukana oli 5 allergista ja kaikille oli jotain ja valmistin ihan kaiken itse. Kukaan ei murjottanut eikä jättänyt syömättä - mainittakoon vielä, että en ole ammatiltani kokki vaan selvitin hyvissä ajoin tarkasti kaiken. Ruokahävikkiäkään ei päässyt syntymään.

No, onhan ne ihan sikahuonoja, Eräässä seurueessa syötiin mukana olleen kanssa kaikki samaa gluteenitonta kakkua, jota oli kehuttu somessa maasta taivaisiin ja josta tämä kelaakikki itse piti todella paljon. Me kaikki muut oltiin hiljaa ja lopulta sanoimme ystävälle suoraan, että se oli huonoin kakku mitä ollaan ikinä syöty. 

Kummasti nämä "allergiset" lapset aina teininä riemastuvat ja syövät ihan normaaleja ruokia. Seurauksetta. 

Onko Münchausenin oireyhtymä lisääntynyt vai tarve esiintyä uniikkina lumihiutaleena?

En tiedä mutta voihan se ollakin. Kuka tietää. Olen sairastanut keliakiaa 1990-luvulta saakka mutta ikinä en ole ketään pakottanut syömään samaa ellei seurassani olleet ole niin itse halunneet. Tietenkin gluteenittomat tuotteet joskus maistuvat erilaisilta kuin vehnätuotteet, mutta mutta en ikinä haukkuisi mitään tai suuna päänä alkaisi syyttelemään. Voit ehkä ottaa sen huonon kakun uutena makukokemuksena ja olla kiitollinen, että olet terve. Minä ja muut keliaakikot yms emme ole tätä itsellemme halunneet. Onneksi kuitenkin gluteenittomat tuotevalikoimat ovat lisääntyneet sitten 90-luvun ja joissain tuotteissa ei edes kuulemma huomaa eroa vehnäiseen. Ymmärrän sinua sen verran, että en itsekään keliaakikkona pidä kaikista gluteenittomista tuotteista, mutta näillä korteilla pelataan mitkä on saatu.

Vierailija
111/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä lapsi maitoallerginen vai maidoton koska vatsavaivat?

Vierailija
112/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on tökeröä jos allergiat kysytään ja sitten ei ole muuta syötävää kuin sipsit. Kiva että ne tuotetiedot olivat kuitenkin esillä. Jos eivät olisi olleet, olisin itse olettanut että kaikki sopii myös minun allergiat huomioiden, kun kerran niitä allergioita kysyttiin etukäteen. En lähde arvuuttelemaan juhlanjärjestäjän rahatilannetta. Mutta olisi kaupasta varmasti muutamalla eurolla löytynyt pienelle juhlijalle joku sopiva leivos.

Luuletko että se olisi apn muksua miellyttänyt? Juu, voi ostaa yhden kumisen käntyn, mutta miksi?

Kamalaa kun aikuinen ajattelee että erikoisruokavalion tarjottavat olisivat pahanmakuisia kumisia känttyjä. Jo on erikoinen ajatusmaailma. Vähän aikaa sitten järjestin juhlat lapsille, mukana oli 5 allergista ja kaikille oli jotain ja valmistin ihan kaiken itse. Kukaan ei murjottanut eikä jättänyt syömättä - mainittakoon vielä, että en ole ammatiltani kokki vaan selvitin hyvissä ajoin tarkasti kaiken. Ruokahävikkiäkään ei päässyt syntymään.

No, onhan ne ihan sikahuonoja, Eräässä seurueessa syötiin mukana olleen kanssa kaikki samaa gluteenitonta kakkua, jota oli kehuttu somessa maasta taivaisiin ja josta tämä kelaakikki itse piti todella paljon. Me kaikki muut oltiin hiljaa ja lopulta sanoimme ystävälle suoraan, että se oli huonoin kakku mitä ollaan ikinä syöty. 

Kummasti nämä "allergiset" lapset aina teininä riemastuvat ja syövät ihan normaaleja ruokia. Seurauksetta. 

Onko Münchausenin oireyhtymä lisääntynyt vai tarve esiintyä uniikkina lumihiutaleena?

Kerrohan mikä noin "huono" kakku on? Kiinnostaisi maistaa. :D

Vierailija
113/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli hieman laihat tarjoilut, mutta parempi noin kuin että ei olisi huomioitu lainkaan ja olisi saanut pahan reaktion.

Jos kysyt mielipidettä, niin itse en näkisi, että kannattaa vetää pultteja. Itse vain vähän selän takana paheksuisin, että eipä kovin hienosti nyt oltu huomioitu, mutta jotenkin sentään.

Omalle lapselleni, 7 v. jolla ei ole allergiaa, käy jatkuvasti kaverisynttäreillä niin, että tarjolla on vaan kuplajuomia, joita hän ei ole oppinut juomaan. Hän ei sitten saa yleensä mitään juotavaa, edes vettä, kun ei uskalla pyytää. Vähän tyhmää, mutta en ole alkanut reklamoimaan. On synttärit muutakin kuin vaan syömingit.

Vierailija
114/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pah. Viimeksi lapsen (8v) kaverisynttäreillä oli kaikki herkut vegaanisia. Ei vaatinut multa yhtään ylimäärästä vaivaa vaan pikemminkin päin vastoin kun kaikki sai syödä kaikkea. Yhtään vilja-allergikkoa ei onneksi ollut.

Mutta söikö ne? Vegaaniset *herkut* ei lapsiin uppoa.

Ai jäätelö, berliinin munkit, täytekakku, sipsit, karkit ja limsat ei uppoa lapsille? Olen eri mieltä.

Vela sotkeutuu ketjuun.

Maidotonta esimerkiksi erilaiset mehujäät. Säilyy pakkasessa ellen itse syö. Uppoaa kaikille lapsiviraille joita mulla käy. Vegejäätelöt ei oikein maistu.

Vierailija
115/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinäallergia vaarallisin. Olen nähnyt vierestä kun lapsi sai kohtauksen ja näytti pelottavalta. :(

Vierailija
116/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit vienyt pojan mukana jonkun hänelle sopivan leivonnaisen mukaan tarjottavaksi . Ei voi olettaa että jokainen perheenäiti osaa luonnostaan kaikki erikoisruokavaliot ja osaa valmistaa niitä .

Perheenäiti? Ja ap antaa palautetta äidille? Missä taas kerran isät?

Vierailija
117/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän molempia puolia. En ole vegaani enkä sano tätä pahalla, mutta kerran mielenkiinnosta maistoin vegaanijuustoa ja se oli kerrassaan erikoinen tuote mikä maistui pahalta. :D

No, eihän se mitään juustoa olekaan.

Ei mutta en käytä muutakaan juustoa (maitotuotteita) ja en ole allerginen. Testailen vain huvikseni erilaisia uutuustuotteita. :D

Vierailija
118/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos seuraaviin juhliin poika vie omat herkut ettei tarvi emännän laitella lappuja?

Vierailija
119/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pähkinäallergia vaarallisin. Olen nähnyt vierestä kun lapsi sai kohtauksen ja näytti pelottavalta. :(

Ihan samanlaisen kohtauksen siitä maidostakin voi saada. Tai kalasta, vehnästä, kananmunasta tai vaikkapa ampiaisen pistosta. Allergiat eivät ole keskenään samanlaisia jokaisella allergisella.

Vierailija
120/133 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaisen kohtauksen siitä maidostakin voi saada. Tai kalasta, vehnästä, kananmunasta tai vaikkapa ampiaisen pistosta. Allergiat eivät ole keskenään samanlaisia jokaisella allergisella.

Ei allergioita voi verrata mutta en ole nähnyt kenenkään maito-vehnäallergisen saaneen kohtausta alle viidessä minuutissa ja joutuneen ambulanssilla sairaalaan. Pähkinäallergia pelästytti pahasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme