Pojan kyläpaikassa ei huomioitu tämän allergiaa (törkeä/uskomaton tapaus)
Pojallani 5v, on maitoallegia. Eli hän ei saa syödä mitään maitopohjaista, ei siis kermaa, normaali jugurttia, viilejä tms, eli mitään mitkä sisältää lehmän maitoa. Ja tämä on eri asia kuin laktoosiyliherkkyys. Nämä siis selvennyksenä heille jotka eivät tiedä mikä on maitoallergia. Jatkuvasti tätäkin joutuu opettamaan. Hiihtolomallakin kotimaisessa kylpylässä tarjoilija meinasi tuoda normaalia jäätelöä, vaikka olin juuri sanonut maitoallergiasta. Hän katsoi hölmönä että eihän tämä ole maitoa, vaan kermajäätelöä. Silloin ajatukseni olivat kyllä painokelvottomat mutta ohjeistin häntä, enkä tiedä menikö perille. Pientä perehdytystä työntekijöille jos ei amis opeta noita allergiajuttuja!
Niin, asiaan: poikani oli kutsuttu kaverinsa synttäreille ja pyydetty allergiat etukäteen. Jes, ajattelin, nyt poikakin saa tarjoilua siinä missä muutkin. Vaan eipäs saanut. Pelkällä mehulla ja sipseillä mentiin. Kaikessa makeassa oli maitotuotetta. Poika pettyneenä kertoi että jokaisen leivonnaisen eteen oli laitettu lappu jossa lueteltiin allergeenit. Ja kaikissa oli maitotuotetta paitsi sipseissä, varmisti tämän paikan äidiltä. Siis haloo. Voiko joku olla tosiaan näin typerä? En halua uskoa että kyse on v...uilusta, kyseessä vielä lapset ja tietääkseni poikaani ei kiusata tms.
Eli allergiat kysytään jotta tiedetään laittaa lappuset kakkujen eteen??! Miksi niitä sitten edes kysytään? Vai siksikö, että jos pojallani ei olisi tuota allergiaa, ei lappuja olisi tarvinnut laittaa? Tai jotain? Mitä? Kertokaa te jotka olette tähän törmänneet. Itse en ole tällaista kuullut tapahtuneen missään. Eli että noin kuitataan allergiat = on huomioitu allergiat. Aion kyllä hiukan keskustella kyläpaikan äidin kanssa kun hänet nään, että mitä oli mielessä? Meillä on lapsensa syöneet kyllä hyvällä halulla kakkuja.
Kommentit (133)
No onhan se vähän erikoista, että on kysytty, mutta oikeasti ei sitten kuitenkaan otettu huomioon. Kannattaa kuitenkin myös allergisen vanhempana varmistaa aina, että lapsi saa sopivia herkkuja - voitte keskustella yhdessä, että laitatko lapselle mukaan jotain sopivaa ja maistuvaa herkkua tai voit vinkata järjestäjälle sopivista tuotteista. Olen vasta maitoallergisen lapsen myötä tajunnut, miten maitoa on oikeasti ihan kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän erikoista, että on kysytty, mutta oikeasti ei sitten kuitenkaan otettu huomioon. Kannattaa kuitenkin myös allergisen vanhempana varmistaa aina, että lapsi saa sopivia herkkuja - voitte keskustella yhdessä, että laitatko lapselle mukaan jotain sopivaa ja maistuvaa herkkua tai voit vinkata järjestäjälle sopivista tuotteista. Olen vasta maitoallergisen lapsen myötä tajunnut, miten maitoa on oikeasti ihan kaikkialla.
Olihan otettu huomioon ja vielä oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pientä uhriutumista havaittavissa. Haukuit kaikki ihmiset, tarjoilijat, Amis opettajat ja kaikkien vanhemmat. Olet varmasti leppoisaa seuraa...
Tälle kommentille naurahdin ääneen :D eli kiitos nauruista :D
Aloituksesta käy kyllä ilmi ketutus, ja on syytäkin. Ihan kuin lapsi olisi itse valinnut allergiansa.
Äitihän sen "erikoisuuden" lapselleen onkin valinnut.
Minulla on kolme lasta ja kellään ei mitään allergioita. Eikä ole meillä vanhemmillakaan, tai isovanhemmilla jne.
Olen aikoinaan ollut erittäin pihalla ja sormi suussa vieraiden allergioiden takia. Enkä suostu edelleenkään tätä mitenkään häpeämään, sillä jos en tiedä jotain niin en tiedä. Kysyn, ja jos saan ylimielisen vastauksen niin muistan ketä ei kutsuta toista kertaa.
Aina olen saanut aikaiseksi tarjottavaa kaikille, ja maidoton on vielä helpoimmasta päästä.
Sitten kun eteen lävähtää gluteeniton, maidoton ja kananmunaton (kirsikkana kakun päällä vaikka pähkinäallergia), niin tavallinen ei-ravintola-alalla työskentelevä perheenäiti toivoo, että vieras toisi kohteliaasti omat eväät.
Keneltäkään ei-kokilta ei voi olettaa taitoa valmistaa allergikolle ruokaa ja leivonnaisia. Sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on tökeröä jos allergiat kysytään ja sitten ei ole muuta syötävää kuin sipsit. Kiva että ne tuotetiedot olivat kuitenkin esillä. Jos eivät olisi olleet, olisin itse olettanut että kaikki sopii myös minun allergiat huomioiden, kun kerran niitä allergioita kysyttiin etukäteen. En lähde arvuuttelemaan juhlanjärjestäjän rahatilannetta. Mutta olisi kaupasta varmasti muutamalla eurolla löytynyt pienelle juhlijalle joku sopiva leivos.
Luuletko että se olisi apn muksua miellyttänyt? Juu, voi ostaa yhden kumisen käntyn, mutta miksi?
Kamalaa kun aikuinen ajattelee että erikoisruokavalion tarjottavat olisivat pahanmakuisia kumisia känttyjä. Jo on erikoinen ajatusmaailma. Vähän aikaa sitten järjestin juhlat lapsille, mukana oli 5 allergista ja kaikille oli jotain ja valmistin ihan kaiken itse. Kukaan ei murjottanut eikä jättänyt syömättä - mainittakoon vielä, että en ole ammatiltani kokki vaan selvitin hyvissä ajoin tarkasti kaiken. Ruokahävikkiäkään ei päässyt syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan otettu huomioon ja vielä oikein hyvin.
Jos lapsi sai mehua ja sipsiä ja muut leivoksia, niin en nyt sanoisi, että on hyvin huomioitu. Olisin ehkä varmistanut, että saa jotain muutakin sopivaa. Mutta näitä sattuu erikoisruokavaliolla oleville, kyllä lapsi siitä pääsee yli ja ensi kerralla ehkä vanhemmat osaavat paremmin sopia etukäteen.
Pitääkö oikeasti 5v-synttäritarjoilutkin miettiä viimeisen päälle. Tuntuu, että ap oikein ruokkii lapsen pahaa mieltä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se allergisen elämä tahtoo olla. Ihan turha siitä on tuollaisia pultteja vetää ja sättiä ja läksyttää muita ihmisiä. Ikinä ei voi täysin luottaa ulkopuolisissa allergia-asiaan, eikä mielestäni sellaista voi vaatiakaan. Ihmisiä on jopa kuollut siihen, kun on ravintolassa tarjottu esim. pähkinäallergiselle pähkinää sisältävää ruokaa, vaikka asiasta on kuinka sanottu etukäteen.
Ihminen itse on tässäkin asiassa vastuussa itsestään ja aloittajan tapauksessa sinä, ap, olet vastuussa alaikäisen lapsesi syömisistä. Ei kukaan muu.Sättiminen ja läksytys... No joo, jos kotimaisessa kylpylässä henkilö tuo asiakkaalle kermajäätelöä väittäen koska näkyvää maitoa ei ole, että se on sallittua... niin kyllä saattaisin suutahtaa itsekin ja VÄHIMMILLÄÄNKIN on syytä ohjeistaa tätä tarjoilijaa. Ja palaute kylpylään että nyt ohjeistakaa niitä työntekijöitä. Kyllä ruoka-allergiset ravintoloissa/lounasruokaloissa/juhlissa joissa on tarjoilua, käyvät.
Toki allerginen joutuu olemaan epäilevällä kannalla ja kyselevämpi enemmän. Kaverini, keliaakikko, sai kerran eteensä gluteenittomat ruisnapit. Kävi sanomassa tarjoilijalle että ei näin. Pyysi anteeksi ja sai jotain hyvitystäkin. Vahinko oli lähellä. Ajatuksissaan olisi voinut syödä ne, mutta alkoi sitten miettimään että siis mitä mä sain, gluteenittomat ruisnapit.
Minulta keliaakikollta tarjoilija kysyi suoraan että kai soija käy niin voin syödä kaikkea mitä heillä on tarjolla. No en voi ja silti yritti tarjota samoja vehnää sisältäviä ruokia. Soijakastikkeessa on vehnää, samoin vehnänuudeleissa. Tämä on todella yleistä, valitettavasti, että ravintolahenkilökunta eli tarjoilija ja kokki eivät ymmärrä vaan tarjoavat ei sopivia syötäviä. Ja sanon etten ole vaikea asiakas, mutta ihmettelen ettei alalle koulutettu ihminen ymmärrä.
Tavallista soijakastiketta voi kylläkin keliaakikko syödä. Vaikka sisältää vehnää, niin se on valmistusprosessissa muuttunut sellaiseksi (tietäjät tietää tarkemmin prosessista), että keliaakikko voi sitä syödä. Jotenkin käynyt tms ja tullut täten turvalliseksi. Vähän kuin viljasta tehty kirkas viina :)
Mies on keliaakikko ja Kikkoman kuuluu kyllä meidän ruokavalioomme. Ravintoloissa joskus asia herättää kummastusta, aivan kuten aloittajan maidoton kermajäätelö.
Vehnänuudelia ei saa keliaakikko syödä mutta riisinuudelia kyllä.
Ap, tee seuraaville teidän lasten synttäreille maidottomat herkkutarjoilut ja anna näitä lapsille mukaan kotiin viemisiksi. Ehkä siitä heräävät vanhemmat, että näitä todellakin voi tehdä/ostaa ja hyviä ovat. Keliakian kanssa joutunut joillekin säätämään vähän samanlailla.
Erikoista ja samalla hienoa jos tavallinen soijakastike sopii keliakiaa sairastavalle. :) En ole koskaan käyttänyt soijakastiketta ja aina on varoiteltu ettei se sopisi ruokavalioon. Kertomuksesi perusteella kiinnostaisi kokeilla tavallista soijakastiketta. :)
Oletko itse tai joku perheenjäsenesi keliaakikko? Yleisesti ottaen se käy tosiaan keliaakikoille. Nyt vasta luin tuosta yhdestä viestistä ettei kaikille sopisi ja mies on ollut jo tosi monta vuotta keliaakikon kirjoissa. Sukulaisiaan myös on keliaakikkoja ja heillekin olen tehnyt ruokaa jossa Kikkoman' ia. Ja olleet yökylässäkin eikä kukaan ole saanut oireita.
Jos ihan 100% varman päälle haluat tietää, varaa aika verikokeisiin ja syö sitä edeltävänä päivänä soijakastikepitoista ruokaa. Verikokeesta sitten näkyy onko arvot ok.
Jos mieheni saa näitä kiellettyjä viljoja, hän saa oireet ihan kohtapuoleen eli on sikälikin tarkka mittari asian suhteen.
Tää nyt on OT, sori siitä.
Keliakialiiton sivuilta löytyy soijakastikekysymykseen suora vastaus: Saa syödä. Perustelut perässä. Fermentoitumisprosessi tuhoaa sen "haitallisen" osuuden vehnästä.
Googlaa vaikka Kikkoman Keliakia.
Jos joku keliaakikko saa jotain oireita syötyään soijakastiketta, hänellä on jokin MUU yliherkkyys kuin tuo gluteenittomuus-seikka.
Onko käyttämäsi Kikkoman tavallista vaiko gluteenitonta Kikkomania?
Tavallista. Googlaapa tuo Keliakialiiton sivusto koskien soijakastikkeita. Puhtaita ovat.
Eli se gluteeniton soijakastike, niin siitä en tiedä keitä sillä kosiskellaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta ja kellään ei mitään allergioita. Eikä ole meillä vanhemmillakaan, tai isovanhemmilla jne.
Olen aikoinaan ollut erittäin pihalla ja sormi suussa vieraiden allergioiden takia. Enkä suostu edelleenkään tätä mitenkään häpeämään, sillä jos en tiedä jotain niin en tiedä. Kysyn, ja jos saan ylimielisen vastauksen niin muistan ketä ei kutsuta toista kertaa.
Aina olen saanut aikaiseksi tarjottavaa kaikille, ja maidoton on vielä helpoimmasta päästä.
Sitten kun eteen lävähtää gluteeniton, maidoton ja kananmunaton (kirsikkana kakun päällä vaikka pähkinäallergia), niin tavallinen ei-ravintola-alalla työskentelevä perheenäiti toivoo, että vieras toisi kohteliaasti omat eväät.
Keneltäkään ei-kokilta ei voi olettaa taitoa valmistaa allergikolle ruokaa ja leivonnaisia. Sori vaan.
Maidoton tuntuu helpolta kunnes tajuat mitä margariini on. 😀 Se maidoton margariini on ihan järkyn makuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maidoton tuntuu helpolta kunnes tajuat mitä margariini on. 😀 Se maidoton margariini on ihan järkyn makuista.
Meillä käytetään margariinia leivän päällä ja leivontaan, joten en ymmärrä tätä kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään margariinia leivän päällä ja leivontaan, joten en ymmärrä tätä kommenttia.
Margariini on maitoa. Huomasin ettet ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on tökeröä jos allergiat kysytään ja sitten ei ole muuta syötävää kuin sipsit. Kiva että ne tuotetiedot olivat kuitenkin esillä. Jos eivät olisi olleet, olisin itse olettanut että kaikki sopii myös minun allergiat huomioiden, kun kerran niitä allergioita kysyttiin etukäteen. En lähde arvuuttelemaan juhlanjärjestäjän rahatilannetta. Mutta olisi kaupasta varmasti muutamalla eurolla löytynyt pienelle juhlijalle joku sopiva leivos.
Luuletko että se olisi apn muksua miellyttänyt? Juu, voi ostaa yhden kumisen käntyn, mutta miksi?
Kamalaa kun aikuinen ajattelee että erikoisruokavalion tarjottavat olisivat pahanmakuisia kumisia känttyjä. Jo on erikoinen ajatusmaailma. Vähän aikaa sitten järjestin juhlat lapsille, mukana oli 5 allergista ja kaikille oli jotain ja valmistin ihan kaiken itse. Kukaan ei murjottanut eikä jättänyt syömättä - mainittakoon vielä, että en ole ammatiltani kokki vaan selvitin hyvissä ajoin tarkasti kaiken. Ruokahävikkiäkään ei päässyt syntymään.
No, onhan ne ihan sikahuonoja, Eräässä seurueessa syötiin mukana olleen kanssa kaikki samaa gluteenitonta kakkua, jota oli kehuttu somessa maasta taivaisiin ja josta tämä kelaakikki itse piti todella paljon. Me kaikki muut oltiin hiljaa ja lopulta sanoimme ystävälle suoraan, että se oli huonoin kakku mitä ollaan ikinä syöty.
Kummasti nämä "allergiset" lapset aina teininä riemastuvat ja syövät ihan normaaleja ruokia. Seurauksetta.
Onko Münchausenin oireyhtymä lisääntynyt vai tarve esiintyä uniikkina lumihiutaleena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin ihan tarkastamassa.
Meidän levitteet ja leivontamargariini on kasvipohjaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onhan ne ihan sikahuonoja, Eräässä seurueessa syötiin mukana olleen kanssa kaikki samaa gluteenitonta kakkua, jota oli kehuttu somessa maasta taivaisiin ja josta tämä kelaakikki itse piti todella paljon. Me kaikki muut oltiin hiljaa ja lopulta sanoimme ystävälle suoraan, että se oli huonoin kakku mitä ollaan ikinä syöty.
Kummasti nämä "allergiset" lapset aina teininä riemastuvat ja syövät ihan normaaleja ruokia. Seurauksetta.
Onko Münchausenin oireyhtymä lisääntynyt vai tarve esiintyä uniikkina lumihiutaleena?
Gluteeniton margariini
Vierailija kirjoitti:
älä oleta, että ihmiset tajuavat mitä vaikkapa maitoallergia tarkoittaa, tai ylipäätään tajua miten vakava sairaus allergia voi olla.
Tästä syystä aina laitat lapselle omat eväät varuilta mukaan kyläpaikkaan. Itse soitan juhlia järjestävälle taholle ja kysyn tarkkaan mitä on tarjolla ja jos kuulostaa siltä, että ei sovi omalle lapselle tarjoilut, ihan suoraan sitten vain sanon, että laitan lapsen mukana lapselle sopivia herkkuja, ettei tarvitse kaiken juhlajärjestelyn lomassa sinun alkaa opiskella allergiaruokavalioita. Aina on käynyt, tai sitten järjestäjä on sanonut, että hän hoitaa ne, kerro vain tarkat tuotetiedot, niin käy kaupassa, että heillä kyllä kaikille lapsille tarjotaan päivänsankarin puolesta tarjoilut.
Entäs tämä, vähän kieli poskessa antamani idea: jos sulla on maito-allerginen/keliaakikko tms lapsi (toki menetelmä sopii aikuisellekin), ja tiedät että kyläpaikassa ei ole juuri mitään tarjolla, niin tee tai osta oikein komiat leivonnaiset ja suolaiset piirakat/mistä ikinä pidätkin. Ja lähdet niiden kanssa kyläpaikkaan. Eli tuot ne omat eväät.
Aina parempi jos ostoleivoksia, että näkevät että kyllä niitä saa ihan kaupasta. Mukaan vielä aimo läjä maun mukaan karamellejä allergiat huomioiden, ja otat jotain parempia eikä mitään perus Fazerin parhaita tai kettukarkkeja.
Voipi olla taviksilla surkeammat tarjoilut ja itse vedät/lapsi vetää todellisia herkkuja :D
Työkaveri-keliaakikko teki näin jonkun kollegansa 50-v kahveilla ja vasta tämän ansiosta hänetkin alettiin huomioida työpaikan kakkutarjoiluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän molempia puolia. En ole vegaani enkä sano tätä pahalla, mutta kerran mielenkiinnosta maistoin vegaanijuustoa ja se oli kerrassaan erikoinen tuote mikä maistui pahalta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän levitteet ja leivontamargariini on kasvipohjaisia.
Siinä on maitoa. Toki vähän, mutta kuitenkin. Maidoton margariini on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Maidoton on kaikkein hankalin allergia. Minulle ei tulisi mieleenikään valittaa asiasta, kunhan jotain saa syödäkseen.
No ei tasan kyllä ole vaikein! Itse maitoallergikkona elän kyllä hyvin tavallista elämää. Kasvismaitoja on kaupat pullollaan ja niillä voi korvata lehmänmaidon leivonnassa ja ruoanlaitossa. Sanoisin kyllä, että gluteenittomuus rajoittaisi elämää huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän levitteet ja leivontamargariini on kasvipohjaisia.Siinä on maitoa. Toki vähän, mutta kuitenkin. Maidoton margariini on erikseen.
Kyllä.
älä oleta, että ihmiset tajuavat mitä vaikkapa maitoallergia tarkoittaa, tai ylipäätään tajua miten vakava sairaus allergia voi olla.
Tästä syystä aina laitat lapselle omat eväät varuilta mukaan kyläpaikkaan. Itse soitan juhlia järjestävälle taholle ja kysyn tarkkaan mitä on tarjolla ja jos kuulostaa siltä, että ei sovi omalle lapselle tarjoilut, ihan suoraan sitten vain sanon, että laitan lapsen mukana lapselle sopivia herkkuja, ettei tarvitse kaiken juhlajärjestelyn lomassa sinun alkaa opiskella allergiaruokavalioita. Aina on käynyt, tai sitten järjestäjä on sanonut, että hän hoitaa ne, kerro vain tarkat tuotetiedot, niin käy kaupassa, että heillä kyllä kaikille lapsille tarjotaan päivänsankarin puolesta tarjoilut.