Finnair säästää aivan vääristä asioista. Surkeat ateriat lennoilla. Asiakkaan palvelukokemus kilpailjoilla on selvästi parempi.
Taas Finnair on säästämässä epäolennaisissa asioissa, kuten tyynyissä tai aterioidda. Huomasin että aterioiden laatukin oli todella heikkoa verrattuna kilpailijoihin, joilla yleensä lennän, kuten Qatar, Cathay Pasific tai Thai Airways. Esim Qatarilla turistiluokassakin on valittavana 2-3 lämpimän aterian vaihtoehdosta ja ateriat ovat sisällöllisesti lihaisia ja maukaita. Esim lammasta tai naudan filettä oli tarjolla.
Finski tarjosi viime lennolla Bangkokista Helsinkiin 1 ateriana munakasta, tomaatin ja muutaman kuivan paistinperunan. Mautonta settiä. Seuraava ateria kana riisillä tuli vasta vähän ennen laskeutumista eli matkustamoa pidettiin nälässä 8 tunnin ajan. En ihmettele miksi Finnair ei ole vuosiin päässyt top 10 listalle. Finnairilla lentokalusto on kyllä kilpailukykyinen, mutta kun säästetään palvelukokemuksessa, niin Finski näyttää halvalta. Säännöstely ateria ja juomataroiluissa on silmiinpistävää. Suorastaan nauratti viime lennolla kun stuertti kulki käytävällä kysellen kuka haluaa lisää vettä. Kunnon lentoyhtiöissä tarjotaan matkustajille virvoitusjuomia, olutta ja viiniä. Tällä menoa Finnair kuihtuu, mut ehkä yhtiö luottaa vielä yhteyksien tarjontaan ajatuksella kunhan perille vie, palvelusta viis. Noh kuulin miten matkustamossa käytiin jo palautekeskustelua. Ei näin!
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa Qatariin, jos heidän palvelu miellyttää. Vai meneekö ihmisoikeudet?
Toki Finnair voisi säästää, esimerkiksi lentäjien lentotunneissa. Myös matkustamohenkilökunnan voisi jättää kokonaan pois ja ihmiset itse tarjoilla toisilleen lämmitettyjä pyyhkeitä, jos ne kerran takaa palvelutason.
Arvostan sitä, että Finskin koneet on harvoin myöhässä ja matkatavarat saadaan koneeseen asianmukaisesti. Jos aikataulu ei toimi lähtömaan tilanteen vuoksi, ottavat aikataulua kiinni lentäessä.
Onko tämä joku vitsi? Jos ei ole niin voin kertoa salaisuuden:
- Lentoyhtiöt ei huolehdi sun laukkua sinne koneeseen. Se on lentokenttä joka sen tekee. Vai kuvitteletko, että jokaisella kentällä, johon Finnair ja muut yhtiöt operoivat on palkattu henkilökuntaa vastaamaan vain sen yhtiön laukuista? Ehei, kyllä se on sen paikallismaan lentokenttäyhtiö, joka sen hoitaa. Ulkopuolisilla ei ole asiaa niihin tiloihin.
- Joka ikinen lentoyhtiö ottaa aikataulua kiinni, koska ilmassa olo maksaa enemmän kuin kulunut polttoaine ja on käsittämättömän vaikeaa saada laskeutumislupaa jos kone on paljonkin myöhässä. Esimerkiksi Dubain lentokentälle laskeutuu joka kolmas minuutti kone ja luuletko, että sinne saa laskeutumisluvan tuosta vain? Kone saattaa juuttua taivaalle tunniksikin. Viimeksi eilen lensin Jenkeistä kotiin Madridin kautta. Molemmat lennot lähtivät myöhässä (ensimmäinen 45 minuuttia ja toinen 20 minuuttia), mutta niin vain saatiin aikataulua kiinni molemmilla lennoilla ja oltiin kotikentällä vain 3 minuuttia aikataulusta jäljessä. Tätä tekevät kaikki, myös halpalentoyhtiöt. Yksi parhaimpia on Ryanair tuossa vauhdittamisessa ja heillä on kai myöhästymisprosentti ihan muutamia yksiköitä. Lensin tammikuun alussa American Eagle -yhtiöllä Jenkkien sisäisen lennon ja lähdettiin tunti myöhässä ja alkuperäiseen aika arviointiin eli 1 h 16 minuuttia saatiin lennettyä 35 minuutissa, kiitos suotuisten lento-olosuhteiden ja kipparin ajelusta.
Finnairilla ei siis ole edes näitä kilpailuetuna. Siellä ei taida olla tällä hetkellä mitään kilpailuetua ja johdon olisi pitänyt reagoida muutoin kuin vähentämällä porukkaa tai säästää asiakastyytyväisyydessä. Korona iski kaikkiin lentoyhtiöihin ihan samalla tavalla, mutta kappas kummaa kun ne ovat vielä hyvissä voimissa pääasiassa ja supistuksia ei ole tarvinnut tehdä asiakkaiden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Business-luokassa ei tarjota enää edes niitä kuumia sitruunantuoksuisia pyyhkeitä käsien puhdistukseen ennen ruokailua.
Voi, mutta onko vielä Iittalan lasit? Niistä oli niin mukava hörppiä samppanjaa.
Finnair voisi säästää esim. lentäjien ja matkustamohenkilökunnan makuuttamista kalliissa hotelleissa.
Vierailija kirjoitti:
Finnair voisi säästää esim. lentäjien ja matkustamohenkilökunnan makuuttamista kalliissa hotelleissa.
Eiköhän noista ole säästetty jo.
Nukkumiskomiteat suun muut naurettavuudet lienevät menneen maailman juttuja. Tämä on siis henk .koht. luuloani: onko jollain oikeaa tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Finskin matkustamohenkilökunta on myös vanhan ja leipääntyneen oloista.
Jännä juttu, koska sinne on järkyttävät pääsyvaatimukset monen monine testeineen. Tämäkään ei näköjään takaa sitä, että siellä olisi oikeita ihmisiä töissä. Olen itsekin lentoemäntä, Finnairille en ole päässyt joten lennän muualla. Työtäni on kehuttu ja ammattitaitoani, ilmeisesti Finnairilla arvostetaan sitten töykeyttä ja osaamattomuutta ja otetaan sellaisia ihmisiä sinne töihin, jotka eivät sovi alalle, päästäänkö sinne suhteiden kera.
Vierailija kirjoitti:
Matkustaako oikeasti vielä joku alle 70v. oleva lentokoneella kun maailman ääriin pääsee maatakin pitkin? Toivottavasti aloitus on trolli tai seniorin käsialaa.
Korona meni jo. Matkustus on palannut normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Business-luokassa ei tarjota enää edes niitä kuumia sitruunantuoksuisia pyyhkeitä käsien puhdistukseen ennen ruokailua.
Voi, mutta onko vielä Iittalan lasit? Niistä oli niin mukava hörppiä samppanjaa.
Ultima Thulet ovat vieläkin käytössä.
Minulle suurin pettymys oli, kun lensin Puolaan Finnairin koneella.
Paljastui että ko. lennon operoi Norra (vaikka Finnairina myytiin) ja kone on _pieni_ potkurikone. Pahinta oli se, ettei vessassa tullut vettä(!) käsiä ei pystynyt pesemään, vain jotain Savet-liinoja oli tarjolla altaassa.
Ja käsidesihän _ei_ tapa esim. noroviruksia, yksikin tuollainen koneessa niin äkkiä leviää.
Jatkossa lennän halpisyhtiöllä, milla kunnon koneet ja kädet saa pestyä, -edullisempaan hintaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustaako oikeasti vielä joku alle 70v. oleva lentokoneella kun maailman ääriin pääsee maatakin pitkin? Toivottavasti aloitus on trolli tai seniorin käsialaa.
Korona meni jo. Matkustus on palannut normaaliksi.
Maailman ääriin kun vaan ei pääse maata pitkin.
Siksi pari vuotta säilössä olleet isot nelimoottoriset on taas otettu käyttöön ja lentoyhtiöt tekevät voittoa.
Että viherpiipertäjät repikööt siitä!
Olen viimeisen 23 vuoden aikana lennellyt aika paljon, 2-3 kertaa vuodessa. Toki lähes aina samaan paikkaan, mutta myös muualle. Lentoyhtiöinä mm. KLM, Swiss Air, British Airways, Lufthansa, Air France, Etihad, Turkish Airlines, Qatar Airways, jopa Thomas Cook sekä sitten se parjattu Finnair. Ja voin kertoa, että joka ikinen noista lentoyhtiöistä on parempi kuin suomalainen. Finnairilla matkustaminen tuntuu siltä, kuin olisit tehnyt jotain pahaa ja nyt sinua rangaistaan siitä. Muilla palvelu pelaa ja ruoka on hyvää. Finnairilla ei niinkään.
Lensin juurin Finnairilla. Ateriaan kuului pikakahvi ja sen sai vaihdettua teehen. Lentoemäntä pyysi pikakahvijauhepussin takaisin😁 sokeria ei ollut. Paluumatkalla tiesin jo ojentaa kahvipussin itse ja pyytää sokeria. Eli pikkusokeripussissakin säästetään eikä kuulu automaattisesti ateriaan.
Säästeliääksi on mennyt.
Ensikussahan aletaan säästää lisää:
https://lentoposti.fi/uutiset/finnair_kevent_lennonaikaista_tarjoilua_s…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tyytyväinen Finnairin palveluun eikä mulla ole mitään syytä haukkua sitä. En oikeastaan ymmärrä mistä syvä viha ja valitus kotimaista lentoyhtiötä kohta kumpuaa. Eihän tuo nyt eroa mitenkään merkittävästi muista eurooppalaisista lentoyhtiöistä. Saman tasoista palvelua on joka paikassa nykyään.
Ongelmatilanteissa Finnair kyllä osaa olla poikkeuksellisen joustamaton. Mutta muuten itseä ei jotkut lentosafkat tai alkoholi voisi vähempää kiinnostaa. Pyrin huolehtimaan, että olen syönyt ja juonut sen verran hyvin, ettei koneessa tarvitsisi.
Minä taas edellytän laadukasta palvelua.
Kukin tavallaan.
Lentokoneessa tarjoiltu ruoka kilpailee lähinnä Woltin ja Foodoran kanssa eli itselle viimeinen vaihtoehto.
Ulkosuomalaisena olen lentänyt sekä Suomeen että asuinmaastani muihin kohteisiin vuosikymmenien ajan. En jaksa käsittää sitä kiihkoa, jolla Finnairia halutaan haukkua. Se on kaiken kaikkiaan erittäin hyvä ja luotetettava lentoyhtiö, jonka palveluissa ei ole moittimista. Ainakaan jos matkustaja ei halua kokea jotain hetken hurmaavaa roolia ylellisenä tähtenä ja luksuskuluttajana. Lentomatkailu on ympäristön kannalta haitallista. Usein silti välttämätöntä, minullekin. Mutta ei todellakaan ole aihetta juhlistaa omaa matkailijan roolia hemmottelulla ja kuohuviinilasillisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa Qatariin, jos heidän palvelu miellyttää. Vai meneekö ihmisoikeudet?
Toki Finnair voisi säästää, esimerkiksi lentäjien lentotunneissa. Myös matkustamohenkilökunnan voisi jättää kokonaan pois ja ihmiset itse tarjoilla toisilleen lämmitettyjä pyyhkeitä, jos ne kerran takaa palvelutason.
Arvostan sitä, että Finskin koneet on harvoin myöhässä ja matkatavarat saadaan koneeseen asianmukaisesti. Jos aikataulu ei toimi lähtömaan tilanteen vuoksi, ottavat aikataulua kiinni lentäessä.
Qatarin ja Finnairin palvelusta edes economyssä ei voi edes puhua saman päivänä. Miksi Qatarin kansallisella lentoyhtiöllä lentävän pitäisi muuttaa kyseiseen valtioon? Jos Qatarissa ei tykätä seksuaalivähemmistöistä heidän uskontonsa takia, se on heidän asiansa.
Siis Qatar lentaa Helsinkiin, ja sen suorilla lennoilla paasee Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan suoraan Hesasta? Who knew.
Itse toivoisin etta Finski palauttaisi edes kesakaudeksi suorat lennot Toronton ja Helsingin valilla. Jenkkilaan lentavat moneen eri kohteeseen mutta Kanadaan ei ole ainoatakaan kohdetta. Kysynnan puute ei voi olla syyna koska silloin kun viela operoivat tuota reittia niin koneet oli aina taynna. Nyt on pakko vaihtaa konetta aina jos kotimaahan mielii kaymaan.
Tässä ketjussa on joku trolli purkamassa omaa pahaa mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on joku trolli purkamassa omaa pahaa mieltään.
Jospa Finski oli antanut sille bannit juopottelusta.
Valittakaa Kiinan johdolle, kun sairastutti maapallon ja Venäjän johdolle, joka sodallaan sotkee koko talouselämän ja valittakaa ihan muuten vain, kun pakko on karsia kustannuksista. Ja lentojen päästöjäkin pitää vähentää lentoja vähentämällä.
Suurin osa lennoista täysin turhia.
Minä olen tehnyt kaksi edestakaista Euroopan sisäistä reissua Finnairin koneilla joitain vuosia sitten, ennen pandemia-aikaa. Palvelu oli ihan hyvää. Jälkimmäisellä kerralla tilaamani ateria ei ollut saatavilla, mutta minua hyviteltiin ateriakokonaisuudella, joka oli tilaamaani isompi ja sain vielä samppanjapullonkin hyvitykseksi. Jäi hyvä mieli. Ja se mustikkamehu on ihan maistuvaa.