Finnair säästää aivan vääristä asioista. Surkeat ateriat lennoilla. Asiakkaan palvelukokemus kilpailjoilla on selvästi parempi.
Taas Finnair on säästämässä epäolennaisissa asioissa, kuten tyynyissä tai aterioidda. Huomasin että aterioiden laatukin oli todella heikkoa verrattuna kilpailijoihin, joilla yleensä lennän, kuten Qatar, Cathay Pasific tai Thai Airways. Esim Qatarilla turistiluokassakin on valittavana 2-3 lämpimän aterian vaihtoehdosta ja ateriat ovat sisällöllisesti lihaisia ja maukaita. Esim lammasta tai naudan filettä oli tarjolla.
Finski tarjosi viime lennolla Bangkokista Helsinkiin 1 ateriana munakasta, tomaatin ja muutaman kuivan paistinperunan. Mautonta settiä. Seuraava ateria kana riisillä tuli vasta vähän ennen laskeutumista eli matkustamoa pidettiin nälässä 8 tunnin ajan. En ihmettele miksi Finnair ei ole vuosiin päässyt top 10 listalle. Finnairilla lentokalusto on kyllä kilpailukykyinen, mutta kun säästetään palvelukokemuksessa, niin Finski näyttää halvalta. Säännöstely ateria ja juomataroiluissa on silmiinpistävää. Suorastaan nauratti viime lennolla kun stuertti kulki käytävällä kysellen kuka haluaa lisää vettä. Kunnon lentoyhtiöissä tarjotaan matkustajille virvoitusjuomia, olutta ja viiniä. Tällä menoa Finnair kuihtuu, mut ehkä yhtiö luottaa vielä yhteyksien tarjontaan ajatuksella kunhan perille vie, palvelusta viis. Noh kuulin miten matkustamossa käytiin jo palautekeskustelua. Ei näin!
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lensin viimeksi käymään Suomessa Finnairilla noin 10 vuotta sitten New York Helsinki. Se olikin sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta. Lentohenkilöstö oli etupäässä portugalia puhuvaa ja nekin muutamat suomalaiset ylimielisiä ja palveluhaluttomia. En kovin kummia uskaltanut pyytänyt, kun tiuskivat ja ärhentelivät edessäistuvalle. En muista ruokahommia, mutta kone oli vanha ja epämukava. Olen matkustanut kerran Airoflotilla ( siis ihan muualla) mutta tämä Finnairin lento oli hyvä kakkonen. Sen jälkeen olen luottanut Deltan ja BA:n lentoihin.
Puhuivatko Deltan tai British Airwaysin lentoemut sujuvasti suomea? Mikäs firma muuten tuollainen Airoflot on kun en ole siitä ennen kuullutkaan. Joku soutuvene operaattori Mississippi joella ko ?
Miksi Deltan tai BA:n emojen pitäisi osata suomea? Mikä itseisarvo se matkustamohenkilökunnan suomen kielen taito joillekin oikein on?
Edesmenneille isovanhemmilleni se oli.
Nykymatkustajat puhuvat ulkomaan kieliä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mammat jaksa olla edes muutamaa tuntia syömättä? Minulle ainoa valintaan vaikuttava asia lentoyhtiön koneiden kunto ja yleensäkin turvallisuus.
Laita nyt sitten FAKTAA miksi Finnair on tämän suhteen parempi kuin joku muu länsimaisille kentille lentävä.
Odotan....
(Mielikuvat eivät siis kiinnosta!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lensin viimeksi käymään Suomessa Finnairilla noin 10 vuotta sitten New York Helsinki. Se olikin sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta. Lentohenkilöstö oli etupäässä portugalia puhuvaa ja nekin muutamat suomalaiset ylimielisiä ja palveluhaluttomia. En kovin kummia uskaltanut pyytänyt, kun tiuskivat ja ärhentelivät edessäistuvalle. En muista ruokahommia, mutta kone oli vanha ja epämukava. Olen matkustanut kerran Airoflotilla ( siis ihan muualla) mutta tämä Finnairin lento oli hyvä kakkonen. Sen jälkeen olen luottanut Deltan ja BA:n lentoihin.
Puhuivatko Deltan tai British Airwaysin lentoemut sujuvasti suomea? Mikäs firma muuten tuollainen Airoflot on kun en ole siitä ennen kuullutkaan. Joku soutuvene operaattori Mississippi joella ko ?
Miksi Deltan tai BA:n emojen pitäisi osata suomea? Mikä itseisarvo se matkustamohenkilökunnan suomen kielen taito joillekin oikein on?
Älä sitten valita jos lentoemut sitten puhuvat vaikka portugalia. Taidat olla Karen.
Englannin kielen taito on on matkustamohenkilökunnan rekrytointikriteeri kaikilla yhtiöillä jo ihan turvallisuussyistä. Kyllä minä hiukan portugaliakin osaan, ei se ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edesmenneille isovanhemmilleni se oli.
Nykymatkustajat puhuvat ulkomaan kieliä kyllä.
Kielitaidottomille tampioille se suomenkielinen palvelu on tietysti tärkeää. Sille kielitaidottomuudellekin voi tehdä jotain....
Sain just Finnairin silver-tason.
Aivan hyödytön, eihän sillä mitään etuja saa, kun ei loungeen pääse?
Vierailija kirjoitti:
Eikö mammat jaksa olla edes muutamaa tuntia syömättä? Minulle ainoa valintaan vaikuttava asia lentoyhtiön koneiden kunto ja yleensäkin turvallisuus.
8 tuntia on pitkä aika olla syömättä, eikä se liity mitenkään läskiyteen, kuten joku porvoolainen oli sitä mieltä.
Jos ruoka on tarjoiltu puoli tuntia sen jälkeen kun kone lähtenyt matkaan (näin joskus oli Finskillä), tulisi siinä välissä jotakin myös tarjoilla. Onneksi sinun ei kuitenkaan tarvitse syödä, mutta normaalin ateriarytmin omaavat asia erikseen, etenkin jos eivät saa nukuttua lennolla.
Vierailija kirjoitti:
Sain just Finnairin silver-tason.
Aivan hyödytön, eihän sillä mitään etuja saa, kun ei loungeen pääse?
Eipä tuolla juuri mitään enää nykyään tee.
Vierailija kirjoitti:
Musta ruoasta säästäminen kuulostaa paremmalta kuin esim. turvallisuudesta. Niin kauan kuin henkilökunta on hyvin koulutettua ja niitä kiinnostaa pitää kone huolellisuudellaan ilmassa, olen tyytyväinen asiakas. Koneeseen voi myös tuoda omia eväitä, niin kun yleensä tuonkin, koska kentältä saa niin ällöttävää ruokaa.
Missähän lentoyhtiössä säästetään turvallisuudessa? Noita valvotaan hyvin tarkkaan ja yhdenkään yhtiön intresseissä ei taatusti ole epäpätevä henkilökunta ja koneen pudottaminen.
Turvallisuus on ihan itsestäänselvyys eikä mikään säästetäänpä nyt ruoassa että kone pysyy ilmassa-juttu.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Mielelläni suosisin kotimaista, mutta liput on kalliita ja palvelu huonoa. Edes kahvi ei kuulu hintaan enää.
Pitääkä koko ajan olla syömässä ja juomassa?!!! Ettekö te yhtä matkaa kestä mussuttamatta? Ei ihme, että olette kaikki niin lihavia!
Halpalentoyhtiö premiumhinnoilla. Saa olla päässä vikaa jos Finnairilla lentää.
Vierailija kirjoitti:
Onko Qataralla turvallista lentää? Ettei kone siis tule alas...
Qatar on erinomainen yhtiö.
Kannattaa muuttaa Qatariin, jos heidän palvelu miellyttää. Vai meneekö ihmisoikeudet?
Toki Finnair voisi säästää, esimerkiksi lentäjien lentotunneissa. Myös matkustamohenkilökunnan voisi jättää kokonaan pois ja ihmiset itse tarjoilla toisilleen lämmitettyjä pyyhkeitä, jos ne kerran takaa palvelutason.
Arvostan sitä, että Finskin koneet on harvoin myöhässä ja matkatavarat saadaan koneeseen asianmukaisesti. Jos aikataulu ei toimi lähtömaan tilanteen vuoksi, ottavat aikataulua kiinni lentäessä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuttaa Qatariin, jos heidän palvelu miellyttää. Vai meneekö ihmisoikeudet?
Toki Finnair voisi säästää, esimerkiksi lentäjien lentotunneissa. Myös matkustamohenkilökunnan voisi jättää kokonaan pois ja ihmiset itse tarjoilla toisilleen lämmitettyjä pyyhkeitä, jos ne kerran takaa palvelutason.
Arvostan sitä, että Finskin koneet on harvoin myöhässä ja matkatavarat saadaan koneeseen asianmukaisesti. Jos aikataulu ei toimi lähtömaan tilanteen vuoksi, ottavat aikataulua kiinni lentäessä.
Pidä Qatar yhtiötä parempana = muuta Qatariin? :D
Kuinka idiootti pitää olla?
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä jumala. Jokainen lentoyhtiö pyrkii siihen, että koneet lähtevät aikataulussa ja että ruuma täytetään asianmukaisesti ja aikataulussa. Kaikki firmat myös yrittävät päästä määränpäähän mahdollisimman lähellä aikataulunmukaista saapumisaikaa vaikka olisivat päässet lähtemään myöhässä. Ei Finnair ole ainoa joka nämä asiat hoitaa vaan nuo ovat aivan perusasioita jokaiselle yhtiölle.938
Vierailija kirjoitti:
Onko tissitkin isompia muilla firmoilla?
Ovat. Suomalaisilla naisilla nyt on tyypillisesti todella pienet rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Qatarin ja Finnairin palvelusta edes economyssä ei voi edes puhua saman päivänä. Miksi Qatarin kansallisella lentoyhtiöllä lentävän pitäisi muuttaa kyseiseen valtioon? Jos Qatarissa ei tykätä seksuaalivähemmistöistä heidän uskontonsa takia, se on heidän asiansa.
Millä tavalla se henkilökunta lisää turvallisuutta? jos joku sairastuu kuulutetaan kuitenkin aina lääkäriä mstkistajienjoukosta
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tyytyväinen Finnairin palveluun eikä mulla ole mitään syytä haukkua sitä. En oikeastaan ymmärrä mistä syvä viha ja valitus kotimaista lentoyhtiötä kohta kumpuaa. Eihän tuo nyt eroa mitenkään merkittävästi muista eurooppalaisista lentoyhtiöistä. Saman tasoista palvelua on joka paikassa nykyään.
Ongelmatilanteissa Finnair kyllä osaa olla poikkeuksellisen joustamaton. Mutta muuten itseä ei jotkut lentosafkat tai alkoholi voisi vähempää kiinnostaa. Pyrin huolehtimaan, että olen syönyt ja juonut sen verran hyvin, ettei koneessa tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tyytyväinen Finnairin palveluun eikä mulla ole mitään syytä haukkua sitä. En oikeastaan ymmärrä mistä syvä viha ja valitus kotimaista lentoyhtiötä kohta kumpuaa. Eihän tuo nyt eroa mitenkään merkittävästi muista eurooppalaisista lentoyhtiöistä. Saman tasoista palvelua on joka paikassa nykyään.
Ongelmatilanteissa Finnair kyllä osaa olla poikkeuksellisen joustamaton. Mutta muuten itseä ei jotkut lentosafkat tai alkoholi voisi vähempää kiinnostaa. Pyrin huolehtimaan, että olen syönyt ja juonut sen verran hyvin, ettei koneessa tarvitsisi.
Minä taas edellytän laadukasta palvelua.
Kukin tavallaan.
Ennemmin noin hyvällä yhtiöllä kuin suora lento huonon palvelun Finnairilla.