Korreloiko mielestänne puoluekanta sen kanssa, että ajatteleeko enemmän itseään vai muita?
Ovatko esim. Kokoomuksen ja Perussuomalaisten kannattajat/äänestäjät itsekeskeisempiä kuin vaikka SDP:n tai Vasemmistoliiton?
Kommentit (121)
Itsekkyys on kapitalismin henki. Mutta en usko, että se on ihmisen perusluonne. Yhteiskunnassa eläminen olisi vaikeaa, jos kukaan ei tuntisi mitään yhteisvastuuta.
Kokoomuslaiset haluavat viinit ruokakauppoihin ja käyttävät sanaa holhousyhteiskunta,ettekö häpeä
Mitä vasemmistolaisempi, sitä itsekkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa on tullut minulle yllätyksenä, että useampikin tuntuu yhdistävän vasemmistolaisuuden tuilla elämiseen. Vaikka se on nimenomaan pieniTULOISTEN puolue. Duunareiden ja pienyrittäjien, joita kansalaisissa on todella paljon. Ilmeisesti he eivät sitten ole kykeneviä äänestämään oman etunsa mukaisesti. Ei ihme, että valitus tavallisten suomalaisten kurittamisesta jatkuu vuodesta toiseen, kun ratkaisua etsitään väärästä päästä janaa. Yhdenkään puolueen tavoitteena ei takuulla ole saada ihmisiä makaamaan kotona ja nostamaan mahdollisimaan paljon tukia.
No kyllä vaan demaritkin on ne tuloiset duunarit menettäneet persuille. Koska eivät aja niiden asiaa vaan wokettavat.
Joo eli asiaa on ihan tutkittukin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ajattelee itseään ja äänestää sitä ,minkä kuvittelee hyödyttävät itseään eniten.
Tai jättää kokonaan äänestämättä, koska jokainen puolue lopulta ajattelee vain ja ainoastaan itseään.
En usko tuollaiseen korrelaatioon. Joka puolueen kannattajissa on oma tapansa ajatella itseä ja muita.
Kärjistys:
Vasemmisto: muiden pitäisi maksaa enemmän niiden asioiden hyväksi joita minä pidän hyvänä
Oikeisto: muiden pitäisi tehdä enemmän työtä rahoittaakseen niitä asioita, joita itse kukin pitää hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Olen parempituloinen ja äänestän vihervasemmistoa. Lopulta kyse voi olla itsekkyydestä: minä itse haluan elää yhteiskunnassa jossa heikommista pidetään huolta eikä vaurastumista tehdä heikompia riistäen. Mitä harvemmille hyvinvointi ja varat kerääntyvät, sitä vaarallisemmaksikin yhteiskunta käy kaikille. Pörssiyhtiöiden vero-"suunnittelu" pitäisi laittaa kuriin. Olen opiskellut kansantaloustiedettä, eikä se ole tehnyt minusta kapitalistia. Ihmisluonto ei ole pohjimmiltaan hyvä, vaan itsekäs. Tarvitaan yhteisiä sääntöjä. Maksan mielelläni veroja, ja niitä saa käyttää esim. Ukrainan aseistamiseen, vaikka en siitä suoraan itse hyödykään. Maailma kuitenkin hyötyy, ja minä siinä mukana.
0/5
Onko suurempaa uhrautuvuutta kuin päästää penikselliset naisten ja tyttöjen intiimitiloihin, ryhmiin ja kiintiöihin omalla ilmoituksella? Onko suurempaa uhrautuvuutta kuin luopua naisen määritelmästä ja oikeuksista opportunistien ja fetissimiesten hyödyksi? Ensi viikolla voimaan astuva sukupuolen itsemäärittely toteutui naisten ja vihervasemmiston ansiosta.
Todellakin! Kommarit ja vasemmistolaiset on aina käsi toisten taskussa
Ei nyt välttämättä itsekeskeisempiä, mutta sanoisin, että jyrkempiä/ehdottomampia ja suvaitsemattomampia. Ja tämä siis vain keskimäärin, varmasti sekä oikeistossa että vasemmistossa on päinvastaisiakin tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
En usko tuollaiseen korrelaatioon. Joka puolueen kannattajissa on oma tapansa ajatella itseä ja muita.
Kärjistys:
Vasemmisto: muiden pitäisi maksaa enemmän niiden asioiden hyväksi joita minä pidän hyvänä
Oikeisto: muiden pitäisi tehdä enemmän työtä rahoittaakseen niitä asioita, joita itse kukin pitää hyvänä.
Miksi oikeisto murehtisi jonkun toisen tekemisistä? Kunhan kukin saa pitää oman työnsä tulokset, noin suurin piirtein.
Vasemmistö kärkkyy toisten työn tuloksia ja itse ei tekisi mitään.
Jo lapsi tietäisi.
Jos olisi leipäpala vain ja 0rpo ja joku muu henkilö niin O. miettisi, miten saisi sille toiselle myös leipäpalan.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys on kapitalismin henki. Mutta en usko, että se on ihmisen perusluonne. Yhteiskunnassa eläminen olisi vaikeaa, jos kukaan ei tuntisi mitään yhteisvastuuta.
Vasemmistolainen on paljon itsekkäämpi.
Kapitalisti ei ole itsekäs vaan markkinatalous perustuu saadulle voitolle. Jos ei olisi voiton tavoittelua niin ei olisi markkinatalouttakaan.
Se että kapitalisti saa voittoa, ei ole itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
No tietysti oikeisto on itsekästä, rahaa vaan lisää itselle ja köyhät kyykkyyn. Ne arvot. Vasemmisto haluaa pitää heikoimmistakin huolen, siksi minäkin äänestän heitä (vaikka en itse niihin kaikista heikoimpiin kuulukaan).
Haha, samalla kun halutaan muka pitää heikoimmista huoli, halutaan huumeet lailliseksi siksi että se on osalle hauska ja vaaraton huvi, mitäs ne heikot jotka jäävät koukkuun, heidän elämänsä tuhoutuminen, heidän omaistensa suru ja huoli, eikö heistä ole väliä? Oikeisto ajattelee kyllä yhteistä hyvää ja yhteiskunnan turvallisuutta ja toimivuutta monelta kantilta.
No tällä logiikalla voidaan sanoa, että vassareista suurin osa on vähän tienaavia, joten ajattelevat vain itseänsä kun haluavat nyhtää parempituloisilta koko ajan lisää ja lisää rahaa. Kun mikään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vasemmistolaisetkin ajattelevat lähinnä itseään (omat sosiaalituet).
En saa mitään tukia enkä tarvitsekaan. Äänestän demareita.
tää on tätä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parempituloinen ja äänestän vihervasemmistoa. Lopulta kyse voi olla itsekkyydestä: minä itse haluan elää yhteiskunnassa jossa heikommista pidetään huolta eikä vaurastumista tehdä heikompia riistäen. Mitä harvemmille hyvinvointi ja varat kerääntyvät, sitä vaarallisemmaksikin yhteiskunta käy kaikille. Pörssiyhtiöiden vero-"suunnittelu" pitäisi laittaa kuriin. Olen opiskellut kansantaloustiedettä, eikä se ole tehnyt minusta kapitalistia. Ihmisluonto ei ole pohjimmiltaan hyvä, vaan itsekäs. Tarvitaan yhteisiä sääntöjä. Maksan mielelläni veroja, ja niitä saa käyttää esim. Ukrainan aseistamiseen, vaikka en siitä suoraan itse hyödykään. Maailma kuitenkin hyötyy, ja minä siinä mukana.
Tekopyhyys max
Jep ja harva tuollainen on valmis itse tekemään lopulta mitään sen kummempia uhrauksia, jos se vie mukavuudenhalua elämästä. Joo, veroilla voi aina hurskastella, mutta siitä omasta kuplaelämästä ei millään luovuta
Kokkareille on tyypillistä, että kuvittelevat itse olevansa jotain luomakunnan kruunuja, jotka ylläpitävät köyhien elämää verorahoillaan. Todellisuus on kuitenkin paljon monimutkaisempi ja pienipalkkaiset työläiset ovat se ihmisryhmä, joka tekee suurimman osan merkityksellisestä työstä yhteiskunnan hyväksi. Lisäksi heitä on määrällisesti huomattavasti enemmän kuin hyvätuloisia ja rikkaita, joten halutessaan voivat aiheuttaa näille muka parempiosaisille hyvin paljon haittaa ja epämukavuutta. Yhteiskuntarauhan kannalta on olennaista, että kaikki tuloluokat (varsinkaan määrältään suuret) ovat suht tyytyväisiä.
Näissä keskusteluissa on tullut minulle yllätyksenä, että useampikin tuntuu yhdistävän vasemmistolaisuuden tuilla elämiseen. Vaikka se on nimenomaan pieniTULOISTEN puolue. Duunareiden ja pienyrittäjien, joita kansalaisissa on todella paljon. Ilmeisesti he eivät sitten ole kykeneviä äänestämään oman etunsa mukaisesti. Ei ihme, että valitus tavallisten suomalaisten kurittamisesta jatkuu vuodesta toiseen, kun ratkaisua etsitään väärästä päästä janaa. Yhdenkään puolueen tavoitteena ei takuulla ole saada ihmisiä makaamaan kotona ja nostamaan mahdollisimaan paljon tukia.