Isä jätti toistuvasti 4-vuotiaan yksin uima-altaaseen ja meni saunaan
Tässä se taas nähdään kumpi on tärkeämpi lapsen elämässä . Tietenkin äiti.
Isä jätti 4-vuotiaan uimataidottoman lapsensa kolmella eri uimahallikäynnillä yksin altaaseen uimavalvojien puhutteluista huolimatta.
-vuotias lapsi jäi jokaisella kerralla noin 10 minuutin ajaksi ilman huoltajansa valvontaa. Lapsella ei ollut kellukkeita tai muita apuvälineitä.
Lastenallas on syvimmillään metrin, ja siitä noin kahden metrin päässä on syvä aikuistenallas.
KUN lapsi oli yksin lastenaltaassa, mies kävi saunomassa ja uimassa syvässä altaassa.
Sama uimavalvoja oli työvuorossa jokaisella käyntikerralla ja oli jokaisella kerralla puhuttanut miestä. Miehelle oli yritetty selittää, ettei uimataidotonta lasta voi jättää yksin altaaseen.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mahdollista että tämä isä tulee kulttuurista jossa muut uima-altaalla olevat aikuiset automaattisesti katsoisivat lapsen perään. Suomessahan tämä ei ainakaan ole mikään itsestäänselvyys, siitä ei ole kovin montaa vuotta kuin äidin yksinään altaalle jättämä uimataidoton 5-vuotias hukkui tai meinasi hukkua.
Sille isälle kerrottiin asia useampaan kertaan. Ei vain halunnut ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi leikkii lastenaltaassa kymmenen silmäparin alla= lapsi vaarassa.
Kii
Lapsi leikkii lastenaltaassa kymmenen+vanhemman silmäparin alla= lapsi ei ole vaarassa.Ihan loogista.
Sinäkin ilomielin vahtisit yhtä ylimääräistä lasta? Lasta, jonka vanhempi vain häippäsee paikalta? Suomi ei toimi enää niin, miten 50-luvulla. Varmasti kuka tahansa nostaisi niskavilloista hukkuvan ipanan ylös, mutta kuinka reilua on jättää muiden silmien alle omaa pentua?
Saati, että kuka uskaltaisi jättää omat lapsensa jollekin tuntemattomalle uimarille vahdittavaksi :O
Samalla logiikalla voisi jättää nelivuotiaansa kiipeilemään yksin leikkipuistoon, jos siellä on omien lapsiensa kanssa muita vanhempia.
Mulla ei ole lapsia, mutta olen hoitanut ahkerasti tädin virkaa veljen lapsille. Kerran nuorimmaisen (muistakseeni oli tuolloin juuri jotain 4 v.) kanssa uimahallissa jätin lapsen lastenaltaaseen, kun oli pakko itse käydä vessassa. Lapsella oli leikit menossa toisen muksun kanssa ja kysyin hänen vanhemmaltaan, voiko katsoa myös lapseni perään kun äkkiä käyn vessassa. Ei olisi ikinä tullut mieleenikään jättää lasta yksin altaaseen ja vain olettaa, jonkun katsovan perään.
Puistoon ei koskaan noin pieniä muksuja päästetty lähtemään edes isompien lasten kanssa, mutta kyllä täällä on aina annettu tossa taloyhtiön leikkipaikalla leikkiä pienienkin ilman että siinä on joka sekunti jokaisen lapsen oma vanhempi vahtimassa.
Ja kun on ollut, on kaikille ollut ihan sanomattakin selvää että jokainen vahtii siinä vähän niinku kaikkien lapsia niiden omiensa ohessa.
Ei ihme että täällä ei nykyään meinaa ihmiset saada edes jotain hikistä kiusaamista ja nahistelua loppumaan, kun vanhemmista on tullut ihan järjettömiä lapatossuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kii
Lapsi leikkii lastenaltaassa kymmenen+vanhemman silmäparin alla= lapsi ei ole vaarassa.Ihan loogista.
Sinäkin ilomielin vahtisit yhtä ylimääräistä lasta? Lasta, jonka vanhempi vain häippäsee paikalta? Suomi ei toimi enää niin, miten 50-luvulla. Varmasti kuka tahansa nostaisi niskavilloista hukkuvan ipanan ylös, mutta kuinka reilua on jättää muiden silmien alle omaa pentua?
Saati, että kuka uskaltaisi jättää omat lapsensa jollekin tuntemattomalle uimarille vahdittavaksi :O
Samalla logiikalla voisi jättää nelivuotiaansa kiipeilemään yksin leikkipuistoon, jos siellä on omien lapsiensa kanssa muita vanhempia.
Mulla ei ole lapsia, mutta olen hoitanut ahkerasti tädin virkaa veljen lapsille. Kerran nuorimmaisen (muistakseeni oli tuolloin juuri jotain 4 v.) kanssa uimahallissa jätin lapsen lastenaltaaseen, kun oli pakko itse käydä vessassa. Lapsella oli leikit menossa toisen muksun kanssa ja kysyin hänen vanhemmaltaan, voiko katsoa myös lapseni perään kun äkkiä käyn vessassa. Ei olisi ikinä tullut mieleenikään jättää lasta yksin altaaseen ja vain olettaa, jonkun katsovan perään.
Minäkin jätin 4-vuotiaan kerran yksin vieraan vahdittavaksi. Oltiin ulkoiluttamassa koiraa ja lapsi halusi jäädä muutaman sadan metrin päässä olevaan puistoon joten pyysin jotain toista äitiä katsomaan sen perään hetken että voin viedä koiran kotiin. Vein koiran sisälle ja kun olin menossa puistoon, poika tuli vastaan kun ei jaksanutkaan jäädä sinne. En ole jättänyt toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt enää viitsikö ruokkia trollia. Vedättää teitä ihan 6-0.
Eihän täällä kukaan oikeasti tuohon trolliin usko, saati hänen mielikuvituslapsiinsa. Eikä meistä kukaan muua kuin hän ota tätä keskustelua tosissaan. Meille hänen kiemurtelunsa seuraaminen on ihan puhdasta viihdettä.
Minua ihmetyttää miten sillä on aikaa tähän. Aikaleimojen perusteella se on ollut täällä jo kuusi tuntia jankuttamassa, satuilemassa, kerskumassa ja kiukuttelemassa. Tuossa ajassa olisi ehtinyt pelastaa monta lasta, vanhusta ja kissanpentua.
Kuusi tuntia?! Voi apua, hänen elämänsä on vielä surullisempaa kuin osasin edes kuvitella. Aikaa löytyy varmaan sen takia, ettei ole ihmissuhteita, harrastuksia tai oikein muutakaan sisältöä elämässä.
Nyt tuli vähän paha mieli, että olen täällä nauranut noin huonosti voivalle ihmiselle :(
Ei voi tehdä mitään kuin olla vaan ja pötkötellä soffalla, kaikessa kun on omat riskinsä ja niiden maksimaalinen minimointi pitää olla kaikessa etusijalla.
Tällä tavoin riskit on kaikkein pienimmät.
Eli sinulta on puuttunut turvalliset ja huolehtivat vanhemmat, koska vaaratilanteiden pelossa olet aikuisena jäänyt pötköttelemään sohvalle ja tämä selvästi aiheuttaa sinussa kovaa mielipahaa, jota tänne purat. Ei siis ihme, että tämä heitteillejättötapaus puhuttelee sinua näin paljon.
Kurja juttu, olen pahoillani puolestasi :(
Ei, mun vanhemmat oli turvallisia ja huolehtivia ja antoivat paljon vapautta meille lapsille, muistuttaen kuitenkin aina että jokainen on myös sitten itse vastuussa tekojensa seurauksista.
Kukkahattutädit sai minut pelkäämään ja jäämään sohvalle, kaikkiallahan on riskejä ja sekös jos jokin pelottavaa onkin, eikä minua voida sentäs itseäni velvoittaa käyttämään omia aivojani, joku muu tehkööt sen puolestani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsena kulkea kylillä aikalailla ilman valvontaa. Uida en osaa vieläkään, mutta niin vain muistan vedessä telmineeni ja yksin ilman kellukkeita soudelleeni pitkin järviä. Useita läheltäpiti-tilanteita oli.
Ei käynyt mitään, mutta enpä koe olleeni vanhemmilleni kovin tärkeä.
Mikset sä sit vaan pysynyt äitisi helmoissa kiinni, varsinkin heti sen ensimmäisen vaaratilanteen jälkeen?
Ai nyt 4-vuotiaiden pitää itse kasvattaakin itsensä, kyeten kypsempään ajatteluun kuin omat vanhempansa?
Mä joskus 5-vuotiaana menin kaataa löylyä pesupallolla eikä kukaan kerennyt estämään vaikka siinä lauteilla istui kaksi aikuista, koko peukalosta lähti nahat.
En ole sen jälkeen enää kaatanut löylyä pesupallolla.
Vanhempien ei ole kertaakaan tarvinnut erikseen kieltää minua niin tekemästä.
Miten ihmeessä tyyppi joka on omien sanojensa mukaan joutunut useisiin läheltäpiti-tilanteisiin, ei oo tajunnu alkaa välttämään niiden vaaratilanteiden syntymistä, vaan uudestaan ja uudestaan on vaan menty hönöilee?
Ihanko oikeasti lapsen tulisi mielestäsi itse kasvattaa itsensä? Lapsi on käytännössä heitteillä ja sinä haukut lasta hönöksi, kun hän toimii tilanteessa kuten lapsi?
Säälin mahdollista jälkikasvuasi...
Ihanko oikeasti mielestäsi kenenkään ei tule koskaan oppia mitään asiaa ns. kantapään kautta, eli ajattelemaan itse ja arvioimaan itse eri toimintojensa riskejä ja hyötyjä?
Nyt on jollain melkoiset luulot nelivuotiaan kognitiivista kyvyistä :D
No katsos kun normaalit lapset syntyy täysin kehittyneillä aikuisten aivoilla varustettuna. Se että kaikkien muiden maailman ihmisten lapset on kehittymättömiä ei ole trollin vika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kii
Puistoon ei koskaan noin pieniä muksuja päästetty lähtemään edes isompien lasten kanssa, mutta kyllä täällä on aina annettu tossa taloyhtiön leikkipaikalla leikkiä pienienkin ilman että siinä on joka sekunti jokaisen lapsen oma vanhempi vahtimassa.
Ja kun on ollut, on kaikille ollut ihan sanomattakin selvää että jokainen vahtii siinä vähän niinku kaikkien lapsia niiden omiensa ohessa.
Ei ihme että täällä ei nykyään meinaa ihmiset saada edes jotain hikistä kiusaamista ja nahistelua loppumaan, kun vanhemmista on tullut ihan järjettömiä lapatossuja.
Eli sun logiikalla pikkulapsen saa jättää yksin uima-altaaseen, mutta ei puistoon.
Nää ihmiset, jotka haluavat olla ihan periaatteesta joka asiasta eri mieltä, ovat kyllä viihdearvoltaan ihan huippuja.
Vierailija kirjoitti:
MIES valitti tuomiosta hovioikeuteen. Valitusta hän perusteli sillä, että ei ollut jättänyt lasta yksin altaaseen vaan altaassa oli ollut muitakin ihmisiä.
Miehen mukaan uimavalvojilla oli kameroiden kautta jatkuva näkyvyys altaaseen ja uimavalvoja oli myös seurannut lapsen liikkeitä, koska osasi käräjäoikeudessa kertoa lapsen liikkeistä.
Mahdollisessa vaaratilanteessa apu olisi ollut hyvinkin lähellä eikä konkreettista vaaraa ollut, valituksessa sanotaan.
Joo toki muut valvoo hänen lastaan kun itse on välinpitämätön sika.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla samanlaista koko Pk seudun halleissa, kun. Jatkuvasti törmää uimavalvojiin kyselemässä kenen lapsi kukakin on ja missä vanhemmat. Aluksi ihmettelin tätä uutta tapaa. En ihmettele enää!
Vahinko taitaisi tässä tapauksessa olla sitä luontaista poistumaa ....No ei noin voi sanoa, isähän siinä se imbesilli on ja sääliksihän noita mukuloita käy. Tasan ei käy onnen lahjat. Hetihän jutusta tietää, ettei ole suomalaisen lapsi. Suomalaiset isät pääsääntöisesti huolehtivat lapsistaan, jos ovat niiden kanssa harrastamaan lähteneet. Eriasia on sitten päihdeongelmaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsena kulkea kylillä aikalailla ilman valvontaa. Uida en osaa vieläkään, mutta niin vain muistan vedessä telmineeni ja yksin ilman kellukkeita soudelleeni pitkin järviä. Useita läheltäpiti-tilanteita oli.
Ei käynyt mitään, mutta enpä koe olleeni vanhemmilleni kovin tärkeä.
Mikset sä sit vaan pysynyt äitisi helmoissa kiinni, varsinkin heti sen ensimmäisen vaaratilanteen jälkeen?
Ai nyt 4-vuotiaiden pitää itse kasvattaakin itsensä, kyeten kypsempään ajatteluun kuin omat vanhempansa?
Mä joskus 5-vuotiaana menin kaataa löylyä pesupallolla eikä kukaan kerennyt estämään vaikka siinä lauteilla istui kaksi aikuista, koko peukalosta lähti nahat.
En ole sen jälkeen enää kaatanut löylyä pesupallolla.
Vanhempien ei ole kertaakaan tarvinnut erikseen kieltää minua niin tekemästä.
Miten ihmeessä tyyppi joka on omien sanojensa mukaan joutunut useisiin läheltäpiti-tilanteisiin, ei oo tajunnu alkaa välttämään niiden vaaratilanteiden syntymistä, vaan uudestaan ja uudestaan on vaan menty hönöilee?
Ihanko oikeasti lapsen tulisi mielestäsi itse kasvattaa itsensä? Lapsi on käytännössä heitteillä ja sinä haukut lasta hönöksi, kun hän toimii tilanteessa kuten lapsi?
Säälin mahdollista jälkikasvuasi...
Ihanko oikeasti mielestäsi kenenkään ei tule koskaan oppia mitään asiaa ns. kantapään kautta, eli ajattelemaan itse ja arvioimaan itse eri toimintojensa riskejä ja hyötyjä?
Nyt on jollain melkoiset luulot nelivuotiaan kognitiivista kyvyistä :D
No katsos kun normaalit lapset syntyy täysin kehittyneillä aikuisten aivoilla varustettuna. Se että kaikkien muiden maailman ihmisten lapset on kehittymättömiä ei ole trollin vika
Paitsi, jos lapsen (kehitystasosta viis) jättää yksin nainen, silloin kyseessä on ihan eri asia ja tämä trolli käyttää ensin kaikki samat argumentit millä me olemme nyt argumentoineet häntä vastaan. Sen jälkeen hän alkaa joko jankuttamaan historiasta ja biologiasta perustellen naisten huonoutta niillä ja todennäköisesti kutsuu paikalle tulituekseen täydellinenhiusraja-hullun.
Isä olis varmaan tykännyt, jos siellä olis joku toinen enomies alkanut koskettelemaan tämän 4-vuotiaan intiimialueita. Enomiehen selitys "minä vain varmistin, että hän pysyy pinnalla eikä mene liian syvälle" kelpaisi varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi leikkii lastenaltaassa kymmenen+vanhemman silmäparin alla= lapsi ei ole vaarassa.
Ihan loogista.
No luuletko, että ne muut ihmiset ovat velvollisia vahtimaan sinun kakaraasi? Eivät ole. Sinun kakarasi on sinun ongelmasi.
Niin mä aina olen tosiaan luullut että meillä on velvollisuus tarvittaessa auttaa toisiamme hädässä, mutta nyt tiedän ettei näin olekaan, vaan se onkin jokaisen oma ongelma.
Isä olisi ihan yhtälailla saanut ansaitsemansa rangaistuksen (todennäköisesti kovemmankin) jos hätätilanne olisi syntynyt ja joku olisi auttanut lasta.
Silloin rangaistus olisi paikallaan, nyt kun mitään vaaratilannetta ei ole edes syntynyt, on rangaistus väärin.
Olisi riittänyt aivan hyvin, että isälle ja lapselle olisi annettu porttikielto uimahalliin tehden selväksi hänelle, että uimavalvojat eivät valvo uimataidottomia lapsia vaan ainoastaan uimataitoisia lapsia ja aikuisia.
Tuolla logiikalla kuka tahansa voi hypätä kännissä auton rattiin ja tämä on niin kauan ok, kun mitään vaaratilannetta ei synny.
Edelleen sanon, että et tunne rangaistuslaitoksemme toimintaa. Et edes yleissivistykseen kuuluvalla tasolla.
Edelleen kännissä ajelu on yksiselitteisesti laissa kiellettyä.
Sen sijaan laki ei velvoita valvomaan lasta saati ketään muutakaan jokainen sekunti.
Koululaisen päästäminen kulkemaan itsenäisesti kouluun ja sieltä kotiin on tällä logiikalla millä nyt tätä rankaisemista perustellaan, myöskin heitteillejättö ja vaaratilanne.
Tilastojen valossa vielä paljon suurempikin kuin yksin lastenaltaassa oleminen.
Tässä nyt taas tulee semmoinen vaikutelma, ettei sulla ole kokemusta lapsista. Vertaat koululaista 4-vuotiaaseen.
Huom. Nuortenkin parissa pitää tehdä turvallisuussuunnitemat jokaista leiriä kohden ja vaikka leiriläiset ovat isojakin, on paikalla silti uimavahti tai jopa 2. Mutta tuolloin katotaan myös ettei ole liikaa kerralla uimassa. Noin isot eivät tarvitse ketään kädestä pitäen (ellei ole kehitysvammaa yms) vahtimaan, mutta 4-vuotiaasta on ihan ok hypätä vaikka toisen niskaan. 4-vuotias voi tehdä ihan mitä vaan. 4-vuotias ei ymmärrä että voi loppua voimat kesken uintimatkan. 4-vuotias ei tiedä että hänkin voi kuolla.
Mieti nyt!
Oma poika oppi uimaan vasta jonain 9-10-vuotiaana kun ei ole koskaan erityisemmin uimisesta pitänyt.
Teidän logiikalla häntäkin olisi siis pitänyt valvoa jokainen sekunti, myös lastenaltaan matalassa päädyssä ollessaan saati ammeessa pelleillessään.
Talutan hänet vielä yläasteellakin aina kouluun ja sieltä kotiin, koska riskinä on kuitenkin vaikkapa auton tai putoavan lentokoneen alle jääminen varsinkin jos minä en ole siinä ihan kaikenvaralta sankaroimassa.
Näinhän kaikkien vanhempien tulee toimia lastensa kanssa, muuten ainakin itse soitan poliisille ja samaan aikaan toisella korvalla lasuun.
No mä en koskaan oppinut uimaan ja olen tuo nuorisotyöntekijä,lastensuojelussakin työskennellyt.
Sä vertaat nyt 4-vuotiasta ja 9-vuotiasta keskenään, joiden kehitystaso ei ole sama. 4-vuotias on lähempänä vauvaikäänsä ja on ollut vastikään taaperoikäinen. Sen sijaan 9-vuotias on jo esiteini.
Ja mitä itseasiassa tulee 9-vuotiaaseen, niin vanhempien tulisu harjata hampaatkin aikalailla 8v asti, koska sen ikäinen ei useinkaan osaa harjata niitä kunnolla. 9v ei ole hänkään aikuinen, itsehän tulin tuon ikäisenä hyväksikäytetyksi. Lisäksi lapsen kyky hahmottaa liikennettä on aika huono n. 11-12v ikävuoteen asti, joten jos vanhempi on yhtään epävarma reitin turvallisuudesta tai lapsen keskittymiskyvystä, olisi hyvä saattaa lapsi kouluun. Olen itse joutunut odottamaan ja menemään tien yli yhtäaikaa kun olen huomannut että tuntematon 8v ei selvästikään osannut liikkua liikenteessä riittävän hyvin. Menin yhtäaikaa ja näytin autoille käsimerkkiä että pysähtyvät.
Tiedän yhden perheen jossa 12v kuoli jäätyään alle.
Sulla on ns. tuuri-harha. Eli sulle ei vaan ole sattunut mitään ja kuvittelet että olet siksi oikeassa. Se on aika yleistä. Samaa tekosyytä kuulee esim. päihteidenkäyttäjiltä. Oli sitten kyse siitä, pärjäsikö lapsi yksin tai autolla ajamisesta. Kun mitään ei sattunut, niin voi vaan unohtaa koko jutun?
Pliis pidä lapsistasi huolta ja lue asioista ennen kuin olette perheenä lastensuojelun asiakkaina.
Kyllä mullekin kaikenlaista sattui kun olin pieni, se on osa kasvamista ettei aina kaikki mee niinku strömsössä.
En kuitenkaan projisoi omia kokemuksiani koskemaan muita, kuten sinä ilmiselvästikin teet, siksi vetoatkin johonkin pseudotieteellisiin yleistyksiin jonka mukaan jokaisella lapsella on kussakin iässä tasan saman verran älliä ja kaikki reagoi eri asioihin tietyllä tavalla.
Nää perustuu kylläkin ihan tieteeseen, psykologiaan, kasvatukseen, aivojen kehitykseen, yleiseen maalaisjärkeen ja yleistietoon lapsista.
Suosittelen lukemaan lasten kasvatusoppaita, niistä on hyötyä ihan kaikille vanhemmille ja kasvattajille.
Veikkaan tosin vahvasti, ettei sulla mitään lapsia edes ole. Mikäli on, niin kerroppa, onko lasten äiti koskaan "nalkuttanut" sulle siitä, miten lapsia vahditaan? Mikäli on, niin kelailepa hetki sitä tosiasiaa, että hän saattaa olla se syy, miksi lapsenne ovat yhä kanssanne...
Jokainen mieshän on mielestään paras rallikuski ja riskiarvioija. Osa heistä päätyy isäksi, osa ei ehdi täyttää kuin 18v. Mitä tulee tilastoihin, niin Ruotsissakin tehdyn tutkimuksen mukaan pojat ottivat enemmän riskejä.
Se, oletko rohkea ja pelkäätkö riskejä ei kerro sitä, onko riski oikeasti olemassa. Perustat riskinarvioisi selvästi tunteisiin, koska juuri SINULLE ei ole käynyt mitään, koska juuri SINUN lapsesi totteli aina, jne...
Pieniä lapsia on monenlaisia. On erityislasta, epilepsiaa, jne. He käyttätyvät eri tavoilla, mutta heitä yhdistää se, ettei heillä ole aikuisen kykyä arvioida vaaranpaikkoja. Eikä edes sen 9-vuotiaan.
Samoin aikuisissa on eroja. Kuvitellaampa nyt tuo tilanne, jossa aikuinen lähtee vaikka suihkun siksi aikaa. Et voi tietää lasta uima-altaalle jättäessäsi, jätitkö sen sellaisen luokse joka pelastaa sen lapsesi vai joka katsoo toisaalle. Vai jopa sellaisen luokse, joka voi viedä sen lapsen sillä aikaa. Sinä et silloin jätä niitä lapsia edes tuttujesi luokse, vaan ihmisten, joita et tunne ja joista et tiedä mitään, luokse. Se on todellakin heitteillejättöä, jos joku niin tekee.
Ei sitä missään muuallakaan jätetä lapsia tuntemattomien hoiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kii
Eli sun logiikalla pikkulapsen saa jättää yksin uima-altaaseen, mutta ei puistoon.
Nää ihmiset, jotka haluavat olla ihan periaatteesta joka asiasta eri mieltä, ovat kyllä viihdearvoltaan ihan huippuja.
Sai ne sit mennä isompien lasten kanssa puistoonkin, jos tiedettiin että siellä on aikuinenkin.
Sit kun olivat hieman kasvaneet, päästettiin lapsia puistoon ja uimaankin ilman aikuisia, koska me luotettiin lapsiin sen verran että ne tajuaa itsekin olla asettamatta itseään esimerkiksi vaaraan hukkua menemällä liian syvälle, olimmehan heitä siitäkin vaarasta varoittaneet ja selvästi olivat sanoman ymmärtäneet.
Itse en uskalla tehdä mitään, olen kukkahattutätien kasvattama nääs niin en vaan osaa käyttää omia aivojani yhtään, tiedän vain että vaara vaanii joka nurkan takana!
Sen jälkeen kun oli hukkumistapaukset vuosaaressa ja Porvoossa on valvojat ollut skarppina ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kii
Sai ne sit mennä isompien lasten kanssa puistoonkin, jos tiedettiin että siellä on aikuinenkin.
Sit kun olivat hieman kasvaneet, päästettiin lapsia puistoon ja uimaankin ilman aikuisia, koska me luotettiin lapsiin sen verran että ne tajuaa itsekin olla asettamatta itseään esimerkiksi vaaraan hukkua menemällä liian syvälle, olimmehan heitä siitäkin vaarasta varoittaneet ja selvästi olivat sanoman ymmärtäneet.
Itse en uskalla tehdä mitään, olen kukkahattutätien kasvattama nääs niin en vaan osaa käyttää omia aivojani yhtään, tiedän vain että vaara vaanii joka nurkan takana!
No nyt se suuttu ihan tosissaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kii
No nyt se suuttu ihan tosissaan :D
En, olen onnellinen kun ole turvassa täällä kotini sohvalla, poissa vaarojen ja riskien tieltä! :D
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun oli hukkumistapaukset vuosaaressa ja Porvoossa on valvojat ollut skarppina ja hyvä niin.
Varmaan on lisätty näitä valvojia.
Kuten poliiseja, apuopettajia, tulkkeja, Kela-käsittelijöitä jne jne. Kaikkien palkat maksetaan meidän veroeuroista ja on pois meiltä kanta-suomalaisilta. Siksi en kannata näiden ongelmissa henkilökunnan lisäämistä. Joko integroituu tai lähtee kotimaahansa.
Tämän nyt arvasi uutista lukemattakin, että mistä on kysymys. Samoin kuin siinä hoitajakeississä, missä piikitettiin 50x samalla piikillä.
Tämä ei liity uskontoon, eikä kansallisuuteen, niinkään vaan älyyn. Tatu vanhasen kirja kanssallisuuksien menestymisetä ja älykkyysosamäärästä on hyvää luettavaa.
En ymmärrä miksei tätä faktaa voida myöntää, että osa maapallon ihmisistä on vain meidän mittarillamme lähellä keharin tasoa.
Isä luotti lapseensa. Äiti olisi ämmämäisesti kytännyt lasta koko ajan, ja samalla tissit uima-asusta pursuen kaakattanut vieressä olevalle toiselle mammalle.
Eli sinulta on puuttunut turvalliset ja huolehtivat vanhemmat, koska vaaratilanteiden pelossa olet aikuisena jäänyt pötköttelemään sohvalle ja tämä selvästi aiheuttaa sinussa kovaa mielipahaa, jota tänne purat. Ei siis ihme, että tämä heitteillejättötapaus puhuttelee sinua näin paljon.
Kurja juttu, olen pahoillani puolestasi :(