Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3-vuotias jätetty päiväkodin pihalle yksin

Vierailija
28.03.2023 |

Voi kauhea, en kyllä voisi enää viedä lastani kyseiseen päiväkotiin. Aivan hirveää. Jos vanhemmat jättäisivät 3-vuotiaan yksin, eikö kyseessä olisi heitteillejättö ja lasua pukkaisi (aiheellisesti). Nyt kun päiväkoti tekee niin, asiaa "selvitellään".
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009478142.html

Kommentit (1860)

Vierailija
261/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma harjoittelija jätetty yksin loppuajaksi, ja koska kaikki lapset on yleensä haettu klo 16.30 mennessä, hän oli mitoittanut menonsa noin ja tyhmänä lähtenyt. Tämäkin perhe siis hakenut aina paljon aiemmin, eikä kukaan ollut ilmoittanut muuta. Huom tämä EI siis ole puolusteleva kommentti vaan kerron mitä tiedän.

Jotkut jopa sanoo että olisi ollut tet-harjoittelija mutta en tiedä varmaksi. Mutta siis harjoittelijalla tietty aika jolloin hän on siellä, se on eri aika kuin työntekijöillä.

Tet-ei ole harjoittelija, vaan seuraamassa ja tutustumassa työntekemiseen. Ei siis yksin koskaan. Ja uutisessa perhe oli ilmoittanut hakuajan.

Jos asia on noin, että.harjoittelija on jäänyt yksin, se on päiväkodin ja vakituisten typeryyttä. Vaikea uskoa, että olisi niin typerästi toimittu.

Olin itse kymmenisen vuotta sitten tet-jaksolla srk:n pitämässä iltapäiväkerhossa. Kaksi kertaa sen viikon aikana olin viimeinen paikalla olija lasten kanssa. Ovia ei mun tarvinnut lukita, koska siihen tilaan tuli välittömästi yksi vanhustenpiiri jatkamaan mut tosiaan siellä sisällä olin, keräsin tavarat paikoilleen ja vahdin kun viimeiset lapset tultiin hakemaan.

Järkyttävää vastuuttomuutta seurakunnalta!

Jos kukkahattutäti viitsisi vielä avata mikä tässä oli järkyttävää vastuuttomuutta? Tettiläinen ei ollut yksin kun paikalle tuli vanhustenpiiri (ja sen vetäjä/t). Tettiläinen on jo sen ikäinen, että pitää ottaakin vastuuta asioista.

Tettiläinen on työelämään tutustuja ei kyseisen paikan työntekijä, tettiläiselle ei jätetä vastuuta.

Vierailija
262/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tettiläisille ei saisi antaa isompaa vastuuta, totuus on toinen. Itse aikanaan tetissä jouduin tekemään vanhusten lääkelistoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me käveltiin 70-luvulla veljen kanssa eskariin yksin jo 4 vuotiaana, matkaakin oli 1.5km.

Missä päin oli 70-luvulla eskareita? Ja miksi niihin meni 4-vuotiaat?

Itseasiassa:

Nykymuotoinen esiopetus sai alkunsa 1960– ja 1970 –lukujen vaihteessa ja toinen esiopetuksen uudistamisaalto ajoittui 1990-luvun puoliväliin.

Mutta ei sinne siltikään 4-vuotiaana menty.

t. eri

Missäpäin niitä oli kun muakin kiinnostaa?

Vierailija
264/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa julkiset palvelut ovat totaalisesti sortuneet. Jorvissa ei päästetä äitejä synnyttämään kohtalokkain seurauksin. Friisilän koulussa vakava johtamisongelma ja nyt sama tilanne myös päiväkodissa. Ei ole montaa vuotta, kun Espoo oli vielä maan vauraimpia kaupungeja, joka tunnettiin hyvistä kouluistaan.

Vierailija
265/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa käytetään harjoittelijoita ilmaisena työvoimana. Olen itse opintojen harkassa ja varsinainen työntekijä jolle maksetaan häipyy illaksi kotiin ja jättää yksin vastuuseen kaikesta. Ei edes opeteta tai neuvota mitään.

Vastuu on aina sillä työntekijällä joka on vuorossa. Toivottavasti selviää miten ihmeessä näin on käynyt ja onneksi lapselle ei käynyt mitään.

Vierailija
266/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs sille lapselle sitten pitäisi tehdä. ei kai ne hoitajat sitä kotiinsa vie työpäivän päätyttyä

Vierailija
267/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oli ihan kunnossa onneksi, kauankohan meinaavat pitää kotona? Rikosilmoitus ihan riittävä, järkytys nyt ehkä vähän ylimitoitettu.

Kenen järkytys ylimitoitettu? Minä, vieras ihminen ja äiti, olen järkyttynyt siitä että noin voi käydä paikassa johon pieni lapsi luotetaan hoitoon.

Juu, ei saisi tapahtua, mutta jos ei uskalla viedä lasta enää hoitoon, on se aika ylilyönti.

Kun luottamus on menetetty, niin ei sitä takaisin saa. Ainakaan kun kyse omien lasten hoidosta. Vanhemmat luottaa aika paljon, kun he vievät lapsensa hoitoon. Itse ainakaan en pystyisi luottamaan kyseiseen hoitopaikkaan enää yhtään.

Meillä jos olisi käynyt vastaavasti niin todennäköisesti olisin juuri päinvastaisesti käyttäytynyt. En usko, että tätä pääsee uudelleen tapahtumaan tässä päiväkodissa. Nyt haluttu taas hetki julkisuutta ja liioitella vähän liikaa asialla. Hakeekohan perhe vielä korvauksia tästä, et sekö on motiivi.

Millä tavalla päinvastaisesti? Jättänyt rikosilmoituksen tekemättä ja lähettänyt kiitoskortin päiväkotiin? Ja salli mun nauraa korvausten kanssa. Tässä maassa ei saa kuin mitättömiä korvauksia vakavista väkivallan teoistakaan. Jos joku tap paa läheisesi, saat ehkä 2000€ korvauksia. Kattaa ehkä just ja just hautajaiskulut. Mikäli lyödään naama hajalle tms. niin korvaukset on satasia. Niin tosissaanko luulet että tän lapsen perhe on korvausten perässä? 🤣

Aivan käsittämätöntä toimintaa jättää 3-vuotias heittelle, ja niinkuin moni on jo todennut, mikäli vanhemmat toimisi noin, olisi kyse lastensuojeluasiasta.

Et kuule usko kuinka paljon täällä suomessa on näitä ketkä yrittävät saada korvauksia ja hyvityksiä joka paikasta. 

Jos olet kovaan ääneen kritisoinut hetkeä aikaisemmin esim päiväkotimaksujen suuruudesta ja siitä, että niiden jälkeen ei jää käteen enää rahaa ruokaan niin onko yllätys, että kohta olet vaatimassa hyvityksiä maksuihin jos tulee pienikin mahdollisuus siihen?

Sitten tietyt vähemistö kansalaiset hakee joka paikasta korvauksia mihin kerkee vaan.

Esim se keksitty hesekorvaus juttu missä muka löyty hesburgerin ranskalaisista muka nauloja.

Ja sekin vielä yritettiin, että juuri lapsi oli syömässä niitä nauloja. Ja oisko ollut vielä kaksi kertaa peräjälkeen samalle perheelle kävi tämä sama.

No hui. Onpa monta tapausta. Ihan mahdotonta korvausten hakua. Tämähän on ihan Amerikka. Tai sitten ei.

Vierailija
268/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma harjoittelija jätetty yksin loppuajaksi, ja koska kaikki lapset on yleensä haettu klo 16.30 mennessä, hän oli mitoittanut menonsa noin ja tyhmänä lähtenyt. Tämäkin perhe siis hakenut aina paljon aiemmin, eikä kukaan ollut ilmoittanut muuta. Huom tämä EI siis ole puolusteleva kommentti vaan kerron mitä tiedän.

Jotkut jopa sanoo että olisi ollut tet-harjoittelija mutta en tiedä varmaksi. Mutta siis harjoittelijalla tietty aika jolloin hän on siellä, se on eri aika kuin työntekijöillä.

Tet-ei ole harjoittelija, vaan seuraamassa ja tutustumassa työntekemiseen. Ei siis yksin koskaan. Ja uutisessa perhe oli ilmoittanut hakuajan.

Jos asia on noin, että.harjoittelija on jäänyt yksin, se on päiväkodin ja vakituisten typeryyttä. Vaikea uskoa, että olisi niin typerästi toimittu.

Olin itse kymmenisen vuotta sitten tet-jaksolla srk:n pitämässä iltapäiväkerhossa. Kaksi kertaa sen viikon aikana olin viimeinen paikalla olija lasten kanssa. Ovia ei mun tarvinnut lukita, koska siihen tilaan tuli välittömästi yksi vanhustenpiiri jatkamaan mut tosiaan siellä sisällä olin, keräsin tavarat paikoilleen ja vahdin kun viimeiset lapset tultiin hakemaan.

Jos kukkahattutäti viitsisi vielä avata mikä tässä oli järkyttävää vastuuttomuutta? Tettiläinen ei ollut yksin kun paikalle tuli vanhustenpiiri (ja sen vetäjä/t). Tettiläinen on jo sen ikäinen, että pitää ottaakin vastuuta asioista.

Vanhustenpiiri tuli paikalle vasta jälkeenpäin - kertoja mainitsi Vanhistenpiiri, koska sen saapuminen poisti paikkojen lukitusvastuun häneltä.

Eli tettiläinen, siis alaikäinen lapsi, oli yksin vastuussa pienistä lapsista.

Tämän kukkahattutädin mielestä se on järkyttävää vastuuttomuutta.

Vierailija
269/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitäs sille lapselle sitten pitäisi tehdä. ei kai ne hoitajat sitä kotiinsa vie työpäivän päätyttyä

Jos päiväkodin pitäisi olla auki 17.30 asti ja työntekijät häipyvät klo 15 ja jättävät lapsen heittelle. Niin eihän sitä kotiinsa pidä viedä vaan olla töissään se työaika hoitamassa vastuunsa.

Vierailija
270/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siellä tietenkään viimeisenä voi olla mikään harjoittelija.

Luultavasti toisen ryhmän työntekijä unohtanut ilmoittaa viimeksi jääneelle että lapsi on paikalla. Ja sitten tämä viimeinen luuli että kaikki haettu. Lapsi ollut jossain esim liukumäen alla näkymättömissä.

Joka tapauksessa virhe ja laiminlyönti.

Vantaalla oli vastaava tapaus joskus muutama vuosi sitten. Tiedän päiväkodin.

Vierailija
271/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut niin ,että vaki väki oli saikulla ja muut kaikki vieraita sijaisia. Tämä laps sattui just sillä hetkellä olemaan jossain nurkan takana, eikä vieraat tädit huomanneet sitä.

Eihän ne tunne lapsia, eikä tiedä kuka on haettuja kuka ei.

Kovin on holtitonta hommaa.

Vierailija
272/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päiväkoti on auki puoli kuuteen niin on oletettavaa, että siellä on myös työntekijä siihen saakka. Tässähän lapsi oli haettu hoidosta 16.45 ja yhtään työntekijää ei ollut paikalla.

Vierailija
273/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenpiiri tuli paikalle vasta jälkeenpäin - kertoja mainitsi Vanhistenpiiri, koska sen saapuminen poisti paikkojen lukitusvastuun häneltä.

Eli tettiläinen, siis alaikäinen lapsi, oli yksin vastuussa pienistä lapsista.

Tämän kukkahattutädin mielestä se on järkyttävää vastuuttomuutta.

No ei ollut vastuussa kenestäkään eikä edes yksin.

Vierailija
274/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan kuin kommenttien perusteella tämä olisi joku mysteeri. No ei ole, on ihan selvää mitä 99% todennäköisyydellä tapahtunut.

Lasten pääluvun laskenta ja haettujen uloskirjaamisen seuranta pettänyt.

Päiväkodeissa pitää olla ihan joka hetki tieto siitä ketkä lapset on sisäänkirjattuna ja ketä ei ole tuotu tai on jo haettu. Tätä listaa ei ole luettu tai uskottu, eikä pihaa ja tiloja ole lähtiessä tarkastettu. Viimeinen työntekijä ei todellakaan saa lähteä jos yksikin lapsi vielä hakematta, joten on luultu että kaikki on haettu. Mutta tässä ei luulo riitä vaan listan pitää täsmätä ja tilat ja piha pitää olla tarkastettuna ihan joka päivä.

Jos kyseisenä päivänä on ollut talvinen sää, on mahdollisesti tehty niin että neljän jälkeen on siirrytty takaisin sisälle. Jos tässä sisälle siirtyessä on unohdettu yksi lapsi ulos (pääluvun laskenta pettänyt, pihan tarkastaminen laiminlyöty) jonnekin lumikasan taakse, ja sitten puolen tunnin sisällä kaikki sisälle siirtyneet lapset olisi haettu -> tällöin voisi työntekijä kuvitella että kaikki on haettu (haettujen uloskirjaamisen seuranta pettänyt) ja hän voisi lähteä kotiin.

Lapset menee myös tahallaan piiloon ja eivät tule vaikka työntekijät komentaa, mutta tämä ei ole syy jättää lapsia ulos vaan tämä pitää huomioida toiminnassa. Mitoituksessa pitäisi ehdottomasti olla plus yksi työntekijä lisää per talo, tauottaja, vessattaja, pihan tarkastaja, siinähän sitä jo riittää. On aika karmeaa miten työntekijöiden pitäisi revetä yhtä aikaa moneen paikkaan kysyisillä mitoituksilla ja se tekee työstä raskasta ja altistaa tällaisille.

Vierailija
275/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa julkiset palvelut ovat totaalisesti sortuneet. Jorvissa ei päästetä äitejä synnyttämään kohtalokkain seurauksin. Friisilän koulussa vakava johtamisongelma ja nyt sama tilanne myös päiväkodissa. Ei ole montaa vuotta, kun Espoo oli vielä maan vauraimpia kaupungeja, joka tunnettiin hyvistä kouluistaan.

Mikä vakava johtmisongelma Friisilän koulussa?

Vierailija
276/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tunnelmat ei ole korkealla tuossa talossa takuulla.

Vierailija
277/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko ollut niin ,että vaki väki oli saikulla ja muut kaikki vieraita sijaisia. Tämä laps sattui just sillä hetkellä olemaan jossain nurkan takana, eikä vieraat tädit huomanneet sitä.

Eihän ne tunne lapsia, eikä tiedä kuka on haettuja kuka ei.

Kovin on holtitonta hommaa.

Semmoistahan se on. Enemmänkin on vaaratilanteita kun sijaiset ei tunne lapsia. Sijaiseksi käy kuka tahansa onnistutaan saamaan. Meillä sijaistaa paljon sellainen vanha mummo, joka on oikein kiva mutta fyysisesti ei pysty kumartumaan tai tekemään mitään fyysistä. Hyvähän se on auttaa puhumalla lasta joka makaa maanrajassa. Tää täti jos jää yksin päivän päätteeksi ja jotain sattuisi niin..

Vierailija
278/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuseen myös päiväkodin johtaja tai se joka vastaa koko puljun toiminnasta. Kamala virhe.

Vierailija
279/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ihmeellisempää tässä on? Kyllä 3- vuotias kyllä pärjää.

Mitä jos olisi jollain tavalla päässyt pihalta pois ja juossut auton alle? 3-vuotiasta pitää seurata silmä tarkkana.

Tai pudonnut keinusta, työntänyt suunsa täyteen hiekkaa, kaatunut ja loukannut itsensä.

😅 3-vuotias lapsi, ei 1-vuotias. Etkö sä anna lapsesi tehdä mitään, kun kaikessa näet kuolemanvaaran?

Siinä voit naureskella miten paljon vaan. Mutta jos sinä vanhempana jätät 3-vuotiaan oman onnensa nojaan yksin, niin saat syytteen heitteillejätöstä ja lastensuojelu puuttuu sun toimintaan. Mielenkiinnolla odotan mitä sanktioita päiväkodin henkilökunta tässä tapauksessa saa.

Se ero, että vanhempi voi toimia noin TAHALLAAN ja piittaamattomuuttaan. Päiväkodin tapauksessa kyseessä on ilmiselvä vahinko.

Vierailija
280/1860 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä päiväkodilla ollut seudulla huono maine jo ennen tapausta kuten koululla johtajavaihdoksen jälkeen. 

Vahingot eivät tapahdu aivan sattumalta, vaan niille on ollut tässä tapauksessa otolliset olosuhteet.