Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjolla

Vierailija
27.03.2023 |

Hyvä sarja Aspergereista

https://areena.yle.fi/1-62092497

Kommentit (1223)

Vierailija
61/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tehty niin taas normaalin ihmisen näkökulmasta, esitellään toisia lähes kuin lemmikkejä. Kuvottava ohjelma.

Ei tämä kuvottava ollut, mutta kieltämättä tehty miellyttämään normatiivista silmää. Vähän ärsyttävää.

Vierailija
62/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Siitä naisesta ei olisi huomannut, että hänellä on asperger tai mitään muutakaan erityistä.

Huomasi kyllä sen että kaikki muu uuvutti (jopa sohvan petaaminen" paitsi rimpsalla käynti ja barbinukkejen tilaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Siitä naisesta ei olisi huomannut, että hänellä on asperger tai mitään muutakaan erityistä.

Eikö naiset olekin usein parempia sulautumaan? Mutta oli hänellä minusta erityisiä piirteitä ja tiettyä joustamattomuutta.

Vierailija
64/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Anteeksi, mua ärsyttää suunnattomasti nämä "havainnot". Mulle sitä ovat hokeneet jopa psykiatrit "ethän sinä näytä Aspergerilta etkä ole matemaattisesti lahjakas". Niin, kun en ole sellainen nuoren Bill Gatesin näköinen nörtti enkä myöskään mies.

Vierailija
65/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Huomasi kyllä sen että kaikki muu uuvutti (jopa sohvan petaaminen" paitsi rimpsalla käynti ja barbinukkejen tilaaminen.

Kyse on ADHDn aiheuttamasta aloitekyvyttömyydestä (hänellä oli tupladiagnoosi), voi käytännössä paneutua ja jaksaa vain asioita jotka oikeasti motivoi, hänellä ne oli ne barbit.

Vierailija
66/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Anteeksi, mua ärsyttää suunnattomasti nämä "havainnot". Mulle sitä ovat hokeneet jopa psykiatrit "ethän sinä näytä Aspergerilta etkä ole matemaattisesti lahjakas". Niin, kun en ole sellainen nuoren Bill Gatesin näköinen nörtti enkä myöskään mies.

Sama juttu täällä. Olen naishenkilö, jolla diagnosoitiin asperger vasta 45-vuotiaana. Se oli kaikille, jopa minullekin yllätys, koska olin ollut ihan "tavallinen" lapsi. En "aspergerin näköinen", ja surkea matematiikassa. Tuo "Kirjolla" ohjelma oli ihan yes seurattavaa, mutta olisin kaivannut siihen sellaista tavallisempaa kohdehenkilöä (lue: "penninvenyttäjää). Nythän nämä olivat kaikki varakkaista perheistä, joilla oli vara matkustella ja harrastaa kalliisti.

Vierailija
67/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Sama juttu täällä. Olen naishenkilö, jolla diagnosoitiin asperger vasta 45-vuotiaana. Se oli kaikille, jopa minullekin yllätys, koska olin ollut ihan "tavallinen" lapsi. En "aspergerin näköinen", ja surkea matematiikassa. Tuo "Kirjolla" ohjelma oli ihan yes seurattavaa, mutta olisin kaivannut siihen sellaista tavallisempaa kohdehenkilöä (lue: "penninvenyttäjää). Nythän nämä olivat kaikki varakkaista perheistä, joilla oli vara matkustella ja harrastaa kalliisti.

Toivottavasti tulee ns jatko-osa, jossa on juurikin esimerkiksi vasta aikuisena diagnosoituja. Näissä ryhmissä näkyy mielestäni enemmän se varjoinen puoli; diagnosointia ei lapsuudessa vielä ollut, puhumattakaan tukitoimista, silti ollaan roikuttu elämän syrjässä jotenkin kiinni.

Vierailija
68/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Pisti silmään, että kaikki olivat hyvin toimeentulevista, jopa erittäin varakkaista perheistä. Oli mielenkiintoista miten sille yhdellekin pojalle rakennettiin oma yksiö.

Vierailija
69/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse autisti ja ystäväpiirissäni on monia samankaltaisia. Yksi aspergereille hyvin merkittävä ominainen piirre, joka on lähestulkoon jokaisella meistä, on se, että suoriudumme huomattavasti paremmin sellaisista tehtävistä ja asioista, jotka kiinnostavat meitä kuin niistä, jotka eivät kiinnosta. Voin kertoa esimerkin. Minua ei kiinnostanut koulussa matematiikka eikä ruotsin kieli. En nähnyt niiden eteen juuri vaivaa. Todistuksessa matikka oli aina viitonen tai parhaimmillaan kuutonen, ja niin oli myös ruotsin numeroni. Englanti ja ranska olivat ne mielenkiintoisimmat aineet, ja niissä sitten menestyinkin kiitettävästi, ja toki myös näin vaivaa niiden oppimiseen.

Vierailija
70/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Topi puhuu kuin Ruuneperi, käyttää välkkyjä kielikuvia! Olen fani 💜

Mulle ei meinattu aluksi antaa diagnoosia juurikin sen takia, koska ymmärrän kielikuvia, ekkoni vaihtelevat ja olen suorittanut akateemisen tutkinnon. Sen sijaan lätkäistiin epävakaan persoonallisuushäiriön dg ja leima (kyseistä dg:tä ei edelleenkään ole kumottu kohdallani, ei kuulemma voida). Meni vielä 10 vuotta ja muutama itsemurhayritys, kun autismin lisäksi multa löydettiin myös ADHD, joka selittää ekkojen vaihtuvuuden, kaoottisen arjen ja vaikeudet ihmissuhteissa, ml. työpaikoilla. Koeaikapurkuja on kohdallani tehty useita työnantajan aloitteesta, ja olen impulsiivisena todella suorapuheinen.

Olen kateellinen kaikille, joilta neurokirjo on löydetty jo lapsena. Mun kohdalla ei ole enää mahdollisuutta kuntoutua tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi. N37, diagnoosit sain viime kesänä.

Epävakaat jos ketkä harvemmin pärjäävät opinnoissaan, vaikka aihe olisi intohimo. Mutta tätä diagnoosia annetaan ihan tarkoituksella neurokirjon naisille. Terveydenhuollon harjoittamaa systemaattista kaasuvalottamista. 

Epävakaan oireilu näkyy usein vain ihan lähimmissä ihmissuhteissa, eikä juurikaan vaikuta lainkaan esim. opintomenestykseen tai muuhun elämään.

Ei pidä kyllä paikkaansa. Epävakaat esim. uupuvat äärimmäisen herkästi.

-eri

Vierailija
71/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger-ihminen oppii paremmin asioita silloin kun hän on niistä kiinnostunut.

"Normi-ihmisellä" puolestaan kiinnostus asiaan tai kiinnostamattomuus ei vaikuta asian oppimiseen.

Vierailija
72/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse autisti ja ystäväpiirissäni on monia samankaltaisia. Yksi aspergereille hyvin merkittävä ominainen piirre, joka on lähestulkoon jokaisella meistä, on se, että suoriudumme huomattavasti paremmin sellaisista tehtävistä ja asioista, jotka kiinnostavat meitä kuin niistä, jotka eivät kiinnosta. Voin kertoa esimerkin. Minua ei kiinnostanut koulussa matematiikka eikä ruotsin kieli. En nähnyt niiden eteen juuri vaivaa. Todistuksessa matikka oli aina viitonen tai parhaimmillaan kuutonen, ja niin oli myös ruotsin numeroni. Englanti ja ranska olivat ne mielenkiintoisimmat aineet, ja niissä sitten menestyinkin kiitettävästi, ja toki myös näin vaivaa niiden oppimiseen.

Eikö tuo ole ihan normaalia että niissä oppiaineissa ja asioissa jotka kiinnostavat menestytään ja niihin panostetaan? Ei minuakaan kiinnostanut matikka ja se oli suurimman osan aikaa kutonen todistuksessa, englanti oli lempiaineeni ja aina kymppi.

Vierailija
73/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Topi puhuu kuin Ruuneperi, käyttää välkkyjä kielikuvia! Olen fani 💜

Mulle ei meinattu aluksi antaa diagnoosia juurikin sen takia, koska ymmärrän kielikuvia, ekkoni vaihtelevat ja olen suorittanut akateemisen tutkinnon. Sen sijaan lätkäistiin epävakaan persoonallisuushäiriön dg ja leima (kyseistä dg:tä ei edelleenkään ole kumottu kohdallani, ei kuulemma voida). Meni vielä 10 vuotta ja muutama itsemurhayritys, kun autismin lisäksi multa löydettiin myös ADHD, joka selittää ekkojen vaihtuvuuden, kaoottisen arjen ja vaikeudet ihmissuhteissa, ml. työpaikoilla. Koeaikapurkuja on kohdallani tehty useita työnantajan aloitteesta, ja olen impulsiivisena todella suorapuheinen.

Olen kateellinen kaikille, joilta neurokirjo on löydetty jo lapsena. Mun kohdalla ei ole enää mahdollisuutta kuntoutua tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi. N37, diagnoosit sain viime kesänä.

Epävakaat jos ketkä harvemmin pärjäävät opinnoissaan, vaikka aihe olisi intohimo. Mutta tätä diagnoosia annetaan ihan tarkoituksella neurokirjon naisille. Terveydenhuollon harjoittamaa systemaattista kaasuvalottamista. 

Epävakaan oireilu näkyy usein vain ihan lähimmissä ihmissuhteissa, eikä juurikaan vaikuta lainkaan esim. opintomenestykseen tai muuhun elämään.

Ei pidä kyllä paikkaansa. Epävakaat esim. uupuvat äärimmäisen herkästi.

-eri

Minä olen epävakaa-persoonallisuus, mutta olen aina menestynyt hyvin opinnoissani. Ihmissuhteet sen sijaan ovat... no, eipä niitä minulla juuri olekaan.

Vierailija
74/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kirillä ilmeisesti on diagnosoitu asperger, adhd ja hahmotushäiriö.

Erityisyys ei vain aina näy ulospäin. Ja mielestäni on hyvä näyttää, että autismin kirjo on laaja ja autismi on aina yhtä yksilöllinen kuin henkilö jolla se on.

Vierailija
75/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Normi-ihmisellä" puolestaan kiinnostus asiaan tai kiinnostamattomuus ei vaikuta asian oppimiseen.

Onko tosiaan näin? En ole pitänyt itseäni autismin kirjolla olevana, ja minulle on aina ollut helpompi oppia asioita joista olen ollut kiinnostunut. Olen pitänyt sitä ihan yleisenä ominaisuutena.

Vierailija
76/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Symppiksiä kuten oli tyypit Toisenlaiset frendit -sarjassa <3

Vierailija
77/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä Asperger-diagnoosista on? Ei oikeuta mihinkään tukiin ja saa vain leiman otsaan.

Lapseni on saanut lukio-opintoihin toimeentulotukea sosiaalisin perustein. Toinen lapseni saa kuntoutusrahaa. Vanhemmalla oli myös sosiaalityöntekijä, jonka saamisen diagnoosi mahdollisti.

Vierailija
78/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ehkä tosiasiassa vain epävakaa, itsemurhatematiikkaa ym. Barbiharrastus ihan normaali, olihan siellä kutsuillakin paljon keräilijöitä.

10 vuotta opetellut suihkussa käymistä kuvien avulla.

Vierailija
79/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vaikuttaa jokaisella. Jos kiinnostaa, ollaan valmiita näkemään enemmän vaivaa (mikä ei sitten niin vaivalta tunnukaan).

Ohjelman nuorella naisella on iäkkäät kiltit vanhemmat, jotka passaavat. Suisidaalisuus ym. ei oikein aspergeriin viittaa. Kaikissa muissa ohjelman päähenkilöissä autistisuus on ilmiselvää. Ihania ihmisiä.

Kuinka monta autismikirjon naista tunnet? Tytöillä ja naisilla autismi ei useinkaan ole kaikkien stereotyyppien mukaista.

Neuropsykiatriset häiriöt myös altistavat mielenterveysongelmille, varsinkin jos ei saa sopivaa tukea. Kiri ilmeisesti oli teininä jonkin aikaa sijoitettuna kodin ulkopuolelle. Mutta nyt hänellä meni ilmeisesti jo paremmin ja hän vasta muutti omilleen.

Vierailija
80/1223 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, tää keskustelu taas on jotenkin mennyt siihen, että nainen on jotenkin vääränlainen tai vaan laiska, tai epävakaa (ennen vanhaan ois varmaan sanottu hysteerinen) ja häntä hyysätään tarpeettomasti. Miehiä ymmärretään, he käyttäytyvät kuten ''kunnon'' autistin kuuluukin, tai ainakin sillä lailla mikä suuren yleisön käsitys autistista on.