Kirjolla
Hyvä sarja Aspergereista
Kommentit (1223)
Minä en saanut asperger-diagnoosia, mutta neuropsykiatri kirjoitti epikriisiini, että minulla on asperger-piirteitä mikä ilmenee kapealaisesti suuntautuneissa harrastuksissani. Tunnistan tuon piirteen itsessäni. Mielenkiinnonkohteitani ovat esim. euroviisut, urheilukilpailut, postimerkkeily (siinä pelkästään tietyn aiheiset merkit) sekä vieraat kielet, tyypillisiä asperger-henkilön piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut asperger-diagnoosia, mutta neuropsykiatri kirjoitti epikriisiini, että minulla on asperger-piirteitä mikä ilmenee kapealaisesti suuntautuneissa harrastuksissani. Tunnistan tuon piirteen itsessäni. Mielenkiinnonkohteitani ovat esim. euroviisut, urheilukilpailut, postimerkkeily (siinä pelkästään tietyn aiheiset merkit) sekä vieraat kielet, tyypillisiä asperger-henkilön piirteitä.
Eivätkö nuo luettelemasi mielenkiinnon kohteet ole ihan tavallisia? Miksi niiden harrastaminen tekee ihmisestä aspergerin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nuo luettelemasi mielenkiinnon kohteet ole ihan tavallisia? Miksi niiden harrastaminen tekee ihmisestä aspergerin?
Intensiteetti. Minulla on kirjallisuus, kirjoittaminen, aiemmin oli muitakin. Jos en nyt aivan Topin tavoin kilju innosta kun kohtaan jotakin mielenkiintoista alaan liittyen - silloin kun en ole masentunut tai kiusattu - niin ainakin hyvin likelle sitä. Kaikki muu unohtuu ja jää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intensiteetti. Minulla on kirjallisuus, kirjoittaminen, aiemmin oli muitakin. Jos en nyt aivan Topin tavoin kilju innosta kun kohtaan jotakin mielenkiintoista alaan liittyen - silloin kun en ole masentunut tai kiusattu - niin ainakin hyvin likelle sitä. Kaikki muu unohtuu ja jää tekemättä.
Edit: minulla on diagnoosi. Usean päivän testaukset ja tutkimukset sairaalassa neurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edit: minulla on diagnoosi. Usean päivän testaukset ja tutkimukset sairaalassa neurolla.
Minulle ei tehty mitään testejä. Neuropsykiatri teki diagnoosin ihan ensimmäisellä keskustelukerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä Asperger-diagnoosista on? Ei oikeuta mihinkään tukiin ja saa vain leiman otsaan.
Miksi kirjoittelet tällaisia? Tietysti on oikeutettu tukitoimiin. Minä olin diagnoosin saannin jälkeen kolme vuotta kelan tukemassa neuropsykiatrisessa kuntoutuksessa neuropsykologilla. Muitakin tukitoimia olen saanut. Leima? No joo, tosin minusta erilaisuus kyllä käy selväksi ilman diagnoosiakin. Se lähinnä selventää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä Asperger-diagnoosista on? Ei oikeuta mihinkään tukiin ja saa vain leiman otsaan.
Niinpä. Minulla on tuo diagnoosi, eikä siitä ole ollut minulle juurikaan iloa, puhumattakaan hyödystä. En ole työllistynyt, mutta se tuskin johtuu aspergeistani, koska en ole sitä koskaan maininnut työnhaun yhteydessä. Pitäisikö? En oikein tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoittelet tällaisia? Tietysti on oikeutettu tukitoimiin. Minä olin diagnoosin saannin jälkeen kolme vuotta kelan tukemassa neuropsykiatrisessa kuntoutuksessa neuropsykologilla. Muitakin tukitoimia olen saanut. Leima? No joo, tosin minusta erilaisuus kyllä käy selväksi ilman diagnoosiakin. Se lähinnä selventää sitä.
En tiennyt tuota. Oletettavasti ei kuitenkaan työkyvyttömyyseläkkeelle pääse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt tuota. Oletettavasti ei kuitenkaan työkyvyttömyyseläkkeelle pääse?
Ruotsissa se on eläkkeen peruste, meillä ei. Tarvitaan muuta lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain diagnoosin viime vuonna ja olen nyt käynyt muutaman kuukauden tuossa kuntoutuksessa. Se on auttanut aivan valtavasti, enemmän kuin 3 vuoden kognitiivinen psykoterapia.
Mun miesystävä (ollaan seurusteltu muutama vuosi) sai diagnoosin jo 15 vuotta sitten kutsuntojen yhteydessä eikä itse suostunut menemään tuohon kuntoutukseen, joka olisi ollut vielä tuossa vaiheessa hänelle maksutonta. Mä maksan siitä ilomielin 150 €/kk kun se ihan oikeasti auttaa.
Valitettavasti tämän takia hänen elämänsä on tätä nykyä ihan kaaosta, mm. koti on aivan kuin hamstraajalla ja luottotiedot ovat menneet kun laskujen maksaminen ei kiinnosta. Akateemisessa maailmassa menestynyt tutkija, mutta arki ei suju. En voisi kuvitellakaan asuvani ikinä hänen kanssaan saman katon alla.
Minä olen siinä mielessä poikkeava asperger-diagnosoitu, että arjen hallinnassa minulla ei ole ongelmia. Kotini on siisti ja minulla on suorastaan pakkomielteinen tarve pitää asiat ja tavarat järjestyksessä. Laskut eivät ole koskaan olleet myöhässä, enkä minä itsekään myöhästele.
Siis mitä mä ihailen asperger-ihmisissä on heidän iloinen ja optimistinen luonteensa. Meillä "valittajilla" olisi paljon oppimista heidän elämänasenteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä ihailen asperger-ihmisissä on heidän iloinen ja optimistinen luonteensa. Meillä "valittajilla" olisi paljon oppimista heidän elämänasenteestaan.
Juurikin niin! Tein saman havainnon. Se positiivisuus kiinnitti minunkin huomioni. Kerrankin ohjelma, jossa ei ryvetä inhorealismissa.
Koska kirjon ihmiset ei tunne samalla tavalla negatiivisia tuntemuksia kuten me. En tiedä voiko kirjolainen olla edes vakavasti masentunut? Ehkä jotkut
Vierailija kirjoitti:
Koska kirjon ihmiset ei tunne samalla tavalla negatiivisia tuntemuksia kuten me. En tiedä voiko kirjolainen olla edes vakavasti masentunut? Ehkä jotkut
Voi todellakin, aika isolla osalla on jopa osastojaksoja tästä. Kyllä meihin sattuu elämän nurja puoli ihan samalla tavoin. Sarjassa oli yliedustettuna tapauksia, joilla onnekkaina oli perhe tukena. Tosi monella ei. Sen lisäksi paineita tuo yhteiskunta jolle ei kelpaa mikään normista poikkeava. Aivan oma lukunsa on kiusaaminen. Itse haluaisin korostaa, että meitä kiusataan ja syrjitään raskaasti myös aikuisuudessa. Jopa pahemmin kuin lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Outo kommentti. Sarjassakin oli yksi joka oli itsetuhoisuuden vuoksi ollut hoidossa.
Siitä naisesta ei olisi huomannut, että hänellä on asperger tai mitään muutakaan erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minulla on tuo diagnoosi, eikä siitä ole ollut minulle juurikaan iloa, puhumattakaan hyödystä. En ole työllistynyt, mutta se tuskin johtuu aspergeistani, koska en ole sitä koskaan maininnut työnhaun yhteydessä. Pitäisikö? En oikein tiedä.
Tuet eivät tule kuin manulle illallinen, niitä pitää hakea.
Christiiina kirjoitti:
Siitä naisesta ei olisi huomannut, että hänellä on asperger tai mitään muutakaan erityistä.
Ehkä tosiasiassa vain epävakaa, itsemurhatematiikkaa ym. Barbiharrastus ihan normaali, olihan siellä kutsuillakin paljon keräilijöitä.
Tämä. Jos autismikirjon diagnoosin saa, pääsääntöisesti tarvitsee myös jotakin tukea.