Kirjolla
Hyvä sarja Aspergereista
Kommentit (1223)
Juuri sain katsottua ekan jakson, kiinnostava sarja. Kaikkea hyvää osallistujille.
Ihania tyyppejä!! Lapseni innostuivat tästä sarjasta (11+13v)
Oli raikas ja virkistävä katselukokemus. Omassa elämässäni olen jotenkin niin kadonnut vuosien mittaiseen yritykseen esittää mahdollisimman "normaalia".
Vierailija kirjoitti:
Topi puhuu kuin Ruuneperi, käyttää välkkyjä kielikuvia! Olen fani 💜
Mulle ei meinattu aluksi antaa diagnoosia juurikin sen takia, koska ymmärrän kielikuvia, ekkoni vaihtelevat ja olen suorittanut akateemisen tutkinnon. Sen sijaan lätkäistiin epävakaan persoonallisuushäiriön dg ja leima (kyseistä dg:tä ei edelleenkään ole kumottu kohdallani, ei kuulemma voida). Meni vielä 10 vuotta ja muutama itsemurhayritys, kun autismin lisäksi multa löydettiin myös ADHD, joka selittää ekkojen vaihtuvuuden, kaoottisen arjen ja vaikeudet ihmissuhteissa, ml. työpaikoilla. Koeaikapurkuja on kohdallani tehty useita työnantajan aloitteesta, ja olen impulsiivisena todella suorapuheinen.
Olen kateellinen kaikille, joilta neurokirjo on löydetty jo lapsena. Mun kohdalla ei ole enää mahdollisuutta kuntoutua tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi. N37, diagnoosit sain viime kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei meinattu aluksi antaa diagnoosia juurikin sen takia, koska ymmärrän kielikuvia, ekkoni vaihtelevat ja olen suorittanut akateemisen tutkinnon. Sen sijaan lätkäistiin epävakaan persoonallisuushäiriön dg ja leima (kyseistä dg:tä ei edelleenkään ole kumottu kohdallani, ei kuulemma voida). Meni vielä 10 vuotta ja muutama itsemurhayritys, kun autismin lisäksi multa löydettiin myös ADHD, joka selittää ekkojen vaihtuvuuden, kaoottisen arjen ja vaikeudet ihmissuhteissa, ml. työpaikoilla. Koeaikapurkuja on kohdallani tehty useita työnantajan aloitteesta, ja olen impulsiivisena todella suorapuheinen.
Olen kateellinen kaikille, joilta neurokirjo on löydetty jo lapsena. Mun kohdalla ei ole enää mahdollisuutta kuntoutua tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi. N37, diagnoosit sain viime kesänä.
Epävakaat jos ketkä harvemmin pärjäävät opinnoissaan, vaikka aihe olisi intohimo. Mutta tätä diagnoosia annetaan ihan tarkoituksella neurokirjon naisille. Terveydenhuollon harjoittamaa systemaattista kaasuvalottamista.
Ihania miehiä. Noista voisi täälläkin valittavat miehet ottaa mallia: siistit vaatteet, siisti ulkoasu muutenkin, siisti kielenkäyttö eikä kiroilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaat jos ketkä harvemmin pärjäävät opinnoissaan, vaikka aihe olisi intohimo. Mutta tätä diagnoosia annetaan ihan tarkoituksella neurokirjon naisille. Terveydenhuollon harjoittamaa systemaattista kaasuvalottamista.
Epävakaan oireilu näkyy usein vain ihan lähimmissä ihmissuhteissa, eikä juurikaan vaikuta lainkaan esim. opintomenestykseen tai muuhun elämään.
Kuulosti hyvältä ku Topi juoksi niitä kuntoportaita, ja huusi motherfucker
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi Sointu Borgin broidi on niin paras 😍
Ihana Topi, toivottavasti saisi töitä.
Jätkässä on voimaa ja energiaa kuin pienessä kylässä, ja hakee aivan suorittavan tason duunia. Alla ylioppilastodistus. Ei kelpaa, koska laittaa jokaiseen hakemukseen että on autistinen. Tällainen on Suomi - ei niin kovin häävi maa meille erilaisille.
Puol7 tänään. Topi kaupassa töissä täyttämässä hyllyjä.
Missä kaupassa 😍
Ihastuttava ulosanti Topilla on. Tuosta voisi miehet ja naiset ottaa mallia.
Älkää vaan kertoko missä kaupassa. Kaikki idiootit heti kiusaamassa.
Autismin kirjolla. Miks hälvennetään ja puhutaan vaan et "kirjolla"? Eihän se kerro vielä selvästi mistä on kyse!
Miksi Sointu ei tarjoa töitä veljelleen? Eikös hän ole joku yrittäjä?
En ole katsonut Diiliä enkä vielä tätä sarjassaan niin varmaan tämä on ihan tyhmä kysymys, johon saisin vastauksen katsomalla, mut mietin vaan nyt ennenkkoon..
Vierailija kirjoitti:
Miksi Sointu ei tarjoa töitä veljelleen? Eikös hän ole joku yrittäjä?
En ole katsonut Diiliä enkä vielä tätä sarjassaan niin varmaan tämä on ihan tyhmä kysymys, johon saisin vastauksen katsomalla, mut mietin vaan nyt ennenkkoon..
Ohjelman perusteella Topi nauttii juurikin fyysisestä työstä, joten ehkei siskolla ole sellaista tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjolla. Miks hälvennetään ja puhutaan vaan et "kirjolla"? Eihän se kerro vielä selvästi mistä on kyse!
Tämä on yleinen tapa ilmaista asia ja sopii hyvin ohjelman nimeksi.
Tämä on kyllä ehdottaman hyvä ja mieltä avartava sarja.
Kiva nähdä SointuB:stäkin toisenlainen puoli välittävänä siskona, todella lämminhenkinen suhde sisarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi Sointu Borgin broidi on niin paras 😍
Mutta tarvitseeko hän, tai kaltaisensa, todella niin voimakasta sivustatukea. On kumminkin tarpeeksi älykäs ja pystyy ilmaisemaan sen, minkä haluaa ja ymmärtää yhtä nopeasti mitä muut sanovat. Puhutaan jopa kolmannessa persoonassa vaikka ao. on läsnä. Jos keskustelu etenee vähän kankeammin, niin eihän se tee hänestä lasta. Käsitin että keskeinen piirre oli puheen tuottamisessa neurotyypilliseen sopivasti. Vahvoja mieltymyksiä ja mielipiteitä on tyypillisilläkin vaikka he ilmaisee ne tavanomaisesti. Vai onko se heissäkin hiukan autistinen ominaisuus?
Tarvitsee. Monilla on ns. autistisia piirteitä, mutta autisti voi olla vain jos niitä on riittävästi ja ne hankaloittavat elämää merkittävästi. Yleensä ulkopuolinen ei näe miten autismi vaikuttaa elämään varsinkaan jos autisti on älykäs ja on opetellut piilottamaan autistiset piirteensä.
Villi veikkaus, että pian Sanni äänittää ja julkaisee jonkin tuon Kirin tekemän biisin.
Puol7 tänään. Topi kaupassa töissä täyttämässä hyllyjä.