Työtön diplomi-insinööri ei mene töihin 3000€ kuukausipalkalla
Diplomi-insinööri "Juha" on mielummin työttömänä kuin alistuu 3000€/kk palkkaan. Eikö voisi olla "huonolla" palkalla töissä samalla kun etsii parempaa paikkaa? Diplomi-insinöörien keskipalkka 5800€/kk.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9abc569-24df-4e2d-b81c-36dd4fe11047
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Puhumme erittäin sairaasta YKSITTÄISTAPAUKSESTA, jos koko juttu edes pitää paikkaansa. Oikeiston propagandaa joka tapauksessa julkaista mokomaa paskaa juuri vaalien alla.
Ja ettei totuus unohtuisi: moni työtön elää alle 600 eurolla kuussa ja ottaisi riemusta kiljuen vastaan työn, josta saisi ruhtinaalliset 3000e/kk - ja paljon pienempikin palkka riittäisi loistavasti.
Tuo on aloittavan työssä hapuilevan pikkuinssin palkka. Tuo ei ole ruhtinaallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa, halusi tai ei. Itse ottaisin paikan vastaan ja jatkaisin siitä käsin aktiivista työnhakua. Muutama vuosi lisää työttömänä niin kukaan ei ota enää edes haastatteluun, kun muitakin on tarjolla.
Jep. 3 vuotta on jo aika karmea aukko kovan tason duuneihin. Tulee mieleen, eikö kaverilla ole tuohon ikään mennessä mitään verkostoja, joiden kautta osaava kaveri olisi jo headhuntattu ajat sitten? Jos ei verkostoja ole muodostunut ja on tehnyt jotakin kapeaa duunia aiemmin, ehkä realistisempaa onkin katsella niitä sinänsä aivan asiallisia 3k duuneja.
Et kai kuvittele, että osaava ihminen itkeskelisi ympäri verkostoja valittaen työn puutetta. No ei todellakaan!
En ikinä alentuisi kertomaan kenellekään, että olisin työtön, vaikka olisinkin. Ylpeydestäni johtuen minua ei tulla ikinä palkkaamaan verkostojen kautta.
Minä en kertonut työttömyydestä edes omille vanhemmille. Siis mitkä verkostot on ylpeille?
Kaikkein hauskinta tässä on se, että satun tuntemaan ihmisiä melkein kaikkialta, mutta ne ei tiedä mun olevan työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
58-v. ja voin valita työpaikkani, työnantajat arvostavat kokemusta ja osaamistani.
Harmi ettei osu muutosneuvottelut kohdalle niin väitteesi tulisi testattua. Moni muukin luulee niihin asti olevan korvaamaton, mutta niin vaan eläkeputki tuon ikäisillä kutsuu.
Kaikki te olette korvattavissa tai tarpeettomia. Sehän riippuu työnantajan kulloisestakin tarpeesta. Sinä et siihen voi vaikuttaa. Jos päätän antaa porukalle kenkää voin tehdä sen vaikka kengänkoon perusteella.
Laita sormi vesilasiin ja ota pois. Jäikö kolo?
Minä irtisanouduin 4 vuotta sitten eikä minun tehtävääni ole vieläkään löydetty korvaajaa vaikka monta kertaa on ollut haku käynnissä. Siihen tarvitaan tiettyä osaamista, mitä on Suomessa todella vähän tarjolla. Minua kysellään jatkuvasti vastaaviin töihin eri firmoihin, kun on ihan järkyttävä osaajapula. Tämän perusteella sanoisin olevani aika korvaamaton tai ainakin vaikeasti korvattavissa.
T. DI 30 v (palkka ~5000e)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa, halusi tai ei. Itse ottaisin paikan vastaan ja jatkaisin siitä käsin aktiivista työnhakua. Muutama vuosi lisää työttömänä niin kukaan ei ota enää edes haastatteluun, kun muitakin on tarjolla.
Jep. 3 vuotta on jo aika karmea aukko kovan tason duuneihin. Tulee mieleen, eikö kaverilla ole tuohon ikään mennessä mitään verkostoja, joiden kautta osaava kaveri olisi jo headhuntattu ajat sitten? Jos ei verkostoja ole muodostunut ja on tehnyt jotakin kapeaa duunia aiemmin, ehkä realistisempaa onkin katsella niitä sinänsä aivan asiallisia 3k duuneja.
Et kai kuvittele, että osaava ihminen itkeskelisi ympäri verkostoja valittaen työn puutetta. No ei todellakaan!
En ikinä alentuisi kertomaan kenellekään, että olisin työtön, vaikka olisinkin. Ylpeydestäni johtuen minua ei tulla ikinä palkkaamaan verkostojen kautta.
Minä en kertonut työttömyydestä edes omille vanhemmille. Siis mitkä verkostot on ylpeille?
Kaikkein hauskinta tässä on se, että satun tuntemaan ihmisiä melkein kaikkialta, mutta ne ei tiedä mun olevan työtön työnhakija.
Vielä hassumpaa on, jos joku katselee, että olenpa huono, jos kukaan verkostosta ei ole palkannut.
Vierailija kirjoitti:
Eikös aloituspalkka ole aina vähän huonompi jotta pitää osoittaa kykynsä? Duunareilla palkka nousee asteittain palvelusvuosien mukaan.
Eikös semmoiset palveluvuosilisät ole menneen talven lumia? Ainakin siivousalalla.Menin aikanani siivoamaan 1999 silloin oli vielä että kun olet vuoden saat euron lisää tunnille ja oliko se sitten 3-5 vuotta kun tuli toinen korotus.Tietysti tuli nuo normaalit korotukset kun oli palkkaneuvottelut.Sitten tuli paikan vaidos jossa jouduin tekemään 2 euroa tunti huonomalla palkalla vaikka kokemusta oli yli 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä hassumpaa on, jos joku katselee, että olenpa huono, jos kukaan verkostosta ei ole palkannut.
Jos tarvitaan tekijää, niin laita asiasta ilmoitus. Tulen hakemaan siihen, jos se sopii mun osaamiseen. Älä kuvittele mun itkevän ympäri tuttuja ja Linkkaria etsien työpaikkaa.
Diplomi-insinööri ei varmaankaan halua/osaa tehdä mitään muuta työtä kuin sitä, mihin on koulunsa käynyt ja kuvittelee saavansa siitä vielä joku päivä isoa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menisi johonkin hyvä maineiseen päällikköpaikkaan 3000€/kk, niin voisi hakea samalla johonkin mihin palkataan työhön 5800€/kk palkalla - työssä oleva osaaja kiinnostaa työnantajia.
Firmat jotka tarjoaa 3t palkkaa DI:lle pitävät kyllä samalla huolen että kaveri ei heti pääse karkuun. Uskoisin että tarjoavat 1-2v määräaikaista sopparia...koska toki tietävät että muuten kaveri lähtee heti tilaisuuden tullen...lisäksi uhkailevat työvoimatoimistoon ilmoittamisella jos kieltäytyy määrä-aikaisesta sopimuksesta....jolloin kassa katkaisee päivärahan maksamisen.
Tämä on koijarifirmoilla ihan normihomma...vierestä on tullut seurattua.
määräaikaisessa sovelletaan myös koeaikaa, jonka puitteissa irtisanoutua voi heti. Työntekijällä on muutenkin oikeus irtisanoutua myös määräaikaisesta sopimuksesta sopimuksen pituudesta riippuen kahden viikon -kahden kuukauden ilmoitusajalla.
Mitä karenssia siitä saa kun irtisanoutuu mennäkseen toisen firman palvelukseen?
Sinulla on hieman liian ruusuinen kuva oikeuksistasi ja mahdollisuuksistasi. Ongelmana on juuri se jos hakeudut työpaikkaan kortistosta...sen jälkeen sinulla ei ole oikeuksia. Et voi irtisanoutua koeajalla ilman karenssia, ja jos saat "potkut" koeajalla niin saat siitäkin karenssin. Ainut mahdollisuus on löytää toinen työpaikka ja vaihtaa sinne "lennossa" vielä kun olet koeajalla. Tätä koijarifirmat yrittää estää tekemällä heti alkuun määräaikaisen työsopimuksen josta et pääse irti jos työnantaja ei suostu (tämän voit tarkistaa vaikka googlella). Et pääse määräaikaisesta sopparista irti noin vaan jos olet sellaiseen nimesi laittanut. Usko pois...tuo on ihan normikäytäntö koijarifirmoilla.
Jos on vuodesta 2020 asti hakenut töitä, niin ei taida olla enää ansiosidonnaisella. Miten normityöttömyystuella eläminen, jotain 500 €/kk, voi voittaa 3000 €/kkpalkan? Varsinkin kun se kerryttäisi eläkettäkin. Outo tarina. Onko tämä jotain vaalituubaa?
Jos sairaanhoitaja pelastaa ihmishenkiä tuolla rahalla niin kai diplomi-insinööri voi suunnitella jotain vähemmän tärkeää samalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaanhoitaja pelastaa ihmishenkiä tuolla rahalla niin kai diplomi-insinööri voi suunnitella jotain vähemmän tärkeää samalla rahalla.
Tajuuthan, että diplomi-insinööri on suunnitellut ne laitteet, joita sairaanhoitaja työssään käyttää, ja myös sen talon, jossa sairaanhoitaja työskentelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä itkeskellä tarvitse, hyvin verkostoituneelle ja oikeasti osaavalle kaverillehan tulee tarjouksia ihan itkemättäkin. Tämäkin joku kansainvälisen kaupan superosaaja ainakin omasta mielestään, ei sellaiset oikeasti happane tiskiin jos ei jotain mätää ole taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä itkeskellä tarvitse, hyvin verkostoituneelle ja oikeasti osaavalle kaverillehan tulee tarjouksia ihan itkemättäkin. Tämäkin joku kansainvälisen kaupan superosaaja ainakin omasta mielestään, ei sellaiset oikeasti happane tiskiin jos ei jotain mätää ole taustalla.
Todennäköisesti onnistuu. Jos asut jossain vähän syrjemmällä ja et huutele itsestäsi, niin kukaan headhunttaaja ei sua löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä itkeskellä tarvitse, hyvin verkostoituneelle ja oikeasti osaavalle kaverillehan tulee tarjouksia ihan itkemättäkin. Tämäkin joku kansainvälisen kaupan superosaaja ainakin omasta mielestään, ei sellaiset oikeasti
happane tiskiin jos ei jotain mätää ole taustalla.
Saatan olla mainitsemasi ihminen. Tuttavapiiri on täynnä toimareita. Heistä kukaan ei tiedä minun olevan työtön.
Minusta se on diplomi-insinöörin oma asia. Vittuako se teille kuuluu. Lopettakaa valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturva liian hyvä Suomessa jos mielummin makaa kotona 🤔
Niin munki mielestä bussikuskin pitää mennä töihin 500 e kk brutto.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuodesta 2020 asti hakenut töitä, niin ei taida olla enää ansiosidonnaisella. Miten normityöttömyystuella eläminen, jotain 500 €/kk, voi voittaa 3000 €/kkpalkan? Varsinkin kun se kerryttäisi eläkettäkin. Outo tarina. Onko tämä jotain vaalituubaa?
Perintö, säästöt, sijoitustulot ja tienaava puoliso. Oliko muita kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on diplomi-insinöörin oma asia. Vittuako se teille kuuluu. Lopettakaa valittaminen.
Eihän siitä nyt saa puhua, jos on vain antanut lehdelle haastattelun.
Siis nythän on kysymys omanarvontunteesta . Sitä on tai ei ole,
Nykyään hyvin harva ihminen kokemuksesta riippumatta saa yli 3000 tonnia bruttopalkkaa ellei siirry heti johtotehtäviin jossain energiayhtiössä tai Finnairissa.
Ymmärrän että ketuttaa, mutta kyllä tolla palkalla pärjää hyvin loppuvuodet työelämässä. Samoin kyseessä on ALOITUSpalkka, siitä voi aina neuvotella parin vuoden kuluttua. Aika lapsellinen tyyppi.