Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön diplomi-insinööri ei mene töihin 3000€ kuukausipalkalla

Vierailija
27.03.2023 |

Diplomi-insinööri "Juha" on mielummin työttömänä kuin alistuu 3000€/kk palkkaan. Eikö voisi olla "huonolla" palkalla töissä samalla kun etsii parempaa paikkaa? Diplomi-insinöörien keskipalkka 5800€/kk.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9abc569-24df-4e2d-b81c-36dd4fe11047

Kommentit (754)

Vierailija
421/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3000€/kk on niin huono palkka, että koiratkin kusee päälle! Näin voi päätellä viestienkirjoittajista.

On se, jos olet tottunut pyörittämään kymmenien miljoonien € projekteja usean miljoona tuloksilla, niin on se vähemmän mitä maksannut veroja kuukaudessa, niin on se surkea palkaksi!

Toiseksi kukaan ei palkkaa tällaisia ihmisiä mihinkään pikku tehtäviin, koska ei ole "nälkä" "motivaatiota" yms. Selitysten kirjossa.

Suomessa ei kyllä kukaan yksittäinen dippinssi pyöritä mitään kymmenien miljoonien juttua. Olen töissä 100 miljoonan liikevaihtoa tekevässä firmassa ja täällä ylinjohtokin kysyy kaiken emoyhtiön johtoportaalta.

Vierailija
422/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneus johtaa usein työttömyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3000€/kk on niin huono palkka, että koiratkin kusee päälle! Näin voi päätellä viestienkirjoittajista.

On se, jos olet tottunut pyörittämään kymmenien miljoonien € projekteja usean miljoona tuloksilla, niin on se vähemmän mitä maksannut veroja kuukaudessa, niin on se surkea palkaksi!

Toiseksi kukaan ei palkkaa tällaisia ihmisiä mihinkään pikku tehtäviin, koska ei ole "nälkä" "motivaatiota" yms. Selitysten kirjossa.

Suomessa ei kyllä kukaan yksittäinen dippinssi pyöritä mitään kymmenien miljoonien juttua. Olen töissä 100 miljoonan liikevaihtoa tekevässä firmassa ja täällä ylinjohtokin kysyy kaiken emoyhtiön johtoportaalta.

En ole edes di, olen pyörittänyt useita 20-40M€ projektia tegnologiateollisuudessa, kokonaisvastuu toimituksesta/taloudesta ns. KT-toimituksis, toki alempi organisaation kanssa.

Vierailija
424/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on, jos kyse on DI-tason työpaikasta ja palkansaaja on pitkän työkokemuksen ja laadukkaan CV:n omaava DI.

Ja omaan firmaasi pestaisit kovalla liksalla ilman että 3 vuoden työttömyys epäilyttäisi ollenkaan?

Eli tarkoitat siis ettei ihmiselle makseta palkkaa työtehtävien mukaan tai työntekijän ammattitaidon mukaan, koska työttömyyden perusteella hänelle voidaan maksaa vähemmän? Tuo ei liity rehellisiin työsuhteisiin millään tavalla vaan on puhtaasti heikommassa asemassa olevien ihmisten hyväksikäyttöä.

Vierailija
425/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä meidän firmassa ainakin on paljon kymmenien miljoonien eurojen projekteja, joilla on yksi projektipäällikkö, joka projektia pyörittää. Ei kukaan tietysti yksin ole projektissa mukana, mutta kyllä projektipäällikkö projektia pyörittää ja on vastuussa sen tuloksesta.

Vierailija
426/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahneus johtaa usein työttömyyteen.

Jep, kun työnantaja on ahne eikä suostu maksamaan edes jotakuinkin käypää palkkaa, työnhakijan työttömyys usein jatkuu.

Vierailija
427/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mennyt uuteen työpaikkaan (vanha lopetti toimintansa) reilut 500 euroa pienemmällä palkalla kun olin alle 40 v, toki pienempi ero, mutta ajattelin että tuo paikka on otettava ettei työnhaku pitkity ja nostan sitten sen pikkuhiljaa. Eikä siinä oikeasti kovin montaa vuotta mennyt, että pääsin vanhan palkan ohi. Toisaalta moni voisi haukkua minut typerykseksi kun palkkani vuonna 2010 oli ainoastaan 600 euroa vähemmän kuin 2023. Eli nousu on toki ollut aika vaatimatonta kun on pitänyt ottaa takapakkia.

Itse en halunnut ottaa sitä riskiä, että työntekoon tulee liian pitkä tauko ja työnantajat katsovat vinoon. Osalle ihmisistä palkan aleneminen vaan tuntuu olevan täysin käsittämätön ajatus.

Vierailija
428/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse mennyt uuteen työpaikkaan (vanha lopetti toimintansa) reilut 500 euroa pienemmällä palkalla kun olin alle 40 v, toki pienempi ero, mutta ajattelin että tuo paikka on otettava ettei työnhaku pitkity ja nostan sitten sen pikkuhiljaa. Eikä siinä oikeasti kovin montaa vuotta mennyt, että pääsin vanhan palkan ohi. Toisaalta moni voisi haukkua minut typerykseksi kun palkkani vuonna 2010 oli ainoastaan 600 euroa vähemmän kuin 2023. Eli nousu on toki ollut aika vaatimatonta kun on pitänyt ottaa takapakkia.

Itse en halunnut ottaa sitä riskiä, että työntekoon tulee liian pitkä tauko ja työnantajat katsovat vinoon. Osalle ihmisistä palkan aleneminen vaan tuntuu olevan täysin käsittämätön ajatus.

Olet siis saanut palkan nousemaan alle 50 euroa vuodessa.

Naurattaisi jos ei itkettäisi inflaation huomioiden.

Vierailija
429/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AV-palstan enemmistön mielestä näköjään kaikille pitäisi maksaa sama palkka työstä, koulutuksesta ja kokemuksesta riippumatta.

Kommarimaissa sitä on kokeiltu ja lopputulos oli...

Kommarimaissa tosiaan piti mennä kaikkien duuniin. Mikähän tämä järjestelmä on, jossa voi makailla kotona muiden elättinä ties.miten kauan.

Saa nähdä, miten tämä systeemi kestää.

Pohjoismainen hyvinvointivaltio, sitä varten Juhakin on maksanut "isosta" palkastaan vuosikymmeniä n. 50% veroja.

Vierailija
430/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juttua. Sylettää jo tuo otsikko. Mun mies tienaa noin 3000e/kk bruttona, ja elättää käytännössä sillä meidän nelihenkisen perheen (itse saan vain lapsilisät kahdesta lapsesta eli yht 199e/kk ja kotihoidontuen 360e/kk miinus verot ja kaikki noi menee ruokaan, lasten vaatteisiin ja mun omiin pieniin menoihin). Olen siis kotona 2v ja 4v lasten kanssa. Palaan töihin vuoden päästä, silloin toki tulot nousee mutta puhun nyt nykytilanteestamme, näin olemme eläneet viimeiset neljä vuotta!

Eletään kädestä suuhun, mutta pärjätään sillai ihan kivasti, ettei nälkää tartte nähdä. Mutta etelänmatkoihin saati kulttuuririentoihin ei jää rahaa.

Sit joku DI ei vaivaidu edes hetkeksi töihin samalla palkalla, vaan mieluummin elelee yhteiskunnan elätettävänä.....

N34

Vierailija
431/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut juttua. Sylettää jo tuo otsikko. Mun mies tienaa noin 3000e/kk bruttona, ja elättää käytännössä sillä meidän nelihenkisen perheen (itse saan vain lapsilisät kahdesta lapsesta eli yht 199e/kk ja kotihoidontuen 360e/kk miinus verot ja kaikki noi menee ruokaan, lasten vaatteisiin ja mun omiin pieniin menoihin). Olen siis kotona 2v ja 4v lasten kanssa. Palaan töihin vuoden päästä, silloin toki tulot nousee mutta puhun nyt nykytilanteestamme, näin olemme eläneet viimeiset neljä vuotta!

Eletään kädestä suuhun, mutta pärjätään sillai ihan kivasti, ettei nälkää tartte nähdä. Mutta etelänmatkoihin saati kulttuuririentoihin ei jää rahaa.

Sit joku DI ei vaivaidu edes hetkeksi töihin samalla palkalla, vaan mieluummin elelee yhteiskunnan elätettävänä.....

N34

Palkkojen polkemisesta ei hyödy kukaan, paitsi niitä polkeva hämäräfirma. On hieman kyseenalaista tulkita alipalkatusta työstä kieltäytyminen pelkkänä "ei viitsi vaivautua"-asiana. Miltäs kuulostaisi, jos se sinun mies saisikin enää 1700€ kun taitaa olla teilläkin potentiaalisesti sellainen ota tai jätä -tilanne?

Vierailija
432/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhalla on kovat luulot taidoistaan ovat 20v vanhoja päivittämättömiä  osaako edes tietokonetta käyttää vaimo varmaan kirjoitellut nettiin.

Vierailija
433/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N34

Joku tulee tähänkin viestiin itkemään, että muita ite on "yhteiskunnan elätettåvänä", mut hei kamoon, kerrankin joku hoitaa pienet lapsensa itse (ja on palaamassa takas työelämään),ja voi luoja tuo kotihoidontuki on pieni, 360e/kk !?!??, yhden alle 3-vuotiaan lapsen kokopäivähoitokin maksaa kunnalle 1700e/kk :D

Vierailija
434/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N34

Mikään ei estä sinua tai miestäsi kouluttautumasta DI:ksi ja saamaan 6000e/kk palkkaa.

Vierailija
435/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N34

Palkkojen polkemisesta ei hyödy kukaan, paitsi niitä polkeva hämäräfirma. On hieman kyseenalaista tulkita alipalkatusta työstä kieltäytyminen pelkkänä "ei viitsi vaivautua"-asiana. Miltäs kuulostaisi, jos se sinun mies saisikin enää 1700€ kun taitaa olla teilläkin potentiaalisesti sellainen ota tai jätä -tilanne?

Tästä huomaa, ettei N34 lukenut juttua ....

Vierailija
436/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juha varmaan nauttii ansiosidonnaista 2600€/kk 400 päivää 👍

Mutta eikö työkkäri pakota Juhaa hakemaan töitä tai tulee karenssia?

Vierailija
437/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N34

Mikään ei estä sinua tai miestäsi kouluttautumasta DI:ksi ja saamaan 6000e/kk palkkaa.

Ton muijan pointti taisi olla, että kolmella tonnilla kuussa pärjää kyllä :)

Kenties Hän ja miehensä ovat ns kutsumusammateissaan, mutta alalla jossa palkat nyt vain ovat pienemmät?

Vierailija
438/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N34

Missä vaiheessa viestiään N34 väittää haluavansa isompaa palkkaa? Hänhän vain osoitti tuossa, että kolmellatonnilla kuukaudessa elättää kyllä nelihenkisen perheen !

Vierailija
439/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis saanut palkan nousemaan alle 50 euroa vuodessa.

Naurattaisi jos ei itkettäisi inflaation huomioiden.

2010 oli siis se vanha työpaikka, minkä jälkeen otin takkiin palkassa 500. Nykyinen palkkani on 600 euroa enemmän kuin mistä tipuin eli nousua 1100 euroa.

Vierailija
440/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin näyttä tienaavan kirjoitti:

Nyt on kyllä hyvä esimerkki siitä, miten korkealla tasolla nuo kotona istuvien korvaukset ovat, jos noin kovaan tasoon ja vaativa henkilökin valitsee kotona istumisen 3 tonnin palkan sijaan.

Näin vaativa henkilö tuskin syö maksalaatikkoa ja liikkuu pyörällä ym, että aika moiset täytyy ne tuet olla.

Tuon saa erittäin helposti katsottua minkä tahansa ammattiliiton laskurista. Ota DI:n mediaanipalkka, laita vähintään 25 %vero ( jossain n. €3600 tienoilla on iso leikkuri sitä korkeammalle palkoille). Ja tadaa - saat selville mitä maksetaan. Todennäköisimmin bruttosumma ei paljoakaan yli €3000 ole.

Kateus se taas vie loputkin kalat vedestä vissiin! Jotain arvoa pitkälle koulutukselle ja työuralle...