Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön diplomi-insinööri ei mene töihin 3000€ kuukausipalkalla

Vierailija
27.03.2023 |

Diplomi-insinööri "Juha" on mielummin työttömänä kuin alistuu 3000€/kk palkkaan. Eikö voisi olla "huonolla" palkalla töissä samalla kun etsii parempaa paikkaa? Diplomi-insinöörien keskipalkka 5800€/kk.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c9abc569-24df-4e2d-b81c-36dd4fe11047

Kommentit (754)

Vierailija
461/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoija kirjoitti:

Insinöörejä työkseni rekrytoivana voin kertoa, että tuossa työmarkkinatilanteessa on vähän muutakin, kuin mitä nimimerkki "Juha" nyt kertoo. Ensimmäisenä kiinnitän huomiota myynnin paikkoihin. Hän kertoo hakeneensa KAM:in ja myyntipäällikön paikkoja. Niissä peruspalkka (pohjapalkka) on juuri jossain n. 3000€/kk ja loppuosa palkasta tulee omien/firman tulosten perusteella. Se voi olla kvartaalibonus tai kk-provisio, mutta tuon tyyppisissä tehtävissä on tyypillistä, että ns. toinen puolikas palkasta tulee tulosten perusteella. Myyntiin ei voi mennä ajatuksella, että pohjapalkka on se millä eletään.

Toinen on sitten nämä tekniset roolit, eli perinteiset insinööritehtävät. Insinööreistä on tällä hetkellä pula. Eli jos kaikki on kunnossa, niin töitä kyllä löytyy. Toki "Juhan" puheissa voi sikäli olla perää, että jos hän hakee ns. entry-level -tehtäviä inssipuolelta, niin niissä ei voi pyytää yli 5k palkkaa. Ei vaikka olisi miten kokenut tahansa. Ne roolit on budjetoitu ja suunniteltu toisin. Se että on rooliin "ylipätevä" ei tarkoita, että yritys maksaisi sen pätevyyden mukaan. Tehtävässä maksetaan tehtävän mukaan. Jos Elon Musk hakisi sähköauton korjaajaksi Teslalle, ei hänellekään maksettaisi miljardeja, vaikka kuinka olisi sähköautoilun isä ja keksijä. Ei. Hänelle maksettasiin autonkorjaajan palkka.

Miksei "Juha" sitten tule valituksi ns. senior-tason rooleihin? Sen haluaisin tietää ja sehän ei tekstistä millään tavalla tule esille. Sillä kokenut, osaava ja pätevä DI kyllä löytää tämän hetken työmarkkinoilta töitä ja saa sitä asiaan kuuluvaa palkkaakin. Meilläkin on monta tehtävää avoinna, mutta sopivia hakijoita ei ole. Eikä ole tosiaan palkanmaksuhalukkuudesta kiinni. Mutta tähän Juhan tapaukseen on mahdotonta kommentoida tarkemmin näkemättä CV:tä ja tietämättä taustoja. Ehkä todellinen syy löytyy sieltä.

Kuule rekruyoija, tehän raakkaatte työttömät ja yli 45 v heti kättelyssä mappi ööhön.

Vierailija
462/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut juttua. Sylettää jo tuo otsikko. Mun mies tienaa noin 3000e/kk bruttona, ja elättää käytännössä sillä meidän nelihenkisen perheen (itse saan vain lapsilisät kahdesta lapsesta eli yht 199e/kk ja kotihoidontuen 360e/kk miinus verot ja kaikki noi menee ruokaan, lasten vaatteisiin ja mun omiin pieniin menoihin). Olen siis kotona 2v ja 4v lasten kanssa. Palaan töihin vuoden päästä, silloin toki tulot nousee mutta puhun nyt nykytilanteestamme, näin olemme eläneet viimeiset neljä vuotta!

Eletään kädestä suuhun, mutta pärjätään sillai ihan kivasti, ettei nälkää tartte nähdä. Mutta etelänmatkoihin saati kulttuuririentoihin ei jää rahaa.

Sit joku DI ei vaivaidu edes hetkeksi töihin samalla palkalla, vaan mieluummin elelee yhteiskunnan elätettävänä.....

N34

Palkkojen polkemisesta ei hyödy kukaan, paitsi niitä polkeva hämäräfirma. On hieman kyseenalaista tulkita alipalkatusta työstä kieltäytyminen pelkkänä "ei viitsi vaivautua"-asiana. Miltäs kuulostaisi, jos se sinun mies saisikin enää 1700€ kun taitaa olla teilläkin potentiaalisesti sellainen ota tai jätä -tilanne?

Outo vertaus. 3000 vs. 1700 euroa ovat eri planeetoilta, 1700 eurolla tuskin moni pärjää, 3000 eurolla hyvinkin moni puolestaan pärjää hyvinkin, jos osaa budjetoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan siitä, missä hommassa on. 90-luvun lama-aikaan minulla oli palkattuna 3 insinööriä konepajassa ihan samalla palkalla kun muutkin metallimiehet. Itse töihin hakivat sillä palkalla, kun ei parempia hommia ollut. Osaa insinöörikin sahata ja porata. Etsivät sittemmin parempia vakansseja kun vapautui. Firmalle oli se etu, että sai metallimiehen palkalla insinööritietoa. 

Vierailija
464/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjämies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä uskaltaisi palkata päälle viisikymppistä miestä viiden kuuden tonnin liksalla, jos kotonakin on maattu jo kolmatta vuotta. Enkä kehtaisi pyytää täyttä liksaa enää muutenkaan. Voihan sitä palkkaa hinata ylös, kun on ensi päässyt takaisin työelämään. 

Yläpeukutin, en iän, vaan tuon 3 v työttömyyden ja silti liksan suhteen kovien odotusten vuoksi. Jos hän haluaa vielä koville liksoille tai ylipäätään töihin, suosittelisin ensin ottamaan jonkun jatkoa ajatellen järkevän duunin vaikkapa juuri sillä 3k liksalla ja ponnistavan siitä sitten ylöspäin. Eiköhän se liksa sitten nousisi samassa firmassakin, jos osoittaisi tuovansa talolle selvästi enemmän kuin kuluttaa.

Kun on kerran oppinut ajamaan "pyörällä" kyllä sen osaa...

Ei se palkka siitä lähde nousemaan nöyttöjen jälkeen.

50 vuotiailla on tai ei ole näyttö ja palkka taso on sitten heti, tässä, nyt sen mukainen.

Uran alussa pelataan peliä, jossa tehtävä/vastuu on palkkaa tärkeämpi, 50 kääkä on jo näytöt antanut ja jollei pärjää, niin tehtävä päättyy koeaikaan, usei ei kääkät ole kojeajalla.

Täytyy muistaa, että kolmen vuoden työttömyyden jälkeen kääkänkin näytöt on nolla, zero ,null, nada..

Vierailija
465/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo palkka on ihan hyvä peräkylillä, mutta ei isommissa kaupungeissa....

Vierailija
466/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä lähteä kaivamaan itselle kuoppaa. Palkkakuopasta ylöspääsy tuossa tapauksessa on melko todennäköisesti tuhoontuomittu: Jos DI alkaa töihin tuohon hintaan, DI:ssä on jotain vikaa, seuraava työnantaja ajattelee. Samalla kaivaa sitä palkkakuoppaa koko ammattikunnalle. Yli puolella tämän palstan kirjoittajsta ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä DI tekee. Ei myöskään tiedetä, mitä eri juttuja tehdään IT-hommissa.

Ennen oli jotenkin samanlaista, kun metalliteollisuudessa oli joukoittain viilaajia. Helposti kuvitellaan, että koko purukka teki töitä viila kourassa. Niin ei suinkaan ollut.

Kommentoimatta viestiäsi muuten, niin kerrotko mistä uusi työantaja tietää sinun palkkatason?

Ja toiseksi, pitäisikö kaikkien reilut kolme tonnia tienaavien diplomi-insinöörien nyt irtisanoutua, etteivät laskisi palkkatasoa?

Olin juuri kysymäisilläni samaa. En muista koskaan kertoneeni potentiaaliselle uudelle työnantajalle sen hetkistä / aiempaa liksaani.

-Eri

Vierailija
467/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Juha yksi tuhansista entisistä Nokian elektroniikka insinööreistä? Nokian kaatuminen hävitti Suomesta elektroniikkateollisuuden. Työpaikkojen kadotessa myös koko sähköalan palkka putosi verrattuna muihin insinöörialoihin.

Teollisuudenalat häviät Suomesta kovaa vauhtia. Katoavilla aloilla sähköteollisuudessa, paperiteollisuudessa, konepajateollisuudessa, ym. on yhä vaikeampi löytää töitä. Nuoremmille maastamuutto on hyvä vaihtoehto. Juhan tapauksessa kynnys Suomesta lähtemiseen voi olla jo korkea.

DI

Yes !

Tämä antaa uskoa, kerrankin DI, joka kirjoittaa asioista niiden oikeilla nimillä !

Jos olisin baarissa, tarjoaisin oluen.

Olet nimittäin täysin oikeassa, että nykyiset veroasteen ja byrokratian kasvattajat, köyhdyttävät maata, tätä kutsutaan, " vihreäksi siirtymäksi" , vaikka kyseessä on kotimaisen yksityissektorin alasajo.

Vierailija
468/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AV-palstan enemmistön mielestä näköjään kaikille pitäisi maksaa sama palkka työstä, koulutuksesta ja kokemuksesta riippumatta.

Kommarimaissa sitä on kokeiltu ja lopputulos oli...

Kommarimaissa tosiaan piti mennä kaikkien duuniin. Mikähän tämä järjestelmä on, jossa voi makailla kotona muiden elättinä ties.miten kauan.

Saa nähdä, miten tämä systeemi kestää.

Pohjoismainen hyvinvointivaltio, sitä varten Juhakin on maksanut "isosta" palkastaan vuosikymmeniä n. 50% veroja.

Eiköhän juha ole vuosien mittaan maksanut veroina ja kassan jäsemaksuima työttömyys korvauksrnsa ja varmaan sen 6 vuoden koulutuksensa.

Vierailija
469/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan uskomatonta. Itse samanikäisenä korkeakoulutettuna ja hieman päälle kolme tonnia on oman urani kovin palkka, tosin valtiolla töissä. Työmarkkinat toimivat niin että ensin jalka oven väliin ja sitten etsitään parempi paikka, koska valitettavasti Suomessa olemassaoleva työpaikka on työmarkkinoilla luotettavuuden merkki. Mutta varmaan kova paikka ottaa aluksi vastaan pienempää palkka kuin mihin on tottunut. Omat irtisanotut työkaverit ovat ottaneet heikompipalkkaisia töitä vastaan ja ylenneet sitten aika nopeasti talon sisällä (kun osa töistä on vain talon sisäisiä)

Sä olet ammattikorkean käynyt. Se on eri kuin yliopisto. Älä jaksa narista.

Vierailija
470/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä lähteä kaivamaan itselle kuoppaa. Palkkakuopasta ylöspääsy tuossa tapauksessa on melko todennäköisesti tuhoontuomittu: Jos DI alkaa töihin tuohon hintaan, DI:ssä on jotain vikaa, seuraava työnantaja ajattelee. Samalla kaivaa sitä palkkakuoppaa koko ammattikunnalle. Yli puolella tämän palstan kirjoittajsta ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä DI tekee. Ei myöskään tiedetä, mitä eri juttuja tehdään IT-hommissa.

Tuolla palkalla elää kyllä. Dippainssien palkat onkin turhan hyviä esim. hoitoalan palkkoihin verrattuna. Tärkeämpi päästä itse töihin kuin ylläpitää koko ammattikunnan yliarvostusta.

Ei ole lainkaan turhan hyviä. DI-palkat vertautuvat tietenkin lääkäreiden palkkoihin eikä mihinkään lähi- tai sairaanhoitajiin.

Vierailija
471/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä, missä hommassa on. 90-luvun lama-aikaan minulla oli palkattuna 3 insinööriä konepajassa ihan samalla palkalla kun muutkin metallimiehet. Itse töihin hakivat sillä palkalla, kun ei parempia hommia ollut. Osaa insinöörikin sahata ja porata. Etsivät sittemmin parempia vakansseja kun vapautui. Firmalle oli se etu, että sai metallimiehen palkalla insinööritietoa. 

Niin, ja osasta näitä, inssejä ketä on tehny pajalla hommia, niistä on tullut kovia osaajia.

Vierailija
472/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut juttua. Sylettää jo tuo otsikko. Mun mies tienaa noin 3000e/kk bruttona, ja elättää käytännössä sillä meidän nelihenkisen perheen (itse saan vain lapsilisät kahdesta lapsesta eli yht 199e/kk ja kotihoidontuen 360e/kk miinus verot ja kaikki noi menee ruokaan, lasten vaatteisiin ja mun omiin pieniin menoihin). Olen siis kotona 2v ja 4v lasten kanssa. Palaan töihin vuoden päästä, silloin toki tulot nousee mutta puhun nyt nykytilanteestamme, näin olemme eläneet viimeiset neljä vuotta!

Eletään kädestä suuhun, mutta pärjätään sillai ihan kivasti, ettei nälkää tartte nähdä. Mutta etelänmatkoihin saati kulttuuririentoihin ei jää rahaa.

Sit joku DI ei vaivaidu edes hetkeksi töihin samalla palkalla, vaan mieluummin elelee yhteiskunnan elätettävänä.....

N34

Tää juha on veroina rahoittanut monen mamman kotihoidontuet...

Vierailija
473/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on sijoitus jossa on riski niinkuin kaikissa muissakin sijoituksissa. Hänen osaltaan se riski näyttää toteutuvan. Pelkkä koulutus ei takaa mitään eikä oikeuta valitsemaan vain hyväpalkkaisia töitä.

Vierailija
474/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla palkalla elää kyllä. Dippainssien palkat onkin turhan hyviä esim. hoitoalan palkkoihin verrattuna. Tärkeämpi päästä itse töihin kuin ylläpitää koko ammattikunnan yliarvostusta.

Ei ole lainkaan turhan hyviä. DI-palkat vertautuvat tietenkin lääkäreiden palkkoihin eikä mihinkään lähi- tai sairaanhoitajiin.

Saa niitä itse verrata vaikka NHL-pelaajien palkkoihin, mutta töitä hakiessa on sitten syytä olla realistinen.

Vierailija
475/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katselen amerikkalaista Panttilainaamo-ohjelmaa. Sen mukaan jos tarjotaan 3000 kuukaudessa, niin hän voisi pyytää 3500 ja ottaa homman 3400:lla. Ja toinen tärkeä opetus on, että sopimus kannattaa tehdä toisella tai viimeistään kolmannella tinkimiskierroksella tyyliin:

1: haluan 4000

- voin tarjota enintään 3000

2: sovitaanko 3600?

- se on liikaa mutta 3300 voisi onnistua, max

3: sovitaan 3400?

-  se on kallista mutta sovitaan se

4: kädenpuristus

Vierailija
476/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden kommentointiosio jutussa on suljettu. Miksi? Ei haluta, että ihmiset keskustelevat tästä hyväksikäytöstä ja siitä, ettei meillä ole työvoimapulaa, vaan pulaa halpatyöntekijöistä. 

3000 eur/kk brutto ja lisänä päälle bonukset ei todellakaan ole mitään halpatyövoimaa vaan Suomen keskimääräistä palkkatasoa.

Mitkä bonukset?

Yleensä joulun alla yritys maksaa työntekijöilleen bonuksia, mikäli on tehty hyvä tulos. Näin ainakin suunnittelutoimisto saa. Kuvittelisi myös markkinointipuolella maksettavan bonuksia tuloksen mukaan.

Ai yleensä? Yhdessäkään varsin monesta työpaikastani ei ole maksettu mitään joulunalusbonuksia. 😂

Vierailija
477/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei dippainssejä ylenpalttisesti ole työmarkkinoilla. Sellaisen kun haluaa töihin firmaansa, niin se myöskin maksaa.

Vierailija
478/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N34

Palkkojen polkemisesta ei hyödy kukaan, paitsi niitä polkeva hämäräfirma. On hieman kyseenalaista tulkita alipalkatusta työstä kieltäytyminen pelkkänä "ei viitsi vaivautua"-asiana. Miltäs kuulostaisi, jos se sinun mies saisikin enää 1700€ kun taitaa olla teilläkin potentiaalisesti sellainen ota tai jätä -tilanne?

Outo vertaus. 3000 vs. 1700 euroa ovat eri planeetoilta, 1700 eurolla tuskin moni pärjää, 3000 eurolla hyvinkin moni puolestaan pärjää hyvinkin, jos osaa budjetoida.

Pärjää sillä, minäkin pärjään 1500 eurolla joten se olkoon tästä eteenpäin riittävä palkkataso kaikille.

Vierailija
479/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei dippainssejä ylenpalttisesti ole työmarkkinoilla. Sellaisen kun haluaa töihin firmaansa, niin se myöskin maksaa.

Ehkä tämä riippuu dippainssistä, kuten hakijasta yleensäkin? Eli onko Juha esim. sellainen hakija, joka halutaan töihin sellaisilla ehdoilla, jotka hänelle itselleen käyvät?

Vierailija
480/754 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vahvistaa teoriani siitä miten työttömät voidaan jakaa karkeasti kahteen luokkaan:

1) Oloneuvokset

2) itsestään liikaa kuvittelevat. Omasta mielestään haluttuja huippuammattilaisia mutta ikinä hakemus tai haastattelu ei johda mihinkään.

Lisäisin kyllä vielä, että päihteiden orjat. Toki poikkeuksia aina on, joten vielä voitaisiin lisätä silkka huono tuuri, toisin sanoen ei selkeää syytä osoitettavissa. Mutta varmasti suurin syy on kakkonen: liiallinen ylpeys.