Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Englanninkielinen asiakaspalvelu ravintoloissa ja kahviloissa

Vierailija
26.03.2023 |

Alan olla kyllästynyt tähän trendiin. Käytiin tänään väsyneenä sunnuntaina eräässä kauppakeskuksen ravintolassa syömässä ja taas englanninkielinen asiakaspalvelija. Siinä sitten taas alat silmät puoliummessa miettimään että mitä mikäkin nyt on englanniksi, että kaikki tilauksesta tulee ymmärretyksi.

Eikö nämä ruoka-asiat ole jo ihan turvallisuuskysymys allergioiden yms. suhteen, että voisi säätää lakiin suomenkielen vaatimuksen.

Kommentit (210)

Vierailija
81/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jokainen ravintola ottaa töihin suomea taitavan ammattilaisen, jos sellaisia on saatavilla. Vaan kun ei ole. On otettava niitä keitä saa.

Jos lakiin kirjataan, että pitää osata suomea, niin sitten tyypit laitetaan ensimmäisenä kielikurssille ja oppii edes auttavan työssä tarvittavan kielitaidon. Ihan varmasti onnistuu yhteiskunnan tuella.

Kyse on puhtaasti halusta vaatia kielitaito. Niin se on muuallakin Euroopassa.

Tämä saisi työperäisen muuton nousuun varmasti. Nyt pitää tulla maahan työttömänä ja osata hakeutua te-toimistoon hakemaan apua että saa opetusta.

Mutta veikkaan että siitä vasta huuto ja mellakka alkaisi kun tätä jo olemassa olevaa palvelua alettaisiin vaatia jokaiselle tänne tulevalle. Osan mielestä kun jo nykyiset menot on liikaa.

Juuri näin. Työskentelen kansainvälisellä alalla ja maahan muuttaneet, koulutetut henkilöt kiroavat sitä miten hankala prosessi maahantulo on ja miten kielen opetusta ei ole vaan itse pitää oppikirjoista päntätä. Töissä puhutaan lähinnä englantia, joten sielläkään ei altistu kielelle tarpeeksi. Mutta paikkoihin joissa suomea puolestaan puhuttaisi, edellytetään syntyperäistä kielitaitoa. Ja suomalaiset kokevat ulkomaalaisten läsnäolon ahdistavaksi ja kiusalliseksi koska eivät tahdo puhua englantia eivätkä myöskään toistaa sanoja suomeksi joita toinen ei ymmärrä, joten yritä siinä sitten oppia kieltä.  

Suomessa ei taideta tehdä nk. vapaaehtoistyötä kovinkaan paljon. Esim. Saksassa eläkkeelle jääneet opettajat ja muutkin kykenevät opettavat saksaa yleensä jonkun koulun tiloissa iltapäivisin koulun loputtua. Muutettuani Italiaan huomasin, että sama täälläkin. 

Oletteko seuranneet uutisia? Suomessa on huutava pula suomenkielenopettajista.

Vierailija
82/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on ongelmia niin älä mene ko ravintolaan. Ei millään jaksa jatkuvaa mussutusta joka asiasta.

Jos et jaksa niin miksi ihmeessä tunkeudut lukemaan ja kirjottamaan esim. tähän ketjuun? 

Kenties yritän saada teidät näkemään Suomen todelliset ongelmat, ei tällaista typerää valitusta mitättömästä asioista. Onneksi nuoriso on jo toista maata, tosin aika uunoja sieltäkin löytyy.

Yrität leikkiä kansanparantajaa ja tulet tälle palstalle tekemään/yrittämään sitä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Only persu problems. Jokaiselle on opetettu Englantia koulussa. Asennevamma jos mielummin öyhöttää.

Ei ole kyse siitä, että kenenkään ulkomaalainen tausta olisi ongelma, vaan siitä, että kahvilaan ja ravintolaan mennään nauttimaan hyvästä ruuasta, juomasta ja palvelusta. Siitä mukavasta palvelukokemusta katoaa aika iso siivu, jos ensimmäisenä pitää alkaa hikoilla sen kanssa, että saa tilauksensa haluamallaan tavalla sisään. Ei sinne asiakkaan mene epämukavuutta hakemaan, vaan hyvää fiilistä.

Toinen laaja-alaisempi juttu on se niiden työntekijöiden omakin etu, että oppisivat puhumaan paikallista kieltä. Se auttaa ihan hirveästi sopeutumiseen tänne Suomeen, kun ymmärrät mitä ympärillä tapahtuu ja pystyt osallistumaan.

Vierailija
84/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun käyttämään jonkin verran englantia päivittäin, kun osa meidän (Suomessa asuvat) asiakkaat eivät osaa suomea ja näitä on aika paljon. Usein heillä on myös hyvin murteinen englanti (ei ole heidän äidinkieli), joten sanoista on välillä vaikea saada selvää etenkin puhelimessa ja kommunikointi muutenkin on ajoittain aika raskasta.

No, mulla on ajankohtana ostaa uudet silmälasit ja kävin sitten sovittamassa pokia yhdessä silmälasimyymälässä. Sitten siihen tuli myyjä, joka puhui vain englantia ja kyseli voiko auttaa. Siinä vaiheessa oli pakko sanoa, että ei kiitos. En vain jaksanut ryhtyä säätämään silmälasien ostoa englanniksi, kun en todellakaan osaa sellaista alan sanastoa, että asia olisi siinä hänen kanssaan selvinnyt.

Mua ei haittaa, jos joku puhuu hitaasti ja auttavasti suomea, kunhan yrittää.  Silloin tulee kuitenkin fiilis, että hän on osa meitä.

Vierailija
85/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan hyvää englantia vieraskieliset asiakaspalvelijat puhuvat? Luultavasti englanti on vieras kieli lähes kaikille heistäkin.

Vierailija
86/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joudun käyttämään jonkin verran englantia päivittäin, kun osa meidän (Suomessa asuvat) asiakkaat eivät osaa suomea ja näitä on aika paljon. Usein heillä on myös hyvin murteinen englanti (ei ole heidän äidinkieli), joten sanoista on välillä vaikea saada selvää etenkin puhelimessa ja kommunikointi muutenkin on ajoittain aika raskasta.

No, mulla on ajankohtana ostaa uudet silmälasit ja kävin sitten sovittamassa pokia yhdessä silmälasimyymälässä. Sitten siihen tuli myyjä, joka puhui vain englantia ja kyseli voiko auttaa. Siinä vaiheessa oli pakko sanoa, että ei kiitos. En vain jaksanut ryhtyä säätämään silmälasien ostoa englanniksi, kun en todellakaan osaa sellaista alan sanastoa, että asia olisi siinä hänen kanssaan selvinnyt.

Mua ei haittaa, jos joku puhuu hitaasti ja auttavasti suomea, kunhan yrittää.  Silloin tulee kuitenkin fiilis, että hän on osa meitä.

Kysyitkö voisiko apua saada suomeksi? Onko täällä yksikään esittänyt sitä kysymystä kun vastaan tullut englantia puhuva aspa? Tietääkö ne yritykset mitä asiakkaat haluaa?

Vierailija
87/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä on aika moukkamaista ja myöskin turn-off jos ei yksinkertaista englannin kieltä hallitse sen vertaa, että pystyisi asioimaan helpot ruokatilaukset tämän planeetan kutakuinkin universaaleimmalla kielellä.

Minä puhun sujuvaa englantia ja saksaa ja sen lisäksi kohtalaisesti ranskaa, espanjaa ja latinaa.

Silti jos minua ei Suomessa palvele suomenkielinen tarjoilija, vaihdan ravintolaa. Oletan saavani kotimaassani palvelua omalla äidinkielelläni, varsinkin kun äidinkieleni on maan valtakieli eikä mikään marginaalinen pohjoissaame.

Toki täytyy myöntää, että en ole pahemmin näihin kielipuoliin tarjoilijoihin törmännyt. Johtunee siitä, että suosin ravintoloita joissa on valkoiset pöytäliinat.

Vierailija
88/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on ongelmia niin älä mene ko ravintolaan. Ei millään jaksa jatkuvaa mussutusta joka asiasta.

Jos et jaksa niin miksi ihmeessä tunkeudut lukemaan ja kirjottamaan esim. tähän ketjuun? 

Kenties yritän saada teidät näkemään Suomen todelliset ongelmat, ei tällaista typerää valitusta mitättömästä asioista. Onneksi nuoriso on jo toista maata, tosin aika uunoja sieltäkin löytyy.

Yrität leikkiä kansanparantajaa ja tulet tälle palstalle tekemään/yrittämään sitä? 

Jep, aina pitää yrittää vaikka ihmisen perusluonne ei koskaan muutukaan. Yritän saada muutosta aikaan vaaleissakin, olen ainakin yrittänyt mitä monesta ei voi sanoa.

Vierailija
89/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä on aika moukkamaista ja myöskin turn-off jos ei yksinkertaista englannin kieltä hallitse sen vertaa, että pystyisi asioimaan helpot ruokatilaukset tämän planeetan kutakuinkin universaaleimmalla kielellä.

Puhun englantia, mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä että me suomea äidinkielenään puhuvat voisimme vaivautua käyttämään suomea ja yhtä lailla auttamaan kielemme oppimisessa puhumalla vain sitä palvelutilanteissa. (On vaikeaa asua maassa, jos ei yhtään kykene puhumaan maan omaa kieltä.) Se on myös yhtä moukkamaista ja turn-off, jos aspan suoraviivainen oletus on dominida tilannetta hänen hallitsemallaan kielellä. Se ei imartele yritystä, jonka asiakaskunta puhuu eri kieltä kuin yksi työntekijä. Olemme hyvin kilttiä kansaa ja vähättelemme omaa arvoamme suostumalla vaihtamaan kielen toiseksi.

En asu Suomessa, vaan muualla euroopassa. Käytän ravintoloissa, turuilla ja toreilla englantia, joten sekä mä että se paikallinen asiakaspalvelija käytetään molemmat meille vierasta kieltä. Se on kovin yleistä muuallakin kuin Suomessa. 

Milloin olet kuullut Ranskassa, Italiassa tai Espanjassa jonkun paikallisen asiakkaan käyttävän englantia?

Ranskalaiset eivät yleensä viitsi puhua englantia edes turisteille ja jos ranskasi ei ole hyvää, naureskelevat. Useimmat muut kansalaisuudet ovat sentään ilahtuneita jos yrität puhua niiden kieltä, mutta eivät ranskalaiset.

Vierailija
90/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun itse oikein hyvää englantia, mutta kyllä sen verran pitää asiakaspalvelijalta työnantajan vaatia, että oman työn sanasto on hallussa myös suomeksi. Ei tarvitse osata suomea täydellisesti, mutta osata edes tuotteet mitä myy.

Vierailija
91/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Only persu problems. Jokaiselle on opetettu Englantia koulussa. Asennevamma jos mielummin öyhöttää.

Ei ole kyse siitä, että kenenkään ulkomaalainen tausta olisi ongelma, vaan siitä, että kahvilaan ja ravintolaan mennään nauttimaan hyvästä ruuasta, juomasta ja palvelusta. Siitä mukavasta palvelukokemusta katoaa aika iso siivu, jos ensimmäisenä pitää alkaa hikoilla sen kanssa, että saa tilauksensa haluamallaan tavalla sisään. Ei sinne asiakkaan mene epämukavuutta hakemaan, vaan hyvää fiilistä.

Toinen laaja-alaisempi juttu on se niiden työntekijöiden omakin etu, että oppisivat puhumaan paikallista kieltä. Se auttaa ihan hirveästi sopeutumiseen tänne Suomeen, kun ymmärrät mitä ympärillä tapahtuu ja pystyt osallistumaan.

Ei taida olla kielien osaaminen ps ongelma ainakaan enää. Saattaa tulla viikon päästä yllätyksenä kuinka paljon entisiä keskusta ja kokoomuslaisia siirtynyt ps puolelle.

Vierailija
92/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puhun sujuvaa englantia ja saksaa ja sen lisäksi kohtalaisesti ranskaa, espanjaa ja latinaa.

Silti jos minua ei Suomessa palvele suomenkielinen tarjoilija, vaihdan ravintolaa. Oletan saavani kotimaassani palvelua omalla äidinkielelläni, varsinkin kun äidinkieleni on maan valtakieli eikä mikään marginaalinen pohjoissaame.

Toki täytyy myöntää, että en ole pahemmin näihin kielipuoliin tarjoilijoihin törmännyt. Johtunee siitä, että suosin ravintoloita joissa on valkoiset pöytäliinat.

On näitä paremmissakin ravintoloissa, erityisen helposti tulee vastaan trendikkäämmissä laaturavintoloissa. Mutta myös perinteisemmissä, kuten taannoin Ravintola Olossa (Michelin-ravintola Helsingissä) oli englanninkielinen sommelier. En tykännyt kyllä yhtään, että kalliissa ravintolassa ei voi rupatella viimeistä mukavasti ja sujuvasti suomeksi.

Vierailija
93/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee käytyä kahvoissa ja paikallispizzerioissa ravintoloiden lisäksi. Äitienpäivänä käytiin Fat lizardissa, siellä pöytiin ohjaisi henkilö joka puhui englantia, paikka oli myös toinen työntekijä kyllä. Tarjoilija puhui suomea.

Tuo nyt on ainoa mikä tulee mieleen että aspa olisi käyttänyt vain englantia, ehkä olisi senkin muutaman lauseen saanut suomeksi jos olisi pyytänyt, paikalla kun oli ainakin se yksi työntekijä lisää.

Joten vähän tuntuu että tässä koitetaan väkisin vääntää ongelmaa jota ei oikeasti ole.

Mielummin voitsisiin keskustella oikeasta ongelmasta eli siitä ettei sitä suomen kielen opetusta meinaa täällä sitten millään saada. Minullakin on tuttuja jotka mielellään kieltä opettelisivat. Kirjat on tehnyt kursseja varten, paljon kuuntelu- ja ryhmätehtäviä sekä ovat kalliita. Turhia yksin opettavalle. Kursseja ei ole tarjolla ja ilmaiseen eivät pääse koska ovat työelämässä.

Mitä heidän pitäisi tehdä näiden mielestä jotka haluaa kaikkien osaavan suomea ennen kuin menevät töihin?

Vierailija
94/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuollaisessa tilanteessa koittanut suomen jälkeen tarjoilijalle ruotsia, saksaa ja ranskaa, ja kun se ei vieläkään suvaitse ymmärtää, olen häipynyt.

Eiköhän siitä jo ole tarjoilijanplantulle selvinnyt, kumman asia on petrata kielitaitoaan.

Osaan tietysti englantiakin, mutta on naurettavaa ettei ihminen viitsi opetella sen maan kieltä, missä asuu ja työskentelee. Minkä hyvänsä kielen oppii puolessa vuodessa sen verran, että pystyy ravintolan perusasiakaspalveluun. Motivaation puutteesta tuossa on vain kyse.

Vierailija
95/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuollaisessa tilanteessa koittanut suomen jälkeen tarjoilijalle ruotsia, saksaa ja ranskaa, ja kun se ei vieläkään suvaitse ymmärtää, olen häipynyt.

Eiköhän siitä jo ole tarjoilijanplantulle selvinnyt, kumman asia on petrata kielitaitoaan.

Osaan tietysti englantiakin, mutta on naurettavaa ettei ihminen viitsi opetella sen maan kieltä, missä asuu ja työskentelee. Minkä hyvänsä kielen oppii puolessa vuodessa sen verran, että pystyy ravintolan perusasiakaspalveluun. Motivaation puutteesta tuossa on vain kyse.

Missä sinulle tämä tilanne kävi?

Vierailija
96/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noihin silloin tällöin törmännyt. Vaihdan englantiin, teen tilaukseni, mutta jatkossa kierrän sen lafkan kauempaa. Jos on tarkoitus istua pubissa olusilla, niin sen ekan oluen jälkeen vaihtuu paikka.

Vierailija
97/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raukka oli tullut kk sitten Ukrainasta. Oli onnellinen kun päässyt nopesti pois vokista ja saanut työn. Onneksi sinä tulit sinne osoittamaan hänelle paikkansa.

Vierailija
98/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On noihin silloin tällöin törmännyt. Vaihdan englantiin, teen tilaukseni, mutta jatkossa kierrän sen lafkan kauempaa. Jos on tarkoitus istua pubissa olusilla, niin sen ekan oluen jälkeen vaihtuu paikka.

Mitä nämä paikat on ollut?

Vierailija
99/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen negatiivista kommentointia. Varmaan ravintolasta löytyy myös suomenkielentaitoinen tarjoilijakin. Jos taitovaatimuksena on suomenkieli niin sitten ravintolan täytyy laittaa lappu luukulle, kun ei ole henkilökuntaa.

Vierailija
100/210 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jokainen ravintola ottaa töihin suomea taitavan ammattilaisen, jos sellaisia on saatavilla. Vaan kun ei ole. On otettava niitä keitä saa.

Jos lakiin kirjataan, että pitää osata suomea, niin sitten tyypit laitetaan ensimmäisenä kielikurssille ja oppii edes auttavan työssä tarvittavan kielitaidon. Ihan varmasti onnistuu yhteiskunnan tuella.

Kyse on puhtaasti halusta vaatia kielitaito. Niin se on muuallakin Euroopassa.

Tämä saisi työperäisen muuton nousuun varmasti. Nyt pitää tulla maahan työttömänä ja osata hakeutua te-toimistoon hakemaan apua että saa opetusta.

Mutta veikkaan että siitä vasta huuto ja mellakka alkaisi kun tätä jo olemassa olevaa palvelua alettaisiin vaatia jokaiselle tänne tulevalle. Osan mielestä kun jo nykyiset menot on liikaa.

Kotoutumiskoulutuksessa ei ole tällä hetkellä paikkoja kaikille halukkaille. Ja tämä on se mistä monet ovat leikkamassa valtion menoissa. Eli äänestämällä näissä vaaleissa vaikutat myös siihen paljonki sitä suomea tulet kuulemaan asiakaspalvelijan suusta jatkossa.

Veikkaan ettei tämä ole käynyt kovin monella mielessä että se oma äänestys vaikuttaa siihen miten ne tulijat työllistyy ja mitä palveluja heille on mahdollista tarjota.

Turha sitä yksittäistä tarjoilijaa parjata kun kukaan ei ole hänelle sanastoa opettamassa.

Se minkä numeron laitat siihen äänestyslippuun vaikuttaa siihen miten helposti se tarjoilija saa jatkossa kielen opetusta.