Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrostaloasunto jossa kolme huonetta, keittiötila ja sauna on mahdutettu 47 neliömetriin.

Vierailija
26.03.2023 |

Napakkaa on. Poikkeuksellisen napakkaa.

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5813555

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mistäkin tykkää.

Itse arvostan mahdollisimman pieniä makkareita ja siten mahdollisimman suurta yhteistä oleilutilaa kotona. Meidän perheessä makkareissa käydään nukkumassa, ei muuta. Sauna pienessä asunnossa (eli alle 100m2) on aina vähän outo lisä, mutta kuulunee valtaväestön mieltymyksiin. Luulen, että jos asuisin pk-seudulla olisin varmaan näille asunnoille potentiaalinen ostaja.

Se vaan on minusta ikävää että tuo oleskelutila usein yhdistetään näissä asunnoissa keittiötilaan. Itselleni ei viihtyvyyttä tuo olohuoneen seinälle asennettu keittiö.

samalainen kirjahyllyviritelmä se on kuin ainakin puolella kodeista

itse en näe järkeä erilliselle keittiölle, ihan turhaa hukkatilaa

Itse näen hukkatilana nuo keittiöseinät joissa ei pöytätasoa. Koko seinää ei tuohon tarvitsisi käyttää jos ei siellä aio tehdä mitään.

Nimenomaan hukkatilaa on keittiöseinät. Vähemmän rumia keittiön kaappeja ja enemmän seinää johon asukas saa sitten laittaa vaikka kirjahyllyviritelmän tai vaatekaapin.

Vierailija
42/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille rakennetaan kanankoppeja asunnoiksi ja samaan aikaan rakennetaan julkisia olohuoneita missä ihmiset voivat viettää aikaa ja viihtyä eli suomeksi sanottuna maksaa vapaa-ajastaan ja olla kameravalvonnan alla. Ei mitään muuta syytä voi olla rakentaa koteja sietämättömiksi paikoiksi kuin kulttuurin suuntaaminen jatkuvaan kuluttamiseen ja henkilövalvontaan.

Ja kohta tehdään 15 minuutin alueet kaikille, pois et pääse ilman lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin kerran katsomassa 45 neliön saunallista kaksiota. Makkariin olisi juuri ja juuri mahtunut parisänky eikä mitään muuta.

Ihmettelen, mitä muuta teet akkarissa kuin nukut öisin?

Ihan fiksua rakentaa adunnoista kokoja, joissa ole sisustaa jokaisesta huobeesta pientä yksiötä, vaan käyttötarkoitukseen sopiva.

Ostimme juuri 50m2 kaksion, koska siinäkin tilaa riittävästi kahdelle työssäkäyvälle. Nykyisessä pienemmässä asunnossa on paljon tilas, joilla ei ole käyttöä kuin murto-osa päivästä ja tämäkin voidaan tehdä muussa tilassa.

Aiemmassa asunnossani makkariin mahtui vain sänky. Siellä oli se kahden oven kiinteä kaappi josta juuri ja juuri sai ovet auki.

Ehkä se sitten olen vain minä mutta kyllä se oli ahdistava.

Nykyisessä sängyn kummallakin puolella on tilaa niin ettei kuin pääty ole kiinni seinässä. Suunnittelen kampauspöytää yhteen nurkkaan, sen kokoista että voin myös työpöytänä käyttää. Mukavaa vaihtelua ruokapöydälle. Kaappeja on sen verta ettei enää pyyheitä ja lakanoita tarvitse säilyttää eteisen siivouskaapin ylimmällä hyllyllä. Se jotenkin tuntui likaiselta paikalta.

Ostin muuttaessa uudet verhot joka huoneeseen eikä vanhojakaan tarvinnut heittää pois kun niitäkin pystyy tuolla kaapissa säilyttämään.

En suostuisi enää elämänään harrypotter-elämää missä nukun kaapissa. Sellaisina näe nuo huoneet joissa ei muuta voi tehdä kuin nukkua.

Vierailija
44/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mistäkin tykkää.

Itse arvostan mahdollisimman pieniä makkareita ja siten mahdollisimman suurta yhteistä oleilutilaa kotona. Meidän perheessä makkareissa käydään nukkumassa, ei muuta. Sauna pienessä asunnossa (eli alle 100m2) on aina vähän outo lisä, mutta kuulunee valtaväestön mieltymyksiin. Luulen, että jos asuisin pk-seudulla olisin varmaan näille asunnoille potentiaalinen ostaja.

Se vaan on minusta ikävää että tuo oleskelutila usein yhdistetään näissä asunnoissa keittiötilaan. Itselleni ei viihtyvyyttä tuo olohuoneen seinälle asennettu keittiö.

samalainen kirjahyllyviritelmä se on kuin ainakin puolella kodeista

itse en näe järkeä erilliselle keittiölle, ihan turhaa hukkatilaa

Minulla on hyllyjä joissa mm kukkia. En sitten millään pysty näkemään keittiön kaappia sisustuksellisesti tai edes käytännöllisesti samana asiana.

Kaikki ei tarvitse keittiötä ollenkaan ja kaikkia ei kiinnosta miltä se tila näytää jossa elää. Heille nuo seinäkeittiöt sopii.

Vierailija
45/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos asuntoa ajatellaan ei-kokkaajalle, keittiöseinä on turha. Olisi parempi olla pieni keittokomero ja enemmän olohuoneen puhdasta seinätilaa.

Vierailija
46/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vielä ilmasto on niin surkea, että ei paljoa vietetä aikaa ulkona ainakaan kaupungeissa. Turha myös puhua Suomen hintatasolla siitä, että vietettäisiin aikaa ravintoloissa, pubeissa ja baareissa ja sen vuoksi koti voisi olla pienempi. Suomessa keskiluokan tai edes ylemmän keskiluokan palkoilla ei ole kummoista ostovoimaa. Kotien pitäisi olla tarpeeksi suuria, koska keskiverto kansalainen on suurimman osan ajastaan kotona jumissa tällä palkkatasolla joka tapauksessa.

Pienen ostovoiman takia ei pysty syömään ulkona edes lounaita, saati illalla, eikä tilaamaan kotiin. Keittiössä on pystyttävä laittamaan ruokaa.

Ilmaston takia pitää olla kaikilla perheessä tuplaten vaatteita ja kenkiä kesä/talvikelille.

Talviliikuntavälineet vievät tilaa ja pitäisi olla säilytystilaa.

Tuossa kolmen hengen asunnossa ei saa olohuoneeseen oleskeluun mahtumaan istumapaikkaa kolmelle. Kukaan ei katso kahden tunnin elokuvaa keittiön pöydän äärestä vinossa istuen.

On todella huono pohja toiminnallisestikin, ei vain kooltaan.

Vierailija
47/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuossa uutisessa oli linkki vuoden 2022 uutiseen

Alle 50 neliön "perheasunnoille" loppu Vantaa alkaa vaatia rakentajilta kunnollisen kokoisia asuntoja

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4789392

Tässä sanotaan että vaikutus alkaa näkyä 3-5 vuoden kuluttua. Nuo aloituksen asunnot taisivat valmistua 2024? Jos eivät mene pian kaupaksi jäävät enemmän neliötä sisältävien jalkoihin.

Vierailija
48/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen ison makkarin koska johonkin pitää sopia työpöytä tietokonetta, ompelukonetta, saumuria ja käsitöitä ja askartelua varten. Mallinukke tarvitsee tilaa myös.

Olohuoneeseen pitää sopia olohuoneen kalusteet ja keittiöön ruokapöytä.

Vierailija
49/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin jättäisin pois saunan, ja lisäisin neliöt keittokomeroksi.

Tuo sopii vain yhdelle tai kahdelle asukkaalle. Onko sitten pariskunta jolla on työ-vierashuone, tai vanhempi ja lapsi joilla on omat huoneet. Kolmea henkeä tuohon ei mahdu vauvavaiheen jälkeen.

Vierailija
50/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo ajatus että nuo asunnot muka sopisi pienen lapsen perheelle. Minne rattaat mahtuu vai pitääkö niitä säilyttää jossain julkissessa tilassa? Missä?

Kylpyhuoneisiin ei mahdu hoitopöytää eikä ole pyykkikaappia. Kakkavaippojen ja pukluvaatteiden keskellä pitäisi elää?

Kyllä minä tarvitsin tilaa itselleni kun lapsi oli pieni, etenkin silloin koska vietimme enemmän aikaa kotona.

Joten ehdottamasti kehottaisin pienen lapsen vanhempia harkitsemaan vielä ainakin kymmenen kertaa ennen kuin tuollaiseen muuttaa.

Puhumattakaan siitä kun lapsi kasvaa ja tarvitsee ulkovaatteet joka säälle. Niistä saa kivan sisustuselementin keittiöseinän viereen kun kaappitilaa tuolla ei ole.

Ehkä ne viikataan keittiökaappiin kun valmisruokaa tuolla lapselle on tarkotus tarjota.

Ei tuo niin sitten millään ole edes pienen perheen asunto.

Vierailija
51/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sopii vain yhdelle tai kahdelle asukkaalle. Onko sitten pariskunta jolla on työ-vierashuone, tai vanhempi ja lapsi joilla on omat huoneet. Kolmea henkeä tuohon ei mahdu vauvavaiheen jälkeen.

Ai itse näin tuon sellaisena minne juuri vauvavaiheessa ei mahdu.

Vierailija
52/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuolla on vain kierretty jotain kaavamääräystä, jossa osassa asunnoista pitää olla kaksi makuuhuonetta. On laitettu näyttämään kolmiolta, vaikka ei ole aidosti perheasunto, kun neliöihin ei mahdu kolmea asumaan.

Vierailija
53/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai itse näin tuon sellaisena minne juuri vauvavaiheessa ei mahdu.

Ehkä ajattelin että vauvan koppa on yöpöydän tilalla, ja vaunuja ja hoitopöytää säilytetään työhuoneessa... Ja etsitään kiivaasti perheasuntoa samalla.

Vierailija
54/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin kerran katsomassa 45 neliön saunallista kaksiota. Makkariin olisi juuri ja juuri mahtunut parisänky eikä mitään muuta.

Mäkin olen käynnyt katsomassa vastaavanlaista asuntoa. Kaksio saunalla ja neliöitä oli 42. Oli yllättävän tilata. Makuuhuoneeseen ei varmaan mahtunut kuin parisänky, mutta keittiö oli ihan tilava (i-mallinen, jossa päädyssä tila ruokapöydälle). Vieressä olohuone, mikä oli aika pieni, mutta tilavan tuntuinen. Olin todella positiivisesti yllättynyt miten toimiva kaksio oli saatu näin pieniin neliöihin.

Eilen huomasin miten asuntoilmoituksissa uusien asuntojen kohdalla luki esim. 2hh+kt tai 4hh+kt. Todellisuudessa näittä asunnoissa ei ollut erillistä keittiöä, vaan se oli olohuoneen seinustalla (keittiö+olohuone yhtä yhtenäistä tilaa). Mielestäni ilmoituksen merkintä on harhaanjohtava, kun keittiö ei ole oma huoneena, vaikka merkinnästä näin voisi tulkita (vrt. esim 70-80 luvun asunnot).

Luulen, että k on keittiö ja kk on keittokomero ja kt on keittotila olohuoneessa.

Olen rakennusinsinööri, mutta ollut alalta pois. Ammoin, kun opiskelin ja oli töissä alalla ei oltu kuultu merkintään kt.

Vierailija
55/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo voi jollekin yksin elävälle erillisen työhuoneen ja saunan haluavalle sopia. Eri asia sitten kuinka paljon tällaisia ostajia löytyy nimenomaan tuohon sijaintiin ja tuolla hinnalla. Perheasunnoksi ei todellakaan ja kahdelle henkilöllekin liian ahdas.

Suomessa voitaisiin jo vihdoin ymmärtää, että joku Vantaa, tai edes Helsinki, ei ole Tokio tai Manhattan ja mitoittaa asunnot sen mukaan. Suomessa on vieläpä ankeat säät suurimman osan vuodesta ja ihmiset kököttävät kodeissaan varmasti enemmän kuin jossain Italiassa.

On ollut iso virhe, että tällaisia on annettu rakentaa. Nyt on sitten huonoja, liian pieniä asuntoja pääkaupunkiseutu täynnä.

Vierailija
56/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tässä asuinkerroksessa 80 neliötä. Siinä on 2mh,oh ja keittiö. Olohuone on toki hyvän kokoinen, mutta ei mikään halli kuitenkaan. Lisäksi kellarikerroksessa saman verran tilaa ja siellä on saunatilat, varastoja, autotalli ja askarteluhuone. Kolme meitä tässä asuu enkä kovin paljon pienempään vaihtaisi.

Vierailija
57/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon asunu vuoden saman kokosessa yksiössä, lähtö tili kun yritin offata itteni.

Syytän 100% sitä ihmisarvon romuttavaa koppia janiitä ihmishirviöitä jotka teeskentelee et ihan hyvä moisessa on.

Bullshit, ainoa kerta elämässäni millon kaikki oli yhtä mt ongelmaa jotka loppu kun seinään kun pääsin actual asuntoon.

Vierailija
58/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotini on linnani.

Introverteistä yritetään pakolla tehdä extroverttejä.

Aikoinaan ennustettiin että ruuan laitto kotona loppuu ja että kotona käydään vaan nukkumassa.

Katsoin noita hintoja, onko näille ostajia jos saat vähä vanhempaa ja tilavampaa halvemmalla?

Vierailija
59/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo voi jollekin yksin elävälle erillisen työhuoneen ja saunan haluavalle sopia. Eri asia sitten kuinka paljon tällaisia ostajia löytyy nimenomaan tuohon sijaintiin ja tuolla hinnalla. Perheasunnoksi ei todellakaan ja kahdelle henkilöllekin liian ahdas.

Suomessa voitaisiin jo vihdoin ymmärtää, että joku Vantaa, tai edes Helsinki, ei ole Tokio tai Manhattan ja mitoittaa asunnot sen mukaan. Suomessa on vieläpä ankeat säät suurimman osan vuodesta ja ihmiset kököttävät kodeissaan varmasti enemmän kuin jossain Italiassa.

On ollut iso virhe, että tällaisia on annettu rakentaa. Nyt on sitten huonoja, liian pieniä asuntoja pääkaupunkiseutu täynnä.

Juuh ja sama tauti on valitettavasti levinnyt myös pk-seudun ulkopuolelle maakuntakaupunkien asuntosijoitusbisnekseen: yksiöitä, yksiöitä ja yksiöitä.

Tosi kiva muuttaa edullisempaan paikkaan, kun olisi kerrankin varaa isompiin neliöihin teoriassa, mutta tarjolla on vain *** yksiöitä.

Paikalliset opiskelijat tarvitsevat tietty osansa, mutta ei kukaan aikuinen ihminen muuta tänne asuakseen *** yksiössä. Onneksi löytyi fiksu kolmio, mutta pahalta näyttää taas seuraavan kaupungin osalta. Varaa on, mutta ei valinnanvaraa.

Vierailija
60/74 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat talot järkevine huonejakoineen näyttävät yhä paremmilta tähän pelleilyyn verrattuna.