Leivoin pitkästä aikaa sämpylöitä ja havahduin miten halpaa ruokaa se on. Vettä, jauhoja ja puurohiutaleita ja vähän hiivaa tai leivinjauhetta. Leivotko sinä itse leipää?
Ja sämpylöiden leipominen on kaiken lisäksi helppoakin.
Tietysti uunin lämmitys maksaa, mutta pellilliselle sämpylöitä ei silti tule hintaa juuri mitään.
Leivotko sinä itse leipää?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut laittaa hiivan liian kuumaan nesteeseen. Toinen yleinen virhe on laittaa liikaa jauhoja. Sitten kohotushommiin kannattaa tutustua. Suolana käytän aina hienoa merisuolaa, joku pan-suola pilaa tehokkaasti leivän/ruoan maun. Tosin itellä liian matala verenpaine niin ei tarvitse suola-asiaa miettiä kuin maun kannalta
Pan-suolaa pitää laittaa enemmän, että saa suolan makua. Siksi minä käytän aina tavallista suolaa. Tulos on terveyden kannalta plus miinus nolla, eli markkinamiesten keksintöjä tuo kallis suola.
Leivon sämpylät itse, leipää en ole leiponut. Sämpylöitä enkä leipää pitää ruokana. Toki halpaa syötävää se on. Meillä menee välipalana, aamupalana, iltapalana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska en saa taikinoita kohoamaan. Syytin edellisessä asunnossa "liian hyvää ilmastointia" mut pyh pah sama ongelma nykyisessä kämpässä, eli taitaa ongelman juuri olla leipurissa 🤣 Vinkkejä onnettomalle jauhopeukalolle? Tuore leipä on hyväää
Köp en bakmaskin som beaktar yttertemperaturen. Ladda maskinen enligt anvisningar och tryck på "start". efter 2-6 h beroende på recept har du just ett sådan bröd som du för den gången vill ha, helt utan tillsatsämnen.
Ett bakmaskins bröd håller i 5 - 7 fagar så länge som man inte rör direkt i brödet och förvarar det i en ren plastpåse (stor fryspåse) efter det att ytan har blivit spröd eller knaprig.
Maskinen tillverkar som bonus de degarna (t.ex. pizza) som du vill ha samt tillverkar sylt. Bröden går att variera genom att använda olika mjöl, tillsätta nötter, russin, olika frön eller t.o.m. bacon, vilket man inte har prövat på. Enkelt, gott, hälsosamt och förmånligt.
Titta vad jag har där, en splitternya brödmaskin!
Ett ganska klent inlägg i diskussionen om "vad göra då jag inte lyckas med degen". Nå, man kan förstås inte ge mera än vad man har. Själv är jag helt ointresserad av att baka och klotta med deg. Trots det får jag tillsatsämnes fria, färska bröd alltid då jag vill ha dem och detta till en bråkdel av butikspriserna. Mången annan kunde gilla samma lösning.
Pökö kirjoitti:
Leivon gluteenittoman leivän ja sämpylät. Nousuun pari vinkkiä, ensin 1ds kiehuvaa vettä sokerin 2tl tai siirapit päälle ja sekoitus jotta liukenee täysin. Sitten loppu neste jonka tulee olla alle 40 asteista. Lisää kuivahiiva ja anna turvota noin 20 min.
Sitten muu aines ja leipomukset liinan alle kohoamaan, tunnin yleensä vaatii.
Mitenkäs yleensä sanotaan, että gluteeniton leipomus kohtetaan vain kerran? Sullahan tuo kohoaa kaksi kertaa, ensin hiivan kanssa 20 minuuttia, sitten vasta muut aineet ja taas kohotusta. Eikö se olisi sama leipoa suoraan hiivan lisäyksen jälkeen ja kohottaa leipomuksina kauemmin?
Olen leiponut jo pidempään lähes kaiken leivän itse. Asun ulkomailla ja suurin osa kauppojen leivistä on pullamössöä. Itse tekemällä saa terveellisempää ja paljon halvempaa! Aion opetella vielä leipomaan kunnon ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut laittaa hiivan liian kuumaan nesteeseen. Toinen yleinen virhe on laittaa liikaa jauhoja. Sitten kohotushommiin kannattaa tutustua. Suolana käytän aina hienoa merisuolaa, joku pan-suola pilaa tehokkaasti leivän/ruoan maun. Tosin itellä liian matala verenpaine niin ei tarvitse suola-asiaa miettiä kuin maun kannalta
Pan-suolaa pitää laittaa enemmän, että saa suolan makua. Siksi minä käytän aina tavallista suolaa. Tulos on terveyden kannalta plus miinus nolla, eli markkinamiesten keksintöjä tuo kallis suola.
Pan suola pahaa. Himalajan vuorisuola maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska en saa taikinoita kohoamaan. Syytin edellisessä asunnossa "liian hyvää ilmastointia" mut pyh pah sama ongelma nykyisessä kämpässä, eli taitaa ongelman juuri olla leipurissa 🤣 Vinkkejä onnettomalle jauhopeukalolle? Tuore leipä on hyväää
Kokeile tällä reseptillä, 9 sämpylää
2 dl vettä
5 dl jauhoja
3/4 tl suolaa
1 tl sokeria/hunajaa
2tl hiivaa
1rkl öljyäSekoita kuivat aineet kulhoon ja kaada vesi päälle, sekoita ja vaivaa noin 10-15 min. Aluksi taikina on tahmaista, mutta älä lisää jauhoja, vaivaus kyllä sitkistää taikinan. Laita kulhon päälle kostea liina tai laita esim uuniin/mikroon kohoamaan, näin taikina ei pääse kuivamaan. Anna kohota 30-45 min. Kun taikina on kohonnut, muotoile 9 palloksi pellin päälle leivinpaperille, laita kostea liina päälle ja anna kohota 20-30 min. Lämmitä uuni 190c tällä välin. Voitele sämpylät munalla tai vedellä, paista 12-16 min, kunnes kypsiä.
Vain 2dl vettä?
Voiko olla oikein?
Tuolla ohjeella taikinan hydraatio n. 60%, tulee pehmoisia sämpylöitä. Itseä ainakin ärsyttää jotain täysin lötköä taikinaa vaivata ja muotoilla, eivätkä ne sämpylät kohoa kunnolla ylöspäin, leviävät enemmän sivusuunnassa.
Mun sämpylöistä tulee aina tykinkuulia, joten niitä en leivo. Mutta rieskaa, teeleipiä ja pataleipää leivon aika usein.
Mäkin kohotan taikinat aina uunissa. Siellä ei ainakaan varmasti mikään veto käy. 😊 Sämpylöihin laitan yleensä 4/5 vehnäjauhoja ja 1/5 sämpyläjauhoja. Jos on jotakin jämiä jääkaapissa, esim. kermaviilin tähteet, laitan sämpylätaikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut pari kertaa sämpylöiden leipomista, eivätkä ne tosiaankaan ole helppoja. Lopputulos on aina päältä kova, sisältä raaka lätty, joka maistuu pahalta.
Niin, jauhojen oikea määrä ja kohotuksen onnistuminen lienevät avaimet onnistumiseen. Ei siinä montaa vaihetta ole missä voisi mennä pieleen...
Eli todistit sen minkä jo tiesin.
Jos kyseessä olisi oikeasti helppo ruoka, niin siinä ei voisi mennä pieleen missään kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kohotan taikinat aina uunissa. Siellä ei ainakaan varmasti mikään veto käy. 😊 Sämpylöihin laitan yleensä 4/5 vehnäjauhoja ja 1/5 sämpyläjauhoja. Jos on jotakin jämiä jääkaapissa, esim. kermaviilin tähteet, laitan sämpylätaikinaan.
Miten kermaviilistä voi jäädä tähteitä?
Vierailija kirjoitti:
Sämpyöihin voi käyttää jämäjauhot: vehnä- ja grahamjauhot, kauraryynit, ruosjauhot, leseet ym, mutta pehmeät sämpylät vaativat aika paljon vehnäjauhoja. Porkkanat, siemenet, pähkinät, juustonjämiä ym.
Ihmisellä, joka ei leivo, ei ole mitään jämäjauhoja kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se vaan maistuu jotenkin ankealle vaikka lappaisikin enemmän! Vähän samalla tavalla kuin jos tykkää Heinzin ketsupista, niin ei vaan muun merkkiset oikein uppoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ei aina välttämättä käytetä kokonaan yhtä purkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpostikin, jos sitä tarvitsee johonkin vain ruokalusikallisen tms. Ei kaikki ihmiset käytä kaikkea avattua heti loppuun, jotkut malttavat lopettaa karkin syönninkin muutaman kappaleen jälkeen.
Kasvissosekeiton jämät voi myös käyttää sämpylätaikinaan. Samoin puuronjämät.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeiton jämät voi myös käyttää sämpylätaikinaan. Samoin puuronjämät.
Aamusta iltapäivään hellalla seissyt puuro on hyvä sämpyläaines. Se pääsee vähän happamoitumaan oikein hyväksi juureksi. Jääkaappiin sitä ei tarvitse tunkea, toimii paremmin lämpimänä.
Miten käytätte ylijääneen puuron? Sellaisenaan taikinan sekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Ei aina välttämättä käytetä kokonaan yhtä purkkia.
Minusta kermaviili on niin hyvää, että jos jotain jää purkkiin, syön sen pois sellaisenaan.
Joskus ostan purkillisen kermaviiliä ja syön sen kokonaan.
Leivon gluteenittoman leivän ja sämpylät. Nousuun pari vinkkiä, ensin 1ds kiehuvaa vettä sokerin 2tl tai siirapit päälle ja sekoitus jotta liukenee täysin. Sitten loppu neste jonka tulee olla alle 40 asteista. Lisää kuivahiiva ja anna turvota noin 20 min.
Sitten muu aines ja leipomukset liinan alle kohoamaan, tunnin yleensä vaatii.