Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leivoin pitkästä aikaa sämpylöitä ja havahduin miten halpaa ruokaa se on. Vettä, jauhoja ja puurohiutaleita ja vähän hiivaa tai leivinjauhetta. Leivotko sinä itse leipää?

Vierailija
25.03.2023 |

Ja sämpylöiden leipominen on kaiken lisäksi helppoakin.

Tietysti uunin lämmitys maksaa, mutta pellilliselle sämpylöitä ei silti tule hintaa juuri mitään.

Leivotko sinä itse leipää?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen viimeksi sämpylöitä

Vierailija
22/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska en saa taikinoita kohoamaan. Syytin edellisessä asunnossa "liian hyvää ilmastointia" mut pyh pah sama ongelma nykyisessä kämpässä, eli taitaa ongelman juuri olla leipurissa 🤣 Vinkkejä onnettomalle jauhopeukalolle? Tuore leipä on hyväää

Kokeile tällä reseptillä, 9 sämpylää

2 dl vettä

5 dl jauhoja

3/4 tl suolaa

1 tl sokeria/hunajaa

2tl hiivaa

1rkl öljyä

Sekoita kuivat aineet kulhoon ja kaada vesi päälle, sekoita ja vaivaa noin 10-15 min. Aluksi taikina on tahmaista, mutta älä lisää jauhoja, vaivaus kyllä sitkistää taikinan. Laita kulhon päälle kostea liina tai laita esim uuniin/mikroon kohoamaan, näin taikina ei pääse kuivamaan. Anna kohota 30-45 min. Kun taikina on kohonnut, muotoile 9 palloksi pellin päälle leivinpaperille, laita kostea liina päälle ja anna kohota 20-30 min. Lämmitä uuni 190c tällä välin. Voitele sämpylät munalla tai vedellä, paista 12-16 min, kunnes kypsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni leipoo 1-vuotiaalleen suolattomia porkkanasämpylöitä, joita aikuisetkin voivat syödä, kun päälle laittaa vähän Oivariinia, juustoa ym.

Hyviä!

Vierailija
24/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpyöihin voi käyttää jämäjauhot: vehnä- ja grahamjauhot, kauraryynit, ruosjauhot, leseet ym, mutta pehmeät sämpylät vaativat aika paljon vehnäjauhoja. Porkkanat, siemenet, pähkinät, juustonjämiä ym.

Vierailija
25/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni leipoo 1-vuotiaalleen suolattomia porkkanasämpylöitä, joita aikuisetkin voivat syödä, kun päälle laittaa vähän Oivariinia, juustoa ym.

Hyviä!

Minun tyttäreni leipoi jo 1-vuotiaana sämpylät koko suvulle. Hyviä!

Vierailija
26/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut pari kertaa sämpylöiden leipomista, eivätkä ne tosiaankaan ole helppoja. Lopputulos on aina päältä kova, sisältä raaka lätty, joka maistuu pahalta. 

Jos pinta on kova ja sisältö raaka, on lämpötila uunissa luultavasti liian kuuma. Kun laittaa liinan uunista tulleiden sämpylöiden päälle, saa pehmeitä sämpylöitä. Ei myöskään kannata jättää sämpylöitä kuumalle pellille, vaan kaataa siitä pois, tai sämpylät kuivuvat.

Vierailija
27/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina leiponut itse. Ennen kun sai kokonaisia jyviä, idätin ne ja jauhoin lihamyllyllä. Tein niistä ja jauhoista sämpylät. Aivan tolkuttoman hyviä ja ravintorikkaita.

Myös kuivattujen herneiden idättäminen on edullista ja hyvää karkkia.

Vierailija
28/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri parhaillaan on sämpylätaikina kohoamassa. Laitoin vähän kaurahiutaleita vehnäjauhon lisäksi, sekä kurpitsan- ja pellavansiemeniä.

Vierailija
29/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, leivon aika usein. On tosiaan helppoa, ja taikinaan voi laittaa vaikka mitä vaihtelua tuomaan. Mitä milloinkin sattuu löytymään.

Vierailija
30/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tulee halvemmaksi ostaa leivät kaupasta.

Vierailija
31/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä leivon maitoon ja voihin.

Pulla onnistuu ilman maitoa oikein hyvin. Eikä tarvi edes kananmunaa. Tein laskiaispullat veteen ja ilman kananmunaa ja hyvää oli. Kuohkeita ja maistuvia. Kun katsoin eri liikkeistä pakastepullia niin niissäkään ei ole maitoa eikä yleensä munaa. Veteen on leivottu. Joten suotta lisäkaloreita kun muutenkin onnistuu.

Vierailija
32/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki voihan leipäkoneen hankkia.....??

Vierailija
33/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi lihottavaa hiilaria.

Vierailija
34/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska en saa taikinoita kohoamaan. Syytin edellisessä asunnossa "liian hyvää ilmastointia" mut pyh pah sama ongelma nykyisessä kämpässä, eli taitaa ongelman juuri olla leipurissa 🤣 Vinkkejä onnettomalle jauhopeukalolle? Tuore leipä on hyväää

Kohota taikina suljetussa tilassa. Esim uunissa vain valo päällä. Itse kohotan saunan alalauteella.

Vierailija
35/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa voisi leipoa...tuoretta sämpylää/leipää ei kyllä voita mikään 👍

Vierailija
36/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä leivon maitoon ja voihin.

Pulla onnistuu ilman maitoa oikein hyvin. Eikä tarvi edes kananmunaa. Tein laskiaispullat veteen ja ilman kananmunaa ja hyvää oli. Kuohkeita ja maistuvia. Kun katsoin eri liikkeistä pakastepullia niin niissäkään ei ole maitoa eikä yleensä munaa. Veteen on leivottu. Joten suotta lisäkaloreita kun muutenkin onnistuu.

Maito ja munat ovat se terveellisin osa pullia tai sämpylöitä.

Itse en juuri leivo sämpylöitä, vaikka hyviä ovatkin, mutta terveellisyyssyistä syön vain täysruisleipää.

Vierailija
37/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohota taikina suljetussa tilassa. Esim uunissa vain valo päällä. Itse kohotan saunan alalauteella.

Ilman valoa ei kohoa?

Vierailija
38/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman valoa ei kohoa?

Antaa pikkuisen lisää lämpöä, mikä on taikinalle hyväksi. Toki vedottomuus tulee myös ilman valoa, mutta omassa uunissa pitää olla mielellään valo päällä. Lisäksi eipähän unohdu taikina uuniin.

Vierailija
39/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin syystä en onnistu leivän leipomisessa. Kovia kokkareita teen enkä aio enään yrittää. 

Vierailija
40/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikroon ilman lämpöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi