Leivoin pitkästä aikaa sämpylöitä ja havahduin miten halpaa ruokaa se on. Vettä, jauhoja ja puurohiutaleita ja vähän hiivaa tai leivinjauhetta. Leivotko sinä itse leipää?
Ja sämpylöiden leipominen on kaiken lisäksi helppoakin.
Tietysti uunin lämmitys maksaa, mutta pellilliselle sämpylöitä ei silti tule hintaa juuri mitään.
Leivotko sinä itse leipää?
Kommentit (84)
Leipää ei nyt niin usein, mut extemporee saatan alkaa leipomaan jotain makeaa.
Minulla nousee taikina aina ,vaikka mitä tekisi.
Sämpylät voi paistaa myös paistinpannussa,
Vähän öljyä ja kansi,mietö lämpö.
Itse olen huomannut maussa todella positiivisen eron siihen, että teen pitsapohjataikinan 00 jauhoista edellisenä päivänä jääkaappiin. Maistuu taivaalliselle, verrattuna se et tekis just ennen kun tekee ne pitsat uunivalmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En leivo. Syön täysjyväruisleipää, jossa ei ole kuin ruista, vettä ja suolaa, enkä usko että onnistuisin itse tekemään yhtä hyvää.
Ruisleipä on jo haastavampi kuin joku helppo sämpylätaikina.
Ingen skillnad. Sätt rågen i maskinen enligt anvisningar och tryck på knappen. 3 h senare har du ett färskt rågbröd.
Onneks en ole köyhä. Leipomosta ostan leivät ja leipomukset tuoreena töihin ja kotiin.
Ja itse tehdyt sämpylät ovat paljon parempia kuin kaupan kuivat kököt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska en saa taikinoita kohoamaan. Syytin edellisessä asunnossa "liian hyvää ilmastointia" mut pyh pah sama ongelma nykyisessä kämpässä, eli taitaa ongelman juuri olla leipurissa 🤣 Vinkkejä onnettomalle jauhopeukalolle? Tuore leipä on hyväää
Kokeile tällä reseptillä, 9 sämpylää
2 dl vettä
5 dl jauhoja
3/4 tl suolaa
1 tl sokeria/hunajaa
2tl hiivaa
1rkl öljyäSekoita kuivat aineet kulhoon ja kaada vesi päälle, sekoita ja vaivaa noin 10-15 min. Aluksi taikina on tahmaista, mutta älä lisää jauhoja, vaivaus kyllä sitkistää taikinan. Laita kulhon päälle kostea liina tai laita esim uuniin/mikroon kohoamaan, näin taikina ei pääse kuivamaan. Anna kohota 30-45 min. Kun taikina on kohonnut, muotoile 9 palloksi pellin päälle leivinpaperille, laita kostea liina päälle ja anna kohota 20-30 min. Lämmitä uuni 190c tällä välin. Voitele sämpylät munalla tai vedellä, paista 12-16 min, kunnes kypsiä.
Vain 2dl vettä?
Voiko olla oikein?
Siitä tulee pellillinen .(2,5dl neste).erileipoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska en saa taikinoita kohoamaan. Syytin edellisessä asunnossa "liian hyvää ilmastointia" mut pyh pah sama ongelma nykyisessä kämpässä, eli taitaa ongelman juuri olla leipurissa 🤣 Vinkkejä onnettomalle jauhopeukalolle? Tuore leipä on hyväää
Köp en bakmaskin som beaktar yttertemperaturen. Ladda maskinen enligt anvisningar och tryck på "start". efter 2-6 h beroende på recept har du just ett sådan bröd som du för den gången vill ha, helt utan tillsatsämnen.
Ett bakmaskins bröd håller i 5 - 7 fagar så länge som man inte rör direkt i brödet och förvarar det i en ren plastpåse (stor fryspåse) efter det att ytan har blivit spröd eller knaprig.
Maskinen tillverkar som bonus de degarna (t.ex. pizza) som du vill ha samt tillverkar sylt. Bröden går att variera genom att använda olika mjöl, tillsätta nötter, russin, olika frön eller t.o.m. bacon, vilket man inte har prövat på. Enkelt, gott, hälsosamt och förmånligt.
Titta vad jag har där, en splitternya brödmaskin!
Leivon silloin tällöin.
Nesteenä piimä ja jos kaapissa vanhaksi menevää ranskankermaa, smetanaa jne. Lisäksi porkkanaraastetta karkeana raasteena, ruis-tai kauraleseitä, ruisjauhoja, kaurahiutaleita, sämpyläjauhoja, siirappia ja rypsi- tai oliiviöljyä sekä tietenkin hiivaa. Hyödynnän kaikki jauhopussien jämät, mutta yleensä noita yllä mainittuja löytyy aina kaapista.
Sain Torista ilmaisen leipäkoneen. On ollut käytössä. Vieläkö se vimpain on jonkun mielestä huvittava...
Vierailija kirjoitti:
En leivo. Syön täysjyväruisleipää, jossa ei ole kuin ruista, vettä ja suolaa, enkä usko että onnistuisin itse tekemään yhtä hyvää.
Suola ei kuulu leipään!
Ja sitten puhistaan naama punaisena ja nilkat turvonneina kun on verenpaine tapissa liiasta suolan syönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohota taikina suljetussa tilassa. Esim uunissa vain valo päällä. Itse kohotan saunan alalauteella.
Sopivan kokoinen kulho ja päälle tiivis padan tai kattilan kansi. Kohoaa hyvin. Voi laittaa kulhon nopeuttamiseksi vesihauteeseen, vesi n 40 asteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipä on jo haastavampi kuin joku helppo sämpylätaikina.
Ingen skillnad. Sätt rågen i maskinen enligt anvisningar och tryck på knappen. 3 h senare har du ett färskt rågbröd.
Ostan Hattingin suomalaista Eestissä leivottua.Ihan parasta.
jos ette saa kohoamaan ,niin tehkää pitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola ei kuulu leipään!
Ja sitten puhistaan naama punaisena ja nilkat turvonneina kun on verenpaine tapissa liiasta suolan syönnistä.
Suola kuuluu leipään niin kuin hiivakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola ei kuulu leipään!
Pitäiskö sun ehkä laihduttaa ja mennä lääkäriin.
Jotkut laittaa hiivan liian kuumaan nesteeseen. Toinen yleinen virhe on laittaa liikaa jauhoja. Sitten kohotushommiin kannattaa tutustua. Suolana käytän aina hienoa merisuolaa, joku pan-suola pilaa tehokkaasti leivän/ruoan maun. Tosin itellä liian matala verenpaine niin ei tarvitse suola-asiaa miettiä kuin maun kannalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola ei kuulu leipään!
Onneksi mun ei tarvitse syödä sun tekemiä leipiä 🙏
Kyllä leivon. Sämpylöitä ja perunarieskoja ja pataleipää monesti. Tämäkin on asia, jonka takia meidän ruokamenot ovat pienet. Olemme lisäksi omavaraisia kaikkien juuresten ja marjojen suhteen.
Vain 2dl vettä?
Voiko olla oikein?