Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leivoin pitkästä aikaa sämpylöitä ja havahduin miten halpaa ruokaa se on. Vettä, jauhoja ja puurohiutaleita ja vähän hiivaa tai leivinjauhetta. Leivotko sinä itse leipää?

Vierailija
25.03.2023 |

Ja sämpylöiden leipominen on kaiken lisäksi helppoakin.

Tietysti uunin lämmitys maksaa, mutta pellilliselle sämpylöitä ei silti tule hintaa juuri mitään.

Leivotko sinä itse leipää?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpylöistä saa helposti terveellisiäkin. Täysjyvähiutaleita, ruisjauhoja, sämpyläjauhoja, porkkanaraastetta, siemeniä, taikinaan voi laittaa vaikka mitä kaappiin jäänyttä ja vaikka vanhaksi menevääkin.

Miksei vaikka kuivattuja marjoja tai pähkinöitäkin, jos haluaa oikein eksoottista.

Vierailija
2/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska en saa taikinoita kohoamaan. Syytin edellisessä asunnossa "liian hyvää ilmastointia" mut pyh pah sama ongelma nykyisessä kämpässä, eli taitaa ongelman juuri olla leipurissa 🤣 Vinkkejä onnettomalle jauhopeukalolle? Tuore leipä on hyväää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein joka viikko, varsinkin näin talvella kun puu-uunia täytyy lämmityksen takia joka tapauksessa lämmittää.

Vierailija
4/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen tottunut että lasteni isä leipoo meillä leivän ja sämpylät.

Vierailija
5/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska en saa taikinoita kohoamaan. Syytin edellisessä asunnossa "liian hyvää ilmastointia" mut pyh pah sama ongelma nykyisessä kämpässä, eli taitaa ongelman juuri olla leipurissa 🤣 Vinkkejä onnettomalle jauhopeukalolle? Tuore leipä on hyväää

No niin, kokeile sitten kohottaa jääkaapissa ns. kylmäkohottamalla vuorokauden tai pari...

Vierailija
6/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pataleipää teen usein, se on niin helppoa. Ainesten sekoitus, yön yli kohoamaan ja seuraavana päivänä uuniin kuumaan pataan.

Vierailija
7/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hiivaa, joka on kalliimpaa kuin leivinjauhe, mutta halvaksi tulee silti. Aamulla puuroa sen verran reilu annos, että siitä riittää sämpylätaikinaan, niin hyvä tulee.

2: taika voi olla leivinjauheen käyttö ap:n tapaan, jos hiivalla nostattaminen ei onnistunut.

Vierailija
8/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo enää sämpylätkään kovin halpoja. Jauhojen hinta on noussut älyttömästi. Ja jos sähköllä paistaa niin hintaa tulee.

Vierailija
9/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leivon maitoon ja voihin. Tulee hyvää.

Vierailija
10/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaan voi olla halpaa, se kysymys on se että onko se pidemmän päälle kannattavaa laittaa sellasta höttöä omaan kroppaan

sämpylät on hyvii kyl, joskus teen :)

Vierailija
11/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köp en bakmaskin som beaktar yttertemperaturen. Ladda maskinen enligt anvisningar och tryck på "start". efter 2-6 h beroende på recept har du just ett sådan bröd som du för den gången vill ha, helt utan tillsatsämnen.

Ett bakmaskins bröd håller i 5 - 7 fagar så länge som man inte rör direkt i brödet och förvarar det i en ren plastpåse (stor fryspåse) efter det att ytan har blivit spröd eller knaprig.

Maskinen tillverkar som bonus de degarna (t.ex. pizza) som du vill ha samt tillverkar sylt. Bröden går att variera genom att använda olika mjöl, tillsätta nötter, russin, olika frön eller t.o.m. bacon, vilket man inte har prövat på. Enkelt, gott, hälsosamt och förmånligt.

Vierailija
12/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut pari kertaa sämpylöiden leipomista, eivätkä ne tosiaankaan ole helppoja. Lopputulos on aina päältä kova, sisältä raaka lätty, joka maistuu pahalta. 

Vierailija
13/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä leivon sämpylöitä,hiivaleipää,rieskaa,perunalepuskoita + pullat,piirakat,ruisleivät ostan.

Vierailija
14/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon viikottain sämpylöitä, tänään lisäksi saaristolaisleipää ja viikonlopun herkuksi porkkanakakkua.

Sähkö on kyllä nyt todella kallista.

Vierailija
15/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha on leipoa kun ruokajonosta saa leipää, sämpylää...

Vierailija
16/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin voi laittaa jos kaapissa vaikka ylimääräistä maitoa tai porkkanoita, joille pitäisi keksiä käyttöä.

Vierailija
17/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut pari kertaa sämpylöiden leipomista, eivätkä ne tosiaankaan ole helppoja. Lopputulos on aina päältä kova, sisältä raaka lätty, joka maistuu pahalta. 

Niin, jauhojen oikea määrä ja kohotuksen onnistuminen lienevät avaimet onnistumiseen. Ei siinä montaa vaihetta ole missä voisi mennä pieleen...

Vierailija
18/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita on sellaiset, joissa on reilusti puurohiutaleita. Tulee todella pehmeitä.

Vierailija
19/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En leivo. Syön täysjyväruisleipää, jossa ei ole kuin ruista, vettä ja suolaa, enkä usko että onnistuisin itse tekemään yhtä hyvää.

Vierailija
20/84 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En leivo. Syön täysjyväruisleipää, jossa ei ole kuin ruista, vettä ja suolaa, enkä usko että onnistuisin itse tekemään yhtä hyvää.

Ruisleipä on jo haastavampi kuin joku helppo sämpylätaikina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän