Ostaisitko viiniä kaupasta, jos olisi tarjolla?
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Voisin ostaa jos joisin mutta mielummin saisi olla ihan normikaupoissa ja alkot veke.
Mutta kun se valikoima olisi aika suppee...?
Ja väkevät sitten Alkon lopetettua kannattamattomana pitäisi tilata sinne kauppaan...?
En ostaisi ja tukisin Alko OY ABn hyvää valikoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ole huomannut, että viiniä myydään ruokakaupoissa, on myyty jo monta vuotta.
2018 tuli uusi alkoholilaki. Joo, 5.5 saa, mutta ei se nyt ole sitä viiniä mitä normisti aikuinen menee ostamaan Alkosta.
Ostaisin, tai oikeammin myisin viiniä kauniisti sisustetusta erikoisliikkeestä. Samalla saisit italialaiset herkut ja salamit, sekä laajan skaalan juustoja kautta Euroopan. Jos löytyisi hyvä kondiittori, niin voisimme yhdistää voimat ja laittaa sellaisen pytingin pystyyn, joka itsessään olisi jo nähtävyys.
Jos viinit tulevat ruokakauppoihin, pitää sinne tulla myös muut samanvahvuiset juomat.
Tietysti, siinä missä alkosta nykyään.
Esimerkiksi Saksassa yms. matkustaessa tuo on ihan arkipäivää, että ruokakaupoissa on viiniä. Tavallinen viini siellä maksaa jotain 2-3e/0.75l ruokakaupassa.
Suurimmassa osassa Eurooppaa viinit (ja viinat) ovat ruokakaupoissa. Suomi ja Ruotsi ovat poikkeus. Kyse on Suomessa puhtaasti mopolista taloudellisen hyödyn takia. Suomalainen kuluttaa alkoholia alle euroopan keskiarvon vuodessa. Väite suomalaisesta alkoholiongelmasta on vain propagandaa, josta on tullut totta toistamalla sitä jatkuvasti. Faktat eivät tue väitettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kura ne kookauppiaat myisikään? Halvinta punkkua ja katteet kohdilleen. Samalla kauppareissulla käy Alkossa ja tarvittaessa on juomatavaraopin ammattilaisia auttamassa.
Asenne herätti kysymyksiä.
Miksi ihmeessä kauppa myisi kuraa, jos asiakkaat haluavat muuta?
Miksi kävisin Alkossa, jos viinit saisi kaupastakin?
Miksi viiniammattilaiset saisivat olla töissä vain Alkossa? Pitääkö joka kerta viinin valintaan ammattilaisen apua? Voiko itse päättää mistä viinistä pitää ja mistä ei?
Aina voi itse päättää kaikesta mitä juo.
Tietenkin.
Mutta ei tavallisen s-ja k-kaupan myyjillä ole mitään laatutietoutta viineistä.
Minulle on tärkeää millaista viiniä juon.
Sen täytyy maistuu suussa, juuri sellaiselta kuin juuri minä haluan.
Ja viiniin käytetyllä rypäleellä on suurin vaikutus makuun.
Samoin makuun vaikuttaa se, ovatko rypäleet kasvaneet kuumissa maissa, kuten Chile, Ausralia, Etelä-Afrikka.
Vaiko viileämässä Euroopassa.
Myös maaperä vaikuttaa makuun.
Viinin tanniineilla on itselleni suuri merkitys.
En voi sietää voimakkaasti tanniinisia viinejä.
Ja sitten tietenkin rypäleet ovat aina erilaisia, puna-ja valkoviineissä.
Nyt meillä on ollut ruuan kanssa kokeilussa Italialaisia viinejä.
Vaihtelemme viinejä maittain. Näin saa uusia makuelämyksiä, erilaisista viineistä, eri tarkoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä kaupassa tarjolla. Kaupan nimi on Alko.
Pitäähän sinun Pirkka-tuotteen ostaaksesikin mennä K-kauppaan. Mikä ero tuossa muka on.
Mulle matka. K-kauppa on melkein nurkan takana, mutta Alkoon pitää lähteä bussilla.
Mulla K-market ja Alko on yhtä kaukana. Suunilleen sama matka on Saleenkin. Lidl ja S-market on paljon kauempana.
Kaiketi muissakin ruokakaupoissa olisi viinejä. Mutta joo, pitänee varmaan ruveta taas tilaamaan Saksasta. Pandemian alussa tilasinkin. Teetin vaan sitten keittiöremontin eikä mulla ole enää oikein paikkaa, missä säilyttäisin isoja määriä viinejä.
EN! Koska en käytä alkoholiia ,en myöskään tupakoi.Joten ihmiset elämässäni: Heillä on samat arvot,eivät juo eivät tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Jos viinit tulevat ruokakauppoihin, pitää sinne tulla myös muut samanvahvuiset juomat.
Tavallisesti viinin korkein alkoholi pitoisuus on
14 %. Harvoin 15%.
Yleisin alkoholipitoisuus 10-11 % on viineissä.
Väkevät viinit eivät tule ruokakauppoihin
Ulkomailla lähes joka päivä aterian kanssa nautittu viini on jotain 6-8 prosenttista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin ostaa jos joisin mutta mielummin saisi olla ihan normikaupoissa ja alkot veke.
Ja väkevät sitten Alkon lopetettua kannattamattomana pitäisi tilata sinne kauppaan...?
Isompi valikoima oluita on jo nyt kaupoissa kuin alkossa... sama kävisi viineille myös
Olen töissä Helsingin keskustassa missä Alkoja riittää ja myös kotini vieressä on pieni Alko. Silti olisi helpompaa ostaa ruoka ja viini samalla jonottamisella. Ja viiniä olisi kiva saada ostettua myös sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Se mahdollisuus helpottaisi elämää. Eikä se suinkaan tarkoita että olen ostamassa viiniä edes kovin usein tai isoa määrää. Yhtä hyvin voidaan laittaa tupakat niille tarkoitettuun myymälään, auki ma-pe 10-18, karkit ja makeiset myös omaan kauppaan ja auki ainoastaan pe-la, jolloin on karkkipäivä.
En ostaisi. En pidä viineistä, joten aivan sama minulle, mistä sitä saa ostaa. En osta myöskään olutta, siideriä, kinkkua tai muitakaan pahan makuisia nesteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi valikoima oluita on jo nyt kaupoissa kuin alkossa... sama kävisi viineille myös
Samaa mieltä. Esim. jumalattoman kokoisista karkkihyllyistä voisi vähän nipistää, jos tila loppuu.
Vierailija kirjoitti:
....
Onneksi saatin keskiolut aikanaan kauppoihin, siitäkin oli oli pitkään hirveä vatulointi.
Vertaa: "Mutta kun se olutvalikoima on niin suppea" - oletko samaa mieltä? Miten luulet sinun argumenttisi pitävän paikkansa?
Todennäköisesti ostaisin, jos samalla ostaisin sellaisia ruokatarvikkeita illallista varten, joiden kanssa viini sopisi hyvin. Ei se nykyisinkään niin hankalaa ole käydä hakemassa sitä viiniä Alkosta. Lisäksi tykkään Alkon hyvästä asiakaspalvelusta ja usein myös viinituntemuksesta (mikä riippuu hyvin paljon siitä, että missä Alkossa käy)
Eikös muuten anniskeluoikeudetkin sitten muuttuisi, nykyäänhän moni paikka saa myydä ja tarjoilla vaan nelkkua maksimissaan?
Ehkä kerran-pari kertaa vuodessa ostaisin, saman määrä mitä nykyäänkin Alkosta ostan. Tai sitten voisi opetella pitämään viineistä, jos tarjolla olisi laadukkaita ja suht edullisia viinejä.
Ostaisin, saksassa asuessani pidin aika kätevänä että yhdestä kaupasta saa kaiken eikä ihmiset ole siellä suomea juopompia vaikka kioskilta saa halpaa viinaa ympäri vuorokauden.
"Alkon noutopisteet täydentävät Alkon palveluverkostoa tuoden palvelut lähellesi
Meille Alkossa vastuullinen toiminta ja erinomainen asiakaskokemus ovat asiakaspalvelumme kulmakivet.
Alko kehittää myymäläverkostoaan jatkuvasti ja miettii tapoja palvella kaikkia asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Pidämme kiinni maanlaajuisesta myymäläverkostosta ja palvelemme asiakkaita koko Suomessa. Tarjoamme erinomaista ja asiantuntevaa palvelua ja kiinnostavia tuotteita Hangosta Nuorgamiin kattavan palveluverkoston kautta. Alkon yli 360 myymälää ja yli 100 noutopistettä muodostavat yhdessä Alkon palveluverkoston. Kolmella neljästä suomalaisesta on Alkon palvelut neljän kilometrin sisällä.
Noutopisteet palvelevat paikkakunnilla, joilla ei ole Alkon myymälää
Osalla niistä paikkakunnista, joilla Alkolla ei ole myymälää, voi tuotteita tilata Alkon verkkokaupasta noutopisteisiin. Noutopisteet ovat paikallisia Alkon yhteistyökumppaneita, jotka voivat luovuttaa Alkon puolesta asiakkaalle tämän verkkokaupasta tilaamat alkoholijuomat. Alko ei kuljeta alkoholijuomia kuluttajille kotiin."