Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostaisitko viiniä kaupasta, jos olisi tarjolla?

Vierailija
24.03.2023 |

Miten on?

Kommentit (211)

Vierailija
81/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kura ne kookauppiaat myisikään? Halvinta punkkua ja katteet kohdilleen. Samalla kauppareissulla käy Alkossa ja tarvittaessa on juomatavaraopin ammattilaisia auttamassa.

Asenne herätti kysymyksiä.

Miksi ihmeessä kauppa myisi kuraa, jos asiakkaat haluavat muuta?

Miksi kävisin Alkossa, jos viinit saisi kaupastakin?

Miksi viiniammattilaiset saisivat olla töissä vain Alkossa? Pitääkö joka kerta viinin valintaan ammattilaisen apua? Voiko itse päättää mistä viinistä pitää ja mistä ei?

Aina voi itse päättää kaikesta mitä juo.

Tietenkin.

Mutta ei tavallisen s-ja k-kaupan myyjillä ole mitään laatutietoutta viineistä.

Minulle on tärkeää millaista viiniä juon.

Sen täytyy maistuu suussa, juuri sellaiselta kuin juuri minä haluan.

Ja viiniin käytetyllä rypäleellä on suurin vaikutus makuun.

Samoin makuun vaikuttaa se, ovatko rypäleet kasvaneet kuumissa maissa, kuten Chile, Ausralia, Etelä-Afrikka.

Vaiko viileämässä Euroopassa.

Myös maaperä vaikuttaa makuun.

Viinin tanniineilla on itselleni suuri merkitys.

En voi sietää voimakkaasti tanniinisia viinejä.

Ja sitten tietenkin rypäleet ovat aina erilaisia, puna-ja valkoviineissä.

Nyt meillä on ollut ruuan kanssa kokeilussa Italialaisia viinejä.

Vaihtelemme viinejä maittain. Näin saa uusia makuelämyksiä, erilaisista viineistä, eri tarkoituksiin.

Jos viinit tulisivat ruokakauppoihin noihin isompiin ketjuihin, niin ne toimitettaisi keskusvarastolta ja siellä niiden valikoimien koostaminen olisi ammattilaisten käsissä. Niinkuin Keski-Euroopassakin. Siellä marketeissa on tosi hyviä viinejä ja sitten halpoja vähemmän laadukkaita.

Mutta niin on Alkossakin.

Vierailija
82/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viinivalikoimat on isoimmissa marketeissa tosi hyvät esim. Saksassa, mitä olen matkoilla nähnyt. Voisin kuvitella sellaiset myös Suomeen. Tosin Saksassa oli ihan kaikki alkoholi marketissa eli viskit, konjakit, viinat myös. Mutta siellä se on arkipäivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän pohditaan niinku sillä olisi suurikin merkitys mistä sitä viiniä saa. Nyt saa kotisohvalta tilaamalla jos haluaa. Samalla tavalla saa viinojakin ja se on helpoin tapa ostaa. Meinaan kun jotkut pelkää että ostamisen helpottuminen lisäisi kulutusta. Sekin on aivan sama koska alkoholi on ainoa millä saa laillisesti päihtyä. Ois edes vähemmän haitallinen vaihtoehto...

Vierailija
84/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin ostaa jos joisin mutta mielummin saisi olla ihan normikaupoissa ja alkot veke.

Mutta kun se valikoima olisi aika suppee...?

Ja väkevät sitten Alkon lopetettua kannattamattomana pitäisi tilata sinne kauppaan...?

En ostaisi ja tukisin Alko OY ABn hyvää valikoimaa.

Isompi valikoima oluita on jo nyt kaupoissa kuin alkossa... sama kävisi viineille myös

Totta. Ja väkevistä olisi se Koskenkorva jos väkevää haluaisi..?

Vierailija
85/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Minkä pirun takia en ostaisi, jos ylipäätään viiniä haluan?

Vierailija
86/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kura ne kookauppiaat myisikään? Halvinta punkkua ja katteet kohdilleen. Samalla kauppareissulla käy Alkossa ja tarvittaessa on juomatavaraopin ammattilaisia auttamassa.

Asenne herätti kysymyksiä.

Miksi ihmeessä kauppa myisi kuraa, jos asiakkaat haluavat muuta?

Miksi kävisin Alkossa, jos viinit saisi kaupastakin?

Miksi viiniammattilaiset saisivat olla töissä vain Alkossa? Pitääkö joka kerta viinin valintaan ammattilaisen apua? Voiko itse päättää mistä viinistä pitää ja mistä ei?

Aina voi itse päättää kaikesta mitä juo.

Tietenkin.

Mutta ei tavallisen s-ja k-kaupan myyjillä ole mitään laatutietoutta viineistä.

Minulle on tärkeää millaista viiniä juon.

Sen täytyy maistuu suussa, juuri sellaiselta kuin juuri minä haluan.

Ja viiniin käytetyllä rypäleellä on suurin vaikutus makuun.

Samoin makuun vaikuttaa se, ovatko rypäleet kasvaneet kuumissa maissa, kuten Chile, Ausralia, Etelä-Afrikka.

Vaiko viileämässä Euroopassa.

Myös maaperä vaikuttaa makuun.

Viinin tanniineilla on itselleni suuri merkitys.

En voi sietää voimakkaasti tanniinisia viinejä.

Ja sitten tietenkin rypäleet ovat aina erilaisia, puna-ja valkoviineissä.

Nyt meillä on ollut ruuan kanssa kokeilussa Italialaisia viinejä.

Vaihtelemme viinejä maittain. Näin saa uusia makuelämyksiä, erilaisista viineistä, eri tarkoituksiin.

Jos viinit tulisivat ruokakauppoihin noihin isompiin ketjuihin, niin ne toimitettaisi keskusvarastolta ja siellä niiden valikoimien koostaminen olisi ammattilaisten käsissä. Niinkuin Keski-Euroopassakin. Siellä marketeissa on tosi hyviä viinejä ja sitten halpoja vähemmän laadukkaita.

Mutta niin on Alkossakin.

Ei sitten ole tullut käytyä siellä Keski-Euroopassa?

Kyllä sielläkin pitää hakeutua sinne isompaan kauppaan/tavaratalon elintarvikeosastolle jos meinaa valikoimaa löytää. Ihan kuten Suomessa mennään sinne Alkoon. Siellä euroopan Salessa on muutaman pullon valikoima niitä halvempia....

Vierailija
87/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn vain miksi Suomessa ei voi ostaa viiniä ja muita alkoholijuomia ruokakaupasta? Mikä ihmeen maa Suomi on, kun ei toimita samoin kuin muissa sivistysmaissa? Eivätkö suomalaiset osaa valikoida viinejään aivan itse? Suomessa Alko tuo "laatuviinit"kauppoihin ja niistä suomalainen kiltisti valitsee. Sitten ihastellaan,"voi kun on Alko valinnut meille huippulaadukkaat viinit". Hah!

Olen asunut melkein koko ikäni Keski-Euroopassa, eikä kukaan ymmärrä Suomen, älytöntä kansalaisten holhoomista. Suomi on EU-maa!

Vierailija
88/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on jo nyt merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Miksi väkivaltaa ja kuolemaa aiheuttavan solumyrkkyhuumeen saatavuutta pitäisi vielä entisestään parantaa?

Vierailija
89/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruusiässä aivot ovat erityisen herkkiä alkoholin aiheuttamille vaurioille. Toistuva alkoholinkäyttö voi häiritä mesokortikolimbisen järjestelmän toimintaa ja aiheuttaa prefrontaalikorteksin ja hippokampuksen degeneroitumista eli rappeutumista. Humalahakuinen juominen (binge drinking) vaurioittaa laaja-alaisesti aivojen valkoisen aineen radastoja. Muisti ja oppimiskyky voivat heikentyä pysyvästi, ja runsaasti alkoholia käyttävä nuori voi jäädä pysyvästi vähäjärkiseksi.

Vierailija
90/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin, tai oikeammin myisin viiniä kauniisti sisustetusta erikoisliikkeestä. Samalla saisit italialaiset herkut ja salamit, sekä laajan skaalan juustoja kautta Euroopan. Jos löytyisi hyvä kondiittori, niin voisimme yhdistää voimat ja laittaa sellaisen pytingin pystyyn, joka itsessään olisi jo nähtävyys.

Tämä olisi sitä Keski-Eurooppalaista toimintaa! Valitettavasti ei ole Suomessa luvallista.

Vierailija
91/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vain miksi Suomessa ei voi ostaa viiniä ja muita alkoholijuomia ruokakaupasta? Mikä ihmeen maa Suomi on, kun ei toimita samoin kuin muissa sivistysmaissa? Eivätkö suomalaiset osaa valikoida viinejään aivan itse? Suomessa Alko tuo "laatuviinit"kauppoihin ja niistä suomalainen kiltisti valitsee. Sitten ihastellaan,"voi kun on Alko valinnut meille huippulaadukkaat viinit". Hah!

Olen asunut melkein koko ikäni Keski-Euroopassa, eikä kukaan ymmärrä Suomen, älytöntä kansalaisten holhoomista. Suomi on EU-maa!

Olen samaa mieltä. Trust me, Suomessa asuminen ei yhtään tunnu siltä, että asuin Euroopassa vaan lähinnä itäblokissa, niin takapajuista täällä on. Minäkin asuin vuosia maassa, jossa kaikki alkoholijuomat olivat supermarketeissa vapaasti ostettavissa eikäö siellä kukaan hamstrannut edes viinejä ja harvemmin näin kenenkään alkoholia ostavan. En käsitä, miksei Suomessa voitaisi siirtyä samaan käytäntöön.

Vierailija
92/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä.

Vierailija
93/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Trust me, Suomessa asuminen ei yhtään tunnu siltä, että asuin Euroopassa vaan lähinnä itäblokissa, niin takapajuista täällä on. Minäkin asuin vuosia maassa, jossa kaikki alkoholijuomat olivat supermarketeissa vapaasti ostettavissa eikäö siellä kukaan hamstrannut edes viinejä ja harvemmin näin kenenkään alkoholia ostavan. En käsitä, miksei Suomessa voitaisi siirtyä samaan käytäntöön.

Alkoholi on jo nyt merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Miksi    väkivaltaa ja kuolemaa aiheuttavan solumyrkkyhuumeen saatavuutta pitäisi vielä entisestään parantaa?

Vierailija
94/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takapajuinen kansa ei kehity sillä, että tappavaa ja väkivaltaa aiheuttavaa alkoholihuumetta saa helpommin ja halvemmalla.

Vierailija
95/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin joka päivä ja kännittelisin päivästä toiseen.

Vierailija
96/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on jo nyt merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Miksi    väkivaltaa ja kuolemaa aiheuttavan solumyrkkyhuumeen saatavuutta pitäisi vielä entisestään parantaa?

10% kansasta eli ongelmakäyttäjät juovat 80% kaikesta alkoholista. Eihän se, että jotkut eivät pysty hallitsemaan juomistaan voi estää yhteiskuntamme kehitystä ja antaa sen normaalisti alkoholia käyttävän 90% kansasta ostaa sitä satunnaista viinipulloaan vaikkapa Prismasta. Klataistesi hihhuleiden mielipiteet ovat täysin merkityksettömiä.

Vierailija
97/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10% kansasta eli ongelmakäyttäjät juovat 80% kaikesta alkoholista. Eihän se, että jotkut eivät pysty hallitsemaan juomistaan voi estää yhteiskuntamme kehitystä ja antaa sen normaalisti alkoholia käyttävän 90% kansasta ostaa sitä satunnaista viinipulloaan vaikkapa Prismasta. Klataistesi hihhuleiden mielipiteet ovat täysin merkityksettömiä.

Alkoholi on jo nyt merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Miksi väkivaltaa ja kuolemaa aiheuttavan solumyrkkyhuumeen saatavuutta pitäisi vielä entisestään parantaa?

Vierailija
98/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10% kansasta eli ongelmakäyttäjät juovat 80% kaikesta alkoholista.

10 prosenttia kansasta on alkoholisteja ja sinusta se on pikku juttu?

Vierailija
99/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkoholi aiheuttaa yli 4000 mielisairaalahoitoa vaativaa psykoosia joka vuosi, ja joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta. Alkoholi on myös osallisena yli 80 prosentissa väkivaltaa. Merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja.

Kallista lystiä veronmaksajille.

Vierailija
100/211 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10% kansasta eli ongelmakäyttäjät juovat 80% kaikesta alkoholista.

10 prosenttia kansasta on alkoholisteja ja sinusta se on pikku juttu?

Ei heidän alkoholisminsa poistu sillä, että alkohiolia saa vain Alkoista kuten huomaat. Päihdehoitoa he tarvitsevat.