Raudanpuute ja kamala väsymys
Vinkkejä miten helpottaa oloa? Raudanpuute todettu noin kuukausi sitten (ferritiini 11) ja olen tässä yrittänyt löytää sopivaa rautalisää. Olo ei ole helpottunut vielä yhtään, ennemminkin päinvastoin. Nivelet ja lihakset on yhä kipeämmät, sydän hakkaa lujaa ja olen hyvin hyvin väsynyt. Jaksan juuri ja juuri käydä töissä ja hoitaa lapsen. Kotityöt on yhtä tuskaa. Suunnittelin että vaihtaisin tänään lakanat kun pitkästi yli kuukauden ollut jo samat mutta olen vaan fyysisesti niin loppu, en jaksa. Liikunta tekisi tosi hyvää mutta millä ihmeen voimilla? En meinaa päästä edes portaita ylös kun jaloista loppuu voimat. Oli pakko vaan avautua, kertokaa vinkkejä tai kokemuksia jos olette samasta kärsineet :/
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Voin samaistua, käytän myös Sider Al Fortea, voin syödä ja juoda kahvia ihan normaalisti. Ulkona olen käynyt sauvakävelyllä, saa tukea, kun on heikottanut niin paljon, mutta näin tulee ulkoiltua. Rauta imeytyy hitaasti. Olen vuoden käyttänyt rautalisää, nyt vasta alkaa helpottaa. Voimia meille!
Selvästi Sider Al Forte ei toimi kun menee vuosi imeytymisessä.
Voin samaistua, käytän myös Sider Al Fortea, voin syödä ja juoda kahvia ihan normaalisti. Ulkona olen käynyt sauvakävelyllä, saa tukea, kun on heikottanut niin paljon, mutta näin tulee ulkoiltua. Rauta imeytyy hitaasti. Olen vuoden käyttänyt rautalisää, nyt vasta alkaa helpottaa. Voimia meille!
Maltofer 50mg ja 1g pore C-vitamiini aamulla ennen ruokaa. Rauta-arvot nousivat vauhdilla.
Olen käyttänyt Sider Al Fortea vasta 3kk, sitä ennen muita. Hyvä huomio, en huomannut laittaa aikaa.
Maria O. kirjoitti:
Sain pelkkää rautaa sairaalassa, kun oli niin huonot rauta-arvot.
Nukuin mielisairaalassa rautatiekiskon pätkän kanssa samassa sängyssä.
Jo kahden viikon kuluttua alkoi rauta-arvoni paranemaan.
Ja myös päänsisäiseini hulluuteni.
Olin vetelä koko nuoruuden kunnes vasta aikuisena aloitin rautakuurin. Ja vahva B-vitamiini sillointällöin. Piristyi siltä osin. Kyllä se voi vaikuttaa mieleenkin se väsymys.
Olen ilmoittanut ketjun asiattomaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi Sider Al Forte ei toimi kun menee vuosi imeytymisessä.
Liian pieni annos, Sideralissa on rautaa vain 20 mg.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Maltofer 50mg ja 1g pore C-vitamiini aamulla ennen ruokaa. Rauta-arvot nousivat vauhdilla.
C-vitamiini isoina annoksina saattaa jo yksistään joskus toimia eikä edes tarvi rautalisää.
Obsidan 100 mg oli hyvä. Otin päivällä n. 2h ruuan jälkeen, usein söin appelsiinin tai mandariinin sitten n. 1h jälkeenpäin. C-vitamiini lisää raudan imeytymistä. Rautakuurin aikaan otin myös aamuin illoin maitohappobakteeria tablettina. Maha kesti hyvin vaikka aiemmin oli ongelmia kun yöksi otti rautalääkkeen. Rauta-arvot lähti hyvin nousemaan.
Veriohukaiset sisältävät erittäin runsaasti rautaa.
Alat vaan syömään rautatabletteja, tyhjään vatsaan, imeytyy paremmin,
itsellä oli sama tilanne, hengitys raskasta, makasin vaan kaiket päivät,
söin aluks neljäkin 100mg rautatabua päivässä, ja auttoi pahimmasta aika nopeasti, mutta ferritiinin kohottaminen on muuten ihan vuosien työ,
itse sain nostettua sitä 2-3 vuoden aikana arvoon 67, että hidasta on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä, että miksi rautainfuusioita ei anneta. Onko ne jotenkin todella kalliita vai ihan kettuillaanseenko niitä pantataan?
Villi veikkaukseni että hb on normaali ja siksi ei pääse.
Raudan syönnistä ei ole mitään hyötyä ellei se imeydy. Onko ferritiini yhtään lähtenyt nousuun ja kauan sitä olet syönyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C-vitamiini isoina annoksina saattaa jo yksistään joskus toimia eikä edes tarvi rautalisää.
Eipä se pelkkä C-vitamiini poista raudanpuutosta vaikka sitä miten paljon söisikin.
Vierailija kirjoitti:
Raudan syönnistä ei ole mitään hyötyä ellei se imeydy. Onko ferritiini yhtään lähtenyt nousuun ja kauan sitä olet syönyt?
Raudanpuutteen syy kannattaa tosiaan selvittää, muuten raudan syönti ei pidemmän päälle auta. Itselläni meni useita vuosia ennenkuin ferritiiniarvot saatiin edes säälliselle tasolle, kun syiden poistumisessa meni kauan. Infuusioon jos pääsee niin siitä luulisi olevan apua, mikäli vatsa ei siis kestä tablettirautaa.
Tsemppiä ap ja muut raudanpuutoksesta kärsivät!
Mistä voi johtua jos on alhaiset rauta arvot muttei runsaita kuukautisia?
Minäkin syön tuota SiderAlia. Niille, jotka siitä eivät tiedä, niin se imeytyy vasta suolessa, jolloin siitä ei tule vatsaoireita. Ja sen saa ottaa koska vain ja minkä tahansa ravintoaineen kanssa. Ja voi ottaa joka päivä. On hintavampi, mutta minä ainakin maksan sen, kun ei tule vatsaoireita ja ottaminen huoletonta.
Minulla ferritiini oli 14, uupumus on ollut jotain ihan käsittämätöntä. Nyt tuntuu siltä, että pahin alkaa helpottaa, vaikka vielä muutaman sadan metrin reipas kävely uuvuttaa niin, että loppu on hidasta. Rauta-arvot nousee hitaasti, olen kuullut että ainakin 3, ellei 6kk saa syödä, ennen kuin ferritiini nousee.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi johtua jos on alhaiset rauta arvot muttei runsaita kuukautisia?
Synnytyksiä/imetyksiä/keskenmenoja/ruokavalio, joka ei tue raudan imeytymistä/runsas raskas treeni?
Maryle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuutteen syy kannattaa tosiaan selvittää, muuten raudan syönti ei pidemmän päälle auta. Itselläni meni useita vuosia ennenkuin ferritiiniarvot saatiin edes säälliselle tasolle, kun syiden poistumisessa meni kauan. Infuusioon jos pääsee niin siitä luulisi olevan apua, mikäli vatsa ei siis kestä tablettirautaa.
Tsemppiä ap ja muut raudanpuutoksesta kärsivät!
Mulla ainakin raskaus ja synnytys (leikkaus) tässä taustalla. Ei kuukautisetkaan niukimmasta päästä ole. AP