Raudanpuute ja kamala väsymys
Vinkkejä miten helpottaa oloa? Raudanpuute todettu noin kuukausi sitten (ferritiini 11) ja olen tässä yrittänyt löytää sopivaa rautalisää. Olo ei ole helpottunut vielä yhtään, ennemminkin päinvastoin. Nivelet ja lihakset on yhä kipeämmät, sydän hakkaa lujaa ja olen hyvin hyvin väsynyt. Jaksan juuri ja juuri käydä töissä ja hoitaa lapsen. Kotityöt on yhtä tuskaa. Suunnittelin että vaihtaisin tänään lakanat kun pitkästi yli kuukauden ollut jo samat mutta olen vaan fyysisesti niin loppu, en jaksa. Liikunta tekisi tosi hyvää mutta millä ihmeen voimilla? En meinaa päästä edes portaita ylös kun jaloista loppuu voimat. Oli pakko vaan avautua, kertokaa vinkkejä tai kokemuksia jos olette samasta kärsineet :/
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautaa kannattaa ottaa aamuisin tai aamupäivällä, joka toinen päivä, siten imeytyy parhaiten. C-vitamiinia oheen, auttaa imeytymistä (toisin kuin ylempänä sanotaan). Kahvi, viljat ja maitotuotteet haittaa imeytymistä. Niiden ja raudan väli pari tuntia.
Yksilöllistä, mikä valmiste kellekin sopii, ei auta kuin kokeilla.Mihin tämä aamuimeytyminen perustuu? Siis että imeytyisi aamulla paremmin kuin vaikka illalla yöllä? Ihan vaan tuota kahvia mietin, kun itse nimen omaan tarvitsen kahvia aamulla, mutta illalla/yöllä en tietenkään.
Raudan imeytyminen on tehokkaimmillaan aamulla, fysiologinen syy siis. Raudan voi ottaa vaikka 2h kahvin jälkeen, niin kahvi ei haittaa imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Maryle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudan syönnistä ei ole mitään hyötyä ellei se imeydy. Onko ferritiini yhtään lähtenyt nousuun ja kauan sitä olet syönyt?
Raudanpuutteen syy kannattaa tosiaan selvittää, muuten raudan syönti ei pidemmän päälle auta. Itselläni meni useita vuosia ennenkuin ferritiiniarvot saatiin edes säälliselle tasolle, kun syiden poistumisessa meni kauan. Infuusioon jos pääsee niin siitä luulisi olevan apua, mikäli vatsa ei siis kestä tablettirautaa.
Tsemppiä ap ja muut raudanpuutoksesta kärsivät!
Mulla ainakin raskaus ja synnytys (leikkaus) tässä taustalla. Ei kuukautisetkaan niukimmasta päästä ole. AP
Minulla runsaat kuukautiset, 2 synnytystä, kunnon imetykset ja 4 keskenmenoa. Koko ajan väsyneempi ja vasta nyt tässä 7 raskaudessa lääkäri määräsi heti ferritiini-labroihin. Hemoglobiini ollut aina suht hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa. Ihan hanurista, kun ei oteta todesta tätä rautavajeen väsymyksen ja voimattomuuden määrää. SiderAL Fortea ole loppuviimein käyttänyt. Monia tabletteja ja liuoksia kokeillut, kontrolliabrat itse maksanut. Monta vuotta meni, että homma oli jonkin näk. balanssissa. Viimeisin lukema oli 86 ja leikkauksen jälkeen 69. Kohtu poistettu, RUNSAITA kuukautisia ei enää onneksi ole. Parhaiten kestää maha mulla ja ei tarvitse vahtia miettiä, mitä syö, juo milloin tuon SiderAL Forten kanssa. Nykyään otan lyhkäsiä kuureja.
Tämä toimii kuin unelma myös minulla. Rautavalmisteista yleensä menee vatsa sekaisin ja pitää varoa syömästä lähellä C-vitamiinipitoisia ruokia, mutta tämän kanssa ei ole ongelmia.
On kalliimpi kuin muut, mutta minulle ainakin sen arvoinen.
Tiedän niin tuon tunteen kun ei meinaa päästä edes portaita ylös ja sydän hakkaa. Itselläni raudanpuutos lähti kehittymään raskauksien ja keskenmenojen myötä. Neuvolassa neuvottiin aina vain lisäämään liikuntaa jotta piristyisin, vaikka jouduin lopettamaan aktiiviliikkumisen nimenomaan näiden oireiden takia.
Minulla rautalisä auttoi yllättävän nopeasti levottomiin jalkoihin. Jotenkin illalla tuntuikin yhtäkkiä pehmeältä, rauhalliselta ja viileältä ja saattoi vain nukahtaa. Muut oireet alkoivat helpottaa viiveellä.
Eikö C-vitamiini nimenomaan edistä raudan imeytymistä? Vai käsitinkö viestisi jotenkin väärin?
Joo anteeksi, kirjoitin juuri toisinpäin kuin tarkoitin ... siis D-vitamiinin ja kalsiumin kanssa rauta ei imeydy ja se on minulla monesti hankala yhtälö maitotuotteita sisältävän aamiaisen kanssa.
Maryle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maltofer 50mg ja 1g pore C-vitamiini aamulla ennen ruokaa. Rauta-arvot nousivat vauhdilla.
C-vitamiini isoina annoksina saattaa jo yksistään joskus toimia eikä edes tarvi rautalisää.
Eipä se pelkkä C-vitamiini poista raudanpuutosta vaikka sitä miten paljon söisikin.
Raudanpuutos johtuu joskus C-vitamiinivajeesta, raudan lisääminen ilman että C-vitamiinitasoja korjataan saattaa johtaa joskus ongelmiin.
Myös suolistoloiset tms parasiitit saattaa edesauttaa raudanpuutteen syntyä. Englanniksi löytyy netistä tietoa kun googlaa parasite anemia. Syitä on toki monia ja naisilla varmaan runsaat menkat on yleisin.
Raudan imeytymisen tueksi olen syönyt tätä kohta vuoden, ja arvot ovat pysyneet paremmin ylhäällä: https://fennosan.fi/collections/vastustuskyky/products/vitatabs-laktofe… . En tiedä johtuuko tästä valmisteesta vai onko vain sattumaa. Mutta kaikki keinot käyttöön vaan, tää on niin viheiäinen vaiva että teen kaikkeni että paranisi.
Puutteen syy pitää selvittää. Rautatankkaus kestää 6-12 kk. Arvo nousee noin max 10-15 pykälää kuukaudessa. Tavoite arvo on yksilöllinen, mutta ainakin 80 pitäisi olla. ( itsellä tavoite liki 200).
Rauta imeytyy paremmin joka toinen päivä, mutta vain niin vähän paremmin, että enemmän rautaa saat, jos syöt joka päivä. Ja kun sinulla on iso puute, syö joka päivä.
6 kk Sideralia ja ferritiini noussut 17 >> 23. Olo kyllä parani jo muutamassa viikossa mutta voisi olla parempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi johtua jos on alhaiset rauta arvot muttei runsaita kuukautisia?
Huono ruokavalio, rauta ei imeydy vaikka hyvä ruokavalio, joku sairaus myös voi olla taustalla mutta olis varmasti myös muita oireita.
Jos syö paljon maitotuotteita, rauta ei välttämättä imeydy joten en itse ottais rautaa maitotuotteiden kanssa.
Kalsium käytännössä estää raudan imeytymisen.
Vierailija kirjoitti:
Keliakia, selviää verikokeistakin onko hämminkiä. Toinen on hapoton vatsa jonka esiintyvyys lisääntyy iän myötä ja autoimmuunisairaudet aiheuttavat sitä. Laulaja Virpi Kätkä on kertonut lehtijutuissaan anemiasta ja vitamiinien imeytymishäiriöstä jonka kilpirauhasen vajiksesta johtuva atrofinen gastriitti aiheutti.
Ferrodan toimii itsellä erittäin hyvin ja mulla on herkkä vatsa. Tuossa on mukana c-vitamiinikin, joka parantaa imeytymistä.
Ohis: Katselin juuri yhden tuubivideon liittyen matalaan testosteroniin. Jos oikein hiffasin, merkittävä syyllinen siihen saattaa olla liian korkeat rauta-arvot, joihin liittyy SHBG, sex hormone binding globulin, joka sitoo testosteronia tehottomaan muotoon.
Tuon vuoksi ilmeisesti esimerkiksi runsaasti punaista lihaa syövillä miehillä voi olla alhainen vapaan testosteronin määrä veressä?
M 71 v, jolla Jodix-tabletin (noin) neljänneksen ottaminen ilmeisesti aiheutti "ankaran" yöllisen ståndiksen.
Apuva. Mitä rautalisää voisi kokeilla kun ei käy Sideral forte, Obsidan, Retafer, eikä nestemäiset litkut? Kuukauden syönyt nyt Sideralia ja olo on ihan järkyttävän huono koko ajan. Etoo, yököttää, vatsaan sattuu, turvottaa, hiukset lähtee.
Onko kokemuksia Solgarin jostain fermentoidusta koji mikälie rautalisästä?
Epätoivo iskee, ferritiini alle 12, hemppa satasessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksiä/imetyksiä/keskenmenoja/ruokavalio, joka ei tue raudan imeytymistä/runsas raskas treeni?
Mediassa haastatellun alan erikoislääkärin mukaan naisilla on juuri elämän halki kestävien ihan tavanomaisten kuukautisten vuoksi biologisia miehiä suurempi taipumus joutua raudanpuutteeseen. Miksi tästä ei puhuta enemmän perusterveydenhuollossa?
Mielestäni nuorten naisten pitäisi alkaa pyytää/ tarkkailla rauta-arvoja kerran vuodessa (labrat) ja ottaa välillä rautakuuri. Kertokaa tätä tytöille ja naisille!!
Kokeile kelasiinimuotoista rautaa pieninä 20mg annoksina 1-3x päivässä jos nuo muut ei käy.
Pyydä läkäriltä lähete rautainfuusioon.
Ruokavalio jos et vegaani: ala syödä valmisverilettuja 3x viikossa rautatablettien lisäksi (verta myydään myös pakastettuna ruoanlaittoon; mm.poron, ehkä naudankin, muutoin sian).
Tilasin jenkeistä eläinperäiset rautatabletit. Auttoi! Eli netti käteen jos Suomesta ei apua löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksiä/imetyksiä/keskenmenoja/ruokavalio, joka ei tue raudan imeytymistä/runsas raskas treeni?
Mediassa haastatellun alan erikoislääkärin mukaan naisilla on juuri elämän halki kestävien ihan tavanomaisten kuukautisten vuoksi biologisia miehiä suurempi taipumus joutua raudanpuutteeseen. Miksi tästä ei puhuta enemmän perusterveydenhuollossa?
Mielestäni nuorten naisten pitäisi alkaa pyytää/ tarkkailla rauta-arvoja kerran vuodessa (labrat) ja ottaa välillä rautakuuri. Kertokaa tätä tytöille ja naisille!!
Koska naiset on vaan hysteerisiä ja sietävätkin vaan kärsiä! Tämä on terveydenhuollon mielipide naisiin kohdistuvista ongelmista :)
Vierailija kirjoitti:
6 kk Sideralia ja ferritiini noussut 17 >> 23. Olo kyllä parani jo muutamassa viikossa mutta voisi olla parempikin.
6kk Sideralia ja fertitiini laski 23>>5. Ei sovi kaikille.
Huono ruokavalio, rauta ei imeydy vaikka hyvä ruokavalio, joku sairaus myös voi olla taustalla mutta olis varmasti myös muita oireita.
Jos syö paljon maitotuotteita, rauta ei välttämättä imeydy joten en itse ottais rautaa maitotuotteiden kanssa.