Toivoisin tositv-ohjelmaa jossa suurten ikäluokkien edustajat hakee itse töitä omien ohjeidensa mukaisesti.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on kyllä tarjolla mutta kun laiskat luuserit ei viitsi tehdä.Kouluttautukaa oikeille aloille niin voitte lopettaa ikänsä töitä tehneiden kadehtimisen.
Mikä on oikea ala sille, joka joutuu kolmenkymmenen vuoden työuran jälkeen työttömäksi 55-vuotiaana eikä työllisty millään, vaikka kuinka tekee hakemuksia? Kerrotko?
Minä olen tavallisella as.palvelualalla ja tälläkin hetkellä on useampi työpaikka tarjolla.Olen 64.
Haitko sinne kuusikymppisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi seitsemänkymppiset eläkeläiset hakisivat töitä?
Koska kuulemma tietävät niin valtavan hyvin, miten se tapahtuu.
Tehdään niin, että sinä hankit minulle väärät paperit, niin näytän miten se tapahtuu.
Kun täytin 68, minut heitettiin eläkkeelle, vaikka olisin mielelläni jatkanut vielä ainakin pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan boomeri-ohjelmaan ehdottomasti kohdan, jossa annetaan työnäyte!
Voi mennä sormi suuhun heilläkin, kun puolen tunnin hommaan ei enää annetakaan kahta tuntia aikaa, tai pitäisi osata peräti joku alansa uudehko sovellus...t. katselin vierestä kun eräs voiteli käsin verkkaisesti satoja korvapuusteja, sen sijaan että ruiskutti parissa sekunnissa pellillisen ruiskun avulla. Esimies ei uskaltanut sanoa mitään, koska boomerin pahansisuisuus tiedettiin.
Joo voi elämän kevät, meillä on töissä sellainen noin 60 v. matami joka vastustaa ärhäkästi jokaista sellaista uudistusta jonka avulla asiat vois tehdä nopeammin ja helpommin. Kauhea valitus alkaa aina jos pitäis opetella käyttämään jotain sovellusta. Intrasta tai Teamsista ei voi katsoa mitään. Ja kaikki - KAIKKI - pitää tulostaa, koska jotenkin asiat tulevat ymmärretyksi vasta a-neloselta luettaessa. Varmaan vähintään puolet koko reilun sadan hengen työpaikan tulosteista on sen.
Meillä myös saman ikäluokan porukka joka tekee töitä mahdollisimman hitaasti. Suunnitelmana on esittää johdolle, että työ on niin vaativaa että siihen todella menee näin ja näin kauan. Sitten kun johto saadaan uskomaan tämä, niin voi käyttää ylijäävän osan työajasta kahvitteluun. Jos joku tekeekin nopeammin niin tää suunnitelma romahtaa ja johto antaa lisää töitä, joten nuoremmille ollaan todella käärmeissään jos nämä yrittävät nopeuttaa asioita.
Ja ymmärrän että ihminen hidastuu vanhetessaan, mutta tosiaan nämä on ihmisiä jotka haukkuu nuoria laiskoiksi ja kehuu itseään ahkeriksi.
Tosiasia on, että 60- ja 70-luvuilla jopa kehitysvammaisiksi nykyään tulkittavat pääsivät töihin. Nykyään he ovat jossakin työkokeilussa. Ajat on ihan erilaiset ja boomereiden maailma ei enää toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitkä ne boomereitten työnhakuohjeet sitten ovat? Hanki koulutus, hae työpaikkaa ja katso tärppääkö? Millä muilla tavoilla voi työtä hakea?
Kävelee työpaikalle, puristaa pomoa kädestä ja katsoo silmiin niin töitä kuulemma saa mistä vain. Muuta ei tarvita.
Tää on kyllä klassikko :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sisälle paukkaaminen jota suuret ikäluokat aina kehuvat näyttäytyy röyhkeänä toisten aikataulujen ylikävelemisenä tänä päivänä.
Missä oikein törmäät tällaiseen jatkuvaan kehoittamiseen? Ainoa missä olen tuosta lukenut on, kun nettikeskusteluissa tuosta puhutaan. Sitä alkuperäistä kehotusta ei näe missään. Onko tämä urbaanilegenda, miten joku aina kehottaa tuollaista?
Tää on todella yleinen näkemys vanhemman ikäluokan keskuudessa. Itse keskustelin vähän aikaa sitten erään naisen kanssa joka kiihtyi haukkumaan nuoria kuinka nämä eivät tee töitä toisin kuin hän joka on tehnyt niitä koko ikänsä. Kerroin hänelle että työtä on vaikea saada johon hän tokaisi juuri nämä kuuluisat sanat, että töitä kyllä saa kun haluaa ja riittää kun menee kysymään. Tämä nainen ei edes ollut paljoakaan päälle viittäkymmentä.
Töitä kyllä on mutta laiskoille luusereille ei kelpaa.Opiskelkaa oikea ammatti niin saatte töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä sormi suuhun heilläkin, kun puolen tunnin hommaan ei enää annetakaan kahta tuntia aikaa, tai pitäisi osata peräti joku alansa uudehko sovellus...t. katselin vierestä kun eräs voiteli käsin verkkaisesti satoja korvapuusteja, sen sijaan että ruiskutti parissa sekunnissa pellillisen ruiskun avulla. Esimies ei uskaltanut sanoa mitään, koska boomerin pahansisuisuus tiedettiin.
Joo voi elämän kevät, meillä on töissä sellainen noin 60 v. matami joka vastustaa ärhäkästi jokaista sellaista uudistusta jonka avulla asiat vois tehdä nopeammin ja helpommin. Kauhea valitus alkaa aina jos pitäis opetella käyttämään jotain sovellusta. Intrasta tai Teamsista ei voi katsoa mitään. Ja kaikki - KAIKKI - pitää tulostaa, koska jotenkin asiat tulevat ymmärretyksi vasta a-neloselta luettaessa. Varmaan vähintään puolet koko reilun sadan hengen työpaikan tulosteista on sen.
Entisessä työpaikassani oli vastaava samanikäinen tapaus. Hän tulosti joka päivä älyttömät määrät paperia, koska ei halunnut opetella hyödyntämään sähköistä arkistointia. Hän sai ihan hirveästi aikaa kulumaan tutkiessaan jotain sadan sivun listaa.
Kaverillani on kollega, joka ei osaa/halua käyttää copy-pastea ohjelmasta toiseen, vaan kirjoittaa kopioitavan kohdan tekstin tarralapulle, jonka jälkeen näpyttelee sen koneelle. Tarralappuja kuluu melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Niin mitkä ne boomereitten työnhakuohjeet sitten ovat? Hanki koulutus, hae työpaikkaa ja katso tärppääkö? Millä muilla tavoilla voi työtä hakea?
Työnantaja hakee aina sopivaa ihmistä. Ole työhön sopiva ja aloita työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi niin täydellinen kohtaus tähän sarjaan, suoraan elävästä elämästä tältä päivältä. Meidän 14v oli hoksannut, että Tokmannille voi päästä jo tuossa iässä ja kertoi äidilleni vm 50, että tekee hakemuksen. Siihen kuului tehdä video. Äitini oikein suuttui asiasta, että mikä on, kun ei viitsi pyöräillä kun lähimpään Tokmanniin on vain 3km. Nuori ihmetteli, että pyörällähän minä kulkisinkin, että sehän tässä on se hieno juttu, että on joku pyöräilymatkan päässä oleva työpaikka, jonne voi hakea jo alle 15-vuotiaat. Kunnes nuorikin tajusi, että mummo on nyt aidosti sitä mieltä, että sähköiset hakemukset kiinni ja videot jätetään tekemättä, vaikka niitä erityisesti ohjeissa pyydetään ja suoraan vaan pyörällä lähimpään Tokmanniin työtä pyytämään.
Ja tämähän on sinällään ihan huvittavaa, mutta todella kaameaa siinä mielessä, että nuoreni innokkuus vaihtui hämmentyneeseen häpeään ja varmasti hänelle jäi sellainen olo, että hän tekee nyt jotain puolinaisesti, huonosti tai laiskasti. Täytyy tämä hänen kanssa keskustella vielä läpi ja varmistaa, että nuori ymmärsi, että hän tekee täysin oikein ja mummo oli ihan kuutamolla.
Miksei teidän 14 vuotias selittänyt tälle vanhalle mummolle, että kun nimenomaan vaaditaan sähköinen hakemus. Pitäisi nyt nuorellakin vähän itsetuntoa olla ja jättää vanhan höpinät omaan arvoonsa.
Mä otan tämän omaksi virheekseni. Taitaa kunnioittaa isovanhempiaan ja muitakin ikäihmisiä vähän enemmän, kuin olisi syytä. Ihan varmasti olen vaikuttanut tähän vanhempana. Toisaalta tällaiset kokemukset korjaavat tehokkaasti tällaisia käsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös saman ikäluokan porukka joka tekee töitä mahdollisimman hitaasti. Suunnitelmana on esittää johdolle, että työ on niin vaativaa että siihen todella menee näin ja näin kauan. Sitten kun johto saadaan uskomaan tämä, niin voi käyttää ylijäävän osan työajasta kahvitteluun. Jos joku tekeekin nopeammin niin tää suunnitelma romahtaa ja johto antaa lisää töitä, joten nuoremmille ollaan todella käärmeissään jos nämä yrittävät nopeuttaa asioita.
Ja ymmärrän että ihminen hidastuu vanhetessaan, mutta tosiaan nämä on ihmisiä jotka haukkuu nuoria laiskoiksi ja kehuu itseään ahkeriksi.
Tiedätkö mitä, he ovat oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on kyllä tarjolla mutta kun laiskat luuserit ei viitsi tehdä.Kouluttautukaa oikeille aloille niin voitte lopettaa ikänsä töitä tehneiden kadehtimisen.
Mikä on oikea ala sille, joka joutuu kolmenkymmenen vuoden työuran jälkeen työttömäksi 55-vuotiaana eikä työllisty millään, vaikka kuinka tekee hakemuksia? Kerrotko?
Minä olen tavallisella as.palvelualalla ja tälläkin hetkellä on useampi työpaikka tarjolla.Olen 64.
Haitko sinne kuusikymppisenä?[/quo
Täh? Tällä hetkellä on tarjolla useampi työpaikka ja olen 64.Määräaikainen sopimus päättyi ja pyydettiin jatkamaan ja lisäksi on toinen työpaikka johon pääsisin vaikka heti.Määräaikaisessa aloitin vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka tietää? Mainitse yksi, edes yksi!
Esim. jokainen boomeri jonka kanssa olen koskaan aiheesta keskustellut. Siis *omasta* mielestään tietää.
Ja kuinkahan monen boomerin kanssa olet näistä asioista keskustellut? Ninpä niin, et yhdenkään.
Kuule, kyllä se asenne on suurilla ikäluokilla vahvassa, että a) joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä ja b) töitä saa kaikki jotka tahtoo.
Ensimmäistä kertaa törmäsin tuohon asenteeseen, toki edeltävän sukupolven suusta, kun en 90-luvulla saanut kesätyöpaikkaa. Pappani veli kysyi, mihin olen menossa kesätöihin, ja kun kerroin etten päässyt mihinkään (en päässyt ikinä edes niihin kaupungin kahden viikon paikkoihin, koska isäni oli virkamies), tuo isosetä, maailman lempein mies muuten, sanoi oikein vihaisesti: "Kyllä töitä tekevälle aina löytyy." Kiitos, että teit selväksi vian olevan minussa...
Nyttemmin olen törmännyt samaan omien 40-luvun lopulla syntyneiden vanhempieni kanssa. Minulla on useampikin sairaus, joiden takia olen vajaakuntoinen työnhankija, mikä tietysti merkittävästi heikentää työmahdollisuuksiani. No, isäni sanoi juuri tuon "ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä..." -lausahduksen, ja kertoi mm., että "kyllä ennen vanhaan piti sinnitellä töihin vaikka olisi vähän väsyttänytkin, muuten tuli nälkä". Isä kyllä itse aikanaan teki lyhennettyä työviikkoa työuupumuksen takia, mutta se on päässyt kätevästi unohtumaan.
Äitini taas ehdottelee minulle koko ajan uusia mahdollisia sairauksia, jos löytyisi jotain fibromyalgiaa ja CFS:ää kunniallisempa podettavaa. Se, että minä olen joskus kontannut kauppareissulta loppumatkan kotiin kun jalat petti, ei merkitse mitään: vain se merkitsee, että diagnooseillani on lorvikatarrin maine, ja olen siten suvun häpeäpilkku. Täsmälleen samat oireet MS-taudin aiheuttamina olisivat ilmeisesti hyväksyttävämpiä.
Suoritin tuossa yhden tutkinnon, kun ajattelin voivani sen alan töitä tehdä, ja koko koulutuksen ajan vanhempani suhtautuivat minuun paljon myönteisemmin. Nyt, kun olen taas luuseri työtön kuntouttavassa työtoiminnassa, mitään mitä sanon ei oteta vakavasti. Koska en käy töissä, en voi tietää mistään mitään.
-eri, N40-
Jos itse tiedät, että vika ei ole sinussa niin miksi välität vanhojen ihmisten puheista? Jos he eivät ymmärrä, että ajat ovat toiset niin kai sinä silti voit ymmärtää, että heidän nuoruudessaan olisi ollut mahdotonta olla tekemättä työtä.
Olen sillä tavalla omituinen, että toivoisin saavani vanhemmiltani hyväksyntää, ja että ihmiset, joita rakastan, välittäisivät myös minusta.
On tiedätkö henkisesti aika raskasta ensin sairastua ja sen jälkeen oppia, että kas, vanhempien hyväksyntä ja rakkaus on ollut täysin ehdollista ja suoritusperusteista. Olenkin aina ihmetellyt, mistä puutteellinen perusturvallisuudentunteeni johtuu, epäilemättä siitä että olen tämän jotenkin alitajuisesti vaistonnut jo silloin, kun vielä olin hyväksytty ja rakastettu ja uraputkessa.
Vanhempieni nuoruudessa ei muuten ollut mitenkään mahdotonta olla tekemättä töitä: kotirouvia oli kyllä Suomessakin 60-luvulla ja äitini oli ensimmäisiä naisia työpaikassaan, jotka eivät saaneet kenkää mentyään naimisiin. Ko. isossa firmassa, jonka jätän nimeämättä, oli nimittäin vielä 60-luvun alussa tapana, että miehet sai naimisiin mentyään palkankorotuksen ja naiset fudut, koska patruunan mielestä miesten pitää voida käydä lounaalla kotona, joten naisten piti olla kotona ja miesten palkan sellainen, että tämä oli mahdollista.
Äitini itsekin on joskus sanonut, että ei jäänyt lasten synnyttyä kotiin, koska isäni piti kotirouvia "piironginkoristeina" -ja me lapset olemme syntyneet 70-luvulla. Eli se on ollut kuitenkin keskustelunaiheena, se työn ei-tekeminen.
Ja mitä sairaisiin tulee, keuhkotautisia pidettiin kuukausitolkulla parantoloissa makaamassa, siis kirjaimellisesti makaamassa, vielä 60-luvun puolella. Suvun jäseniäkin on ollut sellaisessa, mutta keuhkotauti ilmeisesti menee kategoriaan kunniallinen sairaus.
Lisäksi vanhempani ovat muuten joka asiassa täysin kartalla, seuraavat edelleen omien alojensa uusia tuulia jne. Joten se, että tässä nimenomaisessa asiassa ei ole mitään ymmärrystä, todellakin tuntuu pahalta.
Vanhempani eivät vaan pysty kestämään sitä, että heidän lapsensa on epäonnistuja.
Eihän ne mitään hae kun ne vaan menee sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai he ovat oikeassa siinä että töitä laitetaan lisää jos olemassaolevista töistä suoriudutaan nopeammin. Mutta tiedätkö mitä, minun työmoraali sanoo että sillä ajalla mistä työnantaja maksaa minulle, teen mahdollisimman paljon eikä mahdollisimman vähän. Miten yritys voi olla tuottava jos henkilöstö tekee vain viidesosan siitä työmäärästä jonka pystyisi normaalivauhdilla tekemään? Tuo työn välttely ja työnantajan huijaaminen on tällä porukalla ihan taiteenlaji. Ja palkat heillä monien työvuosien jälkeen toki todella kovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne ovat niitä tyhmiä ja ahkeria, jotka aiheuttavat suunnatonta vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelee työpaikalle, puristaa pomoa kädestä ja katsoo silmiin niin töitä kuulemma saa mistä vain. Muuta ei tarvita.
Minä en tunne ketään noin tyhmiä ja aikaansa jäljessä eläviä boomeraita. Sitä kyllä ihmetellään, että miten kovasti maailma on vuosikymmenissä muuttunut.
Täältä palstoilta olen vasta bongannut tämän boomeri pilkan. Ehkä näitä asuu sitten siellä jossain perähikiällä.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on, että 60- ja 70-luvuilla jopa kehitysvammaisiksi nykyään tulkittavat pääsivät töihin. Nykyään he ovat jossakin työkokeilussa. Ajat on ihan erilaiset ja boomereiden maailma ei enää toimi.
Ei liity vammaisiin, mutta mitä enemmän kuuntelen boomereiden juttuja, sitä enemmän kyseenalaistan tämän ikäluokan älykkyyttä ryhmänä: mikään muu ikäpolvi ei totisesti usko kykyihinsä enemmän kuin he, vaikka esim. omat vanhempansa selviytyivät astetta vaatimammassa yhteiskunnassa (päälle sotavuodet ym.) eivätkä kasvaneet moisiksi itsekehuskelijoiksi. Boomereista valtaosa on elänyt hyvin suojattua elämää, taloudellisesti heillä on asiat paremmin kuin yhdelläkään sukupolvella heitä ennen tai jälkeensä- mutta jaksavat valittaa esim. eläkkeittensä määrästä niin ahkerasti, että se on syöpynyt nuorempienkin mieleen totuutena.
Menkääs huvikseen katsomaan, miten moni tässä maassa saa eläkettä. Sitten katsokaa, paljonko niihin menee vuodessa. Sitten tiedot takuueläkkeellä olevista (eli kaikista pienintä eläkettä nauttivista)...ja oho. Eipä niitä pienituloisia niin kamalasti ollutkaan. Mutta siinä missä pienintä eläkettä (= ei päivääkään palkkatöissä) nostava, yksinasuva vanhus saa käteen kasilla alkavan summan (vai alkaako uusien korotusten myötä jo ysillä?), eikä maksa siitä euroakaan veroja...työikäinen kahden lapsen vanhempi nettoaa noin 600€, ja siinä on jo mukana ne lapsikorotukset. Kelakin on napannut osuutensa, 20% veroja. Kumpi kuluttaa enemmän, eläkeläinen vaiko työikäinen perheellinen? Kummalla olisi rahalle enemmän käyttöä?
Asumistuesta en edes aloita- totean vaan, että sekin on runsaskätisempi, ja siksi eläkeläiset saavat ihan omaa versiotaan siitä.
Mullakin on idea tosi-tv-sarjaksi: otetaan ryhmä milleniaaleja ja pannaan ne elämään sellaisilla ehdoilla ja sellaisissa oloissa kuin boomerit nuorina aikuisina 60-luvulla. Alkajaisiksi poistetaan opintotuki, asumistuki, pitkät vanhempainvapaat, kotihoidontuki ja subjektiivinen päivähoito-oikeus.
Sitten katsotaan, vieläkö länkyttävät boomereille, kuinka nämä ovat saaneet kaiken hopealautasella eteen kannettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka tietää? Mainitse yksi, edes yksi!
Esim. jokainen boomeri jonka kanssa olen koskaan aiheesta keskustellut. Siis *omasta* mielestään tietää.
Ja kuinkahan monen boomerin kanssa olet näistä asioista keskustellut? Ninpä niin, et yhdenkään.
Kuule, kyllä se asenne on suurilla ikäluokilla vahvassa, että a) joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä ja b) töitä saa kaikki jotka tahtoo.
Ensimmäistä kertaa törmäsin tuohon asenteeseen, toki edeltävän sukupolven suusta, kun en 90-luvulla saanut kesätyöpaikkaa. Pappani veli kysyi, mihin olen menossa kesätöihin, ja kun kerroin etten päässyt mihinkään (en päässyt ikinä edes niihin kaupungin kahden viikon paikkoihin, koska isäni oli virkamies), tuo isosetä, maailman lempein mies muuten, sanoi oikein vihaisesti: "Kyllä töitä tekevälle aina löytyy." Kiitos, että teit selväksi vian olevan minussa...
Nyttemmin olen törmännyt samaan omien 40-luvun lopulla syntyneiden vanhempieni kanssa. Minulla on useampikin sairaus, joiden takia olen vajaakuntoinen työnhankija, mikä tietysti merkittävästi heikentää työmahdollisuuksiani. No, isäni sanoi juuri tuon "ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä..." -lausahduksen, ja kertoi mm., että "kyllä ennen vanhaan piti sinnitellä töihin vaikka olisi vähän väsyttänytkin, muuten tuli nälkä". Isä kyllä itse aikanaan teki lyhennettyä työviikkoa työuupumuksen takia, mutta se on päässyt kätevästi unohtumaan.
Äitini taas ehdottelee minulle koko ajan uusia mahdollisia sairauksia, jos löytyisi jotain fibromyalgiaa ja CFS:ää kunniallisempa podettavaa. Se, että minä olen joskus kontannut kauppareissulta loppumatkan kotiin kun jalat petti, ei merkitse mitään: vain se merkitsee, että diagnooseillani on lorvikatarrin maine, ja olen siten suvun häpeäpilkku. Täsmälleen samat oireet MS-taudin aiheuttamina olisivat ilmeisesti hyväksyttävämpiä.
Suoritin tuossa yhden tutkinnon, kun ajattelin voivani sen alan töitä tehdä, ja koko koulutuksen ajan vanhempani suhtautuivat minuun paljon myönteisemmin. Nyt, kun olen taas luuseri työtön kuntouttavassa työtoiminnassa, mitään mitä sanon ei oteta vakavasti. Koska en käy töissä, en voi tietää mistään mitään.
-eri, N40-
Jos itse tiedät, että vika ei ole sinussa niin miksi välität vanhojen ihmisten puheista? Jos he eivät ymmärrä, että ajat ovat toiset niin kai sinä silti voit ymmärtää, että heidän nuoruudessaan olisi ollut mahdotonta olla tekemättä työtä.
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta itseäni on lapsesta asti rasittanut tämä ihmeellinen tarve hyväksyä vanhempien ihmisten täysin kivikautiset asenteet, vaikka mitä sammakkoja pääsisi suusta. Että nykypäivänäkin pitäisi vaan katsoa vierestä kun vanhat papat tytöttelevät perheellisiä naisia, puristavat teiniä persuksista ja puhuttelevat työpaikan ulkomaalaista siivoojaa n-sanalla? Enpä usko. Ihan sama asennevamma on pohjimmiltaan kyseessä, kyvyttömyys muuttua.
t. tappakaa minut, jos vanhana jumitun nuoruuteni aikaisiin toiminta/yhteiskuntamalleihin
Niin no, sillä käytöskoodilla yritetään ehkäistä tilanteet, joissa alkavasti muistisairas haastetaan nyrkkitappeluun tmv. Moralismi ei katoa minnekään sukupolvien saatossa, se vain saa uusia muotoja.