Vatsan tähystys "rauhoituksessa?"
Mitä se tarkoittaa? Miltä se tuntuu? Olen viittä vailla perumassa toimenpiteen, tarvitsen lisää tietoa.
Mulla vatsaoireita ja tehdään vatsantähystys. Tai se on aie, en tiedä perunko sen.
Minulle on luvattu siihen jonkinlainen rauhoitus mutta aloin epäröidä. Kerroin lääkärille että pelkään todella paljon. Mulla on niin väkivalta- kuin paniikkihäiriötaustaa enkä halua saada siinä paniikkikohtausta. Kuvittelen että minua pidetään tutkimustilassa väkisin.
Mulle sanottiin että annetaan rauhoittavaa kanyylin kautta ja myöhemmin en muista toimenpiteestä mitään.
Joku jolle tämä on tehty, mikä se on? Rauhoitus? Miten tietoinen siinä olen? Toimiiko se?
Se ei ole nukutus, lääkäri totesi ettei nukutuslääkäriä ole saatavilla niin tämä on ainoa mitä voidaan tarjota.
Tietenkin googlailin ja esim täällä palstalla joku joka on saanut sekä esilääkkeen että rauhoittavaa kanyylilla, totesi etteivät ne vaikuttaneet ollenkaan ja tosiaan sai paniikkikohtauksen. Tuo on juuri se mitä pelkään.
Kokemuksia? Ja älä kerro sun kokemusta siitä miten kävit toimenpiteessä ilman mitään mömmöjä ja helppoa oli. Okei, sulla ei ole mun taustoja ja kokemuksia joten kivat sulle jos niin oli. Mä haluaisin tietoa ja kokemiksia siitä, miten pihalla siitä lääkkeestä tulen olemaan niiltä jotka on sen kokeneet. Kiitos.
Kommentit (55)
Olet varmaan turvassa. Jos ahdistaa, kerro se. Niin helppoa.
Siis tarkoittaako ap, ylävatsan, vaiko peräsuolen kautta tehtävää paksunsuolen tähystystä?
Niillä on eroa.
Gastroskopia eli ylävatsan tähystys kyseessä.
Kyseessä on humautusanestesia ja minulle on sen kanssa tehty kolmesti gastrokopia. Mistään niistä ei ole mitään mielikuvaa eli taju kankaalla oli. Viimeisin asia minkä muistan, on kun lääkäri käski nielaista.
Joo ns humautus saattaa olla. Älä turhaan mitään pelkää, kaikki menee hetkessä ohi etkä tunne yhtään mitään. Kaikki pelot nyt pois, ihan helppo ja vaivaton juttu.
No auttaako se humautus siihen kovaan kipuun,
joka on aivan helvetillistä, kun lääkäri pumppaa peräsuolen kautta ilmaa suolistoon?
Eihän se tähystys muutoin koske. Ainakaan itselläni ei koskenut se, kun lääkäri kuljetti kameraa suolistossa.
Onko humautus sama, kuin kivuton tutkimus?
Mulle tosiaan todettiin että paikalla ei ole nukutuslääkäriä. Eli onkohan kyse sitten pelkästä jostakin rauhoittavasta,.. Ei auta on soitettava sinne ja saatava tieto suoraan sieltä. Hävettää kun lääkäri tätä minulle puhelimessa jo kerran kommentoi mutta en ymmärtänyt tarpeeksi.
Tiedän että toimenpiteen saa yksityiseltä rahalla humautusnukutuksessa ja se onkin varmaan hienoa. Itselleni kuitenkin tosiaan sanottiin että nukutuslääkäriä ei ole paikalla ja en siis usko että kyse olisi nukutuksesta
Onhan sillä eroa tehdäänko nukutuksessa vai rauhoituksessa joo
Mulle kyllä tehtiin ihan ilman mitään lääkitystä ruokatunnilla. Olihan se hieman inhottava, mutta ei paha.
Mulle tehtiin ilman mitään. Ei ollut ollenkaan paha. Sanottiin vaan että hengitä nenänkautta ja käskettiin aika ajoin nielasta.
Mulle tehtiin niin että sain etukäteen rauhoittavaa ja kanyylillä 2 x kipulääkettä. En humahtanut mihinkään.
Mutta (mulla samaa taustaa kuin ap:llä) gastroskopia oli tosiaan nopea tutkimus, oisko letku ollut mahassa ehkä 5 min, ja mulla oli aivan ihana sairaanhoitaja joka jutteli ja piti kädestä koko tutkimuksen ajan ja selosti mitä tapahtuu ja jutteli niitä näitä. Lääkäri oli vitsiniekka ja jutteli rennosti sekä minulle että hoitajalle, sain kuunnella heidän hyvänmielen jutusteluaan. Tutkimus oli outo, mutta ei kivulias.
Mietin etukäteen että mitä jos haluan rynnätä pöydältä pois ja kaikki letkut on mahalaukussa. Mutta tunsin itseni väsyneeksi ja fyysisesti lötköksi, joten köllöttelin paikallani. Ei oo paha!
Olen syönyt sen videokameraletkun kertaalleen ilman mitään lääkityksiä. Sanotaanko näin, että en mielellään syö toista kertaa. Mutta jos saat lääkkeen, jonka jälkeen et muista mitään niin voisin kuvitella, että on suhteellisen helppo operaatio kaikille. Mutta ilman mitään apuja operaatio oli tällaiselle kovallekin pojalle varsin epämiellyttävä kokemus. Mutta tutkimuksen jälkeen olin nopeasti takaisin arkirutiineissa. Vain se hetki oli epämiellyttävä, ei sieltä kurkusta alas juuri isommalla letkulla pääse.
Mitä merkitystä sillä on jos jokin asia kestää vain lyhyen ajan. Ei sillä ole merkitystä. Mietitään jotain muuta epämiellyttävää? Raiskausta vaikka. Vaikka se kestäisi minuutin, ei se ole kokemus jota haluaisi kokea. Itselle ei tuota tehdä enää ilman nuijanukutusta.
Missään muualla maailmassa ei kukaan edes kehtaisi pyytää mitään rauhoittavia saati nukutuksia pientä rutiinitoimenpidettä varten. Vain täällä pullamössömammat eivät siedä pienintäkään epämukavuutta vaan heti ollaan itkemässä kun vähän tuntuu epämiellyttävävältä. Muualla hampaan poistot, juurihoidot ja jopa pienet kirurgiset operaatiot tehdään ilman mitään lääkityksiä.
Molemmista suunnista tähystetty ilman mitään puudutuksia. Kysyi kyllä hoitaja että tarvitsenko puudutuksen.
Jos ei ole kipua aiemmin kärsinyt niin voi tuntua kovaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla maailmassa ei kukaan edes kehtaisi pyytää mitään rauhoittavia saati nukutuksia pientä rutiinitoimenpidettä varten. Vain täällä pullamössömammat eivät siedä pienintäkään epämukavuutta vaan heti ollaan itkemässä kun vähän tuntuu epämiellyttävävältä. Muualla hampaan poistot, juurihoidot ja jopa pienet kirurgiset operaatiot tehdään ilman mitään lääkityksiä.
Molemmista ranteista leikattu ahtaumat puudutettuina. Ei mitään rauhoittavia tai muita.
Vierailija kirjoitti:
Tollo. Suomi on kivunhoidon kehitysmaa, samaa luokkaa Afirkan ja Lähi-Idän valtioiden kanssa, täysin luokatonta.
Alkuperäiseen Ap:n kysymykseen palatakseni minulle kokemusta suurehkosta hammasleikkauksesta, joka tehtiin sedaatiossa eli "rauhoittava" lääke kanyylin kautta suoneen. Mitään juuri en operaatiosta muista ja oli täysin kivuton.
Aivan ehdoton juttu ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmista ranteista leikattu ahtaumat puudutettuina. Ei mitään rauhoittavia tai muita.
Ei tietenkään kun rauhoittavat sujahtaa hoitajan taskuun. Niinhän se vanhainkodeissakin menee. Sairailta vanhuksilta viedään panacodit ja annetaan panadolia tilalle. Mullekin sanottiin että en voi enää ikinä saada mitään esilääkitystä koska mutta on lääkeriippuvuustausta. Ei kuulemma ole mitään väliä vaikka olen lopettanut ne jutut jo 20 vuotta sitten.
Mulla on tehty mutta nimi taisi olla humautus. Olin kyllä aivan taju kankaalla ja heräsin kuin nukutuksesta. Ei mitään muistikuvia itse prosessista.
Jos on tämä sama niin en olisi yhtään huolissani.