Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsan tähystys "rauhoituksessa?"

Vierailija
23.03.2023 |

Mitä se tarkoittaa? Miltä se tuntuu? Olen viittä vailla perumassa toimenpiteen, tarvitsen lisää tietoa.

Mulla vatsaoireita ja tehdään vatsantähystys. Tai se on aie, en tiedä perunko sen.

Minulle on luvattu siihen jonkinlainen rauhoitus mutta aloin epäröidä. Kerroin lääkärille että pelkään todella paljon. Mulla on niin väkivalta- kuin paniikkihäiriötaustaa enkä halua saada siinä paniikkikohtausta. Kuvittelen että minua pidetään tutkimustilassa väkisin.

Mulle sanottiin että annetaan rauhoittavaa kanyylin kautta ja myöhemmin en muista toimenpiteestä mitään.

Joku jolle tämä on tehty, mikä se on? Rauhoitus? Miten tietoinen siinä olen? Toimiiko se?

Se ei ole nukutus, lääkäri totesi ettei nukutuslääkäriä ole saatavilla niin tämä on ainoa mitä voidaan tarjota.

Tietenkin googlailin ja esim täällä palstalla joku joka on saanut sekä esilääkkeen että rauhoittavaa kanyylilla, totesi etteivät ne vaikuttaneet ollenkaan ja tosiaan sai paniikkikohtauksen. Tuo on juuri se mitä pelkään.

Kokemuksia? Ja älä kerro sun kokemusta siitä miten kävit toimenpiteessä ilman mitään mömmöjä ja helppoa oli. Okei, sulla ei ole mun taustoja ja kokemuksia joten kivat sulle jos niin oli. Mä haluaisin tietoa ja kokemiksia siitä, miten pihalla siitä lääkkeestä tulen olemaan niiltä jotka on sen kokeneet. Kiitos.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla maailmassa ei kukaan edes kehtaisi pyytää mitään rauhoittavia saati nukutuksia pientä rutiinitoimenpidettä varten. Vain täällä pullamössömammat eivät siedä pienintäkään epämukavuutta vaan heti ollaan itkemässä kun vähän tuntuu epämiellyttävävältä. Muualla hampaan poistot, juurihoidot ja jopa pienet kirurgiset operaatiot tehdään ilman mitään lääkityksiä.

Ja ilman puudutuksia myös tietysti?

Vierailija
22/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla maailmassa ei kukaan edes kehtaisi pyytää mitään rauhoittavia saati nukutuksia pientä rutiinitoimenpidettä varten. Vain täällä pullamössömammat eivät siedä pienintäkään epämukavuutta vaan heti ollaan itkemässä kun vähän tuntuu epämiellyttävävältä. Muualla hampaan poistot, juurihoidot ja jopa pienet kirurgiset operaatiot tehdään ilman mitään lääkityksiä.

Tää on aina niin hienoa, kun tullaan pätemään, vaikkei asiasta ole oikeaa tietoa.

Gastroskopia ja etenkin kolonoskopia tehdään muissa maissa lähtökohtaisesti humautuksessa, koska ovat monen mielestä niin epämielyttäviä toimenpiteitä, kolonoskopia voi olla myös hyvin kivulias.

Kun kerroin gastroenterologilleni toisessa maassa, ettei Suomessa yleensä suostuta näitä toimenpiteitä varten humauttamaan, hän oli aivan järkyttynyt. Hänen mielestään se on barbaarista.

Mutta ap:lle tsemppiä! Kokemusta on gastroskopiasta Suomessa rauhoittavan lääkkeen kanssa, joskaan ei suonensisäisen. Uskon, että toimenpide menee hyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmista suunnista tähystetty ilman mitään puudutuksia. Kysyi kyllä hoitaja että tarvitsenko puudutuksen.

Jos ei ole kipua aiemmin kärsinyt niin voi tuntua kovaltakin.

Jaa. Synnyttäneenä naisena sanon kyllä, että kolonoskopia sattui yhtä paljon kuin supistukset. Samaa mieltä on monet tutut.

Gastroskopia sen sijaan ei satu.

Vierailija
24/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on aina niin hienoa, kun tullaan pätemään, vaikkei asiasta ole oikeaa tietoa.

Gastroskopia ja etenkin kolonoskopia tehdään muissa maissa lähtökohtaisesti humautuksessa, koska ovat monen mielestä niin epämielyttäviä toimenpiteitä, kolonoskopia voi olla myös hyvin kivulias.

Kun kerroin gastroenterologilleni toisessa maassa, ettei Suomessa yleensä suostuta näitä toimenpiteitä varten humauttamaan, hän oli aivan järkyttynyt. Hänen mielestään se on barbaarista.

Mutta ap:lle tsemppiä! Kokemusta on gastroskopiasta Suomessa rauhoittavan lääkkeen kanssa, joskaan ei suonensisäisen. Uskon, että toimenpide menee hyvin!

Barbaarista nimenomaan on kaikkien rauhoittavien ja muiden päätä sekoittavien tarpeeton pumppaaminen jokaiseen pieneen vaivaan ja toimenpiteeseen.

Vierailija
25/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Barbaarista nimenomaan on kaikkien rauhoittavien ja muiden päätä sekoittavien tarpeeton pumppaaminen jokaiseen pieneen vaivaan ja toimenpiteeseen.

Aivan, eli tulit vaan öyhöttämään ilman minkäänlaista ymmärrystä aiheesta 👍

Vierailija
26/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan pelkää, minulle tehtiin juuri noin eli kanyylin kautta rauhoittavaa. Vajosin ihanaan tilaan jossa en tiennyt mistään mitään, onnistui hyvin.

Vierailija
27/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tehtiin tuo tutkimus ilman rauhittavaa, ja sain nieltyä kameran, mutaa sitten iski pniikki, tuntui kuin tukehtuisin.  Vedin letkun ulos itse, hupsista vaan.  Läkäri oli järkyttynyt kun melkein rikoin 25 tonnia maksavan kameran (en rikkonut).  Vapisin ja tutisin horkassa, ja kauhu jäi.  Eli pyydä kunnon humaukset! toimenpide on nopsa.

Vierailija
28/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No auttaako se humautus siihen kovaan kipuun,

joka on aivan helvetillistä, kun lääkäri pumppaa peräsuolen kautta ilmaa suolistoon?

Eihän se tähystys muutoin koske. Ainakaan itselläni ei koskenut se, kun lääkäri kuljetti kameraa suolistossa.

Onko humautus sama, kuin kivuton tutkimus?

Gastroskopia on vatsalaukun tähystys, siis suun kautta. 🤣

Vierailija
29/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin pikaisesti nukutukseen perjantaina kun ruokatorvi tähystettiin. Ei ollut todellakaan aikaa panikoida, enkä saanut rauhoittavia. Siitä vaan paareille kamppeet päällä ja kanyylistä ainetta. Jäykällä letkulla tekivät tähystyksen. Pääsin seiraavana päivänä kotiin. Kurkku tuntuu vielä kummalta. Tavallisessa gastroskopiassa ei annettu rauhoittavia, koska olisin muka sekava koko päivän, ja toimenpide on lyhyt. Kerroin tämän sairaanhoitaja-sukulaiselleni ja hän paheksui kovasti. Kuulemma jotkut sairaanhoitajat on ilkeitä, eivätkä ajattele potilasta.

Vierailija
30/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin äskettäin gastroskopia. Pelkäsin ennakkoon sairaasti. Sain puudutuksen toimenpiteeseen. Olihan se kieltämättä aika kurja toimenpide kakomisen vuoksi, mutta onneksi se kesti alle 5 min. Hoitajat olivat osaavia ja rauhoittelevia samalla kun kertoivat missä mennään jne.

Vierailija
31/55 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin äskettäin gastroskopia. Pelkäsin ennakkoon sairaasti. Sain puudutuksen toimenpiteeseen. Olihan se kieltämättä aika kurja toimenpide kakomisen vuoksi, mutta onneksi se kesti alle 5 min. Hoitajat olivat osaavia ja rauhoittelevia samalla kun kertoivat missä mennään jne.

Toimenpide on kivuton!

Vierailija
32/55 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmista suunnista tähystetty ilman mitään puudutuksia. Kysyi kyllä hoitaja että tarvitsenko puudutuksen.

Eihän noista kumpikaan kipua aiheuta. Gastroskopiassa ainut hankaluus on oksennusrefleksin kanssa taisteleminen ja kolonoskopia on pelkästään "outo" tuntemus ilman kipua.

Vierailija
33/55 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noista kumpikaan kipua aiheuta. Gastroskopiassa ainut hankaluus on oksennusrefleksin kanssa taisteleminen ja kolonoskopia on pelkästään "outo" tuntemus ilman kipua.

Kolonoskopia ei ole kaikille kivulias, mutta osalle on ja siksi sitä varten monessa maassa nukutetaan.

Minulle se oli hyvin kivulias kokemus. Toimenpide piti keskeyttää, koska se sattui niin sietämättömän paljon. Enkä todellakaan ole ainoa, googlaapa vähän.

Vierailija
34/55 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anestesialääkäriä ei ole paikalla, se ei voi olla "humautus" vaan pelkkä rauhoitus.

Mulla on myös paniikkihäiriö, joka on todella paha jos mua pidetään kiinni. Joten oli ehdoton ei pelkkä rauhoitus kun jouduin tähystykseen. Mä sain humautuksen. 

Toisessa leikkauksessa sain kunnon valiumkännin ja se auttoi, mutta kyseessä oli ihonsiirto. Paniikissa olin kuitenkin.

Mutta putken tunkeminen kurkkuun väkisin, tukehtumistunne ja hoitajat pitää väkisin kiinni....ei todellakaan.

Vierailija
35/55 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se tuo humautus. Itse sain rauhoittavan lääkkeen ennen paksusuolen tähystystä, mutta sen vaikutusta en kyllä huomannut ollenkaan ennen kuin toimenpiteen jälkeen nousin ylös ja meinasin kaatuilla päin seiniä, kun päässä heitätti niin paljon.

Vierailija
36/55 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan se tuo humautus. Itse sain rauhoittavan lääkkeen ennen paksusuolen tähystystä, mutta sen vaikutusta en kyllä huomannut ollenkaan ennen kuin toimenpiteen jälkeen nousin ylös ja meinasin kaatuilla päin seiniä, kun päässä heitätti niin paljon.

Ei. Sait vain rauhoittavan lääkityksen.

Vierailija
37/55 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin ilman mitään. Ei ollut ollenkaan paha. Sanottiin vaan että hengitä nenänkautta ja käskettiin aika ajoin nielasta. 

Mä kyllä haluan kurkun puudutuksen. Ilman sitä yökin koko ajan.

Vierailija
38/55 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin enemmän huolissani ja paniikissa mahdollisesta syövästä kuin toimenpiteestä. Olen ollut kaksi kertaa vatsan tähystyksessä ja endoskopiassa niin monta kertaa etten enää muista. Minulta on poistettu hyvänlaatuisia kasvaimia. 

Vierailija
39/55 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään kolonoskopiassa paikallisessa keskussairaalassa.

Pelkäsin, vaikka minulle oli tehty 5 v sitten sama toimenpide, joten tiesin mitä tapahtuu.

Purskahdin jännityksestä itkuun kun menin ovesta sisään. Edellinen lääkäri laittoi heti kanyylin käteen, josta rauhoittava ja kipulääke sisään. Saatiin hyvin tehtyä.

Nyt tämän päivän lääkäri alkoi tähystää ilman lääkitystä. Sanoin että sattuu, lopeta heti. Lääkäri vain jatkoi hommaa, sanoi että tähystys pitää tehdä kun seuraavaksi tulee mahavaivaa niin on kuvattu.

Ei siis lopettanut vaikka pyysin. Enkä saanut lääkkeitä. Olin lopulta kuitenkin tyytyväinen, että tehtiin. Mitään ei siellä löytynyt.

Kotiin kun pääsin, aloin miettiä asiaa. Tuntui vähän kuin olisi raiskaus tapahtunut, näin liioitellusti sanottuna. Sanoin moneen kertaan "lopeta, sattuu liikaa" ja hän vaan jatkoi. Tulos oli hyvä, mutta toteutus huono.

Vierailija
40/55 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty eikä mitään rauhoitusta edes tarjottu. Enpä kyllä olisi tarvinnutkaan. Ihan helppo toimenpide, jopa mukava kun sai itsekin katsoa sitä näyttöä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme