Oletko tehnyt typerät/tappiolliset asuntokaupat?
Aina kuulee tarinoita, kuinka asuntokaupoilla on saatu myyntivoittoa, kämpän arvo on noussut ajan kuluessa jne. Onko täällä ketään, kuka olisi tehnyt typerät asuntokaupat? Me ostettiin vuonna 2020, kun markkinat olivat kuumimmillaan. Nyt työpaikan vaihdoksen ja yllätys-perheenlisäyksen myötä joudutaan myymään, tappiota tulee n. 15 tuhatta euroa. Ostohetkellä tutkittiin alueen ja taloyhtiön aiempia pyyntihintoja, ei mielestämme tarjottu liikaa niihin verrattuna jne. ja silti tulee reippaasti takkiin. Kyllä harmittaa ja jopa hävettää, vertaistuki olisi paikallaan. Kämppä ei ole pk-seudulla, kyseessä keskisuuri suomalainen kaupunki, ns. maakuntakeskus.
Kommentit (106)
Ei nyt varsinaisia typeriä kauppoja, koska omaksi kodiksi tämä talo ostettiin 15 vuotta sitten. Ostettiin tämä kuitenkin väärästä kaupunginosasta, joten arvo ei ole yhtään noussut sinä aikana kun on tässä asuttu. Tämä on sähkölämmitteinen 80-luvun okt, tuskin siis mitään kuuminta hottia olisi muutenkaan. Remontteihin on mennyt kymmeniä tuhansia, ne ei näy arvossa juuri mitenkään. Silloin kun ostettiin tämä, myytiin meidän keskustakämppä 90 000 eurolla, nyt samoista kämpistä pyydetään 180 000 euroa. Välillä mietin, että olis pitänyt jättää vuokralle, mutta toisaalta sitten tuskin pankki olisi siihen edes suostunut. Saatiin kuitenkin omarahoitus sen vanhan myynnistä. Turhaan näitä sinänsä pohtii, mutta välillä toki hieman kateus käy kun kuulee millaisia arvonnousuja muiden asunnoissa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen, ostin 10v sitten 25 000€ yksiön. Nyt myyn sitä 10 000€. Eli jos lasketaan noin 2000€ mitä laitoin remonttiin ja velan korot. Niin tappiota tulee sellaiset 20 000€. No harva varmaan uskoi asuntojen hinnan romahtavan näin. Vaikka asunto onkin muuttotappio alueella. Mutta tuntuu kyllä katkeralta miettiä menettäneensä käytännössä kaiken mitä omisti. Ainut lohdutus on ettei summa ole isompi.
Olen nyt 42v ja minulla ei todennäköisesti ole varaa ostaa koskaan yksiötä kasvukeskuksesta. Laskin tässä ettei minulla ole kun olen maksanut kiinteistönvälittäjän minipalkkion ole edes sitä 15 % omarahoitus osuutta halvimpaankaan yksiöön.
En ole tilanteessa yksin. Samoin on sulanut lukemattomien muidenkin käytännössä koko varallisuus asunnon arvon haihduttua.
Tuo asunto on varmaan jollain tosi pienellä paikkakunnalla. Edes sellaisissa rupukaupungeissa kuin Pieksämäki ja Varkaus eivät yksiöt ole ihan noin halpoja (ellei ole kyseessä ihan totaalinen pommi). Toisaalta olet varmasti asunut tosi halvalla, kun ostohinta on ollut noin pieni ja yksiö kyseessä. Siinä voit miettiä, mitä samassa ajassa olisi mennyt rahaa vuokriin.
Omistaminen on aina riskialtista. Autojen arvo laskee ja samoin voi käydä asunnolle. Toisaalta se omistusasunto tuo yleensä elämään laatua ja auto helpottaa elämää. Ei kaikkea voi laskea rahassa. Joskus voittaa ja joskus häviää. Se on elämää.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo oikeastaan tappiota? Varsinkaan jos ette tehneet kalliita remontteja?
15 000 eur kolmeen vuoteen, eli about 500 eur/kk.
Ei sillä rahalla asu vuokralla maakuntakeskuksessa kummoisessakaan kämpässä.
Tämähän se. Hauska ajatus että asunnon arvon tulisi nousta samalla kun asuu siinä
Parempi ottaa pieni tappio kuin pakosta myydä järjettömällä tappiolla. Jos menettää luottotiedot ei saa edes vuokrakämppää.
Svensk hataren har slagit till igen. Det är lite dåligt med tanke på fortsatt diskussion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo oikeastaan tappiota? Varsinkaan jos ette tehneet kalliita remontteja?
15 000 eur kolmeen vuoteen, eli about 500 eur/kk.
Ei sillä rahalla asu vuokralla maakuntakeskuksessa kummoisessakaan kämpässä.
Tämähän se. Hauska ajatus että asunnon arvon tulisi nousta samalla kun asuu siinä
No asumishyödyn vielä ymmärtää, mutta esim. meillä arvo on laskenut vaikka ollaan remontoitu ainakin 15k edestä tässä asuessamme (n. 10v). Toki tajuttiin että tällä paikkakunnalla kodin arvo ei nouse, mutta laskuvauhti kieltämättä tuli yllätyksenä.
Itse ostin kolme vuotta sitten pienen kaksion. Sen jälkeen tuli nopeasti kuvioihin mies ja nyt meillä on pieni vauva - ja ollaan jumissa kaksiossa, kun tämä ei mene kaupaksi vaikka pyyntihinta on yli kymppitonnin alhaisempi kuin silloin kun itse ostin tämän. Soimaan itseäni päivittäin, kun menin ostamaan tämän "ensiasunnon".
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt varsinaisia typeriä kauppoja, koska omaksi kodiksi tämä talo ostettiin 15 vuotta sitten. Ostettiin tämä kuitenkin väärästä kaupunginosasta, joten arvo ei ole yhtään noussut sinä aikana kun on tässä asuttu. Tämä on sähkölämmitteinen 80-luvun okt, tuskin siis mitään kuuminta hottia olisi muutenkaan. Remontteihin on mennyt kymmeniä tuhansia, ne ei näy arvossa juuri mitenkään. Silloin kun ostettiin tämä, myytiin meidän keskustakämppä 90 000 eurolla, nyt samoista kämpistä pyydetään 180 000 euroa. Välillä mietin, että olis pitänyt jättää vuokralle, mutta toisaalta sitten tuskin pankki olisi siihen edes suostunut. Saatiin kuitenkin omarahoitus sen vanhan myynnistä. Turhaan näitä sinänsä pohtii, mutta välillä toki hieman kateus käy kun kuulee millaisia arvonnousuja muiden asunnoissa on ollut.
Meillä on öljylämmitys, eli tätä ei ainakaan ostaisi kukaan. Vaihtoehdot joko tehdä kallis energiaremontti tai asua itse tässä, vaikka olisi tarve muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Ja jossain vaiheessa energiaremontti todennäköisesti on edessä vaikkei muutettaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin kolme vuotta sitten pienen kaksion. Sen jälkeen tuli nopeasti kuvioihin mies ja nyt meillä on pieni vauva - ja ollaan jumissa kaksiossa, kun tämä ei mene kaupaksi vaikka pyyntihinta on yli kymppitonnin alhaisempi kuin silloin kun itse ostin tämän. Soimaan itseäni päivittäin, kun menin ostamaan tämän "ensiasunnon".
Meillä sama tilanne. Aivan liian pienessä asutaan perheen kanssa. Ennen joulua laitettiin myyntiin, eikä esimerkiksi viime näytöllä käynyt ketään. Hinnan pitäisi olla OK tähän markkinatilanteeseen peilattuna ja sitä on jo kerran laskettu. Välittäjä sanoi, että tällä hetkellä "hyvätkin" asunnot jäävät helposti roikkumaan listoille. Voi kun oltais asuttu vuokralla tähän asti ja nyt vasta hankkimassa ensiasuntoa.
Onpa ihana vertaistukiketju<3
Mä olen pari yötä nyt valvonut, kun vajaa kolmen vuoden asumisen jälkeen on pakko myydä ensiasunto, ja lainaa jää vielä maksettavaksi kauppahinnan jälkeen.
Idioottina maksoin alunperin liikaa ja taloyhtiöön on tehty remonttia mun tässä asuessa. Olen pienituloinen ja tappiota tulee n. 20 tonnia. Harmittaa, hävettää ja itkettää. Kaikki säästöpuskurit menneet.
Ihan turha olettaa että myydessä saisi omansa pois, saati sitten remonttiin menneitä rahoja.
Me on taidettu kaikissa asuntokaupoissa saada persnettoa mutta ei harmita kun ei voiton toivossa ole myytykään.
Vuokralla asuessa olisi ollut kalliimpaa. Jos saa edes omansa pois verraten vuokra-asumiseen, ei se ole tappio.
Joo. Otsin 130 000 eurolla vanhan puutalon, sitä rempatessa sitten myöhemmin paljastui pahoja kosteusvaurioita, perustusvaurioita yms. Korjaaminen oli tullut talon arvoon nähden aivan liian kalliiksi, joten purkukuntoisena piti myydä.
Meitä välittäjä huijasi urakalla. Putkiremontti oli tulossa, mutta sen kustannus piti olla 5k luokkaa sukittamalla. Remontti maksoi 26k ja puoli vuotta elettiin kaaoksen keskellä kun tehtiin kalleimman ja vaikeimman mukaan. Noh kylpyhuone on kyllä upea. Mutta tällä hetkellä myydessä jäisimme tappiolle ainakin tuon remontin verran. Kitkuttelemme tässä nyt sitten. Harmitus ei kuitenkaan ole niin kova, sillä olemme saaneet asua mieleiseksi remontoimassamme asunnossa. Tuskallista olisi ollut 2015 vuoden jälkeen asua edellisessä kaupungin vuokratalossa. Pääsimme ajoissa juuri pois, häiriöitä alkoi jo sillon ilmetä...
Olen tehnyt, ostin asunnon korona-aikaan. Välirahan säästäminen ei lohduta, koska 40 tuhannen euron tappio syö välirahan kokonaan. Jumissa ollaan siis tämän asunnon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt, ostin asunnon korona-aikaan. Välirahan säästäminen ei lohduta, koska 40 tuhannen euron tappio syö välirahan kokonaan. Jumissa ollaan siis tämän asunnon kanssa.
Kuulostaa tutulta... Sama homma täällä! :( Tsemppiä sinne!
Muiden kokemuksiin verrattuna taidettiin tehdä pohjat. Ostettiin korona-aikaan kovaan hintaan uusi talo. Sitten tuli ero ja talo oli yli vuoden myynnissä. Hintaa pudotettiin useamman kerran ja lopulta se myytiin 100 000 euron tappiolla. Että kyllä, olen tehnyt huonot asuntokaupat. Siinä vähän lohdutusta muille, ettei se parikymmentä tonnia niin paha ole.
Omat vanhemmat maksoivat lama-aikaan isot talo- ja remonttilainat. Nyt maalaiskunnassa sijaitseva talo on käytännössä arvoton, vaikka on 90-luvulla uusittu putket, katto jne. Samanlaisia esimerkkejä on lukuisia, joissa vanhempien hankkima omaisuus on sulanut ennen jälkipolville siirtymistä.