Oletko tehnyt typerät/tappiolliset asuntokaupat?
Aina kuulee tarinoita, kuinka asuntokaupoilla on saatu myyntivoittoa, kämpän arvo on noussut ajan kuluessa jne. Onko täällä ketään, kuka olisi tehnyt typerät asuntokaupat? Me ostettiin vuonna 2020, kun markkinat olivat kuumimmillaan. Nyt työpaikan vaihdoksen ja yllätys-perheenlisäyksen myötä joudutaan myymään, tappiota tulee n. 15 tuhatta euroa. Ostohetkellä tutkittiin alueen ja taloyhtiön aiempia pyyntihintoja, ei mielestämme tarjottu liikaa niihin verrattuna jne. ja silti tulee reippaasti takkiin. Kyllä harmittaa ja jopa hävettää, vertaistuki olisi paikallaan. Kämppä ei ole pk-seudulla, kyseessä keskisuuri suomalainen kaupunki, ns. maakuntakeskus.
Kommentit (106)
Mä ostin kaksion "entisestä pahasta lähiöstä". Olin asunut 2 vuotta alueella ja tiesin että siellä on oikeasti 90% eläkeläisiä ja on todella rauhallinen kerostaloalue jonne voi mennä yksin yölläkin lenkille koiran kanssa. Ostin sitten ASP lainalla sieltä kämpän. Alueen kt-kaksio oli silloin 40-50 tuhannen välilläm omasta maksoin 42 ja remonttiin meni reilu 2 tuhatta. Ostohetkellä tapasin tulevan puolisoni ja hän sekä uudet työkuviot muuttivat elämäntilannetta että 2 vuoden jälkeen muutimme omakotitaloon. Tässä välissä olikin alueelle perustettu v@staanottokeskus joten kaikkien kämppien arvo tippui automaattisesti 10-20 tonnia. Omaani myin reilun vuoden pois ja hinta oli 33 tuhatta. Kämppä oli kyllä vuokralla sen vikan vuoden, mutta koska kulut oli 440e, vuokra ei voinut olla enempää 450 kun alueen vuokrataso oli sitä luokkaa ja kämppä olisi sitten ollut täysin tyhjillään. Verotuksen takia kämppä "ei maksanut itseään" ja olin itse tuolloin äitiyslomalla, niin stressi oli kamala kun oli kahden kämpän välillä myös hyvin musertava.
Kaiken huipuksi kerrostaloasunnon käsirahan sain käytännössä kasaan opintolainan avulla kun kaikki sanoi et se on ilmaista ja korotonta lainaa.munullq oli sitten 10 tuhatta opinto ja sekä asuntolainaa. Ja olen aina ollut matalapalkkatyössä.
Asuntolaina on maksettu, opintolainaa on jäljellä vielä 7000e ja nyt senkin korko on noussut ihan jäätävästi 😬
Vierailija kirjoitti:
No meidän taloyhtiössä ilmeni kalliita korjaus-/remonttitarpeita, joita jouduttiin me osakkaat sitten maksamaan. Harmittaa kun sillä rahalla (myyntihinta + remontit) olisi ostanut jo uudenkarhean asunnon.
Uusissakin voi olla vikoja. Eiköhän sellainenkin harmittaisi.
Vierailija kirjoitti:
1 asunto rempan jälkeen joku +20 000 voittoa (veroton), toinen asunto myin alle 2v asumisen mutta siitäkin jäi joku 4000e, sitten ostettiin perheasunto joka myytiin 3 v jälkeen ja kun ostohintaan lisätään taloyhtiön sinä aikana laskuttamat remontit, pintiremontti ja välittäjän palkkia +/- 0, siitä muutettiin uudiskohteeseen joka myytiin 3 v jälkeen ja kulujen jälkeen oltiin omillamme..nyt asuttu 6 vuotta rivarissa ja luulisin että remppojen jälkeen tästä saisi n 30 000 voiton ( mutta siitä pitäisi laskea jotain taloyhtiön remontteja vielä pois jne. )
Tappiolla myynti on toki harmillista kun tappiota ei pääse edes kuittaamaan voitoista jos asunut yli 2 vuotta. Mutta seuraavan asunnon saanette nyt ostettua ns. oikealla hetkellä ja väliraha voi olla ihan sama kuin silloin että olisitte saaneet ns omanne.
Jos on asunut asunnossa yli 2 vuotta, mutta muuttanut pois ja laittanut asunnon vuokralle, niin joutuuko maksamaan myyntivoittoveroa jos myy asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Jos on myynyt asunnon tappiolla joka perustuu yleiseen hintojen laskuun, voi lohduttautua ajatuksella että tilalle saa toisen asunnon halvemmalla. Yksi hölmöimmistä harhaluuloista on että asuntojen arvonnousu olisi yleisesti asunnonomistajien etu. Ei se ole. Kalliimmat asunnot -> isommat lainat -> isommat korkokulut. Pankit voittavat. Kun laina on maksettu, asunnon voi myydä kalliimmalla - mutta koska jossain on asuttava, on ostettava asunto tilalle kalliimmalla tai maksettava kalliimpaa vuokraa.
Ei se nyt yksinkertaista ole. Riippuu ihan mitä ostaa ja mitä myy. Jos sinä myyt 150 000 euron arvoisen kaksion ja ostat tilalle 100 000 euron kolmion, niin tuskin kauheasti haittaa, vaikka tuo kolmio olisi maksanut 95 000 euroa vuosi aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tappiota. Neljä vuotta ehdin asua ja kymppitonni jäi vielä lainaa kun myin kämpän. Iso tappio johtui suurilta osin taloyhtiön remonteista.
Neljässä vuodessa olisit maksanut paljon enemmän vuokraa kuin tuon kymppitonnin. Eli ihan hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
15 tonnia persnettoa ei ole sinänsä edes paljon, vaikka varmasti harmittaa. Monet menettävät huomattavasti isompia summia, jos vaikkapa rakentavat uuden talon jonnekin syrjäseudulle, tulee ero tms. ja talo joudutaan sijainnista johtuen myymään halvalla.
Me hävisimme 40 tonnia uudehkon asunnon myynnissä, mutta seuraavan myynnissä voitimme melko tarkasti saman verran. Selvisimme, eikä tappio enää niin kovasti kirvellyt, kun pakko oli aistiherkkyyteni vuoksi myydä molemmat lyhyen asumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisen lähiön 60-luvun kerrostalosta ostettiin asunto. Sitten tuli putkiremppa. Sitten oli vielä tehtävä asunnossakin remonttia, että saataisiin siitä nykyaikainen.
Myimme asunnon noin 70 000 euroa kalliimmalla, kuin mitä itse sen ostimme. Juuri sen verran oli mennyt remontteihin rahaa. (Siihen aikaan tuo raha riitti putkiremppaan ja vielä muuhun remppaan.)
Eli plus miinus nolla.Ainoa hyöty oli, että olimme maksaneet monta vuotta tuon asunnon pankkilainaa, niin että oli jo pesämuna seuraavaan asuntoon.
Hyödyksi katson myös sen, että opimme mitä on asua vanhassa asunnossa ja kuinka paljon se syö rahaa, varsinkin kun remontteja riittää.
Pesämuna ei ollut ainoa hyöty vaan asumishyöty myös. Et kertonut, että kauanko asuitte kyseisessä asunnossa, mutta Helsingissä hyöty on ollut hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan yllättävän monet tekevät tappiota asuntokaupoissa. Siitä vaan ei puhuta, ainoastaan voitoista. Me tehtiin myyntihinnassa persnettoa 8k, lisäksi muutama tonni remppakustannuksia. Harvoilla alueilla on realistista odottaa jotain huikeaa arvonnousua tai arvonnousua yleensä.
Kaksi olennaista asiaa:
- miksi omistusasumisen pitäisi olla "ilmaista"? Siis laskeehan se autonkin arvo käytettäessä. Jostain tietokoneesta nyt puhumattakaan.
- olennaista on oman myyntihinnan ja uuden ostohinnan erotus! Eli jos saat nyt 15000€ näennäistä tappiota (vaikka 150000€ myynnistä) myynnistä mutta samalla markkinatilanne on mikä on niin todennäköisesti saat uuden kotisi vastaavasti ainakin 10% halvemmalla kuin aikanaan tuota kotia1. ostaessasi. Nyt ei kannata jäädä kahden asunnon loukkuun mutta jos on harkinnut ostaa asunnon (ja on vakaat turvalliset työnäkymät) niin nythän niissä uusissakin on tosi paljon neuvotteluvaraa. Nyt ei kannata itse rakentaa okt, kaikki tavara+työ on kallistunut suhteessa olemassa olevan asunnon mahdolliseen myyntihintaan.
Todelliset "hankintatappiot" syntyy vasta siinä vaiheessa kun perillinen myy yli jäänyttä asuntoa. Toki silloinkin tuo asunto on tullut sille perilliselle ilman omaa rahapanosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 asunto rempan jälkeen joku +20 000 voittoa (veroton), toinen asunto myin alle 2v asumisen mutta siitäkin jäi joku 4000e, sitten ostettiin perheasunto joka myytiin 3 v jälkeen ja kun ostohintaan lisätään taloyhtiön sinä aikana laskuttamat remontit, pintiremontti ja välittäjän palkkia +/- 0, siitä muutettiin uudiskohteeseen joka myytiin 3 v jälkeen ja kulujen jälkeen oltiin omillamme..nyt asuttu 6 vuotta rivarissa ja luulisin että remppojen jälkeen tästä saisi n 30 000 voiton ( mutta siitä pitäisi laskea jotain taloyhtiön remontteja vielä pois jne. )
Tappiolla myynti on toki harmillista kun tappiota ei pääse edes kuittaamaan voitoista jos asunut yli 2 vuotta. Mutta seuraavan asunnon saanette nyt ostettua ns. oikealla hetkellä ja väliraha voi olla ihan sama kuin silloin että olisitte saaneet ns omanne.
Jos on asunut asunnossa yli 2 vuotta, mutta muuttanut pois ja laittanut asunnon vuokralle, niin joutuuko maksamaan myyntivoittoveroa jos myy asunnon?
Ei joudu, koska 2v yhtäjaksoinen asumisvelvoite on täyttynyt.
Ostimme asunnon maaseudulta suht kalliseen hintaan. Talolla ei ole mitään arvoa enää. Tontilla jokirannassa toki.
Pidän silti tätä asuntoa kotina. Kuvat huonwjärjestykset. Pinnat, putket, salaojat, lämmöneristys sekä pintojen päivitykset olisi hyvä laittaa kuntoon.
Asuntolainan korko on nostanut kuluja kuten myös moni muu asia, mutten tällä hetkellä haluaisi asua muualla.
Okt:n vuokraaminen olisi kuitenkin kalliimpaa joten olen ihan tyytyväinen. Lapsi saa tämän perinnöksi ja saa tehdä tälle mitä haluaa. Mahdollisimman vähän yritän tähän taloon laittaa remonttirahaa.
Jos lottovoitto osuisi kohdalle niin rakennuttaisin uuden talon tähän samalle tontille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tappiota. Neljä vuotta ehdin asua ja kymppitonni jäi vielä lainaa kun myin kämpän. Iso tappio johtui suurilta osin taloyhtiön remonteista.
Meillä sama. Eron jälkeen myytiin talo ja siitä jäi velkaa myynnin jälkeen. Kumpikaan ei halunnut jäädä asumaan entiseen yhteiseen kotiin, vaikka olisi ollut taloudellisesti mahdollista ostaa toinen ulos.
Miettikääpä niitä epäonnisia, joiden kohdalle osuu hometalo. Saattaa olla iso laina niskassa ja koti käytännössä arvoton.
Itse asiassa: mietipä sitä, joka myy sen hometalon ja 4v kuluttua myynnistä saa kuulla, että vastaa yhä tuosta homeestakin...
Meillä oli vähän vaarana tämä tilanne -- myytiin "hyvin pidetty ja hoidettu" okt - ostaja vaati tietyn kuntokartoitusfirman kaupan ehtona, mikä meille Ok. (edullisempi hinta kuin mitä rakentamiseen meni)
Kolme vuotta kului ja heidän "juristi" oli yhteydessä ja vaati merkittävää rahasummaa homevauriosta.
Onneksi olimme jo aiemmin kuulleet, miten ostajat olivat (pimeästi tottakai) teettäneet jonkun "päivitetään pesutilat"-projektin jollain ulkomaan yrittäjillä ja osasimme vaatia ulkopuolista selvittämään asiaa. Kävi ilmi, että nuo ulkomaiset olivat jättäneet vesieristykset vaiheeseen saunatilojen ja sen viereisten tilojen välillä ja home oli lähtenyt siitä syystä leviämään rakenteisiin.
Mutta Suomen vastuurakenne vaatii aika kylmiä hermoja okt myyjältä, koska kyllähän vanha talo on aina vanha ja myös sen uuden asukas 5v aikana hän voi omalla toiminnallaan aiheuttaa paljon vauriota.
Komppaan aiempia kommentoijia: niin kauan kun kyse on omasta kodista eikä sijoitusasunnosta, pitää myös sille omalle asumiselle laskea hinta/hyöty. Ja suhdanteista johtuvat hintojen laskut pätevät sekä myytyyn että ostettavaan uuteen asuntoon.
Itse ostin n. 7 vuotta sitten kivan kolmion keskisuuresta kaupungista, hintaa oli juuri pudotettu aiemmasta pyynnistä 10 000€ eli mielestäni ostin sen hyvällä hinnalla. Aiemmat omistajat olivat maksaneet/rempanneet enemmän kuin maksoin. Muutaman vuoden päästä lähdin töiden perässä ulkomaille, kämppä ei mennyt kaupaksi sellaisella hinnalla mitä olin valmis alentamaan itse maksamastani. Nyt asunto on ollut vuokrattuna useamman vuoden ja saan katettua lainanlyhennykset vuokratuloilla, vähitellen laina pienenee.
En tälläkään hetkellä saisi maksamaani hintaa asunnosta, vaikka siihen on tehty remppoja myös varmaan 10k€:lla. Kuitenkin itse asuin siinä noin 4 vuotta hyvin edullisesti ja vuokratulot huomioiden pidän asuntoa silti hyvänä diilinä.
Vierailija kirjoitti:
Oltaisiin syksyllä jouduttu myymään tappiolla sähkölämmitteinen rivarikämppä, jos sitä kukaan olisi edes ostanut. Laitettiin vuokralle, mutta tällä hetkellä kulut ovat verojen jälkeen isommat kuin tulot, kun lainaa on vielä jäljellä.
Niin se aina on. Laina ja kulut on aina suuremmat kuin vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo oikeastaan tappiota? Varsinkaan jos ette tehneet kalliita remontteja?
15 000 eur kolmeen vuoteen, eli about 500 eur/kk.
Ei sillä rahalla asu vuokralla maakuntakeskuksessa kummoisessakaan kämpässä.
jäin miettimään tuota tappiota joka tarkoittaa minun mielestä sitä että asuntolainaa jäi vielä 15000e kaupan jälkeen maksettavaksi?
Kyllä ap mulla suunnilleen juuri sama kokemus kuin sulla. Mutta täytyy nyt sinnitellä perheen kanssa näissä hieman pienissä tiloissa vielä hetki. Harmittaa silti että ainakin teoriassa tuli hävittyä suunnilleen tuo summa. Mutta ei kai sitä olisi voinut tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo oikeastaan tappiota? Varsinkaan jos ette tehneet kalliita remontteja?
15 000 eur kolmeen vuoteen, eli about 500 eur/kk.
Ei sillä rahalla asu vuokralla maakuntakeskuksessa kummoisessakaan kämpässä.
jäin miettimään tuota tappiota joka tarkoittaa minun mielestä sitä että asuntolainaa jäi vielä 15000e kaupan jälkeen maksettavaksi?
En toki tiedä mitä ap tarkotti, mutta toivottavasti ei sentään.
Lainaa taitaa olla saanut max 75-80% ostohinnasta, eli esim 200000 asuntoon 160000. Omarahoitusosuus 40000. Eli tuolloin apllä olisi 200000€ ostohinta tippunut 145000€ myyntihintaan ja tappio olisi (ainakin minun ajatusmaailmassa) tuo 55000€ minun 'menettämää' rahaa.
Nyt itse asiassa taitavat liikepankit antaa max 65% lainaosuuksia enää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap mulla suunnilleen juuri sama kokemus kuin sulla. Mutta täytyy nyt sinnitellä perheen kanssa näissä hieman pienissä tiloissa vielä hetki. Harmittaa silti että ainakin teoriassa tuli hävittyä suunnilleen tuo summa. Mutta ei kai sitä olisi voinut tietää.
Harmitus, ärsytys, vitutus... ne on kaikki sallittuja.
Ja ymmärrettäviäkin.
Mutta ap ja muut, älkää HÄVETKÖ. Ei siinä ole mitään häpeämistä että on jossain vaiheessa ostanut itselleen kodin, minkä hinta syystä tai toisesta vuosien saatossa muuttuu.
Aivan samalla lailla, se että asunnon arvo nousee, harvemmin johtuu sen ostajan viekkaudesta tai jostain yliluonnollisesta ennustamiskyvystä, vaan kyseessä on lähinnä sattuma.
Asunto kelpo alueella Helsingissä on varmasti ajan saatossa tuolannut arvonsa -- mutta jos sun työpaikka on Kajaanissa niin tuo Helsingin keskusta on vähän huono paikka asua...
Meille tuli takkiin noin 40k. Jouduttiin myymään heti linjasaneerauksen jälkeen ja alunperin maksettiin liikaa.
2010 ostettiin ex miehen kanssa rivarikaksio Kouvolasta hintaa 105te. Rempattiin noin 15te edestä asuntoa.
Ero tuli 2016 ja saatiin myytyä kämppä hinnalla 95te.
Se on semmosta se elämä. Onneksi nykyään asiat taas raiteillaan.
Miten ihmeessä markkinoiden muutos voi ketään hävettää? Olitko mm. henkilökohtaisesti syyllinen koronaan ja Ukrainan sotaan?
Kasva aikuiseksi.