Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsen pakottaa koulussa syömään?

Vierailija
22.03.2023 |

Yläasteella. Kertoi, että on pakotettu koulussa ruokailuun useaan kertaan parin viikon aikana. Kaverit nyt ei sinänsä ongelma, jos pakottavat, eihän niitä ole pakko kuunnella. Mutta kuulemma myös "pari opettajaa" on pakottaneet syömään ihan fyysisestikin eli ei ole kyse mistään kehotuksesta, että ruokailu tekisi hyvää. On kokenut nämä tilanteet ahdistaviksi ja kertonut siitä opettajille ja kavereille, mutta häntä ei kuunneltu.

Lapsella paha sosiaalinen ahdistus ja ollaan sovittu, että koulussa ei tarvitse syömään mennä, jos lupaa syödä kotona ja ottaa eväitä.

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat, olkaa opettajan kanssa samalla puolella ohjaamassa nuortanne kunnon kansalaiseksi. Ei kannata sahata sitä oksaa, jolla itse istuu.

Vierailija
142/144 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa. Minä ilmoitin jo eskariin, että lapsen ei tarvitse syödä jos ei maistu. On ollut sinnikäs aina eikä vähästä valita, joten jos itse haluaa olla syömättä niin pärjää kyllä. Ei tarvita omia eväitä. Saa käskeä ruokalaan, mutta syömään ei saa patistaa.

Nyt on nelosella, yleensä kuulemma syö koulussa jotain, mutta se voi olla vain salaattia tai näkkäriä tai riisiä. Mitään makaronilaatikkoa, muusia, hernekeittoa tms. mössöruokaa ei varmasti syö, ei ole syönyt niitä ikinä kotonakaan. Kasvikset ja muu raikas maistuvat. Normaalipainoinen ja reipas lapsi, joten kaiketi tietää mitä tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin on ihan tavallista, että lapsi pukee monta kerrosta vaatteita päälle eikä mene koulussa syömään?

Syömään pakottaminen ei ole hyväksyttyä eikä laillistakaan mutta ei tuokaan kuulosta tavalliselta.

Monta kerrosta vaatteita= pitkähihainen, flanellipaita ja neule

En sitten tiedä, jos on todella jotakin syömishäiriötä ja opettajat olisivat sen huomanneet. Toinen pakottavista opettajista kyllä on liikunnan opettaja että se voisi selittää. Sitä en kyllä myöskään tiedä, miten äidikielen opettaja olisi mahdollisen syömishäiriön huomannut, sillä iso koulu kuitenkin kyseessä

Ap

Anoreksiaan kuuluu jatkuva paleleminen. Onko kotona ruokailu normaalia? Syökö hän kaikkia samoja ruokia yhdessä perheen kanssa? Anoreksiaa sairastava syö mieluiten yksin. Jos yksin ei voi syödä, jäädään pöytään viimeiseksi. Silloin voi pyöritellä ruokailun ajan omaa annosta lautasella. Muiden poistuttua ruoka hävitetään. 

Tulen töistä vasta illalla, en ehdi syödä lapsen kanssa, joten ei dataa tältä osin. Likaisia lautasia kuitenkin löytyy

Ap

Olen sairastanut anoreksian. Likaiset astiat ovat vanha temppu. Niihin sotketaan  tarkoituksella ruokaa ja jätetään löydettäväksi. Syömättä ruokaa. Eli likaisista lautasista ei voi päätellä mitään. 

Onko lapsi käynyt kouluterveydenhoitajan luona?

Nyt alan pelätä anoreksiaa. Kouluterkkarilla kävi alkusyksystä perus terveystarkastuksessa, ei muuta

Ap

Olisiko terveystarkastuksen mittauksissa havaittu laihtumista?  Opettajatkin huomaavat, jos oppilaan ruokailu loppuu ja raju painon pudotus alkaa. 

ei terveystarkastuksessa ainakaan mitään sellaista tullut ilmi, mistä kotiin olisi soitettu. En itse nähnyt näitä tarkastuksen papereita eikä siitä minulle mitään kerrottukaan

Ap

Miten niin et nähnyt papereita? Sinähän se huoltaja olet eikö niin

Kyllä meillä aina on kotiin tullut lappu kun ollut tarkastus. Myös kasilla laajan tarkastuksen yhteydessä.

Meille ei ole tullut ikinä mitään lappuja. Lapselta olen kuullut, että tarkastus on pidetty.

144/144 |
23.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten pitäisi koulussa syödä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän