Voiko lapsen pakottaa koulussa syömään?
Yläasteella. Kertoi, että on pakotettu koulussa ruokailuun useaan kertaan parin viikon aikana. Kaverit nyt ei sinänsä ongelma, jos pakottavat, eihän niitä ole pakko kuunnella. Mutta kuulemma myös "pari opettajaa" on pakottaneet syömään ihan fyysisestikin eli ei ole kyse mistään kehotuksesta, että ruokailu tekisi hyvää. On kokenut nämä tilanteet ahdistaviksi ja kertonut siitä opettajille ja kavereille, mutta häntä ei kuunneltu.
Lapsella paha sosiaalinen ahdistus ja ollaan sovittu, että koulussa ei tarvitse syömään mennä, jos lupaa syödä kotona ja ottaa eväitä.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen paino muuttunut?
Ei ainakaan merkittävästi. Paljon vaatteita päällekän, vaikea arvioida
Ap
Tarina olisi ollut ihan uskottava, jos ap ei olisi ottanut niitä kavereita mukaan siihen kiinnipitotilanteeseen. Siitä kohtaa huomasi, että provojonne on asialla.
Tuollaisista janipettereistä ei tule yhteiskuntakelpoisia. Voi kun olisitte käyttäneet kortsua 🙄
Siis lapsi itse sanoo että hänelle on psykologi sanonut että ei tarvitse syödä koulussa ja että se on koulussa selvä homma, mutta et ole vanhempana selvittänyt tuollaista erikoisjärjestelyä?
Tai että onko edes totta että psykologi sanoi lapselle että ei kannata syödä?
Aika paljon lapsen vastuulla.
Ei ihme, että lapsi on ahdistunut, kun joutuu vastaamaan kädettömän huoltajansa takia itse ihan kaikesta.
Ei ole pakko mennä ruokalaan, ottaa lautasta tai ruokaa tai syödä ruokaa, ei ole pakko edes maistaa.
Lapsellani oli sama ongelma, ei edes ruokalaan pystynyt mennä. Asia saatiin sovittua koulun kanssa. Ei tarvinnut mennä ruokalaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että lapsi on ahdistunut, kun joutuu vastaamaan kädettömän huoltajansa takia itse ihan kaikesta.
Ei hän mistään joudu vastaamaan huoltajan takia.
Huoltajahan sen rikosilmoituksen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen paino muuttunut?
Ei ainakaan merkittävästi. Paljon vaatteita päällekän, vaikea arvioida
Ap
Voisiko kyseessä olla syömishäiriö? Syömishäiriöiset pukevat vaatteita päällekkäin salatakseen laihtumisen. Kouluruokailusta kieltäytyminen ja helposti roskikseen heitettävät eväätkin sopisivat siihen. Voisiko koulun henkilökunnan halu painottaa kouluruokailun tärkeyttä selittyä urheilutunnilla huomattuun laihtumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei opettajat pakota fyysisesti syömään. Penska valehtelee 100% varmasti.
Suoraan sanoen opettajia ei kiinnosta pätkän vertaa, syökö joku päästään sekaisin oleva ongelmalapsi vai ei, mutta käytösongelmiin on pakko puuttua, koska on valvontavastuu.Tätä minäkin mietin. ei opettajia kyllä oikeasti kiinnosta yläasteella jos oppilaat ravaa kaupassa välitunneilla tai mitään vastaavaa. Ap, onko lapsella käytösongelmia yms? Erityisluokalla tai mitään vastaavaa? Se voisi selittää tarkemman valvonnan
Oppilaat ovat koulun vastuulla koulupäivän aikana ja aivan takuulla muuten kiinnostaa, jos yläkouluikäiset luikkivat koulun ulkopuolelle tänä päivänä.
Jotenkin säälittää opettajat ihan hirveästi nykypäivänä :( Hoida siinä nyt sitten työsi jos niistä 25 oppilaasta Matilla on sosiaalinen ahdistus eikä halua puhua ääneen muiden kuullen vaan suorittaa tehtävät pelkästään kirjallisena, Einolla on autismin kirjo eikä pysty koulupsykologin suosituksesta tekemään ryhmätöitä, Maijalla on perheessä avioero ja vanhemmat toivovat ettei oppitunnilla käytetä sanoja "perhe" tai "avioliitto", Juusolla on syömishäiriö ja haluaa syödä eväänsä muissa tiloissa, Joseliinalla on huono kuulo ja tarvitsee kaikki tehtävänannot kirjallisena ja Essillä ja Pirkolla on vuosisadan riita eivätkä saa istua keskenään. Miten tuollaisessa sirkuksessa kukaan onnistuu oppimaan yhtään mitään kun kuulemani perusteella yllämainittu on nykypäivänä ihan tavallista ja ryhmiä saman päivän aikana useita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Mitäs tämä selitys sitten on siitä, että lapsi on sanotut kaiken olevan kunnossa ja ap on nyt ihan ulapalla siitä, mitä koulussa tiedetään ja mitä ei?
Vierailija kirjoitti:
Siis lapsi itse sanoo että hänelle on psykologi sanonut että ei tarvitse syödä koulussa ja että se on koulussa selvä homma, mutta et ole vanhempana selvittänyt tuollaista erikoisjärjestelyä?
Haluan nyt vielä huomauttaa, että kyseessä ei ole mitenkään erityinen järjestely. Psykologi EI siis päättänyt mitään erityisempää "etuoikeutta" vaan kehotti vain että voisi jättää ruokailun väliin ja syödä eväitä. On siis TÄYSIN tavallista että oppilaat jättävät ruokailuja väliin koulussa. Eikä siihen tyypillisesti puututa. Tästä nyt on vain tehty jostakin minulle tuntemattomasta syystä ongelma koulussa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla tapahtunut rikos, jotta voisi tehdä rikosilmoituksen. Se, että ap provoaa täällä keksimällä satuja, ei ole rikos. Tottahan tämä tarina ei ole, koska liian moni kohta ei täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nyt vielä huomauttaa, että kyseessä ei ole mitenkään erityinen järjestely. Psykologi EI siis päättänyt mitään erityisempää "etuoikeutta" vaan kehotti vain että voisi jättää ruokailun väliin ja syödä eväitä. On siis TÄYSIN tavallista että oppilaat jättävät ruokailuja väliin koulussa. Eikä siihen tyypillisesti puututa. Tästä nyt on vain tehty jostakin minulle tuntemattomasta syystä ongelma koulussa
Ap
Entä jos ongelman onkin tehnyt se sinun kullanmurusi? Keksinyt päästään raahaamiset jne. että saisi huomioita? Tai riehunut siellä ruokalassa niin paljon, että ollut pakko ottaa fyysisesti kiinni?
Miten niin on ihan tavallista, että lapsi pukee monta kerrosta vaatteita päälle eikä mene koulussa syömään?
Syömään pakottaminen ei ole hyväksyttyä eikä laillistakaan mutta ei tuokaan kuulosta tavalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Mitäs tämä selitys sitten on siitä, että lapsi on sanotut kaiken olevan kunnossa ja ap on nyt ihan ulapalla siitä, mitä koulussa tiedetään ja mitä ei?
Täh? Sehän ei ole ap:n vika että siellä ollaan ammattitaidottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei opettajat pakota fyysisesti syömään. Penska valehtelee 100% varmasti.
Suoraan sanoen opettajia ei kiinnosta pätkän vertaa, syökö joku päästään sekaisin oleva ongelmalapsi vai ei, mutta käytösongelmiin on pakko puuttua, koska on valvontavastuu.Tätä minäkin mietin. ei opettajia kyllä oikeasti kiinnosta yläasteella jos oppilaat ravaa kaupassa välitunneilla tai mitään vastaavaa. Ap, onko lapsella käytösongelmia yms? Erityisluokalla tai mitään vastaavaa? Se voisi selittää tarkemman valvonnan
Oppilaat ovat koulun vastuulla koulupäivän aikana ja aivan takuulla muuten kiinnostaa, jos yläkouluikäiset luikkivat koulun ulkopuolelle tänä päivänä.
Jotenkin säälittää opettajat ihan hirveästi nykypäivänä :( Hoida siinä nyt sitten työsi jos niistä 25 oppilaasta Matilla on sosiaalinen ahdistus eikä halua puhua ääneen muiden kuullen vaan suorittaa tehtävät pelkästään kirjallisena, Einolla on autismin kirjo eikä pysty koulupsykologin suosituksesta tekemään ryhmätöitä, Maijalla on perheessä avioero ja vanhemmat toivovat ettei oppitunnilla käytetä sanoja "perhe" tai "avioliitto", Juusolla on syömishäiriö ja haluaa syödä eväänsä muissa tiloissa, Joseliinalla on huono kuulo ja tarvitsee kaikki tehtävänannot kirjallisena ja Essillä ja Pirkolla on vuosisadan riita eivätkä saa istua keskenään. Miten tuollaisessa sirkuksessa kukaan onnistuu oppimaan yhtään mitään kun kuulemani perusteella yllämainittu on nykypäivänä ihan tavallista ja ryhmiä saman päivän aikana useita?
Ei se lapsi ole poistunut koulun alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Sehän ei ole ap:n vika että siellä ollaan ammattitaidottomia.
Kenen ammattitaitoon se liittyy, että ap ei ole perillä siitä, mitä lapsen opettajat tietävät ja mitä eivät?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin on ihan tavallista, että lapsi pukee monta kerrosta vaatteita päälle eikä mene koulussa syömään?
Syömään pakottaminen ei ole hyväksyttyä eikä laillistakaan mutta ei tuokaan kuulosta tavalliselta.
Monta kerrosta vaatteita= pitkähihainen, flanellipaita ja neule
En sitten tiedä, jos on todella jotakin syömishäiriötä ja opettajat olisivat sen huomanneet. Toinen pakottavista opettajista kyllä on liikunnan opettaja että se voisi selittää. Sitä en kyllä myöskään tiedä, miten äidikielen opettaja olisi mahdollisen syömishäiriön huomannut, sillä iso koulu kuitenkin kyseessä
Ap
Otahan lapsi asioista selvää. Lievä pahoinpitely on asianomistaja rikos, josta rikosilmoituksen voi tehdä vain asianomistaja itse. Jos sinä menet poliisille kertomaan, että naapurin Veeti-Juliannaa on pahoinpidelty koulussa, poliisi ei kirjaa rikosilmoitusta, vaan kertoo sinulle, että Veeti-Juliannan on tultava itse tekemään ilmoitus, jos hänellä on asian suhteen jotain vaatimuksia. Alaikäisen mukaan tarvitaan luonnollisesti myös huoltaja. Ei kannata vääntää asiasta, jonka voi helposti tarkistaa googlaamalla.
t. eri