Synlab antaa vääriä labratuloksia
Asiassa on jotain niin hämärää. Kaikki arvot ovat eri verrattuna muiden labrojen tuloksiin.
Kommentit (58)
Mitenkäs sää nyt monessa labrassa käyt otattaan samat kokeet? Ootko luulosairas?
Vierailija kirjoitti:
Mulle kans tuli sieltä PAPA-koetulos, että näyte on puhdas, vaikka en käynyt koko kokeessa.
Mulla viipyi yhden labran tulosten saaminen todella pitkään ja tulos ei edes voi pitää paikkaansa mitenkään.
Joo en luottaisi. Ja vielä maksaisi siitä enemmän kuin julkisen puolen hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sää nyt monessa labrassa käyt otattaan samat kokeet? Ootko luulosairas?
Ei vaan Hus vaihtoi labransa tähän firmaan erään testin kohdalla ja tulokset ovat jotain täysin kummallisia verrattuna siihen mitä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kans tuli sieltä PAPA-koetulos, että näyte on puhdas, vaikka en käynyt koko kokeessa.
Mulla viipyi yhden labran tulosten saaminen todella pitkään ja tulos ei edes voi pitää paikkaansa mitenkään.
Tulosten viivästyminen lisää virheellisen tuloksen mahdollisuutta. Kun verinäyte seisoo liian pitkään niin tulos saattaa vääristyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulosten viivästyminen lisää virheellisen tuloksen mahdollisuutta. Kun verinäyte seisoo liian pitkään niin tulos saattaa vääristyä.
Joissakin testeissä näyteputkiloita pitää liikutella niin ettei veri jää seisomaan ja ne pitäisi analysoida viimeistään viiden päivän sisällä. Jos tulos viipyy vaikka kaksi viikkoa niin on riski virheelliseen tulokseen.
Kyllähän tällä on asiakkaan oikeusturvankin kanssa tekemistä.
Toimittaja voisi tehdä jutun tästä. Voi olla vaarallista jos Synlabilta saa vääriä tuloksia!
Joku oli joskus saanut syöpädiagnoosin Synlabista. Siinäkin oli analysoitu liian myöhään verinäyte ja siksi tulos oli virheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Joku oli joskus saanut syöpädiagnoosin Synlabista. Siinäkin oli analysoitu liian myöhään verinäyte ja siksi tulos oli virheellinen.
Tästä oli lehdessäkin joskus. Mies oli saanut diagnoosin leukemiasta Synlabin labroissa ja järkyttyi asiasta. Onneksi Meilahdessa ruvettiin tutkimaan ja otettiin uudet näytteet eikä onneksi mitään syöpää löydetty uusista verikokeista.
Tässäkin tapauksessa Synlab viivytteli tuloksissa ja analysoi liian pitkään seisoneen verinäytteen.
Mulla joskus otettiin perjantaina Veripalvelussa suoninäytteenä veriputkeen hemoglobiini, koska se oli pikamittarilla vain 115, ja maanantaina tuli tulos että on 104. Kun menin ilman mitään rautakuureja sitten tarveysasemalle tutkimaan asiaa lisää, heidän ottamanaan hb oli taas 115 luokkaa. Tuolloin kyllä arvelin, että viikonlopun yli seisottaminen vaikutti näytteeseen ja mulla on jopa muistikuva, että jotain tällaista epäilyä olisi tullut veripalvelunkin taholta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla joskus otettiin perjantaina Veripalvelussa suoninäytteenä veriputkeen hemoglobiini, koska se oli pikamittarilla vain 115, ja maanantaina tuli tulos että on 104. Kun menin ilman mitään rautakuureja sitten tarveysasemalle tutkimaan asiaa lisää, heidän ottamanaan hb oli taas 115 luokkaa. Tuolloin kyllä arvelin, että viikonlopun yli seisottaminen vaikutti näytteeseen ja mulla on jopa muistikuva, että jotain tällaista epäilyä olisi tullut veripalvelunkin taholta.
Ai niin ja punasolut olivat tuossa 104-näytteessä normaalikokoa mikä lisäsi huolta, koska ei sopinut raudanpuutteeseen. Terkkarinäytteessä olivat sitten kuitenkin pieniä. Eli ne olivat turvonneet viikonlopun aikana. -sama
Vierailija kirjoitti:
Näytteitä voidaan myös pakastaa odottamaan analyysiä. Eli mitään et voi päätellä siitä, kuinka monta päivää kestää. Harvinaisemmat näytteet lähtee kauas tekoon ja tosiaan voidaan kerätä pakkaseen useampia odottamaan analyysiä samassa sarjassa. Maallikot täällä taas vauhdissa. 😂
Joissakin näytteissä nimenomaan säilytyslämpötila ja analysointiaika vaikuttaa todella paljon. Tästä ihan tutkimusnäyttöä.
Hyvin mielenkiintoisia tuloksia on kuitenkin tullut ja kun itse tietää totuuden niin epäilys on erittäin suuri siihen että tulos on virheellinen jostain syystä.
Täällä vedellään nyt mutua hyvin laajalla pensselillä. Jokaisella tutkimuksella on ominaisuutensa aina näytteenottoon valmistautumisesta lopullisen tuloksen kirjaamiseen saakka. Ohjekirjoja käyttävät kaikki vastuulliset labrat, sieltä vaan lukee. Pensselin jälki senkun pahenee, kun puhutaan " jostain" näytteestä, eikä oikeasti ole mitään kuvaa siitä miten koko prosessi toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ferritiinisi siis luokkaa 100 ja sinä kun niin olit varautunut vaatimaan rautainfuusiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytteitä voidaan myös pakastaa odottamaan analyysiä. Eli mitään et voi päätellä siitä, kuinka monta päivää kestää. Harvinaisemmat näytteet lähtee kauas tekoon ja tosiaan voidaan kerätä pakkaseen useampia odottamaan analyysiä samassa sarjassa. Maallikot täällä taas vauhdissa. 😂
Joissakin näytteissä nimenomaan säilytyslämpötila ja analysointiaika vaikuttaa todella paljon. Tästä ihan tutkimusnäyttöä.
Joissakin näytteissä säilytyslämpötilan pitää olla tarkalleen tietty vaikkapa +2 - 8. Tulos voi muuten vääristyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ferritiinisi siis luokkaa 100 ja sinä kun niin olit varautunut vaatimaan rautainfuusiota?
Mitä? Sekoitat nyt johonkin muuhun henkilöön.
Vierailija kirjoitti:
Sormenpäästä otettava kapillaari-Hb näyte ei ole luotettava. Yhden kerran erään hoitokodin hoitajat innostuivat mittailemaan hemoglobiiniaan sormenpäämittarilla ja se oli monella todella matala. Ei muuta kuin neljä naista iltapäivystykseen tässä "hätätilanteessa". Kun näiltä sitten kontrolloitiin suoniverinäytteet, oli kaikilla neljällä ihan normaalit hemoglobiinit. Ei pvk-putki kestä viikonlopun yli säilyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin näytteissä säilytyslämpötilan pitää olla tarkalleen tietty vaikkapa +2 - 8. Tulos voi muuten vääristyä.
Eritelkääpä nyt tähän näytteitä, niin aloitetaan kunnon vääntö niitten ominaisuuksista.