Riikka Purra puhuu asiaa. Kulttuuri on luksusta, jonka saa lakkauttaa
Kaikki kulttuuri ja ympäristöön liiittyvä pois vaan .
Ei tällaista sorkemista suomi tarvutse.
Hyvä riikka purra me kannatemme sinua ja sinun ajatuksiasi ja me äänesterään nyt perussuomalaisetb suurimmaksi puolueeksi.
Kommentit (1263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opiskellut mm. kirjoittamista ja yksi tavoite on saada joskus julkaistuakin jotain. Silti myönnän olevani samaa mieltä. Oikeasti jos pitää laittaa vastakkain joku kaunokirjallisuuden tukeminen ja yhteiskunnan kannalta välttämättömät toiminnot (turvallisuus, sairaanhoito...) niin kyllä se kaunokirjallisuuden tukeminen saa loppua. Kun niitä leikkauksia vaan on pakko tehdä. Käsittääkseni Purra ei kuitenkaan ollut sulkemassa kirjastoja tms. vaan tarkoituksena olisi ehkä vähentää tukia sellaisista toiminnoista, jotka hyödyttävät vain harvoja. Tässäkin täytyy muistaa, että osa esim. kirjallisuuden apurahoista tulee säätiöiltä, eikä niillä ole valtion kanssa mitään tekemistä eli apurahat eivät kuitenkaan katoa. Ja jos puhutaan viihteellisestä kirjallisuudesta, niin enpä tiedä onko sitä tähänkään asti tuettu. Mutta tosiaan varmaan kirjallisuuden kentällä muusta kulttuurista puhumattakaan on varmaan paljon sellaista, minkä katoamista valtaosa ihmisistä ei ikinä edes huomaisi.
Siis lakkautetaan kirjastot tai laitetaan lainaus maksulliseksi niin, että kirjailijat voi saada riittävän korvauksen lainauksista ja kirjojen myynnistä, kun kirjat ei enää olisi ilmaiseksi luettavissa?
Et ole näköjään ollut kirjastojen asiakas, kun et ymmärrä lukemaasi
t. Eri
Me kirjailijat tehdään palkatonta työtä aika paljon, jotta joku muu kansalainen voi lukea kirjan ilmaiseksi.
Minun kirjoja voit lukea ilmaiseksi kirjastoissa ja minä olen ne kirjat kirjoittanut palkattomasti, myöskin
ilman apurahoja. Minulla voi olla jonkinlaista tietoa tuosta palkattomasta työstä, jotta muut kansalaiset saa ilmaista korkeakulttuuria ja viihdettä. Tosin kirjojani on myös tutkimus- ja tieteellisessä käytössä tiedeyhteisössä. Kyllä meidän kirjailijoiden pitää jollakin tavalla saada työstä korvaus. Kun meidän kirjailijoiden ja muiden kulttuurin, tieteen ja taiteen tekijöiden tuotteet on potentiaalisille asiakkaille ilmaisia hyödykkeitä, esimerkiksi yliopistoissa ja kirjastoissa, markkinoilta ei riittävää korvausta voi myynnillä saada. Kirjoilla ja taiteella ei voi tienata markkinoilla kovin paljoa silloin, kun ne on kansalaisille ilmaiseksi saatavilla.
Varmaankin sinun pienet tulot lainakorvauksista johtuu pienistä lainausmääristä? Pitäisikö kirjoittaa sellaisia teoksia jotka kiinnostavat ihmisiä?
"Korvauksen vuosittainen suuruus perustuu teosten yhteenlaskettuun lainamäärään. Lainauskorvausta maksetaan teoksista, joilla on ISBN-tunnus ja jotka ovat fyysisinä kappaleina lainattavissa yleisissä kirjastoissa tai korkeakoulukirjastoissa Suomessa."
Lisäksi
"Lainauskorvausta ei tule sekoittaa kirjastoapurahaan. Valtion kirjastoapurahalautakunta jakaa vuosittain harkinnanvaraisia apurahoja ja avustuksia kirjailijoille ja kääntäjille, joiden kirjalliset teokset rikastuttavat suomalaista kulttuurielämää"
https://www.sanasto.fi/lainauskorvaus/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna fanit yrittävät kääntää keskustelun Purraan, kun huutaja-Sannalla meni argumentaatio vihkoon ja tuli aiheetta väittäneeksi Purran valehtelevan.
Joku manipulaattori yrittää painaa Purraa matalaksi. Jokainen ohjelmaa katsonut ymmärtää, mitä sanottiin ja äänestää Riikkaa.
Tämä on hieno esimerkki vihervasemmiston käyttämästä tarkoituksellisesta väärinymmärtämisestä. Disinformaation jakaminen ei ole heiltä kielletty. Kuten Sannan väitteistäkin huomattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä. Näin ajattelet eivät sitten ole vailla musiikiaesityksiä eikä muutakaan kulttuuria missään muodossa, sovitaanko näin?
T. AmmattimuusikkoTähän asti olen maksanut konserteista missä olen käynyt ja levyistä jotka olen ostanut. En kaipaa valtion tuella soittimen rämpyttäjää.
PS. En edes ole lopettamassa kulttuuriseteliä, joka on suora "yritystuki" esim. kulttuurialalle.
Miten se kulttuuriseteli valtioon liittyy?
Kevennetty verotus ja sitä kautta yritystuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt kai noin sano pöljä.
Kulttuuria täytyy tukea.
Mutta kaikenlaisen turhan viihteen tukemista voisi vähentää. Viihteestä on tullut suorastaan uskonto joka määrittelee nykyään elämisen tavat ja arvot.Miksi kulttuuria täytyy tukea jos se ei pysty omalla toiminallaan kattamaan kulujaan? Se ei ole mitenkään tarpeellista huoltovarmuudeenkaan osalta, mikä moni valtion tukikohde on (maaviljely, satamat, yritystuet)
"Kulttuurin" ongelma on se, että taitelijat ja artistit tekevät mitä itse haluavat, ei mitä mikä kattaa laskut. Ja valtion pitäisi hymyssä suin kuitata kulut? Nyt valoja päälle!
Eli apurahat ja tuet pois kaikilta muilta kuin kymmeneltä muusikolta, kolmelta kirjailijalta ja kahdelta taidemaalarilta? Ei urheilua, ei museoita, ei suomalaisia elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Kannatetaan. MIksi ylipätään ylläpitää suomalaist kulttuuria, kun suomalaisia on maailmassa promilleluokkaa? Suomen kielestä tulee luopua ja siirtyä maailmankieliin kuten englantiin ja kiinaan. Toisekseen; jenkkiläinen kulttuuri on ylivoimaista suomalaiseiin halpoihin kopioihin verrattuna.
No siinäpä perussuomalainen kommentti? Muututaan Amerikaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opiskellut mm. kirjoittamista ja yksi tavoite on saada joskus julkaistuakin jotain. Silti myönnän olevani samaa mieltä. Oikeasti jos pitää laittaa vastakkain joku kaunokirjallisuuden tukeminen ja yhteiskunnan kannalta välttämättömät toiminnot (turvallisuus, sairaanhoito...) niin kyllä se kaunokirjallisuuden tukeminen saa loppua. Kun niitä leikkauksia vaan on pakko tehdä. Käsittääkseni Purra ei kuitenkaan ollut sulkemassa kirjastoja tms. vaan tarkoituksena olisi ehkä vähentää tukia sellaisista toiminnoista, jotka hyödyttävät vain harvoja. Tässäkin täytyy muistaa, että osa esim. kirjallisuuden apurahoista tulee säätiöiltä, eikä niillä ole valtion kanssa mitään tekemistä eli apurahat eivät kuitenkaan katoa. Ja jos puhutaan viihteellisestä kirjallisuudesta, niin enpä tiedä onko sitä tähänkään asti tuettu. Mutta tosiaan varmaan kirjallisuuden kentällä muusta kulttuurista puhumattakaan on varmaan paljon sellaista, minkä katoamista valtaosa ihmisistä ei ikinä edes huomaisi.
Siis lakkautetaan kirjastot tai laitetaan lainaus maksulliseksi niin, että kirjailijat voi saada riittävän korvauksen lainauksista ja kirjojen myynnistä, kun kirjat ei enää olisi ilmaiseksi luettavissa?
t. Eri
Me kirjailijat tehdään palkatonta työtä aika paljon, jotta joku muu kansalainen voi lukea kirjan ilmaiseksi.
Minun kirjoja voit lukea ilmaiseksi kirjastoissa ja minä olen ne kirjat kirjoittanut palkattomasti, myöskin
ilman apurahoja. Minulla voi olla jonkinlaista tietoa tuosta palkattomasta työstä, jotta muut kansalaiset saa ilmaista korkeakulttuuria ja viihdettä. Tosin kirjojani on myös tutkimus- ja tieteellisessä käytössä tiedeyhteisössä. Kyllä meidän kirjailijoiden pitää jollakin tavalla saada työstä korvaus. Kun meidän kirjailijoiden ja muiden kulttuurin, tieteen ja taiteen tekijöiden tuotteet on potentiaalisille asiakkaille ilmaisia hyödykkeitä, esimerkiksi yliopistoissa ja kirjastoissa, markkinoilta ei riittävää korvausta voi myynnillä saada. Kirjoilla ja taiteella ei voi tienata markkinoilla kovin paljoa silloin, kun ne on kansalaisille ilmaiseksi saatavilla.
Älä sotke tiedettä taiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä. Näin ajattelet eivät sitten ole vailla musiikiaesityksiä eikä muutakaan kulttuuria missään muodossa, sovitaanko näin?
T. AmmattimuusikkoTähän asti olen maksanut konserteista missä olen käynyt ja levyistä jotka olen ostanut. En kaipaa valtion tuella soittimen rämpyttäjää.
PS. En edes ole lopettamassa kulttuuriseteliä, joka on suora "yritystuki" esim. kulttuurialalle.
Et muuten tiedäkään kuinka moni rämpyttelijä tekee sitä apurahalla, levyjä myös.
Aloituksesta päätellen ainakin koulutuksesta on säästetty jo liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Noin kuvainnollisestiPurra ehkä tarkoitti, että pitäisikö tiukkana aikana hieman nöyrtyä ja poistaa ruokapöydästä väliaikaisesti Beluga-kaviaari, jos osalla kansasta ei ole varaa edes maitoon ja perunoihin.
Poistaa eräiden ruokapöydästä valtion maksama Beluga-kaviaari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et muuten tiedäkään kuinka moni rämpyttelijä tekee sitä apurahalla, levyjä myös.
Sitten se on harrastus, eikä työ
Te, jotka ette äänestä perussuomalaisia. Kuulutte psykiatriselle osastolle.
Tämä maata ei tuhota tai myydä
Kulttuuri ja ympäristö pois... AP muuttamassa ulkoavaruuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Varmaankin sinun pienet tulot lainakorvauksista johtuu pienistä lainausmääristä? Pitäisikö kirjoittaa sellaisia teoksia jotka kiinnostavat ihmisiä?
"Korvauksen vuosittainen suuruus perustuu teosten yhteenlaskettuun lainamäärään. Lainauskorvausta maksetaan teoksista, joilla on ISBN-tunnus ja jotka ovat fyysisinä kappaleina lainattavissa yleisissä kirjastoissa tai korkeakoulukirjastoissa Suomessa."
Lisäksi
"Lainauskorvausta ei tule sekoittaa kirjastoapurahaan. Valtion kirjastoapurahalautakunta jakaa vuosittain harkinnanvaraisia apurahoja ja avustuksia kirjailijoille ja kääntäjille, joiden kirjalliset teokset rikastuttavat suomalaista kulttuurielämää"
https://www.sanasto.fi/lainauskorvaus/
Lainauskorvaus on 33 senttiä per laina. Jos oikein muistan. Autoa ei vuokrata 33 sentillä, jos joku haluaa pari tuntia huristella. Kirjan kirjoittaminen on aivotyötä ja vaatii aikaa ihan oikeasti. Kirjoja ei kirjoita ketä tahansa. Itse teen kirjoja mm. yliopistoille eli sillä tasolla. Lukijat on yliopiston tutkijoita esimerkiksi. Vaatii aika paljon työtä korvien välissä. Kirjoittamisen lisäksi teen muitakin kirjallisuusalan töitä nolla euron tuntipalkalla. Mitään muita tuotteita kuin kirjoja kansalaiset ei saa käyttöönsä sitä vastaan, että tekijälle siis käytännössä yrittäjän asemassa olevalle maksetaan siitä korvausta 33 senttiä. Yritäpä samalla hinnalla vuokrata auto.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka ette äänestä perussuomalaisia. Kuulutte psykiatriselle osastolle.
Tämä maata ei tuhota tai myydä
Tämä maa on jo tuhottu ja myyty.
Mietippä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot kiinni lopullisesti?
Purra nimenomaan sanoi, että kirjastoista ei leikata.
Kyllä sen nyt jokainen tunnustaa, että on myös täysin turhia taiteilijoita. Voivat elättää itsensä myös työllä, joka on hyödyllistä. Ja kyllä ihmiset maksavat taiteesta jatkossakin, jos se hyvää.
Hyödyllisyys on myös kiinnostava vaatimus. Olet ilmeisen varma, että ihan kaikki työ kaikilla muilla aloilla on suoraan jotakin hyödyttävää? Ilmeisesti mittaat hyödyllisyyden rahalla? Ihan mielelläni kuulisin tästä lisää ja jatkaisin keskustelua.
Kyllä sen työn olisi syytä olla jotakin hyödyttävää, tai se lopetetaan ennemmin tai myöhemmin. Hyödytön työ on sama kuin suojatyöpaikka, jolla toimettomille on järjestetty tekemistä. Ei ole omassa elämässä vielä tekemisen puute yllättänyt, mutta ymmärrän kyllä, jos näitä järjestetään esim. vammaisille.
Kulttuuria voi olla, mutta omalla kustannuksella. Valtion tehtävä ei ole tukea mitään muusikoita, taidemaalareita, kirjailijoita, oopperataloja, konserttisaleja, teattereita. Tehköön kannattavaa liiketoimintaa, jos ei onnistu, ei pidä tekemän kulttuuria. Sitten täytyy mennä muihin töihin. Niinhän täällä muutkin tekevät. Verovaroin ei tule maksella mitään taitelijoiden apurahoja ja palkkoja, sehän on kommunismia. Pistäköön yrityksen pystyyn, jos haluaa tehdä harrastuksesta työtä ja taiteilla.
Rahat tarvitaan nyt kansalaisten peruspalveluihin, ei mihinkään hömppään.
Virkakoneisto tulee myös siivota, Suomessa on liikaa SUOJATYÖPAIKKOJA, menköön oikeisiin töihin yksityiselle sektorille, missä tämä talous tehdään, millä pyöritetään tätä valtiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten se on harrastus, eikä työ
Esimerkiksi Tuure Kilpeläinen?
Aika epäisänmaallinen näkemys.
Kirjastot ja lastenkultturi saavat edelleen rahaa. Ei kukaan ole ehdottanut kirjaston lopettamista. Tarkoitus on vähentää esitetyn taiteen rahoituksen tukemista. Silloin kun maksoimme laman seurauksia meidän perheessä, emme voineet moneen vuoteen ostaa mitään joka maksoi yli 4 markkaa. Selvisimme veloistamme, mutta lapsille se oli kurjaa aikaa. Ei siis silloin yhtään maksullista kulttuuritapahtumaa. Ei köyhä niistä hyödy. Ooppera ja teatteri ei tarvitse tukea veroista. Meillä voidaan nyt hyvin, mutta on paljon köyhiä leipäjonoissa.
Tässä kunnon persun mietteitä.