Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Arjen vapaamatkustajat vievät parisuhteet eroon

Vierailija
22.03.2023 |

Ja estävät naisten urakehitystä. Ei pysty ottaa vaativampia töitä, jos kaikki vastuu kotitöistä jää silti naiselle. Miksi mies ei osallistu? Tai ole oma-aloitteinen? Millainen mies kehtaa jättää kotityöt tekemättä?

Kommentit (805)

Vierailija
341/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden naisen taloudessa varmaan kaikki sujuu kuin tanssi ja onni ja rauha kukoistaa kun kerran kaikki naiset tekee metatyöt ja muutkin työt ja miehet vaan lusmuilee eikä tajua mistään mitään

Naisilla kun ei ole tapana draamailla eikä liiotella

Tämä on niin tyypillinen vastaus mieheltä. Huomautat kerran jostain, niin heti heittäydytään lattialle kiukuttelemaan ja julistamaan, että en sitten tee enää koskaan mitään kun ei kelpaa!

Vierailija
342/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni ei viitsinyt tehdä mitään tai teki niin huonosti, että oli pakko nalkuttaa tai tehdä itse uudelleen. Esimerkiksi pyykin mies ripusti niin, että otti kasan koneesta ja heitti telineelle. Siinä ne pyykit ummehtuivat ja haisivat monta päivää, miehen mielestä asia oli hoidettu aivan hyvin. Lakanoiden kanssa hänelläkin oli pahoja ongelmia ja suuttui, jos yritin vaihtaa edes kuukausittain, kun niiden pesuun menee rahaa ja se on aivan turhaa. Samoin hän vihastui, kun tarvitsin kallista laktoositonta maitoa ja meillä riideltiin kuukausikaupalla siitä, miksen voi opetella juomaan kahvia mustana ettei mulle tarttis enää kahvimaitoja ostaa. Itse hän oli kunnon vauvasuu ja omaan kahviinsa lorotti puolet maitoa ja puolet kahvia.

Näin just että hommat tehdään niin huonosti että nainen tekee ne lopulta itse. Hyvä esimerkki tuo pyykin ripustus. Jos pyykit myttää telineelle, en kehtaa pukea lapsille ryppyisiä vaatteita päälle ja on pakko silittää. Itsehän suoristan vaatteet telineelle niin että ne voi pukea suoraan päälle ja silitän vain juhlavaatteet. Mutta hei, isän pitää saada tehdä asiat omalla rennolla tavallaan. Tosi kätevää miehille että se on myös tapa jolla saadaan naiset tekemään itse. Johan kokkausvuorokin on helppoa siirtää vaimolle, kun mies tarjoaa ruoaksi pelkkää paskaa ilman mitään vihanneksia. Keitettyä makkaraa sinapilla ja lihapiirakkaa ketsupilla päivästä toiseen.

Tai sitten ne pyykit ravistetaan ja ripustetaan suoraksi mutta nainen valittaa koska sukat on eri kohdassa kuin mihin hän ne laittaa. Vaikka oisikin lajiteltu niin että samanlaiset on vierekkäin. Kun on ihan helvetin väliä sillä onko Pirkkokeijon sukkahousut omien pikkareiden vieressä vai onko siinä välissä Pirjopurjon yöpaita

Ja jos teet ihan oikeaa ruokaa niin ollaan vttuilemassa että kurkkuviipaleet on väärän paksuisia

Mun lapset on 20 ja 18, eikä mies ole koko lasten elinikänä oppinut erottamaan, kummat on kumman vaatteita.

Heillä on edelleen 10 sentin pituusero ja pienempinä kokoeroa oli niin, etät kun nuorempi käytti kokoa 98, isompi oli 122. Silti mies ei erottanut näiden vaatteista toisistaan.

SIKSI minä ripustin ne vaatteet niin, että näiden vaatteet oli erillään, ettei stten tarvitse vetää raivareita lapsia pukiessa.

Minä kyllä erotan ne edelleen.

Sama minulla. Pyykkejä ripustaessa on helppo laittaa ne lajeittain ja käyttäjien mukaan, joten kuivien pyykkien korjaaminen käy hetkessä. Se on paljon työläämpää, kun siellä täällä on itse kunkin vaatteita eikä kaikkien sikinsokin sekaisin. Tuo on varmaan miehille vaikea asia ymmärtää.

Kun pyykit tulevat märkinä sikinsokin koneesta, niiden lajittelu käyttäjittäin ei ole työlästä.

Kun samat pyykit tulevat kuivina sikinsokin narulta, niiden lajittelu on sietämättämän työlästä.

Juu, nyt täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että asian logiikkaa on vaikea ymmärtää.

Anna kun täti selittää: sulla on kädessä paita, joka on pirkon. Siis sun on nostettava joka tapauksessa se pirkon paita narulle. Nostat sen narulle. Sitten sulla on käsissä paita, joka on jaakon. Siis sun nostettava joka tapauksessa se jaakon paita narulle.

Nyt jos nostat sen pirkon paidan narulle ja jaakon paidan vierekkäin ja jatkat tätä rataa katsomatta, mitä siihen narulle mätät, siellä on jaakon ja pirkon vaatteet sekaisin ja sä joudut sitten kaappiin viedessä setvimään niitä sieltä narulta, että tää tähän pinoon ja tuo tuohon. MUTTA: jos näet sen vaivan, että samalla kun nostat sen paidan narulle (joudut tekemään sen joka tapauksessa) laitatkin paidat vierekkäisille naruille ja nostelet muut vaatteet samoin, voit helposti vain vedellä samalla narulla olevat vaatteet samoihin pinoihin. Toisin sanoen: säästät aikaa pyykin viikkaamisessa, kun teet pienen ylimääräisen ajatustyön pyykkejä nostaessa. Ja kyllä, säästät enemmän aikaa viikatessa kuin tuhlaat nostaessa.

Mutta sä olet varmaan töissäkin niitä, joka ei ymmärrä, miksi hänen pitäisi täyttää vaikkapa joku lomake kunnolla, koska sinnehän voi aina lisätä sitten. Jolloin samaa lomaketta pyöritetään eri pöydillä, koska alun perin ei ole viitsitty uhrata muutamaa lisäminuuttia työn kunnolla tekemiseen. Tai jotka eivät käsitä, että

Tuohan nyt on ihan perseestä koko väite. Jos minulla on vaikkapa kahden perheenjäsenen pyykit kuivumassa ja laitan kaikkien pyykit omiin pinoihinsa niin ei säästä yhtään sen enempää aikaa onko ne narulla sikinsokin vai niin että täytän ensin a:n pinon, sitten b:n. Ihan sama aika menee viikkaamiseen jos otan narulta a:n paidan a:n pinoon ja seuraavaksi b:n pöksyt b:n pinoon jne

Taidat itse olla työssäsi niitä jotka vaatii monimutkaisia turhia toimintatapoja ilman vastaavaa hyötyä vain päästäkseen pätemään

Sano sille toiselle puoliskollesi, että viikkaa kummankin vaatteet kaappiin. Loppujen lopuksi joko kuuntelet marinaa sekaisin olevista vaatteista tai etsit omia vaatteitasi toisen kaapista. Vaatteissa saa olla iso kokoero, että erottaa samanvärisistä vaatteista kumman ne on.

Ettekö te ihmiset edes tunnista omia vaatteitanne?

Oma mies ei tunnista. Siksi minä laitan miehen t-paidat kuivaustelineen toiseen laitaan mitä omani. Kyllähän ne äkkiä katsottuna näyttää samoilta, kun kumpikin käyttää mustia tai tummansinisiä t-paitoja. Mies nykäisee mukaansa sen minkä arvelee olevan omansa.

Mikäs ryhävalas sinä oot jos käytät miesten vaatteita

En käytä miesten vaatteita vaan ihan naisten osastolta olen ne ostanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla nyt on lapsia ja erityisesti poikia:

Millaisen mallin isä antaa omille pojilleen ja mitä sinä äitinä teet sen eteen, että poikalapsistanne ei tule näin kelvottomia, kun miehistänne/lasten isistä?

Vierailija
344/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni ei viitsinyt tehdä mitään tai teki niin huonosti, että oli pakko nalkuttaa tai tehdä itse uudelleen. Esimerkiksi pyykin mies ripusti niin, että otti kasan koneesta ja heitti telineelle. Siinä ne pyykit ummehtuivat ja haisivat monta päivää, miehen mielestä asia oli hoidettu aivan hyvin. Lakanoiden kanssa hänelläkin oli pahoja ongelmia ja suuttui, jos yritin vaihtaa edes kuukausittain, kun niiden pesuun menee rahaa ja se on aivan turhaa. Samoin hän vihastui, kun tarvitsin kallista laktoositonta maitoa ja meillä riideltiin kuukausikaupalla siitä, miksen voi opetella juomaan kahvia mustana ettei mulle tarttis enää kahvimaitoja ostaa. Itse hän oli kunnon vauvasuu ja omaan kahviinsa lorotti puolet maitoa ja puolet kahvia.

Näin just että hommat tehdään niin huonosti että nainen tekee ne lopulta itse. Hyvä esimerkki tuo pyykin ripustus. Jos pyykit myttää telineelle, en kehtaa pukea lapsille ryppyisiä vaatteita päälle ja on pakko silittää. Itsehän suoristan vaatteet telineelle niin että ne voi pukea suoraan päälle ja silitän vain juhlavaatteet. Mutta hei, isän pitää saada tehdä asiat omalla rennolla tavallaan. Tosi kätevää miehille että se on myös tapa jolla saadaan naiset tekemään itse. Johan kokkausvuorokin on helppoa siirtää vaimolle, kun mies tarjoaa ruoaksi pelkkää paskaa ilman mitään vihanneksia. Keitettyä makkaraa sinapilla ja lihapiirakkaa ketsupilla päivästä toiseen.

Tai sitten ne pyykit ravistetaan ja ripustetaan suoraksi mutta nainen valittaa koska sukat on eri kohdassa kuin mihin hän ne laittaa. Vaikka oisikin lajiteltu niin että samanlaiset on vierekkäin. Kun on ihan helvetin väliä sillä onko Pirkkokeijon sukkahousut omien pikkareiden vieressä vai onko siinä välissä Pirjopurjon yöpaita

Ja jos teet ihan oikeaa ruokaa niin ollaan vttuilemassa että kurkkuviipaleet on väärän paksuisia

Mun lapset on 20 ja 18, eikä mies ole koko lasten elinikänä oppinut erottamaan, kummat on kumman vaatteita.

Heillä on edelleen 10 sentin pituusero ja pienempinä kokoeroa oli niin, etät kun nuorempi käytti kokoa 98, isompi oli 122. Silti mies ei erottanut näiden vaatteista toisistaan.

SIKSI minä ripustin ne vaatteet niin, että näiden vaatteet oli erillään, ettei stten tarvitse vetää raivareita lapsia pukiessa.

Sama minulla. Pyykkejä ripustaessa on helppo laittaa ne lajeittain ja käyttäjien mukaan, joten kuivien pyykkien korjaaminen käy hetkessä. Se on paljon työläämpää, kun siellä täällä on itse kunkin vaatteita eikä kaikkien sikinsokin sekaisin. Tuo on varmaan miehille vaikea asia ymmärtää.

Kun pyykit tulevat märkinä sikinsokin koneesta, niiden lajittelu käyttäjittäin ei ole työlästä.

Kun samat pyykit tulevat kuivina sikinsokin narulta, niiden lajittelu on sietämättämän työlästä.

Juu, nyt täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että asian logiikkaa on vaikea ymmärtää.

Anna kun täti selittää: sulla on kädessä paita, joka on pirkon. Siis sun on nostettava joka tapauksessa se pirkon paita narulle. Nostat sen narulle. Sitten sulla on käsissä paita, joka on jaakon. Siis sun nostettava joka tapauksessa se jaakon paita narulle.

Nyt jos nostat sen pirkon paidan narulle ja jaakon paidan vierekkäin ja jatkat tätä rataa katsomatta, mitä siihen narulle mätät, siellä on jaakon ja pirkon vaatteet sekaisin ja sä joudut sitten kaappiin viedessä setvimään niitä sieltä narulta, että tää tähän pinoon ja tuo tuohon. MUTTA: jos näet sen vaivan, että samalla kun nostat sen paidan narulle (joudut tekemään sen joka tapauksessa) laitatkin paidat vierekkäisille naruille ja nostelet muut vaatteet samoin, voit helposti vain vedellä samalla narulla olevat vaatteet samoihin pinoihin. Toisin sanoen: säästät aikaa pyykin viikkaamisessa, kun teet pienen ylimääräisen ajatustyön pyykkejä nostaessa. Ja kyllä, säästät enemmän aikaa viikatessa kuin tuhlaat nostaessa.

Mutta sä olet varmaan töissäkin niitä, joka ei ymmärrä, miksi hänen pitäisi täyttää vaikkapa joku lomake kunnolla, koska sinnehän voi aina lisätä sitten. Jolloin samaa lomaketta pyöritetään eri pöydillä, koska alun perin ei ole viitsitty uhrata muutamaa lisäminuuttia työn kunnolla tekemiseen. Tai jotka eivät käsitä, että

Tuohan nyt on ihan perseestä koko väite. Jos minulla on vaikkapa kahden perheenjäsenen pyykit kuivumassa ja laitan kaikkien pyykit omiin pinoihinsa niin ei säästä yhtään sen enempää aikaa onko ne narulla sikinsokin vai niin että täytän ensin a:n pinon, sitten b:n. Ihan sama aika menee viikkaamiseen jos otan narulta a:n paidan a:n pinoon ja seuraavaksi b:n pöksyt b:n pinoon jne

Taidat itse olla työssäsi niitä jotka vaatii monimutkaisia turhia toimintatapoja ilman vastaavaa hyötyä vain päästäkseen pätemään

Sano sille toiselle puoliskollesi, että viikkaa kummankin vaatteet kaappiin. Loppujen lopuksi joko kuuntelet marinaa sekaisin olevista vaatteista tai etsit omia vaatteitasi toisen kaapista. Vaatteissa saa olla iso kokoero, että erottaa samanvärisistä vaatteista kumman ne on.

Oma mies ei tunnista. Siksi minä laitan miehen t-paidat kuivaustelineen toiseen laitaan mitä omani. Kyllähän ne äkkiä katsottuna näyttää samoilta, kun kumpikin käyttää mustia tai tummansinisiä t-paitoja. Mies nykäisee mukaansa sen minkä arvelee olevan omansa.

Mikäs ryhävalas sinä oot jos käytät miesten vaatteita

Mun mies ei tunnista mustia t-paitoja toisistaan, vaikka niissä on kokolaput ja esimerkiksi kuopuksen t-paidassa lukee kissankokoisin kirjaimin rinnuksissa viime kesän työpaikan nimi.

Sama ongelma mustissa collegehousuissa.

Vierailija
345/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ehdi koska vaimo on niin näppärä niiden suhteen. Tehkööt itse kun kaikki pitää aina tehdä heti, koskaan ei ole aikaa levätä ja tehdä niitä sitten joskus,vaikka seuraavana päivänä.

Loppuu se pinin saanti yksi päivä.

Pimpillä kiristäminen onkin kypsän ja tasapainoisen ihmisen merkki. Jynssätköön kaakelinsaumoja hampaat irvessä.

Ei se ole mitään kiristämistä, jos ei näe enää omaa puolisoaan haluttavana.

Jos kotitöiden tekeminen on miehille valinnaista, niin vähintään yhtä valinnaista on seksin harrastaminen naisille. Kannattanee pyrkiä siihen, että kumpikin omasta halustaan osallistuu yhdessä kumpaankin.

Seksi on sulle siis vastikkeellista. Ok, monelle naiselle ei. Seksiä halutaan ihan vaikka pyykit olisi pesemättä.

Vierailija
346/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta näihin ketjuihin voi miehenä todeta: luojan kiitos en ole parisuhteessa.

Itse sinkkuna naisena mietin ihan samaa. En todellakaan haluaisi miestä kotiin sotkemaan ja sitten valittamaan kun omat jäljet pitääkin siivota.

Kuin myös. Miksi ottaa vapaaehtoisesti myllynkivi kaulaan? Naurattaa, kun viime aikoina suomalaiset miehet ovat itkeneet parisuhteettomuuttaan ihan valtakunnan suurimman lehden palstoilla, kun naisia ei enää kiinnosta treffailla tai seurustella. Ei tietenkään kiinnosta, koska miehillä ei ole mitään tarjottavaa yhteiseen pöytään. Rahaa tienaa itsekin, auto ja ajokortti löytyy varmaan lähes kaikilta jotka niitä tarvitsevat sukupuoleen katsomatta ja oman asunnonkin voi ostaa yksin (ellei sitten satu perimään sellaista). Jos mies vain heikentää naisen elämänlaatua, ei naisella ole mitään syytä ottaa miestä.

"Naisia ei kiinnosta treffailla tai seurustella" Näkyykö tämä ympärilläsi olevissa ihmisissä hyvinkin keskeisesti? Suurin osa terveistä ihmisistä on parisuhteissa.

Meistä eronneista keski-ikäistyvistä naisista suuri osa kaveripiirissäni on sinkkuja tahtonsa mukaan. Juuri kukaan ei halua enää asua miehen kanssa samassa taloudessa, vaikka joskus seurusteltaisiinkin. Se on niin nähty mitä se on.

Just näin. Olen ns. erillissuhteessa ja tämä toimii näin erittäin hyvin. Oma tupa, oma lupa, kummallakin. Säästymme paljolta, kun molemmat hoitaa omat asiansa. Sitten kun tavataan (lähes päivittäin kuitenkin) niin voimme keskittyä toisiimme.

Mies on kylläkin esittänyt toiveita yhteenmuutosta, mutta jos se osoittautuu kynnyskysymykseksi, niin suhde jääköön. En muuta enää ikinä yhteen yhdenkään miehenpuolen kanssa, se on niin nähty.

Vierailija
347/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ongelmana se, että vaimo näkee mielestäni ongelman siellä missä sitä ei ole. Joka viikko on pakko tehdä viikkosiivous joka sisältää mattojen tamppauksen ja lattioiden luuttuamisen mm. Teen mielestäni oman osuuden, mutta viikottainen siivoaminen on mielestäni typerää jos ei ole edes likaista.. viikkosiivous on myös tehtävä vaikka olisimme olleet viikon reissussa (eli siivoamme ennen lähtöä ja heti lähdön jälkeen).

Ja koska hänelle tämä on paaaaaaljon tärkeämpää kuin minulle, niin minun mielestä on reilua että hän myös hoitaa asiaa enemmän koska hän vaatii sitä enemmän. En minäkään vaadi häneltä pihatöiden tekoa yms joista minä olen tarkempi.

Miksi asia menee muka aina niin, että mies on paha? Ehkäpä nainen vaatii liikaa?

Ymmärrän toki jos mies löhöää sohvalla ja ei tee mitään ikinä.

PS. Minä olen myös se joka tekee lähes poikkeuksetta meillä ruoat ja tiskaan päälle.

Tässä tulee yksi ihan aito ongelma esiin. Mies samaan aikaan paheksuu kovasti naisen asettumista pomon asemaan kun hän itse kieltäytyy olemassa suhteessa aikuinen. Nainen mukamas vain on mitä on, pitää mukautua ja kärsiä koska edut ovat toivottavasti riittävän hyvät, mutta ei puhettakaan, että oikeasti seistään sen takana mitä halutaan, ja yritetään tehdä suhteesta molemmille hyvää. Omaa mielipidettä voidaan kyllä puolustaa salakähmäisesti sössien ja esittämällä hölmöä, vaikka se suoraan tarkoittaa, että toiselle suhde muodostuu ahdistavaksi ja tuntuu, että joku vainoaa vaikket tiedä kuka ja miksi. 

Sitten käy näin, että oikeasti tehokkaasti ruuhkavuosia pyörittävät naiset niputetaan suoraan samaan nippuun neuroottisen luonnevikaisen kanssa. Jos sinä aidosti näet, että naisella on ongelma kun ehdottoman viikkosiivouksen takia hän jättää vaikka omatkin hautajaisensa väliin, puutu siihen. Älä väistele. Mahdottomat luonteet eivät muutu helpommiksi sillä, että toiset alistuvat ympärillä ja lisäävät neurootikon ahdistusta silmienpyörittelyllään. Joskus tosiaan mies voi olla täysin oikeassa. Sen myöntäminen on hyvin vaikeaa, jos keskusteluissa asiasta miehet linnoittautuvat silmienpyörittelijöiden lipun alle. Tämä on ollut aika hyvä keskustelu, kiitos siitä kaikille jotka yrittävät parhaansa sen eteen. 

Vierailija
348/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta näihin ketjuihin voi miehenä todeta: luojan kiitos en ole parisuhteessa.

Itse sinkkuna naisena mietin ihan samaa. En todellakaan haluaisi miestä kotiin sotkemaan ja sitten valittamaan kun omat jäljet pitääkin siivota.

Kuin myös. Miksi ottaa vapaaehtoisesti myllynkivi kaulaan? Naurattaa, kun viime aikoina suomalaiset miehet ovat itkeneet parisuhteettomuuttaan ihan valtakunnan suurimman lehden palstoilla, kun naisia ei enää kiinnosta treffailla tai seurustella. Ei tietenkään kiinnosta, koska miehillä ei ole mitään tarjottavaa yhteiseen pöytään. Rahaa tienaa itsekin, auto ja ajokortti löytyy varmaan lähes kaikilta jotka niitä tarvitsevat sukupuoleen katsomatta ja oman asunnonkin voi ostaa yksin (ellei sitten satu perimään sellaista). Jos mies vain heikentää naisen elämänlaatua, ei naisella ole mitään syytä ottaa miestä.

"Naisia ei kiinnosta treffailla tai seurustella" Näkyykö tämä ympärilläsi olevissa ihmisissä hyvinkin keskeisesti? Suurin osa terveistä ihmisistä on parisuhteissa.

Näkyy siinä, että viime viikkoina suomimiehet ovat valittaneet lehdissä ja netissä sinkkuuttaan normaaliakin enemmän. Varmasti vielä yli puolet (suurin osa ihmisistä) on parisuhteissa - en tiedä, mitä tekemistä terveydellä on asian kanssa, myös vammaiset ovat parisuhteissa - mutta naisia sellainen kiinnostaa aiempaa vähemmän.

Eikä vain suomalaisia naisia, vaan kyseessä on kansainvälinen ilmiö:

"The Office for National Statistics shows that women not living in a couple, who have never married, is rising in every age range under 70. In the decade-and-a-half between 2002 and 2018, the figure for those aged 40 to 70 rose by half a million. The percentage of never- married singletons in their 40s doubled.

And it’s not just a western phenomenon. In South Korea, the rather pathetic figure of the “old miss” has become the single-and-affluent “gold miss”. In Japan, unmarried women over the age of 25 are known as “Christmas cake” (yes, it’s because they were past their sell-by date). Shosh Shlam’s 2019 documentary on China’s sheng nu explores these “Leftover Women” and the social anxiety they cause as traditional marriage models are upended.

Singleness is no longer to be sneered at. Never marrying or taking a long-term partner is a valid choice."

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2021/jan/17/why-are-increasing…

"Times are changing, and settling for an unsatisfying male partner is less appealing than choosing self-respect and living alone."

https://www.thedailybeast.com/more-women-are-choosing-to-be-unmarried-m…

"Why Women Are Choosing a Lifetime of Singledom. Some women feel dragged behind by being in a relationship."

https://goodmenproject.com/featured-content/lets-talk-about-the-reasons…

"More than 70 percent of the single people in the survey said that they had made a conscious decision to stay single for a period of time so they could focus on other things in their life. What were those other things?

It was the women, more often than the men, who said that they wanted to stay single for a while so they could focus on studying or getting their degree."

"There were two other big sex differences in response to that question. Women were more likely to say that they chose to stay single to prioritize themselves and their own needs. Men were more likely to say that they stayed single for a while to focus on a specific hobby or interest."

https://www.psychologytoday.com/us/blog/living-single/201810/why-so-man…

Vierailija
349/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei tunnista lastemme vaatteita toisistaan eikä kykene erottamaan kenelle esimerkiksi jokin musta t-paita kuuluu.

Jos minä olisin isä, niin en minäkään tunnistaisi. En tiedä, mistä johtuu. Koen olevani ihan hyvin siisteydestä huolta pitävä, sivistynyt ihminen. En tiedä, olisiko minusta ikinä parisuhteeseen osaamistasostani huolimatta. Todennäköisesti ei.

Vierailija
350/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden naisen taloudessa varmaan kaikki sujuu kuin tanssi ja onni ja rauha kukoistaa kun kerran kaikki naiset tekee metatyöt ja muutkin työt ja miehet vaan lusmuilee eikä tajua mistään mitään

Naisilla kun ei ole tapana draamailla eikä liiotella

Tämä on niin tyypillinen vastaus mieheltä. Huomautat kerran jostain, niin heti heittäydytään lattialle kiukuttelemaan ja julistamaan, että en sitten tee enää koskaan mitään kun ei kelpaa!

En kyllä ole mies

Vierailija
351/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei tunnista lastemme vaatteita toisistaan eikä kykene erottamaan kenelle esimerkiksi jokin musta t-paita kuuluu.

Jos minä olisin isä, niin en minäkään tunnistaisi. En tiedä, mistä johtuu. Koen olevani ihan hyvin siisteydestä huolta pitävä, sivistynyt ihminen. En tiedä, olisiko minusta ikinä parisuhteeseen osaamistasostani huolimatta. Todennäköisesti ei.

Laiskuudesta se johtuu.

Jos on kaksi lasta kuten meillä ja lasten kokoero on useamman numeron luokkaa, riittää että katsoo sitä vaatetta.

Vierailija
352/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkasin tekemästä oma-alotteisesti mitään kun mikään ei muijalle kelvannut. Tyhjensin tiskikoneen niin se järjesti astiat uudestaan kaappiin. Imuroin niin se imuroi nurkat uudestaan. Ostettiin pojan kanssa kauppareissulla takki niin muija osti toisen kun ei kelvannut meidän ostama. Laitoin kengät telineeseen niin vaihtoi niiden järjestystä. Pistin pyykit kuivumaan niin laittoi uudestaan. Ajattelin että turha tehdä tuplana, tehköön akka kun kerran hänen tapa on ainoa oikea

Tämä on hyvä veto, eli tehdä asiat niin huonosti, ettei ne toiselle kelpaa, ja sitten voi hyvällä omalla tunnolla jättää tekemättä. 

Minäkin imuroin vaan vähän keskilattialta ja muija sitten joutuu imuroimaan uudestaan, kun pölypallpt ja roskat lymyilee nurkissa :D

Pyykin laitoin aina kasoissa ja ryppyisinä narulle, en siis suoristanut niitä, vaikka muija käski. Nyt ei tarvii laittaa pyykkejäkään narulle. 

Astiat laitoin tahallaan väärään paikkaan koneesta  kaappeihin, koska eihän sillä ole mitään väliä missä ne on, etsii sitten vaikka kaikki laatikot, kun jotakin tarvii. Ei sen tarvii aina olla samassa paikassa.

En muutenkaan ymmärrä miksi tavaroille esim astioille pitäisi olla joku oma paikka, kyllä ne aina jostain löyttyy, kun aikansa etsii.

Vaatteet ostan lapsille aina niin kittanat, että just ja just mahtuu, tai muuten epäsopivat, eikä tarvitse toista kertaa kauppaan lähteä. Muijien hommaa tuommoinen.

Ei ole enää yhtään hommaa mikä pitäisi tehdä :D Saa rauhassa olla autotallissa olissa harrastuksissa. Siellä kyllä pidän järjestyksen hyvänä, täytyyhän työkalujen löytyä oikeista paikoista. Muija siellä joskus käy ja heti on ruuvimeisseli ym hukassa. Yhtään ei osaa laittaa tavaroita oikeille paikoileen .

Vierailija
353/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyy siinä, että viime viikkoina suomimiehet ovat valittaneet lehdissä ja netissä sinkkuuttaan normaaliakin enemmän. Varmasti vielä yli puolet (suurin osa ihmisistä) on parisuhteissa - en tiedä, mitä tekemistä terveydellä on asian kanssa, myös vammaiset ovat parisuhteissa - mutta naisia sellainen kiinnostaa aiempaa vähemmän.

Eikä vain suomalaisia naisia, vaan kyseessä on kansainvälinen ilmiö:

"The Office for National Statistics shows that women not living in a couple, who have never married, is rising in every age range under 70. In the decade-and-a-half between 2002 and 2018, the figure for those aged 40 to 70 rose by half a million. The percentage of never- married singletons in their 40s doubled.

And it’s not just a western phenomenon. In South Korea, the rather pathetic figure of the “old miss” has become the single-and-affluent “gold miss”. In Japan, unmarried women over the age of 25 are known as “Christmas cake” (yes, it’s because they were past their sell-by date). Shosh Shlam’s 2019 documentary on China’s sheng nu explores these “Leftover Women” and the social anxiety they cause as traditional marriage models are upended.

Singleness is no longer to be sneered at. Never marrying or taking a long-term partner is a valid choice."

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2021/jan/17/why-are-increasing…

"Times are changing, and settling for an unsatisfying male partner is less appealing than choosing self-respect and living alone."

https://www.thedailybeast.com/more-women-are-choosing-to-be-unmarried-m…

"Why Women Are Choosing a Lifetime of Singledom. Some women feel dragged behind by being in a relationship."

https://goodmenproject.com/featured-content/lets-talk-about-the-reasons…

"More than 70 percent of the single people in the survey said that they had made a conscious decision to stay single for a period of time so they could focus on other things in their life. What were those other things?

It was the women, more often than the men, who said that they wanted to stay single for a while so they could focus on studying or getting their degree."

"There were two other big sex differences in response to that question. Women were more likely to say that they chose to stay single to prioritize themselves and their own needs. Men were more likely to say that they stayed single for a while to focus on a specific hobby or interest."

https://www.psychologytoday.com/us/blog/living-single/201810/why-so-man…

Naiset pysyvät sinkkuina, koska se on huomattavasti aiempaa hyväksytympää. Lisäksi nainen ei tarvitse enää seksiin aviomiestä, vaan seksiä saa roppakaupalla nettisovelluksista. Naisten ei tarvitse enää sitoutua (vaikka suurin osa onkin sitoutuneita), koska naiset saavat kaiken sen paljon parempana, mitä voisivat parisuhteessa ikinä saada.

Vierailija
354/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ehdi koska vaimo on niin näppärä niiden suhteen. Tehkööt itse kun kaikki pitää aina tehdä heti, koskaan ei ole aikaa levätä ja tehdä niitä sitten joskus,vaikka seuraavana päivänä.

Pimpillä kiristäminen onkin kypsän ja tasapainoisen ihmisen merkki. Jynssätköön kaakelinsaumoja hampaat irvessä.

Jos kotitöiden tekeminen on miehille valinnaista, niin vähintään yhtä valinnaista on seksin harrastaminen naisille. Kannattanee pyrkiä siihen, että kumpikin omasta halustaan osallistuu yhdessä kumpaankin.

Seksi on sulle siis vastikkeellista. Ok, monelle naiselle ei. Seksiä halutaan ihan vaikka pyykit olisi pesemättä.

Joo, niin halutaan. Mutta ei välttämättä siltä aikuislapselta, joka polkee jalkaa ja kiukuttelee, että hän ei ainakaan tee mitään.

Vierailija
355/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskuudesta se johtuu.

Jos on kaksi lasta kuten meillä ja lasten kokoero on useamman numeron luokkaa, riittää että katsoo sitä vaatetta.

No sitten on hyvä, että en ole suhteessa ja perheellinen. Laiska en ole kuitenkaan omassa elämässäni.

Vierailija
356/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kysymys vain koneellisesta pyykkiä, vaan suuremmasta kokonaisuudesta. Jos ne pyykit ovat aina naisen vastuulla muiden kotitöiden ohella, niin kyllä se alkaa pikkuhiljaa syömään puolisoa kohtaan tunnettua KUNNIOITUSTA. Minä en voinut kunnioittaa miestä, joka ei arvostanut työpanostani yhteisten lapsien ja kodin hoitamisessa, vaan retkotti sohvalla. Tunsin itseni hyväksikäytetyksi. Loppui seksi ja loppui koko avioliitto.

Vierailija
357/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällaisten miesten kanssa ylipäätään muutetaan yhteen? Eikö se näy jo seurusteluvaiheessa, että millainen mies kyseessä. 

Ei se näy niin selvästi jos pariutuessa molemmat elää huoletonta nuoren ihmisen elämää. Syödään milloin sattuu ja mitä sattuu ja eletään muutenkin kuin pellossa. Sitten kun tulee lapsi, vain toinen kasvaa aikuiseksi.

Silloin on kai turha syyttää sitä toista?

Eli tarkoitat että se lapseksi taantuva mies ei ole kykenevä kehittymään nyt eikä myöhemmin? Ei pysty ottamaan vastuuta ja ottamaan myös puolisoaan huomioon uuden tilanteen ja työtaakan edessä?

No sitähän täällä on juurikin yritetty selittää. Niin se just onkin. Ja se on se naisten kokema ongelma, ettei mies kehity. Naisilla ei ole kristallipalloa, edelleenkään.

Kyse on miesten laiskuudesta, jota he hyvin mielellään vielä puolustelevat.

Vierailija
358/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kysymys vain koneellisesta pyykkiä, vaan suuremmasta kokonaisuudesta. Jos ne pyykit ovat aina naisen vastuulla muiden kotitöiden ohella, niin kyllä se alkaa pikkuhiljaa syömään puolisoa kohtaan tunnettua KUNNIOITUSTA. Minä en voinut kunnioittaa miestä, joka ei arvostanut työpanostani yhteisten lapsien ja kodin hoitamisessa, vaan retkotti sohvalla. Tunsin itseni hyväksikäytetyksi. Loppui seksi ja loppui koko avioliitto.

Ja tämä rötköttäminen tuli ilmi vasta siinä vaiheessa, kun teillä oli lapsia? Eikö mitään merkkejä ollut ilmassa jo parisuhteen lapsettomassa vaiheessa (mikäli tällaista oli)?

Vierailija
359/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on kyllä kummallinen käsitys, että jos mies ei kotona sopeudu naisen toimintatapaan, niin toimintatapa on silloin aina väärä. Eli stressaaminen kodin siisteydestä, joulusta, pääsiäisestä ja muusta on aina se stressitaso, mikä naisella on. Ja sitten naisen on neuroottisesti imuroitava ja siivottava joka päivä, joka stressaa naista itseään. Nainen syyttää tästä miestä, ja lopulta eroaa. Tämän jälkeen nainen etsii uuden kumppanin lähes heti, joka on kaikella todennäköisyydellä vielä hieman huonompi, kuin edellinen mies oli.

95 prosenttia kodin metatöistä tulee kodin ulkopuolelta, aikataulut, laatutaso jne.

Ei se nainen niitä päästään keksi.

Paljon tulee ulkopuolelta, se on totta. Muistan kuitenkin, kun kerran eräässä vastaavassa keskustelussa eräs nainen aivan tosissaan väitti, ettei ole hänen keksintöään, että pitää imuroida joka päivä. Heillä oli pieniä lapsia ja koira, joten sotkua varmasti tulee. Mutta siltikin nainen piti itseään olosuhteiden uhrina, ei millään käsittänyt, että ei ole mitään viranomaista tai muuta auktoriteettia, joka käskee imuroimaan joka päivä. Että kyllä se oikeasti on hänen keksintöään, hänen keksimänsä vastaus tarpeeseen/olosuhteisiin. Joku toinen olisi saattanut keksiä sietää hiekkaa lattialla.

95 prosenttia tulee ulkopuolelta.

Nytkin meillä imuroidaan juurikin eteinen joka päivä, koska muuten kuraa, hiekkaa, pikkukiviä ja rapaa on kohta koko asunnossa.

Sen lisäksi käyn vielä käytännössä joka päivä harjan ja rikkalapion kanssa tarkkomassa.

Normaalisti siivoan keittiötä jokaikinen päivä juurikin sillä harjalla ja rikkalapiolla.

Jos en tee näin, viikkosiivous on tolkuttoman työläs.

Hienoa, mä en tee noin eikä silti ole kuraa koko asunnossa. Asun omakotitalossa. Eteisessä on kuramatto. Imuri imuroi koko kämpän 2krt/viikossa. Keittiötä siivoan joka päivä, mutta en kyllä jaksa sitä pöydän tai jääkaapin normaalia pyyhkäisyä rätillä minään varsinaisena siivouksena pitää.

Onko sinulla lapsia ja koira/koiria? Koska nyt puhutaan sellaisista perheistä.

En ole puhunut pyyhkäisyistä yhtikäs mitään, eikä kukaan muukaan. Mistäs sinä sen tähän vedit?

Kolme lasta, joista yksi jalkapalloilija ja toinen ratsastaja. Tekonurmisilppu on pahinta. Ei ole koiraa, muu karvaturri löytyy. Ihan pikkulapsia ei enää löydy, mutta muistan kyllä hyvin, kun nämä olivat pienempiä.

Meillä kokataan joka päivä. Harrastan kokkausta ja leipomista. En pidä sitä, että korjaan jälkeni tai lasten jälkiä keittiöstä = pyyhkäisy, varsinaisesti siivouksena. Ihmettelen, että mitä siivoat keittiössä joka päivä.

-sama

Vierailija
360/805 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on kyllä kummallinen käsitys, että jos mies ei kotona sopeudu naisen toimintatapaan, niin toimintatapa on silloin aina väärä. Eli stressaaminen kodin siisteydestä, joulusta, pääsiäisestä ja muusta on aina se stressitaso, mikä naisella on. Ja sitten naisen on neuroottisesti imuroitava ja siivottava joka päivä, joka stressaa naista itseään. Nainen syyttää tästä miestä, ja lopulta eroaa. Tämän jälkeen nainen etsii uuden kumppanin lähes heti, joka on kaikella todennäköisyydellä vielä hieman huonompi, kuin edellinen mies oli.

95 prosenttia kodin metatöistä tulee kodin ulkopuolelta, aikataulut, laatutaso jne.

Ei se nainen niitä päästään keksi.

Paljon tulee ulkopuolelta, se on totta. Muistan kuitenkin, kun kerran eräässä vastaavassa keskustelussa eräs nainen aivan tosissaan väitti, ettei ole hänen keksintöään, että pitää imuroida joka päivä. Heillä oli pieniä lapsia ja koira, joten sotkua varmasti tulee. Mutta siltikin nainen piti itseään olosuhteiden uhrina, ei millään käsittänyt, että ei ole mitään viranomaista tai muuta auktoriteettia, joka käskee imuroimaan joka päivä. Että kyllä se oikeasti on hänen keksintöään, hänen keksimänsä vastaus tarpeeseen/olosuhteisiin. Joku toinen olisi saattanut keksiä sietää hiekkaa lattialla.

95 prosenttia tulee ulkopuolelta.

Nytkin meillä imuroidaan juurikin eteinen joka päivä, koska muuten kuraa, hiekkaa, pikkukiviä ja rapaa on kohta koko asunnossa.

Sen lisäksi käyn vielä käytännössä joka päivä harjan ja rikkalapion kanssa tarkkomassa.

Normaalisti siivoan keittiötä jokaikinen päivä juurikin sillä harjalla ja rikkalapiolla.

Jos en tee näin, viikkosiivous on tolkuttoman työläs.

Hienoa, mä en tee noin eikä silti ole kuraa koko asunnossa. Asun omakotitalossa. Eteisessä on kuramatto. Imuri imuroi koko kämpän 2krt/viikossa. Keittiötä siivoan joka päivä, mutta en kyllä jaksa sitä pöydän tai jääkaapin normaalia pyyhkäisyä rätillä minään varsinaisena siivouksena pitää.

Onko sinulla lapsia ja koira/koiria? Koska nyt puhutaan sellaisista perheistä.

En ole puhunut pyyhkäisyistä yhtikäs mitään, eikä kukaan muukaan. Mistäs sinä sen tähän vedit?

Kolme lasta, joista yksi jalkapalloilija ja toinen ratsastaja. Tekonurmisilppu on pahinta. Ei ole koiraa, muu karvaturri löytyy. Ihan pikkulapsia ei enää löydy, mutta muistan kyllä hyvin, kun nämä olivat pienempiä.

Meillä kokataan joka päivä. Harrastan kokkausta ja leipomista. En pidä sitä, että korjaan jälkeni tai lasten jälkiä keittiöstä = pyyhkäisy, varsinaisesti siivouksena. Ihmettelen, että mitä siivoat keittiössä joka päivä.

-sama

Mitähän sinä et tästä tajua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän