Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa syntyy liian vähän lapsia

Vierailija
21.03.2023 |

Miten syntyvien lasten määrä laskee edelleen. Muuttoliike Suomeen on lähes yhtä suurta kuin lapsia syntyy. Miten lasten määrä saadaan kasvuun?
https://www.stat.fi/julkaisu/cl7rlpvxqfuie0cw3tz01vpz0

Kommentit (274)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheverotus

En voi käsittää, miten tämä ei näytä tulevan kenenkään poliitikon mieleen. Onko niin suuri tabu, ettei asiaa uskalleta ottaa keskusteluun. Tämä malli toimii Keski-Euroopassa ja syntyvyyttä voi lisätä vain selvillä kannustimilla.

Suomessa on ongelmia ihan muualla, kuin rahassa. Keski-Euroopassa ei ole Suomea vastaavat tukijärjestelmät. Suomessa on tutkittu monet kerrat, että suurimmat syyt syntyvyyden pienuuteen ovat kolme ylitse muiden: keski-ikä ensisynnyttäjällä on yli 30 vuotta, sopivaa kumppania lapsentekoon ei löydy tai nykyisestä elämäntyylistä ei haluta luopua.

Amen. En ryhtyisi lapsiperhe-elämään mistään hinnasta

Tuntuu vain kovasti olevan vaikeaa myöntää, esim. Väestöliiton taholta, että vapaaehtoisesti lapsettomat eivät yksinkertaisesti halua lapsia.

Ja miksi haluaisikaan? Jos vertaa vaikkapa 1970- ja 1980-lukuihin, nykyisin vapaa-aikansa voi täyttää niin monella muullakin asialla kuin lastenhoidolla ja lapsiperhe-elämällä. Ei enää haluta mennä päivällisen jälkeen telkkarin ääreen katsomaan Naapurilähiötä ja sitten perjantai-iltaisin Dallasia, jonka jälkeen nukkumaan. Nuorten ja nuorten aikuisten elämä on aika erilaista kuin omassa nuoruudessani. 

Vierailija
262/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ajat ovat muuttuneet. Naiset satsaa uraansa. Perhe ei ole enää niin tärkeä kuin joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ajat ovat muuttuneet. Naiset satsaa uraansa. Perhe ei ole enää niin tärkeä kuin joskus.

Ei tarvitse edes satsata uraansa. On paljon muitakin asioita, joita voi tehdä. Harrastusmahdollisuudet ovat lähes rajattomat. On mahdollisuus opiskella joku päätoimisesti, sivutoimisesti tai vaikka ihan vain huvin vuoksi. Kotinurkissa pyöriminen ei oikein nappaa, jos koko maailma on avoinna. 

Vierailija
264/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse osoittaisin syyttävää sormea suomalaisia miehiä päin. He ovat täysin kelvottomia niin parisuhteeseen kuin perheenisiksikin.

En minä halua olla täysiaikaisessa työssä, minkä jälkeen hoitaa täysin lapsi ja koti lukuisine kotitöineen, samalla kun mies on parempipalkkaisessa työssä kerryttämässä omia säästöjään tekemällä iltaisin ylitöitä. Ei. Joko se mies osallistuu yhtävertaisesti lapsiin ja kotiin tai vaihtoehtoisesti itse jään pois töistä ja hoidan kodin - minkä mies siinä tapauksessa kustantaa.

Itselleni tämä ei ole koskaan ollut ongelma, koska mieheni on ulkomaalainen, ja ymmärtää tämän ihan ilman mitään tarvetta selitellä mitään. Hänen palkkansa on perheemme rahaa.

Juuri tästä aiheesta oli pitkä keskustelu av:lla, kun naisen mies halusi että nainen jää kotiin hoitamaan lasta, mutta naisen tulisi silti maksaa puolet kaikesta.

Hahhah. Ei tule kuuloonkaan. Mies maksaa tuossa tilanteessa kaiken 100%. Missä tahansa muussa maassa tämä on itsestäänselvyys, eikä mikään keskustelunaihe edes. Eihän tuollainen mies ole edes mies. Eikö ole mitään ylpeyttä tai edes vastuuntuntoa? Miehen ja isän tärkeimpiä ominaisuuksia on nimenomaan vastuullisuus. Jos sitä ei ole, niin onko silloin edes mies? Vaikka väliäkö tuolla, nykyään kai Suomessa sukupuolella ei enää ole mitään merkitystä. Onneksi en asu siellä. Suomalaista miestä en katselisi sekuntiakaan.

Sellaiselle naiselle on ihan oma nimityksensäkin, joka on miehen kanssa maksua vastaan. Kanna sitä nimeä ylpeydellä, yleisen tiedon mukaan se on Maailman Vanhin Ammatti. 

Vierailija
265/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hedelmällisessä iässä olevana naisena ihan täysin kyllästynyt siihen että syntyvyyden laskusta syytetään nuoria naisia ja nuoria miehiä ei lainkaan. Hei haloo, heterosuhteessa sillä miehellä on ihan yhtä suuri osuus lastenhankintaan kuin naisella ja itsellisetkin naiset tarvitsevat miehen sukusoluja lisääntymiseen. Mitä tuttavapiiriini ja kavereihini tulee niin suurimpia syitä vaikuttaa olevan täysin kelvottomat miehet perhe-elämään. 2020-luvun nainen ei halua paskaa diiliä raata täysipäiväisesti töissä, vapaa-ajalla hoitaa muksut ja kämpän ja vielä vanhenevat vanhemmatkin ja pysytellä fyysisesti kunnossa. Syntyvyys saadaan kasvuun kun suomalaiset miehet hyväksyvät muuttuvan yhteiskunnan että joko siihen perhe-elämään osallistutaan tasavertaisesti tai sitten kustannetaan omasta palkasta se naisen oleminen kotona mukisematta.

Tai sitten jätetään ne lapset tekemättä, kuten lähes 70% tämän päivän koulutetuista kolmekymppisistä miehistä on päättänyt. Kymmenen vuotta sitten lukema oli 30%.

Ja miksipä sitä uhraamaan mukavaa, vapaata elämäänsä muiden mielihalujen toteuttamiseksi. Kummasti on enemmän vapauksia valita menemisiään ja tekemisiään lapsettomana...

Sinulla on varmaan antaa lähde noille prosenteille, muuten kuittaan ne nollainformaationa ja provona.

Itse (n) halusin yhden lapsen ja se oli täydellinen valinta. Sain kokea äitiyden ja kuitenkin vain puolitoista vuotta työurasta meni kotona olemiseen. Kasvatin hänet yksin 14 vuotta hänen elämästään eli erosimme, kun hän oli nelivuotias, mutta nautin siitäkin. Lisäksi hänellä oli hyvä isä, jonka luona hän vietti joka toisen viikonlopun ja osan lomista, joten minullakin oli täysin vapaata aikaa. Matkustelimme yhdessä. Alkuun kerran vuodessa, kun matkustaminen oli vielä kallista ja hankalaa (ennen kuin halpalennot ja booking.com + muut verkkopalvelut tuliat), sittemmin useita kertoja vuodessa. Olin 43. kun hän tuli täysi-ikäiseksi ja muutti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Samassa iässä monella on vasta alaikäiset lapset, mutta minä pääsin suhteellisen nuorella iällä nauttimaan jälleen vapaudesta.

Suosittelen.

Myönnät siis, ettei lapsiperhe-elämä ole vapautta?? Koko ajan toivoit ja odotit, että "pääset nauttimaan vapaudesta" eli saat lapsen pihalle elämästäsi :D :D 

Me fiksummat saadaan nauttia koko elämämme siitä sun haaveilemasta vapaudesta, kun jätetään ne lapset tekemättä. 

Vierailija
266/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse osoittaisin syyttävää sormea suomalaisia miehiä päin. He ovat täysin kelvottomia niin parisuhteeseen kuin perheenisiksikin.

En minä halua olla täysiaikaisessa työssä, minkä jälkeen hoitaa täysin lapsi ja koti lukuisine kotitöineen, samalla kun mies on parempipalkkaisessa työssä kerryttämässä omia säästöjään tekemällä iltaisin ylitöitä. Ei. Joko se mies osallistuu yhtävertaisesti lapsiin ja kotiin tai vaihtoehtoisesti itse jään pois töistä ja hoidan kodin - minkä mies siinä tapauksessa kustantaa.

Itselleni tämä ei ole koskaan ollut ongelma, koska mieheni on ulkomaalainen, ja ymmärtää tämän ihan ilman mitään tarvetta selitellä mitään. Hänen palkkansa on perheemme rahaa.

Juuri tästä aiheesta oli pitkä keskustelu av:lla, kun naisen mies halusi että nainen jää kotiin hoitamaan lasta, mutta naisen tulisi silti maksaa puolet kaikesta.

Hahhah. Ei tule kuuloonkaan. Mies maksaa tuossa tilanteessa kaiken 100%. Missä tahansa muussa maassa tämä on itsestäänselvyys, eikä mikään keskustelunaihe edes. Eihän tuollainen mies ole edes mies. Eikö ole mitään ylpeyttä tai edes vastuuntuntoa? Miehen ja isän tärkeimpiä ominaisuuksia on nimenomaan vastuullisuus. Jos sitä ei ole, niin onko silloin edes mies? Vaikka väliäkö tuolla, nykyään kai Suomessa sukupuolella ei enää ole mitään merkitystä. Onneksi en asu siellä. Suomalaista miestä en katselisi sekuntiakaan.

Myös naisen tärkeimpiä ominaisuuksia on vastuullisuus. Jos haluamme tasa-arvoa, niin se on tasa-arvoa. Mies tulee 50-prosenttisesti mukaan hoitamaan lasta, järjestämään syntymäpäiviä, hoitamaan vaateostokset, kodinhoidon ja lapsen päiväkoti/koulupalaverit. Nainen voi puolestaan hoitaa kodin remontit, autoon liittyvät asiat, nurmikon leikkuun, rautakaupassa käynnin yms. sillä välin, kun mies hoitaa lapsen asioita.

Mutta kun se ei mene noin. Suomalainen mies ei järjestä lasten synttäreitä, eikä myöskään leikkaa nurmikkoa. Sen tekee suomalainen nainen. Itse ihan todella ihmettelen, että mihin suomalainen nainen edes tarvitsee suomalaista miestä? Suomalainen nainen kun tekee kaiken itse ja pystyy kaikkeen. Suomalaisen naisen taso on huomattavasti korkeampi kuin suomalaisen miehen. Näin karrikoiden. Tätä itse olen joutunut todistamaan, tämä siis koskee lähes kaikkia suomalaisia perheitä, jotka tunnen.

Onko kuitenkin suomalaisen naisen itse valitsema tämä "matalatasoinen suomalainen mies"? 

Olisiko ihan vain peiliin katsomisen paikka SuOmAlAiSeLlA nAiSeLlA??

Vierailija
267/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille ei kelpaa 14v on/off työttömänä ollut mies, kokeiltu on. Lisäksi olen erittäin epäsosiaalinen ja ikisinkku, niin ja poikuuskin on vielä tallella.

Ei jaettu mulle elämään hirveen hyviä kortteja mutta näillä on mentävä.

M37

Vierailija
268/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheverotus

En voi käsittää, miten tämä ei näytä tulevan kenenkään poliitikon mieleen. Onko niin suuri tabu, ettei asiaa uskalleta ottaa keskusteluun. Tämä malli toimii Keski-Euroopassa ja syntyvyyttä voi lisätä vain selvillä kannustimilla.

Sen kannattaja leimautuu vanhakantaiseksi ja naisten työssäkäynnin vastustajaksi. Olihan se perheverotus käytössä Suomessa vuosikymmenet sitten.

Vierailija
269/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ollaan huolissaan ilmastonmuutoksesta tai sitten alhaisesta syntyvyydestä. Molemmista EI OLE MAHDOLLISTA vinkua samanaikaisesti, sillä ne sulkevat toisensa pois.

Vierailija
270/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

#naisviha

Vierailija
271/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole miestä, ei kiinnosta seksi, lapset ovat ihania mutta liikaa vastuuta ja yritä siinä samalla luoda uraa kun kasvatat lasta. Suhtautuminen lapsiin on negatiivista kun jo työhaastattelussa kysytään oletko naimisissa ja oletko parhaillasi raskaana. Rahaa ei ole, kaikki maksaa ja on liian kallista. Siksi panostan sen vähän minkä voin itseeni ja hemmottelen koiraani. Velkahelvetissä eläminen ei kiinnosta.

Vierailija
272/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hedelmällisessä iässä olevana naisena ihan täysin kyllästynyt siihen että syntyvyyden laskusta syytetään nuoria naisia ja nuoria miehiä ei lainkaan. Hei haloo, heterosuhteessa sillä miehellä on ihan yhtä suuri osuus lastenhankintaan kuin naisella ja itsellisetkin naiset tarvitsevat miehen sukusoluja lisääntymiseen. Mitä tuttavapiiriini ja kavereihini tulee niin suurimpia syitä vaikuttaa olevan täysin kelvottomat miehet perhe-elämään. 2020-luvun nainen ei halua paskaa diiliä raata täysipäiväisesti töissä, vapaa-ajalla hoitaa muksut ja kämpän ja vielä vanhenevat vanhemmatkin ja pysytellä fyysisesti kunnossa. Syntyvyys saadaan kasvuun kun suomalaiset miehet hyväksyvät muuttuvan yhteiskunnan että joko siihen perhe-elämään osallistutaan tasavertaisesti tai sitten kustannetaan omasta palkasta se naisen oleminen kotona mukisematta.

Tai sitten jätetään ne lapset tekemättä, kuten lähes 70% tämän päivän koulutetuista kolmekymppisistä miehistä on päättänyt. Kymmenen vuotta sitten lukema oli 30%.

Ja miksipä sitä uhraamaan mukavaa, vapaata elämäänsä muiden mielihalujen toteuttamiseksi. Kummasti on enemmän vapauksia valita menemisiään ja tekemisiään lapsettomana...

Sinulla on varmaan antaa lähde noille prosenteille, muuten kuittaan ne nollainformaationa ja provona.

Itse (n) halusin yhden lapsen ja se oli täydellinen valinta. Sain kokea äitiyden ja kuitenkin vain puolitoista vuotta työurasta meni kotona olemiseen. Kasvatin hänet yksin 14 vuotta hänen elämästään eli erosimme, kun hän oli nelivuotias, mutta nautin siitäkin. Lisäksi hänellä oli hyvä isä, jonka luona hän vietti joka toisen viikonlopun ja osan lomista, joten minullakin oli täysin vapaata aikaa. Matkustelimme yhdessä. Alkuun kerran vuodessa, kun matkustaminen oli vielä kallista ja hankalaa (ennen kuin halpalennot ja booking.com + muut verkkopalvelut tuliat), sittemmin useita kertoja vuodessa. Olin 43. kun hän tuli täysi-ikäiseksi ja muutti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Samassa iässä monella on vasta alaikäiset lapset, mutta minä pääsin suhteellisen nuorella iällä nauttimaan jälleen vapaudesta.

Suosittelen.

Myönnät siis, ettei lapsiperhe-elämä ole vapautta?? Koko ajan toivoit ja odotit, että "pääset nauttimaan vapaudesta" eli saat lapsen pihalle elämästäsi :D :D 

Me fiksummat saadaan nauttia koko elämämme siitä sun haaveilemasta vapaudesta, kun jätetään ne lapset tekemättä. 

Ei tietenkään lapsiperhe-elämä ole vapautta. Minähän kirjoitin, että minä halusin yhden lapsen ja se oli minulle täydellinen valinta. Siksi minä suosittelen sitä aivan kuten moni suosittelee, ettei tee yhtään lasta ja yhtä moni on sitä mieltä, että lapsia kannattaa tehdä.

Tuo kyseinen oma lapseni ei halua yhtään lasta ja  minusta sekin on hyvä päätös.

Vierailija
273/274 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä puoliso?

Vierailija
274/274 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko ollaan huolissaan ilmastonmuutoksesta tai sitten alhaisesta syntyvyydestä. Molemmista EI OLE MAHDOLLISTA vinkua samanaikaisesti, sillä ne sulkevat toisensa pois.

Ihmisen toiminta planetaarisiin luonnonvoimiin on alle 1%. Kokonaisuudesta on jätetty pois kaikki muu vaikutus mikä tulee avaruudesta planeetasta ja muutsa biomassasta ja merien termostaattinen ilmiö. Hiilidioksidi ei ole noiden ilmastolukujen kantava voima.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän