Suomessa syntyy liian vähän lapsia
Miten syntyvien lasten määrä laskee edelleen. Muuttoliike Suomeen on lähes yhtä suurta kuin lapsia syntyy. Miten lasten määrä saadaan kasvuun?
https://www.stat.fi/julkaisu/cl7rlpvxqfuie0cw3tz01vpz0
Kommentit (274)
Mun mielestä ongelma ei ole ne, jotka eivät halua lapsia. Ongelma on se, että lapsia haluavatkaan eivät - syystä tai toisesta - hanki lapsia. Eivät ainakaan niin montaa kuin olisivat halunneet.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mun mielestä ongelma ei ole ne, jotka eivät halua lapsia. Ongelma on se, että lapsia haluavatkaan eivät - syystä tai toisesta - hanki lapsia. Eivät ainakaan niin montaa kuin olisivat halunneet.
Juuri näin. Ongelmiahan on kaksi: ihmiset, jotka eivät halua lapsia ollenkaan ja ne, jotka haluavat monta lasta, mutta eivät saa, kuin yhden tai ei yhtään. Ensimmäiseen ryhmään on hankala vaikuttaa, mutta toiseen voidaan vaikuttaa. Suomessa on kuitenkin poikkeuksellisen suuri lapsilukutoive verrattuna muihin länsimaihin: peräti 2,2 lasta per nainen. Silti Suomessa syntyy toistaiseksi 1,35 lasta/nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ompa ihme! Kun mitä tahansa mediaa lukee niin kansalaisten mielestä kaikki ja koko maa on mennyt kaikin tavoin ihan rikki, hyvä jos täällä enää ihan itsekseen pärjää. Jos ei näin alkuun vaikka saada kuntoon asumista, tulotasoa, työelämää, liikkumista, koulutusta ja terveyspalveluita niin tuskin tästä koheneekaan.
Nuo kaikki palvelut ovat Suomessa huippuluokkaa. Mistään muualta maailmasta ei löydy vastaavaa. Suomessa ei synny lapsia, koska opiskelut/tulotason vakiinnuttaminen vievät liian kauan, eikä opiskeluaikana ole varaa tehdä lapsia. Usein parisuhteet myös menevät poikki ennen ensimmäisen tai viimeistään toisen lapsen syntymää. Perhekoot jäävät pieneksi. Lisäksi yleinen kulttuuri länsimaissa ei tue ajatusta siitä, että modernilla naisella on iso perhe. Moderni nainen luo uraa, matkustelee, sijoittaa ja toteuttaa unelmiaan.
Tässähän oli kerrankin asiallinen kommentti. Palvelut täällä pelaa hyvin, ei täällä niiden puutteesta jää lapset tekemättä.
Isoin asia on minusta työelämän, tulotason ja lapsiperheen asumisen aiheuttamat ristiriidat, jotka ovat todella vaikeita.
- Työelämään vakiintuminen on hankalaa ja vie pitkään.
- Yhden työssäkäyvän palkalla ei elä kuin korkeintaan pikkukaupungeissa / syrjäseudulla, ja melko huonosti niissäkin.
- Kasvukeskuksissa, joissa on työpaikkoja molemmille vanhemmille, tilavat asunnot ovat suolaisen kalliita ostovoimaan suhteutettuna.
- Ja siellä, missä asunnot ovat oikeasti halpoja, työpaikkoja on vähän, ja jos jompi kumpi työllistyisi tällaisella muuttotappioalueella, olisi sen toisen vaikeaa löytää itselleen oman alan työtä.
- Parisuhteet eivät kestä Suomessa lasten syntymistä. Tämä on tosi surullista. Suomalainen perhe on lasten synnyttyä aika yksin: käsi ylös, kuinka moni saa säännöllistä lastenhoitoapua lasten isovanhemmilta, sukulaisilta, kummeilta, ystäviltä? Ei montaa kättä taida nousta.
Tämä heijastuu sitten suoraan parisuhteeseen, kun lasten kasvaessa ei ole aikaa parisuhteelle - eli esimerkiksi sellaiselle päivälle, jolloin pariskunta saisi oikeasti aikaa yhdessä kaksin, ilman lapsia - käyden vaikka kävelyllä, ravintolassa ja harrastamassa hyvää päiväseksiä (jolloin kumpikaan ei olisi väsynyt).
- Parisuhteet menevät helposti poikki myös ennen ensimmäisenkään lapsen syntymistä. Ehkä ihmiset ovat laiskoja vaalimaan parisuhdettaan? Tai suhde katkeaa siksi, jos jompi kumpi ei halua lapsia.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi vanhempien pitäisi saada huinailla kahdestaan kun kerran ollaan perheellisiä? Pistää lapset ajoissa nukkumaan niin on kahdenkeskiseen aikaan mahdollisuuksia puolet vuorokaudesta. Se mitä pitäisi tapahtua on se, että sekä kodin- että lastenhoito velvollisuudet jakautuivat tasaisemmin lapsen vanhempien kesken. Sekä se, että touhutaan koko perhe yhdessä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osoittaisin syyttävää sormea suomalaisia miehiä päin. He ovat täysin kelvottomia niin parisuhteeseen kuin perheenisiksikin.
En minä halua olla täysiaikaisessa työssä, minkä jälkeen hoitaa täysin lapsi ja koti lukuisine kotitöineen, samalla kun mies on parempipalkkaisessa työssä kerryttämässä omia säästöjään tekemällä iltaisin ylitöitä. Ei. Joko se mies osallistuu yhtävertaisesti lapsiin ja kotiin tai vaihtoehtoisesti itse jään pois töistä ja hoidan kodin - minkä mies siinä tapauksessa kustantaa.
Itselleni tämä ei ole koskaan ollut ongelma, koska mieheni on ulkomaalainen, ja ymmärtää tämän ihan ilman mitään tarvetta selitellä mitään. Hänen palkkansa on perheemme rahaa.Juuri tästä aiheesta oli pitkä keskustelu av:lla, kun naisen mies halusi että nainen jää kotiin hoitamaan lasta, mutta naisen tulisi silti maksaa puolet kaikesta.
Hahhah. Ei tule kuuloonkaan. Mies maksaa tuossa tilanteessa kaiken 100%. Missä tahansa muussa maassa tämä on itsestäänselvyys, eikä mikään keskustelunaihe edes. Eihän tuollainen mies ole edes mies. Eikö ole mitään ylpeyttä tai edes vastuuntuntoa? Miehen ja isän tärkeimpiä ominaisuuksia on nimenomaan vastuullisuus. Jos sitä ei ole, niin onko silloin edes mies? Vaikka väliäkö tuolla, nykyään kai Suomessa sukupuolella ei enää ole mitään merkitystä. Onneksi en asu siellä. Suomalaista miestä en katselisi sekuntiakaan.
Myös naisen tärkeimpiä ominaisuuksia on vastuullisuus. Jos haluamme tasa-arvoa, niin se on tasa-arvoa. Mies tulee 50-prosenttisesti mukaan hoitamaan lasta, järjestämään syntymäpäiviä, hoitamaan vaateostokset, kodinhoidon ja lapsen päiväkoti/koulupalaverit. Nainen voi puolestaan hoitaa kodin remontit, autoon liittyvät asiat, nurmikon leikkuun, rautakaupassa käynnin yms. sillä välin, kun mies hoitaa lapsen asioita.
Mutta kun se ei mene noin. Suomalainen mies ei järjestä lasten synttäreitä, eikä myöskään leikkaa nurmikkoa. Sen tekee suomalainen nainen. Itse ihan todella ihmettelen, että mihin suomalainen nainen edes tarvitsee suomalaista miestä? Suomalainen nainen kun tekee kaiken itse ja pystyy kaikkeen. Suomalaisen naisen taso on huomattavasti korkeampi kuin suomalaisen miehen. Näin karrikoiden. Tätä itse olen joutunut todistamaan, tämä siis koskee lähes kaikkia suomalaisia perheitä, jotka tunnen.
Yhden palstalle kirjoittaneen suomalaismiehen mukaan lapsen synttäreille riittää, että ostaa kaupasta paketin keksejä ja Mehukatti-purkin sekä laittaa puhelimella kutsun vieraille.
Juuri näin. Lapsille tällainen syntymäpäivä voisi olla parhaat synttärit ikinä. Lapset olisivat kuitenkin yhdessä ja voisivat keksiä omia leikkejä. Hyvin harvoin lapset piittaavat mistään muusta, kuin karkista ja limpparista syntymäpäiväjuhlilla.
Tuohan on ihan tavallinen arki, kun kavereita on käymässä. Kyllä ne pienetkin lapset huomaa, jos heidän synttäreihin käyttää aikaa ja vaivaa. Hyvin on kaikki syömiset kelvanneet täytekakuista tuulihattuihin ja kaikkeen siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Juuri näin. Ongelmiahan on kaksi: ihmiset, jotka eivät halua lapsia ollenkaan ja ne, jotka haluavat monta lasta, mutta eivät saa, kuin yhden tai ei yhtään. Ensimmäiseen ryhmään on hankala vaikuttaa, mutta toiseen voidaan vaikuttaa. Suomessa on kuitenkin poikkeuksellisen suuri lapsilukutoive verrattuna muihin länsimaihin: peräti 2,2 lasta per nainen. Silti Suomessa syntyy toistaiseksi 1,35 lasta/nainen.
Meillä ainakin lapsimäärään vaikutti lapsiperheiden tuen taso.
Lapsiperheet asuvat nykyäänkin kodeissa, ja tarvitsevat kotiapua sinne kotiin silloin kun lapset ovat pieniä tai tulee yllättäviä sairasteluita tai muita vaikeita tilanteita. Se ei ole apua, että pitää kestitä jotain vierasta ihmistä, joka tulee kahvittelemaan ja tenttaamaan miten toimit lasten kanssa arjessa, tai neuvomaan miten valmistetaan makaronilaatikko.
Jos vauva itkee kaikki yöt, niin ei siihen auta makaronilaatikon tekeminen eikä kahvihetki vieraan ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osoittaisin syyttävää sormea suomalaisia miehiä päin. He ovat täysin kelvottomia niin parisuhteeseen kuin perheenisiksikin.
En minä halua olla täysiaikaisessa työssä, minkä jälkeen hoitaa täysin lapsi ja koti lukuisine kotitöineen, samalla kun mies on parempipalkkaisessa työssä kerryttämässä omia säästöjään tekemällä iltaisin ylitöitä. Ei. Joko se mies osallistuu yhtävertaisesti lapsiin ja kotiin tai vaihtoehtoisesti itse jään pois töistä ja hoidan kodin - minkä mies siinä tapauksessa kustantaa.
Itselleni tämä ei ole koskaan ollut ongelma, koska mieheni on ulkomaalainen, ja ymmärtää tämän ihan ilman mitään tarvetta selitellä mitään. Hänen palkkansa on perheemme rahaa.Juuri tästä aiheesta oli pitkä keskustelu av:lla, kun naisen mies halusi että nainen jää kotiin hoitamaan lasta, mutta naisen tulisi silti maksaa puolet kaikesta.
Hahhah. Ei tule kuuloonkaan. Mies maksaa tuossa tilanteessa kaiken 100%. Missä tahansa muussa maassa tämä on itsestäänselvyys, eikä mikään keskustelunaihe edes. Eihän tuollainen mies ole edes mies. Eikö ole mitään ylpeyttä tai edes vastuuntuntoa? Miehen ja isän tärkeimpiä ominaisuuksia on nimenomaan vastuullisuus. Jos sitä ei ole, niin onko silloin edes mies? Vaikka väliäkö tuolla, nykyään kai Suomessa sukupuolella ei enää ole mitään merkitystä. Onneksi en asu siellä. Suomalaista miestä en katselisi sekuntiakaan.
Myös naisen tärkeimpiä ominaisuuksia on vastuullisuus. Jos haluamme tasa-arvoa, niin se on tasa-arvoa. Mies tulee 50-prosenttisesti mukaan hoitamaan lasta, järjestämään syntymäpäiviä, hoitamaan vaateostokset, kodinhoidon ja lapsen päiväkoti/koulupalaverit. Nainen voi puolestaan hoitaa kodin remontit, autoon liittyvät asiat, nurmikon leikkuun, rautakaupassa käynnin yms. sillä välin, kun mies hoitaa lapsen asioita.
Mutta kun se ei mene noin. Suomalainen mies ei järjestä lasten synttäreitä, eikä myöskään leikkaa nurmikkoa. Sen tekee suomalainen nainen. Itse ihan todella ihmettelen, että mihin suomalainen nainen edes tarvitsee suomalaista miestä? Suomalainen nainen kun tekee kaiken itse ja pystyy kaikkeen. Suomalaisen naisen taso on huomattavasti korkeampi kuin suomalaisen miehen. Näin karrikoiden. Tätä itse olen joutunut todistamaan, tämä siis koskee lähes kaikkia suomalaisia perheitä, jotka tunnen.
Yhden palstalle kirjoittaneen suomalaismiehen mukaan lapsen synttäreille riittää, että ostaa kaupasta paketin keksejä ja Mehukatti-purkin sekä laittaa puhelimella kutsun vieraille.
Juuri näin. Lapsille tällainen syntymäpäivä voisi olla parhaat synttärit ikinä. Lapset olisivat kuitenkin yhdessä ja voisivat keksiä omia leikkejä. Hyvin harvoin lapset piittaavat mistään muusta, kuin karkista ja limpparista syntymäpäiväjuhlilla.
Tuohan on ihan tavallinen arki, kun kavereita on käymässä. Kyllä ne pienetkin lapset huomaa, jos heidän synttäreihin käyttää aikaa ja vaivaa. Hyvin on kaikki syömiset kelvanneet täytekakuista tuulihattuihin ja kaikkeen siltä väliltä.
Ei huomaa. Lapsille on tärkeintä yhdessäolo ja iloinen tunnelma. Kukaan lapsista ei muista naisen pohtimia värisävyjä ja askarteluja seinissä. Nykyään syntymäpäiväjuhlistakin on tullut amerikkalainen kallis tapahtuma, joita ei voi paikoin järjestää enää edes kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se tuppaa olemaan, että ne " miesten työt" tuppaavat huushollissa olemaan kertaluonteisia eikä edes joka vuosi toistuvia. Nykyisin remppoihin ja korjauksiin palkataan yleensä ammattilaisia hoitamaan "miehen työt". Nurmikon leikkuu on ainoa, jota tarvitsee tehdä vuodessa kolmen kuukauden ajan kerran viikossa, mutta sekin on helppo toteuttaa roborttiruohonleikkurilla. Naisten kontolle kaatuvat kotitalous ja lastenhoitotyöt ovat päivittäisiä ja vievät päivittäin useita tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheverotus
En voi käsittää, miten tämä ei näytä tulevan kenenkään poliitikon mieleen. Onko niin suuri tabu, ettei asiaa uskalleta ottaa keskusteluun. Tämä malli toimii Keski-Euroopassa ja syntyvyyttä voi lisätä vain selvillä kannustimilla.
Suomessa on ongelmia ihan muualla, kuin rahassa. Keski-Euroopassa ei ole Suomea vastaavat tukijärjestelmät. Suomessa on tutkittu monet kerrat, että suurimmat syyt syntyvyyden pienuuteen ovat kolme ylitse muiden: keski-ikä ensisynnyttäjällä on yli 30 vuotta, sopivaa kumppania lapsentekoon ei löydy tai nykyisestä elämäntyylistä ei haluta luopua.
Totta nämäkin, yksi itselle aina silmään pistänyt perhe-elämän jarru on opiskelijoille pakotettu pakkolaina heti elämän alkuun, sen maksamisesta tuleekin paineita päästä ja pysyä työelämässä ja voi mennä aikaa tai kokonaan pieleen jos hommat ei luistakaan ja suomen epävakaan tuulisessa työelämässähän se usein ei luista, joten perhe voi jäädä paljon myöhemmälle tai kokonaan perustamatta jos lainan on joutunut opiskellessa nostamaan.
Opintolaina on kuitenkin sellainen laina, jota voi lyhentää muutama kymppi/ kk.
En tiedä onko noin sitten nykyään, itse jouduin kyllä maksamaan enemmän vaikka lainani oli kaveripiirini pienimmästä päästä, niin tai näin se lainan pelkkä olemassaolokin johtaa seuraavaan jarruun, heikentää seuraavan, eli asuntolainan saamista, jonka monet haluaisivat ennen lapsia koska pankit laskevat sitten myös lapset talouden menoeriksi, jota ne tietysti ovatkin.
Omissa lapsissa ja lasten kavereista on monia, jotka ovat asunnon ostaneet kun ovat valmistuttuaan muutaman vuoden olleet työelämässä. Ei ole lainansaantia haitannut opintolainat ja autolainat. Pankit katsovat nykyisin lainanmaksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se tuppaa olemaan, että ne " miesten työt" tuppaavat huushollissa olemaan kertaluonteisia eikä edes joka vuosi toistuvia. Nykyisin remppoihin ja korjauksiin palkataan yleensä ammattilaisia hoitamaan "miehen työt". Nurmikon leikkuu on ainoa, jota tarvitsee tehdä vuodessa kolmen kuukauden ajan kerran viikossa, mutta sekin on helppo toteuttaa roborttiruohonleikkurilla. Naisten kontolle kaatuvat kotitalous ja lastenhoitotyöt ovat päivittäisiä ja vievät päivittäin useita tunteja.
Sitten miestä ei varmaan tarvitse kotitaloudessa, jos sille ei enää ole remonttihommia, eikä lastenhoitokaan tunnu täällä kirjoittelevien naisten miehille maistuvan? Miksi tällaisessa parisuhteessa sitten pitää olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huomaa. Lapsille on tärkeintä yhdessäolo ja iloinen tunnelma. Kukaan lapsista ei muista naisen pohtimia värisävyjä ja askarteluja seinissä. Nykyään syntymäpäiväjuhlistakin on tullut amerikkalainen kallis tapahtuma, joita ei voi paikoin järjestää enää edes kotona.
Ehkä teillä oli toisin, mutta meillä kyllä huomasi. Yhdessäoloa ja iloista tunnelmaa oli siitä huolimatta, että tarjoiluihin oli panostettu ja tehty lasten toivomia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyttä ei saada enää mitenkään nousuun. Epäkypsyys on edennyt liian pitkälle.
Kypsyyttä on juurikin se, että.ei lisäänny lainkaan, tai lisääntyy rajallisesti, jos tietää että resurssit (mm. taloudelliset) riittävät yhteen lapseen tai eivät yhteenkään.
Nämä ammattilisääntyjät ovat epäkypsiä omaan napaan tuijottelijoita.
Nyt lapsilisää halutaan muuttaa siten, että tuesta hyötyvät lähinnä enää yksinhuoltajat.
Näin pienituloisena, työssä käyvänä perheellisenä ei innosta tehdä yhtä lasta enemmän, kun joudumme veroista muiden suurperheet kustantamaan.
Valitettavasti niistä jotka sikiää runsaasti moniavioisista suhteista, geeniperimä on niin huonoa ettei heistä ole edes suorittavan tason työhön.
Eli ongelma ei poistu lapsilisiä korottamalla.
Vihaan yhteiskuntaa koska Kela hylkäsi kuntoutushakemukseni. Katsottiin että olen sen verran fiksu, että pärjään ilman terapiaa. Tyhmempiä tuetaan ja tuotetaan kyllä.
Kun mennään tyhmempien ehdoilla ollaan pahan akselilla. Oikein tuetaan heikompien lenkkien tuottamista, jolloin yhteiskunta heikkenee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teillä oli toisin, mutta meillä kyllä huomasi. Yhdessäoloa ja iloista tunnelmaa oli siitä huolimatta, että tarjoiluihin oli panostettu ja tehty lasten toivomia ruokia.
Sinä todennäköisesti itse arvostat sitä naisena paljon enemmän, että koti näyttää kauniilta ja sinne on aseteltu hienosti erilaisia herkkuja pöydälle oikean värisille lautasille ja tarjottimille. Yliarvioit rajusti sen, mitä lapset siitä ajattelevat. Toki se on lapsille tärkeää, että synttärit huomioidaan esimerkiksi herkuilla, mutta sen merkitys on paljon pienempi, kuin sen, että kaverit ovat synttäreillä ja kaikilla on kivaa.
Aloituksesta jäi pois perustelu sille että syntyisi "liian vähän".
Taloudellisen näkökulman lisäksi on oikeasti hyvä pointti että moni mies ei ole kovin kiinnostunut lastenhankinnasta. Meilläkin on työpaikalla koulutettuja miehiä ja niillä joilla on lapsia, on lapset puheista päätellen naisen projekti. Eräs työkaveri sanoi että lapsi saa tulla sillä vaimo haluaisi lapsen. :D
Omaa miestäni on alkanut lastenteko kiinnostaa sen jälkeen kun muutama kaverinsa on hankkinut lapset. Noita miehen kavereiden perheitä katsoessa on ollut tuo sama selkeä kuvio eli mies ehkä hakee lapsen hoidosta ja leikkii joskus hetken mutta parisuhteen naisella on vetovastuu varsinaisesta hoivatyöstä ja vaipanvaihdosta. Oma 30+ mieheni olisi ihan samanlainen ja on onneksi suoraan sanonutkin että valvomiset ja muu olisi minun ongelmani. Arvaa tuleeko meille lapsia? :D
Arvostan tuossa asiassa rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä ja montaa aikuista miestä ihan oikeasti kiinnostaa enemmän työt, pelaaminen, treenaus ja muut harrastukset kuin käytännön lapsiperhearki. Perhe on ehkä kiva lisä ja imagon kannalta jees, mutta varsinainen osallistuminen ei nappaa. Ja mikäs siinä, silloin parempi olla hankkimatta lapsia. Eikä tuo ole mikään uusi ilmiö, omassa lapsuudenperheessä oli täysin sama kuvio. Pelaamisen sijaan isää kiinnosti autotallissa väkertely ja penkkiurheilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheverotus
En voi käsittää, miten tämä ei näytä tulevan kenenkään poliitikon mieleen. Onko niin suuri tabu, ettei asiaa uskalleta ottaa keskusteluun. Tämä malli toimii Keski-Euroopassa ja syntyvyyttä voi lisätä vain selvillä kannustimilla.
Suomessa on ongelmia ihan muualla, kuin rahassa. Keski-Euroopassa ei ole Suomea vastaavat tukijärjestelmät. Suomessa on tutkittu monet kerrat, että suurimmat syyt syntyvyyden pienuuteen ovat kolme ylitse muiden: keski-ikä ensisynnyttäjällä on yli 30 vuotta, sopivaa kumppania lapsentekoon ei löydy tai nykyisestä elämäntyylistä ei haluta luopua.
Amen. En ryhtyisi lapsiperhe-elämään mistään hinnasta.
Tuntuu vain kovasti olevan vaikeaa myöntää, esim. Väestöliiton taholta, että vapaaehtoisesti lapsettomat eivät yksinkertaisesti halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
No jos aloitettaisiin vaikka näin : kirjoitetaan enemmän positiivisia juttuja lapsiperheen arjesta. Tällä palstalla sävy on viime aikoina ollut ihmeellisen negatiivinen. Lievästi vainoharhaisena epäilen naapurin trollausta.
Sitä valheellista pro-natalistista tuubaa päinvastoin tulee 24/7 joka tuutista, tv-ohjelmista, mainoksista yms. yms. Ei saisi kirjottaa synnytysvaurioista jotka vaikeuttavat pahimmillaan koko loppuelämää. Pitäisi vain tarjoilla vaaleanpunaista vauvahöttöä. Onhan se uusi veronmaksaja jo siinä vaiheessa plakkarissa, kun kaiken aivopesun uskonut hölmö on reväyttänyt itsensä synnytyksessä ja vaaleanpunainen vauva-arki onkin paskavaipan käryä ja rääkyjän kanssa valvomista, eltaantuneen maidon hajuisia vaatteita ja puklauksen siivoamista ja etääntymistä kumppanista.
"Ihme", että vapaaehtoinen lapsettomuus herättää niin paljon katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin enemmän lapsia, jos vanhempainraha jatkuisi pidempään. Hoitoraha on olematon eikä talous asuntolainoineen kestä sellaista pidemmän päälle. En halua viedä alle 1,5-vuotiasta lasta päivähoitoon vieraiden ihmisten, tautien ja hoitajapulan keskelle.
Te synnyttäjät olette kyllä yhdenlaisia maksettuja naisia. Eikö edes hävetä?
Onneksi emme ole enää kovin sikiäväinen kansa, koska emme halua osallistua aktivisteina maailman väestöräjähdykseen ja sitä kautta maapallon tuhoon! Muistutan vaan, että maapallon väestö lisääntyy joka kuukausi enemmän kuin Suomessa on asukkaita. Miljardilla 15 vuodessa!