Meillä asuu naapurustossa ihana perhe, joilla ei mene hyvin
Tunnetaan aika hyvin.. ollaan asuttu vierekkäin jo neljä vuotta.
Perhe teki kolme vuotta sitten päätöksen ryhtyä yksityisyrittäjiksi. Jokin meni pieleen; ja lopettivat yhden vuoden jälkeen. Siitä lähtien ovat olleet paljon, paljon vaisumpia.
Juttelin kerran perheen äidin kanssa ja sanoi että ovat kovasti veloissa ja joutuvat elämään hyvin niukasti. Lapset ovat murros- tai teini-ikäisiä.
Viime viikolla näin naapurin kaupassa ja juteltiin joulusuunnitelmista. Naapurille tuli vedet silmiin ja tekosyyn varjolla lähti pois.
Minulle tuli niin äärettömän kurja mieli. Arvelen että heillä ei yksinkertaisesti ole " varaa" viettää joulua.
Mitä voisin tehdä? En missään nimessä halua tarjota heille rahaa tai ruokaa (tiedän että eivät ottaisi vastaan ja olisivat kiusaantuneita) mutta mitenhän voisin antaa fiksusti " lahjan" josta eivät tietäisi mistä se on peräisin?
Herkkukori? Mitä siinä voisi olla?
Voisinko saada teiltä idea-apua??
Kommentit (46)
perhe kiusaantuu tuntemattomalta tulevasta lahjasta. Itse ainakin suhtautuisin tosi skeptisesti, jos ovella nököttäisi joku lahja tuntemattomalta. Ja lisäks tulis vähän sellainen olo, et pitääkö joku meitä jotenkin surkeina.
Paras vaihtoehto olis mun mielestä se, et pyytäisitte niitä syömään tai vaikka jouluglögille jonain päivänä lähellä joulua. Samassa voisit lykätä emännälle vaikka jonkun pienen herkkukorin (jos vielä tarvis) verukkeella " me on kavereille tehty tällaisia, niin ottakaa tekin..."
Tämä äiti ihmetteli, että kuka heille lähetti joululahjarahaa. Olin itsekin muka ihan äimänä ja ällistelin sitä hänen kanssaan.
Heillä oli todella tiukkaa ja jouluksi ei edes ruokarahaa.
Kypsyttelen vielä vähän ajatusta, miten hoidan asian kunnialla. Nyt minun on mentävä, kiitos kommentoijille ja palaan asiaan viimeistään joulun alla :-)
ap
Ja uskoakseni ei saa koskaan tietääkään :-)
ap
olemme olleet vähän samankaltaisessa tilanteessa konkurssin jäljiltä. Ja voin kertoa, että mikään ei olisi ollut alentavampaa kuin nimetön ruoka-lahjakortti joltain. Aivan eri luokkaa olisi ollut ihana herkkukori naapurilta ihan rehellisesti, silleen rivienvälistä lukeneena. Toi oli tyhmä, voi olla että ei kehtaa korttia edes käyttää, jos vaikka se joku lahjoittaja onin siinä jonossa tönöttämässä. Eli itse pistäisin viestiä, että teiltä oli, nimi unohtui, kun halusitte yllättää. En tiedä, lahjakortti ruokakauppaan on kyllä hieno juttu, mutta vastaanottajasta jopa vaivaannuttava.
Luovuin lahjakori-ideasta ja päädyin antamaan lahjakortin ruokakauppaan.
Lahjakortti meni postissa perheen äidin nimellä :)
Eipä muuta kuin rauhallista ja suloista joulua kaikille ja muistakaa läheisiänne.
Vierailija:
Luovuin lahjakori-ideasta ja päädyin antamaan lahjakortin ruokakauppaan.Lahjakortti meni postissa perheen äidin nimellä :)
Eipä muuta kuin rauhallista ja suloista joulua kaikille ja muistakaa läheisiänne.
kiva kun vielä löytyy lämmintä joulumieltä
Tekisi mieli ihan tulla halaamaan sinua,aivan ihanaa että tuollaisia ihmisiä vielä löytyy<3
Vielä joku kaunis päivä kun itsellä on raha-asiat kunnossa täytyy muistaa toteuttaa sama idea.
Ihmisten ei tarvitsisi olla jouluna yksin huolensa kanssa.
hyvää, ihanaa, kusentuoksuista joulua kaikille (((/))))
kiva kun vielä löytyy lämmintä joulumieltä
kiitti kusentuoksusta!
Pistitkö koska postiin? perjantaina?
En tiedä millä alalla ap on, mutta olisiko teidän mahdollista uskottavasti sanoa, että olette lahjoitelleet firman asiakkailleen tilaamia ylimääräisiä herkkukoreja tuttavillenne näin joulun alla.
23, joka aivot sauhuten yrittää keksiä ideoita näin hienon avun perille menemiseksi.
että sinä se olet sen laittanut. Nautit sitten siitä kun he joutuvat olemaan sinulle kiitollisia ja olet saanut nöyryytettyä heitä siten.
44 olet todella TYHMÄ ja ILKEÄ! Häpeä itseäsi! Taitaa olla oma elämäsi todella surkeaa. Mistään muusta ei voi olla kyse. Säälittävää. Pthyi.
jotain tuoreita hedelmiä: klementtiinejä ja/tai omenoita. Ne kuuluvat minusta ehdottomasti jouluun:) Tai vaikkapa juustoja tai joku leivonnais/kakku-hässäkkä.
Ja itse olemme saaneet kerran arvokkaan lahjakortin, jonka saatteena oli sanat (about näin): " Tämän lahjakortin antaja on itse saanut joskus samanlaisen lahjakortin, ja haluaa nyt laittaa hyvän kiertämään. Lahjakortin antaja haluaa pysyä tuntemattomana." Voisiko tätä ideaa soveltaa jotenkin teidän tapauksessanne?
Ja jos kutsutte heidät kylään, niin se olisi juuri hyvä, että jotenkin hienovaraisesti tulisi esiin se, että haluatte TARJOTA heille jouluaterian. Vaikkapa vaan mainita, että teillä on ollut tapana kutsua ystäviä kylään jouluksi ja tarjota jouluateria, tai/ja että joulu tuntuu paljon enemmän joululta, kun koti on täynnä ystäviä....
Ihanaa, kun tällaista asiaa mietit ja huolehdit!! Hyvää joulua sinulle:)
Minä olisin ainakin varsin tyytyväinen, jos meidän oveltamme löytyisi herkkukori täynnä jouluherkkuja!!! Ottaisin sen ilolla vastaan, nyt kun rahatilanne on tiukka....en minä siitä vaivaantuisi!
(Saarioisten työntekijöitä ei lasketa;) firmalta lahjaksi herkkukorin, jossa kinkkua ja laatikoita? Itse olen aina saanut koreja, joissa viiniä, kahvia, pähkinöitä, eli säilyviä juttuja. EI pilaantuvia tuotteita, ja kuinka moni firma voisi säilyttää pilaantuvia koreja edes missään, kaksikymmentä joulukinkkua ja laatikot kahvihuoneen jääkaapissa?:D ..Edes yksi päivä ei onnistuisi...
Miten muuten jos ap pyytäis niitä teinejä lapsenlikaksi vaikka itsenäisyyspäiväksi tai pikkujouluihin (vaikka keksityt ;-))ja maksais sit ihan rahapalkkaa ja samalla vois livauttaa mukaan sen herkkukorinkin. Sit ei varmaan nolottais naapureitakaan ottaa vastaan. Ja vielä siihen tyyliin et pelastitte meidät pinteestä kun ei meinattu saada lapsenlikkaa.
Ompa ihanaa, että tuollaisia enkelietä on olemassa. Jos olet tuon verran valmis panostamaan naapurin jouluun, niin laita osa lapsille, siis esim. lahjakortteina tai leffalippuina yms, sillä nuorille on kovin paikka, jos jouluna kaverit saa kaikkea kivaa ja he itse jäävät ilman. Ainakin tytöt tykkäsivät h&m lahjakorteista, osta toinen lahjakortti vaatekauppaan ja toinen vaikka levykauppaan, tai vaikka anttilaan, mistä saa molempia, ja lopuilla ruokaa.
Olet kyllä ap ihana ja uskokaa pois, että toisten auttaminen on oikeastikin se kaikkein paras ilo. Martti lutherin mukaan köyhyyttä on laitettu maailmaan rikkaita koettelemaan, pystyvätkö he kuopumaan heille lahjoitetusta toisten iloksi. Hyvää joulumieltä kaikille!