Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ihan oikeasti tavallisia perheitä joiden lapsesta on tehty lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
21.03.2023 |

Onko tehty ilmoitus ilman syytä tai sitten syystä? Miksi on tehty? Häpeättekö asiaa? Itse häpeän kovasti. Useita lasuja takana. Ensin teki ex ja vaimonsa ja exän äiti (ei toimenpiteitä), sitten päivystyksestä kun hakeuduin sinne kun äitini oli juuri kuollut, olin työkyvytön ja uneton ja seuraavana päivänä olisi ollut töitä. Ei toimenpiteitä.

Mielessäni kaikuu vain exän pilkka kuinka kenenkään normaalin ihmisen lapsesta ei tehdä ilmoituksia.

Kommentit (645)

Vierailija
181/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei pitäisi vastata tähän, koska lasua ei lopulta tehty. Päiväkodin hoitaja uhkasi sillä, koska lapsen hoitotunnit meni yli jonkun sallitun rajan.

Tähän oli syynä 3-vuorotyöni ja totaaliyksinhuoltajuus. Eli jos tein vaikka kolme yövuoroa, niin niistä koostui jo niin suuri tuntimäärä hoitotunteja lapselle kuin olisi normaalin päivätyön omaavan lapsella koko viikon aikana.

Hoitoaikojen pituuteen vaikutti myös päiväkodin omat toiveet tuoda lapsi aiemmin hoitoon kuin olisi ollut tarve. Se oli heille aikataulujen puolesta kätevämpää, että iltavuoron alkaessa vein lapsen klo 11 lounaalle enkä vasta klo 13. Toki lapsellekin tuo oli parempi päivärytmin kannalta.

Päädyin lyhentämään työaikaa ja vuoden jälkeen aloitin opinnot, jolloin lapsi siirtyi tavalliseen päiväkotiin.

Enpä tiedä, mitä tuollaisesta ilmoituksesta olisi seurannut.

Vierailija
182/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt sitten määritellään normaaliksi. Mutta toki. Monta kertaa. Mm. siksi että lääkärikäynnillä olin itkuinen koska rakas mummini oli sattumoisin kuollut edellisenä iltana tuskallisesti, enkä päässyt hyvästelemään, ja olin pidätellyt pahinta itkua aamuun etten pelästyttäisi lasta. Minusta itkemättömyys olisi suurempi red flag. Myös sen takia on tehty että olen hakenut terapiaa lapsuuden traumoihin. Ei ole johtanut mihinkään toimenpiteisiin. En häpeä asiaa. Tiedän olevani hyvä vanhempi, enkä pelkää lasuja. Eniten turhauttaa se että menee sossujen aikaa ja verovaroja hukkaan, ja minulle turhaa menoa muutenkin hektiseen kalenteriin, kun ei heillä ole mitään sellaista tukea antaa mikä juuri meitä hyödyttäisi, esim. ilmainen lastenhoitoapu.

Myös se katkeroittaa ettei omasta lapsuudenperheestäni tehty lasun lasua, vaikka oli perheväkivaltaa ja alkoholismia, päivänselvä tarve lasten pois ottamiselle. Ja sitten kun nuoremmasta pikkuveljestäni tehtiin niin hänen annettiin jäädä sellaiseen huusholliin, ja nykyään on alkoholisoitunut ja mt-ongelmainen aikuinen. Ehkä minäkään en olisi nyt terapian tarpeessa jos lastensuojelu olisi tehnyt työnsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa on luonnevikainen ex-ls työntekijä joka on tehnyt lasuja kaikista sukulaislapsista. Yleensä joutuu riitoihin sukujuhlissa ja jo kohta lasua pukkaa. Eihän ne mihinkään johda mutta kukaan ei voi tehdä tuolle tyypille mitään.

Vierailija
184/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta ei minun masennuksen takia mitään lasua tehty. Lapsella oli asiat ihan hyvin.

Vierailija
185/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta ei minun masennuksen takia mitään lasua tehty. Lapsella oli asiat ihan hyvin.

Lapsi saati vanhempi ei semmosta arviota osaa itse tehdä, ainoastaan lasu ja muut huostaanotoista valtavia summia repivät osaa, nih!

Vierailija
186/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan hyvin olisi voitu tehdä vaikka ei olisi ollut masennustakaan. Kun järjestelmä on rakennettu mielivallalle, niin kukaan ei ole turvassa, vaikka osalla onkin hyvä onni.

Vierailija
187/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saati vanhempi ei semmosta arviota osaa itse tehdä, ainoastaan lasu ja muut huostaanotoista valtavia summia repivät osaa, nih!

Niin no, lapsestani ei tehnyt lasua psykiatri, psykoterapeutti eikä kukaan muukaan. Lapsella on isäkin ja minä en käyttäytynyt vaarallisesti, en edes itseäni kohtaan.

Vierailija
188/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. En häpeä.

Vierailija
189/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, lapsestani ei tehnyt lasua psykiatri, psykoterapeutti eikä kukaan muukaan. Lapsella on isäkin ja minä en käyttäytynyt vaarallisesti, en edes itseäni kohtaan.

Silti, sinä, lapsesi saati kukaan muukaan läheinen ei voi arviota tehdä (ellei se ole viranomaisten toimenpiteiden kannalta positiivinen arvio), ainoastaan jäävit viranomaiset ja heidän hännystelijät vailla todistustaakkaa, budjettirajoituksia ja lain kirjaimen noudattamisen vaatimusta voi sen tehdä!

Näin me usein lapsettomat, tulosvastuuttomat lasten oikeinkasvatuksen johtotähdet näistä asioista ajattelemme ja olemme kollegoiden kesken arvioineet että olemme oikeassa.

Vierailija
190/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli aika kiva ylläri kun kesken tupareiden oli poliisi ja sossu ovella kun kuulemma monta päivää ryypätty ja remuttu  pieni vauva jaloissa. Lapseni oli tuossa vaiheessa jo 5vuotias ja viikonlopun  mummolassa kun me pidimme yhdistetyt tupaantuliaiset ja mieheni 40vuotispäivät. Grillasimme ystävien kanssa, kuuntelimme musiikkia ja osa joi vettä, osa olutta, osa viiniä.

Kellään ei edes ollut vauvaa mukana mikä olisi voinut selittää väärinkäsityksen.

Mutta niin vain jouduimme nyt todistelemaan että emme ole alkoholisteja, elämähallinta ei ole hukassa ja lapsemme on turvassa kanssamme. Meidän piti jopa käydä huu metesteissä!

No mistäs ne sossut ja poliisit olisi voineet tietää, ettei teillä ollut siellä vauvaa ja että ette tosiasiassa ole ryypänneet ja remunneet lapsi jaloissa siellä jo pitkään, vaikka nyt lapsi olikin mummolassa, jos joku oli heille sellaisen ilmoituksen tehnyt? Tottakai on hemmetin törkeää tehdä tuommoisia täysin perättömiä lasuja, mutta eihän se sossujen vika ole jos joku on heille ummet ja lammet valehdellut. Eikä he ilman asian huolellista tutkimista voi tietää kuka oli se joka valehteli, vanhemmat vai ilmoituksen tekijä.

Olen kyllä sitä mieltä että suorasta valehtelusta lasuilmoituksessa pitäisi rankaista jotenkin.

Vierailija
191/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini oli maistanut elämänsä ensimmäisen kerran huikan kaljaa. Ei ollut humalassa. Jäi heti kiinni kun poliisit olivatkin seuranneet nuorten touhuja. Lasuhan siitä tuli ja 3kk seuranta/keskustelut.

Tuliko autettu ja tuettu olo?

Tästä seurasi aivan tajuton stressitila koko meidän perheelle!!! Jouduttiin ottamaan työpäiviä vapaaksi ja lapsi joutui olemaan koulusta pois kun palavereja riitti toinen toisensa perään. Opettajakin joutui meistä lausunnon antamaan vaikka koulunkäynti sujui hyvin. Kerran oli yksi muu polikäynti teinillä sisätaudeilla ja kas kummaa huoneessa istuikin sossun työntekijä koko käynnin ajan. Siis mitä hittoa??? Ei uskallettu silloin kyseenalaistaa mitään toimia kun pelättiin lisäongelmia jos ruvetaan hankaliksi. Meidän perheestä selvitettiin aivan kaikki asiat raskaudesta lähtien. Mun alkuraskauden rajua pahoinvointiakin selviteltiin?! Myös jo kotoa muuttaneen vanhemman lapsemme neuvolakäyntejä tms. oli käyty urkkimassa.

Eihän meistä mitään ihmeellistä taikka pahaa löytynyt. Oli suorastaan huvittavaa kun yksi sosiaalityöntekijä alkoi selittää mitenkä lapsia kasvatetaan. Oli kyllä aivan kamalat 3kk, niin ahdistavat! Ihan kuin oltaisiin oltu rikollisia tai jotain.

Vierailija
192/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tehty enkä tiedä yhtään ainutta perhettä, joista olisi tehty.

Moni on asiasta hiljaa eikä kerro muille.

Meillä koko talon lapsista on tehty ilmoituksia. Talossa asui hullu, joka niitä tehtaili. Jokaisesta kyllä tuli aluksi selvitys. Siellä juoksi perheiden ex-puolisot ja isovanhemmat yms. Eli jokainen perhe haastateltiin.

Itse jouduin siihen mukaan, koska lastensuojeluilmoituksia oli tehty minun nimissä.

Vierailija
193/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevin reformi lastensuojeluilmoitusten suhteen olisi yksinkertaisesti se, että ne poistettaisiin käytöstä. Tämä ei tarkoittaisi sitä, että yhteyden ottaminen lastensuojeluun olisi kiellettyä, mutta tämä lasukulttuuri saataisiin sillä pois.

Vierailija
194/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tehty. Teini mukana tappelutilanteessa koulussa - lasut kaikille. Teini kokeili alkoholia, tuli siis alkoholilta tuoksuen kotiin, vietiin itse sairaalaan testeihin - lasu.

En häpeä. Eikä seurannut keskusteluja kummempaa.

Puuttumattako olisi pitänyt jättää?

Ennen jos teinit tappelivat koulussa niin ne saivat jälki-istuntoa. Ja jos ne tulivat kännissä kotiin niin seuraus oli kotiaresti, remmi tai viikkorahan poisto.

Remmi 😱

Vierailija
195/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ollaan ihan tavallinen perhe. Molemmat vanhemmat ollaan lääkäreitä, tehdään siistiä päivätyötä 8-16 arkipäivisin + 2 päivystystä/kk.

Eli ollaan paljon kotonakin ja puuhaillaan lasten kanssa kaikkea. Kaikkea ei vaan lapset aina vanhemmilleen kerro.

Meillä on 3 lasta, joista yhdestä teki koulu lastensuojeluilmoituksen lintsaamisen vuoksi. Sitä kautta paljastui pitkä koulukiusaamisvyyhti. Lastensuojelu tarjosi nuorelle tukihenkilön, jonka kanssa kävivät leffassa ja syömässä, kokeilemassa erilaisia harrastuksia ja ihan vain juttelemassa.

Meidän nuoren kohdalla lasu ainakin auttoi.

Vierailija
196/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli aika kiva ylläri kun kesken tupareiden oli poliisi ja sossu ovella kun kuulemma monta päivää ryypätty ja remuttu  pieni vauva jaloissa. Lapseni oli tuossa vaiheessa jo 5vuotias ja viikonlopun  mummolassa kun me pidimme yhdistetyt tupaantuliaiset ja mieheni 40vuotispäivät. Grillasimme ystävien kanssa, kuuntelimme musiikkia ja osa joi vettä, osa olutta, osa viiniä.

Kellään ei edes ollut vauvaa mukana mikä olisi voinut selittää väärinkäsityksen.

Mutta niin vain jouduimme nyt todistelemaan että emme ole alkoholisteja, elämähallinta ei ole hukassa ja lapsemme on turvassa kanssamme. Meidän piti jopa käydä huu metesteissä!

No mistäs ne sossut ja poliisit olisi voineet tietää, ettei teillä ollut siellä vauvaa ja että ette tosiasiassa ole ryypänneet ja remunneet lapsi jaloissa siellä jo pitkään, vaikka nyt lapsi olikin mummolassa, jos joku oli heille sellaisen ilmoituksen tehnyt? Tottakai on hemmetin törkeää tehdä tuommoisia täysin perättömiä lasuja, mutta eihän se sossujen vika ole jos joku on heille ummet ja lammet valehdellut. Eikä he ilman asian huolellista tutkimista voi tietää kuka oli se joka valehteli, vanhemmat vai ilmoituksen tekijä.

Olen kyllä sitä mieltä että suorasta valehtelusta lasuilmoituksessa pitäisi rankaista jotenkin.

Kyllä se viranomaisten vika siinä kohtaa on, jos alkavat vaatimaan vanhempia ja lapsia todistamaan syyttömyytensä eri tavoin milloin mihinkin hatusta revittyihin epäilyihin ja huoliin, ja jos ei tähän pelleilyyn lähde mukaan, on "yhteistyöhaluton" eli syyllinen.

Tosiaan pitäisi turhista lasuista rangaista, samoin turhista toimenpiteistä jotka on pistetty oikeusvaltioperiaatteen vastaisesti käytäntöön.

Vierailija
197/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Eksä teki. Kuulemma uuden poikaystävän kanssa riidellään liikaa. No, oltiin oltu siinä vaiheessa yhdessä 7v ja naimisissa Kinasteltiin kerran kun olin saanut keskenmenon juuri ja oltiin nukuttu huonosti plus koiran monen tuhannen leikkaus oli ollut sinä päivänä.. ja ei todellakaan mikään järjetön riita, ihan perus, josta lapsi oli sanonut eksälle. Eksä on muutenkin aiheuttanut todella paljon ongelmia ja tekee kiusaa jostain syystä. Huoh.

Vierailija
198/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini oli maistanut elämänsä ensimmäisen kerran huikan kaljaa. Ei ollut humalassa. Jäi heti kiinni kun poliisit olivatkin seuranneet nuorten touhuja. Lasuhan siitä tuli ja 3kk seuranta/keskustelut.

Tuliko autettu ja tuettu olo?

Tästä seurasi aivan tajuton stressitila koko meidän perheelle!!! Jouduttiin ottamaan työpäiviä vapaaksi ja lapsi joutui olemaan koulusta pois kun palavereja riitti toinen toisensa perään. Opettajakin joutui meistä lausunnon antamaan vaikka koulunkäynti sujui hyvin. Kerran oli yksi muu polikäynti teinillä sisätaudeilla ja kas kummaa huoneessa istuikin sossun työntekijä koko käynnin ajan. Siis mitä hittoa??? Ei uskallettu silloin kyseenalaistaa mitään toimia kun pelättiin lisäongelmia jos ruvetaan hankaliksi. Meidän perheestä selvitettiin aivan kaikki asiat raskaudesta lähtien. Mun alkuraskauden rajua pahoinvointiakin selviteltiin?! Myös jo kotoa muuttaneen vanhemman lapsemme neuvolakäyntejä tms. oli käyty urkkimassa.

Eihän meistä mitään ihmeellistä taikka pahaa löytynyt. Oli suorastaan huvittavaa kun yksi sosiaalityöntekijä alkoi selittää mitenkä lapsia kasvatetaan. Oli kyllä aivan kamalat 3kk, niin ahdistavat! Ihan kuin oltaisiin oltu rikollisia tai jotain.

Noin tehdään täällä tuhansille perheille vuodessa, ja jos et itse todista syyttömyyttäsi, olet silloin syyllinen ja eikun lapset "turvaan" ties minkälaisten kalsarinhaistelijoiden luokse, jos lapsi alkaa siitä oireilee, sinä olet syyllinen, ei sinun ja lapsesi väliin tunkeneet viranomaiset koska näin he nyt vaan on itse arvioineet oman toimintansa aina oikeaksi ja hyväksi.

Semmonen oikeusvaltioiden johtotähti tää Suomi nyt vaan on, kun harvat viitsii alkaa "hankaliksi" varsinkaan silloin kun viranomaiset on ottaneet lapset panttivangeiksi tai ainakin uhanneet ottavansa.

Vierailija
199/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se viranomaisten vika siinä kohtaa on, jos alkavat vaatimaan vanhempia ja lapsia todistamaan syyttömyytensä eri tavoin milloin mihinkin hatusta revittyihin epäilyihin ja huoliin, ja jos ei tähän pelleilyyn lähde mukaan, on "yhteistyöhaluton" eli syyllinen.

Tosiaan pitäisi turhista lasuista rangaista, samoin turhista toimenpiteistä jotka on pistetty oikeusvaltioperiaatteen vastaisesti käytäntöön.

Pitäisi saada joku kampanja aikaiseksi, että suurin osa vanhemmista alkaisi kieltäytyä yhteistyöstä lastensuojelun kanssa. Eli esim. eivät menisi kuulusteluihin eivätkä päästäisi perhetyöntekijää kotiinsa. Lastensuojelu olisi voimaton tällaisen kampanjan edessä, koska muutaman lapsen he kyllä pystyvät ottamaan huostaan "yhteistyöhaluttomuuden" vuoksi, mutta eivät ikipäivänä suurinta osaa lapsista.

Vierailija
200/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty lasu siitä että ekaluokkalainen lapseni oli 9-v isosiruksen kanssa kerrostalon sisäpihalla leikkimässä alnuillasta. Pieni lapsi myöhään illalla ulkona ilman aikuista. Lapseni on ikäisekseen lyhyt, mutta kello oli 17-18, isosisarus tosiaan mukana ja minäkin näin heidät ikkunasta. Lasu teki kotikäynnin ja totesi että ei tule uudelleen jos sama naapuri ilmoittaa samasta asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi