Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä 13-vuotias lapsi pääsee lääkäriin Helsingissä julkiselle puolelle?

Vierailija
21.03.2023 |

Meillä on kolme lasta, muttei ole ihme kyllä koskaan tarvittu lääkäriä mihinkään neuvolan jälkeen satunnaisia tapaturmia lukuun ottamatta. Ja tapaturmia varten meillä on vakuutus, on voitu mennä suoraan yksityiselle.

Nyt oli tarve päästä näyttämään 13-vuotiasta lasta lääkärissä, kun käsi oli niin kipeä jo kolmatta viikkoa, ettei sillä voi tehdä mitään.

Soitin terveysasemalle. Ensin nauhoite pyysi valitsemaan seitsemästä eri vaihtoehdosta oikean (ei ole hengenhätä, ei ole korona..). Sitten ilmoitettiin, että on ruuhkaa ja joku soittaa takaisin. Meni kolme tuntia ja sairaanhoitaja soitti. Ensimmäiseksi torui sitä, ettei 13v soittanut itse. Sanoin, että on koulussa, eikä voi soittaa tai vastata koulupäivän aikana mihinkään. Sitten torui sitä, että lapselta puuttuu joku kantasuostumus ja puolesta-asiointisuostumus. Mitä? Olen lapsen äiti ja lapsi on 13-vuotias! No, ei sitten saatu asiaa etenemään, kun puuttui jotkut täpät joistain palveluista, joita ei ole koskaan mihinkään tarvittu.

Päästiin nyt illalla Omakantaan ja Maisaan kirjautumaan ja meni tunti, että löydettiin ne oikeat lupa-asiat. Nyt sitten jonkun pitäisi siellä terveysasemalla huomata, että luvat on annettu ja meille saa varata ajan. Kuulemma joka tapauksessa ensimmäinen vapaa aika on vasta kuukauden päästä - näin sanottiin siis jo aamulla.

Missä välissä lääkäriin menemisestä tuli näin hankalaa?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset hoideta lastensairaalassa, eikä terveysasemalla? Ei sinne terveysasemalle pääse kukaan muukaan. Tyhjää täynnä, jos menee katsomaan, henkilökunta vaan siellä hiihtelee, asiakkaita ei juuri näy.

Vierailija
2/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olette yli kaksi viikkoa odotelleet kun lapsen käsi on niin kipeä ettei sillä voi tehdä mitään? Ja ajattelitte odottaa kuukauden lisää, siis siitä kun joku huomaa varata teille ajan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä marssin nykyisin lasten kanssa sinne terveysasemalle suoraan, harvoin onneksi tarvii käydä. Aina ollaan aika saatu.

Vierailija
4/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa syksyllä. Luovutin ja mentiin yksityiselle. Päästiin samana päivänä ja rahaa paloi lähemmäs 300 euroa kaikkinensa, mutta tulipahan lapsi hoidettua.

Olen elänyt ihan kuplassa työterveysasiakkaana. Kun itse pääsee lääkäriin helposti ja heti, jopa etänä ja chatin kautta, niin tuntuu tosi inhottavalta anella omalle lapselle jotain lääkäriaikaa viiden ylitsepääsemättömän muurin takaa. 

Yksi oudoimmista asioista on juuri tuo, että yli 12-vuotiaiden vanhemmatko eivät enää saisi hoitaa lastensa asioita ILMAN LAPSEN SUOSTUMUSTA? Nehän ovat alaikäisiä ja lapsia! Miten 12-vuotias voi olla vastuussa itsestään?

Vierailija
5/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapset hoideta lastensairaalassa, eikä terveysasemalla? Ei sinne terveysasemalle pääse kukaan muukaan. Tyhjää täynnä, jos menee katsomaan, henkilökunta vaan siellä hiihtelee, asiakkaita ei juuri näy.

En tiedä. Kiva olisi, jos olisi joku portaali, jossa tämänkin voisi jostain arvata. Olisiko me voitu ei-akuuttiasian kanssa mennä johonkin Lastensairaalaan? Olen kuvitellut, että sairaalaan mennään vasta isommassa hädässä ja lähiterveysasemalle pienemmissä vaivoissa. 

ap

Vierailija
6/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ku muistutit! Huomenna aamuvuoro, pitää ottaa sukset mukaan. Käy ne asiakkaat ovella, mut kun ne näkee meijät hiihtämässä käytävällä ja lauletaan Antti Tuiskua, niin ne kääntyy pois.

Vierailija
7/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olette yli kaksi viikkoa odotelleet kun lapsen käsi on niin kipeä ettei sillä voi tehdä mitään? Ja ajattelitte odottaa kuukauden lisää, siis siitä kun joku huomaa varata teille ajan? 

Ei, vaan käsi kipeytyi pari viikkoa sitten (en nyt tarkemmin erittele syytä) ja välillä se tuntui jo menneen parempaan suuntaan, mutta nyt parin viime päivän ajan onkin mennyt huonompaan. Kun siihen ei ole osunut mitään, ei ole turvotusta, eikä mitään jäätävää, viiltävää, outoa kipua, niin odotettiin, että menee ohi. 

ap

Vierailija
8/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritin saada aikaa aikoinaan kovien kylki ja käsikipujen takia ja hoitaja puhelimessa ehdotteli josko söisin Buranaa...ei ihan toimi tää terveydenhuolto niinku pitäis.

Vierailija
9/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyy hoitamaan alaikäiselle lääkäriajat ym, ihan höpötystä nyt kyllä. Reseptejä ja diagnooseja ym ei vanhemmat näe ilman lapsen suostumusta.

Vierailija
10/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ujona nuorena olisi vielä 17-vuotiaanakaan rohjennut itse soittaa yhtään mihinkään. Taisin kuitenkin olla teininä melko terve, ettei oltu puun ja kuoren välissä. 20-vuotiaanakin oli tiukka paikka olla yhteydessä perhesuunnitteluneuvolaan, jotta sai e-pillerit. Olin erittäin puhelinkammoinen useamman vuoden. Taisin päästä siitä vasta yli 25-vuotiaana vähitellen. Silloin ei vielä mitään nettiajanvarauksia ollut.

Vierailija
11/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset olivat pieniä vuosituhannen vaihteessa, suurin este lääkäriin menemiselle oli oma järjetön puhelinkammoni. Vihasin yli kaiken puhelimella soittamista mihinkään ja ajan varaaminen meni aina ihan änkyttämiseksi. Silloni pääsi kuitenkin lääkärille aina samana päivänä, vaikka äiti änkytti. 

Onko tämä nyt sitä paisunutta julkista taloutta, jota ei pystytä enää hoitamaan?

Vierailija
12/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä marssin nykyisin lasten kanssa sinne terveysasemalle suoraan, harvoin onneksi tarvii käydä. Aina ollaan aika saatu.

Muta kun ei jaseta mennä.Eikö koulussa ole enää kouluterveyden hoitajaa tai läkäriä.Helsingissä on myös terveyskeskus päivystys,ilman lähetetä sinne jontaa tuneksi aikaa.He laittavat lastensairala lähete. Tosin korva saäryssä päsi ilalla ilman lähete aikoinaan lasten plk suoraan.Mikä lie on käytäntö nyt Helsingissä? Helsingissä Itse menen aina jonottaa aikaa terveyskeskus ja saan sen sama päivä.En soita,koska käy kuten kirjoitit.

Vierailija
13/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vaihtoehto:

- Kysy neuvoa neuvolasta

- Vie lapsi ensiapuun

- Ota yhtteyttä lastensairaalaan

- Soita ambulanssi, ne vie lapsen hoitoon ja näin pääsette heti lääkäriin

13-vuotias ei ole enää neuvola-asiakas. Käsi on kipeä, muttei niin kipeä, että missään nimessä olisi mikään ensiapu- tai ambulanssiasiakas. Ja onko oikeasti Lastensairaala oikea paikka mennä tällaisen asian kautta? Miksi ihmeessä olen kuvitellut, että tällaisissa ei-akuuteissa asioissa, joissa potilaalla ei ole mitään hätää ja voi hyvin odottaa parikin päivää, oikea osoite on lähiterveysasema? Mikä virka sillä terveysasemalla sitten on? 

ap

Vierailija
14/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muta kun ei jaseta mennä.Eikö koulussa ole enää kouluterveyden hoitajaa tai läkäriä.Helsingissä on myös terveyskeskus päivystys,ilman lähetetä sinne jontaa tuneksi aikaa.He laittavat lastensairala lähete. Tosin korva saäryssä päsi ilalla ilman lähete aikoinaan lasten plk suoraan.Mikä lie on käytäntö nyt Helsingissä? Helsingissä Itse menen aina jonottaa aikaa terveyskeskus ja saan sen sama päivä.En soita,koska käy kuten kirjoitit.

Koululääkäri ei hoida koululaisten vaivoja, siellä tehdään vaan tarkastukset, terveyskeskukseen käskivät. /eri

Vierailija
15/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pystyy hoitamaan alaikäiselle lääkäriajat ym, ihan höpötystä nyt kyllä. Reseptejä ja diagnooseja ym ei vanhemmat näe ilman lapsen suostumusta.

Juu, pystyy, jos on ne jotkut luvat kunnossa. Me emme ole käyttäneet lääkäripalveluja vuosiin ja Maisa oli täysin uusi juttu meille. Samoin se joku Omakannan mikälie lupa, joka piti antaa, ennen kuin pääsee tekemään yhtään mitään.

ap

Vierailija
16/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ratkaisua siihen miten pääsee Helsingissä lääkäriin, jos ei kyse akuutista tilanteesta. Ihan sama onko 13- tai 73-vuotias siinä tapauksessa. Mutta voisko kyseessä olla tenniskyynärpää tai jännetuppitulehdus, jos ei siis kummempaa tapaturmaa ole ollut? Hoito-ohjeet ja tarkemmat selosteet oireista löytyy netistä eli lääkäriä ei tarvitse.

Vierailija
17/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeastikoulutettu (maisteri) äiti-ihminen. Seuraan aikaani ja ymmärrän tietokoneista kaikenlaista. Ei mene sormi suuhun erilaisten sovellustenkaan kanssa, vaikka tällainen yli nelikymppinen harppu olenkin. 

Jos minä en tajua, osaa tai ymmärrä, miten ihmeessä suomen kielen taidoiltaan heikompi pystyy ikinä pärjäämään tällaisten naurettavien ohjeiden ja portaalien kanssa? Kun ei näköjään riitä, että soittaa puhelimella terveysasemalle, vaan pitää suoriutua läpi lomakeviidakon ennen kuin pääsee lääkäriin.

ap

Vierailija
18/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö teineille ole mitään oppilasterveydenhuoltoa? Siis peruskoulun ajan?

Vierailija
19/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululääkäri ei hoida koululaisten vaivoja, siellä tehdään vaan tarkastukset, terveyskeskukseen käskivät. /eri

Miks te tätä alapeukutatte, oma kokemus tältä talvelta!

Vierailija
20/98 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin samassa tilanteessa syksyllä. Luovutin ja mentiin yksityiselle. Päästiin samana päivänä ja rahaa paloi lähemmäs 300 euroa kaikkinensa, mutta tulipahan lapsi hoidettua.

Olen elänyt ihan kuplassa työterveysasiakkaana. Kun itse pääsee lääkäriin helposti ja heti, jopa etänä ja chatin kautta, niin tuntuu tosi inhottavalta anella omalle lapselle jotain lääkäriaikaa viiden ylitsepääsemättömän muurin takaa. 

Yksi oudoimmista asioista on juuri tuo, että yli 12-vuotiaiden vanhemmatko eivät enää saisi hoitaa lastensa asioita ILMAN LAPSEN SUOSTUMUSTA? Nehän ovat alaikäisiä ja lapsia! Miten 12-vuotias voi olla vastuussa itsestään?

Itseasiassa sinulla ei ole mitään asiaa yli 10 vuotiaan lapsesi asioihin. Mekin hankittiin vasta nyt lapsen ollessa 16v hänelle tili ja nettipankkitunnukset. Päästiin kantaan sisään ja sieltä pääsin vihdoin lukemaan hänen menneiden vuosien verikokeiden tuloksia. Näytti olevan rajalla D vitamiinin puutos, tulehdusarvot lähteneet kohoamaan jostain syystä 5 vuotta sitten ja sitten oltiinkin anemian takia syksyllä lääkärissä. Minulle on sanottu lääkäristä että lapsi on ok vaikka alkoi kaatuilla tajuttomana päin seiniä, valittanut kipuja ja verta vuotaa nenästä vähän väliä. Lääkärin ok on ihan eri ok kuin minun ok. En tiedä kuka tämän järjestelmän keksi, että vanhempien tiedonsaantia on näin pitänyt vaikeuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi