Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ihan oikeasti tavallisia perheitä joiden lapsesta on tehty lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
21.03.2023 |

Onko tehty ilmoitus ilman syytä tai sitten syystä? Miksi on tehty? Häpeättekö asiaa? Itse häpeän kovasti. Useita lasuja takana. Ensin teki ex ja vaimonsa ja exän äiti (ei toimenpiteitä), sitten päivystyksestä kun hakeuduin sinne kun äitini oli juuri kuollut, olin työkyvytön ja uneton ja seuraavana päivänä olisi ollut töitä. Ei toimenpiteitä.

Mielessäni kaikuu vain exän pilkka kuinka kenenkään normaalin ihmisen lapsesta ei tehdä ilmoituksia.

Kommentit (645)

Vierailija
201/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me ollaan ihan tavallinen perhe. Molemmat vanhemmat ollaan lääkäreitä, tehdään siistiä päivätyötä 8-16 arkipäivisin + 2 päivystystä/kk.

Eli ollaan paljon kotonakin ja puuhaillaan lasten kanssa kaikkea. Kaikkea ei vaan lapset aina vanhemmilleen kerro.

Meillä on 3 lasta, joista yhdestä teki koulu lastensuojeluilmoituksen lintsaamisen vuoksi. Sitä kautta paljastui pitkä koulukiusaamisvyyhti. Lastensuojelu tarjosi nuorelle tukihenkilön, jonka kanssa kävivät leffassa ja syömässä, kokeilemassa erilaisia harrastuksia ja ihan vain juttelemassa.

Meidän nuoren kohdalla lasu ainakin auttoi.

Sehän on kiva, olette sellainen murto-osaa edustava vähemmistö joilla on jäänyt lasusta hyvät muistot.

Valtaosalla meistä ei todellakaan ole hyviä muistoja, eikä todellakaan ole mitään ilmaisia leffakäyntejä saati mitään muutakaan tarjottu, ei semmosia usein edes kannata pyytää, koska ainakin täällä vantaalla lasu kääntää senkin sitten vanhempien kyvyttömyydeksi hoitaa lapsiaan, varsinkin jos vanhempi on "hankala" ja "yhteistyöhaluton".

Vierailija
202/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty lapsista joita minulla itselläni ei edes ole. Johtunee kai siitä, että olimme tuttavapariskunnan kaksosten, 12 v, kanssa ongella yöaikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty ja listalla mm. "veli otti vauva siskon päästä myssyn ja äiti ei pyytänyt heti palauttaaan sitä" "lasta ei tuotu päiväkotiin klo 9 mennessä" "lapsi heitti lumipalloja yhdzn perheen ikkunaan"

Ei kaikki samasta lapsesta

Voi hyvää päivää lastensuojelu.

Vierailija
204/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tehty lasu siitä että ekaluokkalainen lapseni oli 9-v isosiruksen kanssa kerrostalon sisäpihalla leikkimässä alnuillasta. Pieni lapsi myöhään illalla ulkona ilman aikuista. Lapseni on ikäisekseen lyhyt, mutta kello oli 17-18, isosisarus tosiaan mukana ja minäkin näin heidät ikkunasta. Lasu teki kotikäynnin ja totesi että ei tule uudelleen jos sama naapuri ilmoittaa samasta asiasta.

Sulla kävi sitten tuuri, jos olis ollut kaljatörppö kädessä niin lapset olis viety samantien "turvaan" koska vaikka se ei laitonta olekaan, olisi VOINUT käydä jotain tai lapselle olisi VOINUT tulla siitä paha mieli, eikä lapsi osaa itse arvioida onko hänellä paha mieli tai ei, jos lapsi ei ilmaise että on paha mieli.

Vierailija
205/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään ihme, että lastensuojelu kuormittuu, kun ilmoituksia tehdään hyvin pienistäkin asioista. Kokemusten perusteella ensin lastensuojelu ottaa yhteyttä puhelimitse ja kertoo lyhyesti mistä kyse. Sitten mahdollisesti järjestetään tapaaminen molempien vanhempien kanssa joko yhdessä tai erikseen. Myös lasta kuullaan. Keskustelujen pohjalta päätetään onko tarvetta pidemmälle seurannalle. Usein käy niin, että ei ole ja homma jää siihen.  

Vierailija
206/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään ihme, että lastensuojelu kuormittuu, kun ilmoituksia tehdään hyvin pienistäkin asioista. Kokemusten perusteella ensin lastensuojelu ottaa yhteyttä puhelimitse ja kertoo lyhyesti mistä kyse. Sitten mahdollisesti järjestetään tapaaminen molempien vanhempien kanssa joko yhdessä tai erikseen. Myös lasta kuullaan. Keskustelujen pohjalta päätetään onko tarvetta pidemmälle seurannalle. Usein käy niin, että ei ole ja homma jää siihen.  

Seurannasta ja puheluista ei kuitenkaan saa kieltäytyä, koska se on silloin automaattisesti huoli. Käytännössä lastensuojelulla on rajoittamattomat valtaoikeudet.

Vierailija
207/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätös perustuu täysin puhtaasti siihen onko "asiakas" "hankala ja yhteistyöhaluton" vai "mukava ja yhteistyöhaluinen".

Sillä ei ole siis lopulta mitään merkitystä, onko mitään todistettavasti pahaa tapahtunut vai ei, saati onko toimenpiteistä todellisuudessa enempi haittaa vai ei.

Vierailija
208/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
209/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta kiusattiin koulussa. Puolusti itseään, työnsi kiusaajaa kauemmaksi, kiusaaja kaatui liukkaalla pihalla  ja mursi kätensä. Kiusaajan vanhemmat tekivät lasun.

Kertoo kyllä kiusaajan koko perheestä aika paljon...

Vierailija
210/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tehty enkä tiedä yhtään ainutta perhettä, joista olisi tehty.

Mitäs sinä tiedät onko sun tuttujen tenavista tehty lasu? Kaikki kun ei välttämättä asiasta tutuilleen sano.

Vierailija
211/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa todella moni vanhempi juo alkoholia lastensa nähden niin kotona tai muualla, oli sitten kyseessä juhlat tai ei. Eikä käyttö jää siihen yhteen lasilliseen. Alkoholin käyttö lasten nähden ei ole laissa kiellettyä. Jos lasu tekee kotikäynnin ja sinulla on tölkki kädessä, useimmissa tapauksissa se ei johda yhtään mihinkään. Ei niitä lapsia kovin herkästi huostaan oteta, pitää olla todella painava syy. 

Vierailija
212/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta kiusattiin koulussa. Puolusti itseään, työnsi kiusaajaa kauemmaksi, kiusaaja kaatui liukkaalla pihalla  ja mursi kätensä. Kiusaajan vanhemmat tekivät lasun.

Kertoo kyllä kiusaajan koko perheestä aika paljon...

Nämä ovat juuri niitä turhia lasuja. Kertoo vanhempien kyvyttömyydestä selvittää itse asioita keskenään. 

Vierailija
213/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on sairaita juttuja. Ei kuulu vapaaseen maahan.

Vierailija
214/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa todella moni vanhempi juo alkoholia lastensa nähden niin kotona tai muualla, oli sitten kyseessä juhlat tai ei. Eikä käyttö jää siihen yhteen lasilliseen. Alkoholin käyttö lasten nähden ei ole laissa kiellettyä. Jos lasu tekee kotikäynnin ja sinulla on tölkki kädessä, useimmissa tapauksissa se ei johda yhtään mihinkään. Ei niitä lapsia kovin herkästi huostaan oteta, pitää olla todella painava syy. 

Eipä ole vielä tänäkään päivänä osattu esittää mitään painavaa syytä miksi lapseni vietiin, alkuun vedottiinkin vain mittarilukemaan kun ei niillä tosiaan mitään muutakaan ollut.

Nyt ollaan sitten siinä pisteessä, että lapsiltani on otettu puhelimetkin pois ja heidät on eristetty täysin läheisistään ja kavereistaan, koska "isä on ilkeä viranomaisille, hän on yhteistyöhaluton, ei ota tukea vastaan eli ne ovat riittämättömiä"

Että semmosiakin voi tosiaan olla ne "painavat syyt" jotka muuten perustuu aina viranomaisen omiin valittuihin paloihin tapahtumista, missään nimessä he eivät suostu tekemään videotallenteita palavereista vanhempien saati lasten kanssa, koska silloinhan ei voisi asioista raportoida valikoidusti.

Kuten esimerkiksi minun tyttäreni, hän on alkanut viiltelee ja laskemaan allensa ja näkemään painajaisia missä minulle tai isovanhemmat kuolee, syyksi tytär on kertonut ahdistuksen ja koti-ikävän.

Lasu hännystelijöineen raportoi asioista sitten näin:

"Tyttö on viiltänyt itseään"

"Tyttö on laskenut allensa"

"Tyttö on nähnyt painajaisia"

"Tyttö on ahdistunut"

Lapselle itselleen sitten sanovat aina, että kaikki hänen paha olonsa on minun syytäni, tämän jättävät tottakai raporteistaan pois myöskin.

Huomaatko minkäänlaista puutetta tuommoisessa raportoinnissa, ja minkä arvioisit olevan tuollaisen raportoinnin motiivi, kun otetaan huomioon että sen tekee aina jäävi ja samalla tulosvastuuton viranomainen?

Vierailija
215/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy huostaanotolle voi olla esimerkiksi se, että on tullut lasu kaljanjuonnista eikä perhe päästä lastensuojelun työntekijöitä asuntoonsa.

Vierailija
216/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielessäni kaikuu vain exän pilkka kuinka kenenkään normaalin ihmisen lapsesta ei tehdä ilmoituksia."

Jos tämä exä on lapsesi toinen vanhempi, niin kuuntelepa uudestaan kuinka hän kertoo olevansa epänormaali ihminen.

Eihän kenenkään normaalin ihmisen lapsista tehdä ilmoituksia nääs ja onko tuo järin viisasta maalata itseään ja lastaan ikåän kuin jyrkänteen reunalle?

Onko se sitten huono olla "epänormaali" ja ottaa apua vastaan tai tyytyä elämään sellaisena kuin on? Toinen sen kun on niin normaali ja heittää lapsensakin junan alle jottei häntä pidettäisi vahingossakaan epänormaalina.

Vierailija
217/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lasu tarjosi mulle yhdessä palaverissa juustosiivun kokoista lappua missä luki ainoastaan "lapsen edunvalvojuuden siirtopyyntö" tai jotain sellasta.

Olisitteko vetäny nimen alle kun lasu kerran pyytää?

Oikeudessa kielsivät tämmöistä tehneensä.

Minä en vetänyt nimeä alle, harmittaa kun en tajunnut sujauttaa sitä lappua omaan taskuuni että olisi voinut laittaa kuvan nettiin ja esitellä sen siellä oikeudessakin, vaikka eihän se mitään olisi kuitenkaan auttanut koska hallinto-oikeuskin on lähtökohtaisesti aina automaattisesti lasun puolella kaikessa.

Vierailija
218/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistinen lapsi ahdistui koulun rauhattomuudesta eikä pystynyt tekemään tehtäviä tunnilla.

Ei saanut tukitoimia, sai lastensuojeluilmoituksen.

Opettajan mielestä lapsi oli jo niin iso että pitäisi osata olla normaali.

Toisen, samasta syystä tehdyn lasun jälkeen vaihdettiin koulua. Olisi kannattanut vaihtaa aikaisemmin.

Minä olen yli 50 vuotta yrittänyt opetella olemaan normaali, enkä vieläkään osaa.

t. autisti

Kiitos ja kaikkea hyvää sinulle

Me saatiin itse asiassa lasulta apua. He olivat sitä mieltä, että turhat lasut kuormittavat perhettämme turhaan, ja auttoivat koulun vaihtamisessa.

Vierailija
219/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tehty. Teini mukana tappelutilanteessa koulussa - lasut kaikille. Teini kokeili alkoholia, tuli siis alkoholilta tuoksuen kotiin, vietiin itse sairaalaan testeihin - lasu.

En häpeä. Eikä seurannut keskusteluja kummempaa.

Puuttumattako olisi pitänyt jättää?

Nämä on aina tuntunut hullulta ja vieraalta minulle. Ei olisi tullut mieleenkään vasikoida omista lapsista esim poliisille. Ei tuommoiset teinien alkoholikokeilut nyt mitään niin vakavaa ole. Hävettäisi enemmänkin jos oma lapsi olisi vaikka kannabista polttanut ja joku oikeasti vasikoi poliisille. Itsellä olisi kyllä luottamus aikuisiin karissut kunnolla jos jotain saatanan viranomaistahoja olisi sotkettu joukkoon kun teinit elivät teinien elämää

Vierailija
220/645 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tehty. Teini mukana tappelutilanteessa koulussa - lasut kaikille. Teini kokeili alkoholia, tuli siis alkoholilta tuoksuen kotiin, vietiin itse sairaalaan testeihin - lasu.

En häpeä. Eikä seurannut keskusteluja kummempaa.

Puuttumattako olisi pitänyt jättää?

Teini tulee alkoholilta tuoksuen kotiin. Te viette nuoren sairaalaan testeihin ja siellä tehdään lastensuojeluilmoitus?!

Olen aina luullut, että ne hassut jutut ylireagoivista sekopäävanhemmista ovat urbaanilegendoja, mutta ei näköjään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme