Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo ostaa kysymättä isoja lahjoja

Vierailija
21.03.2023 |

Olenko kiittämätön kun pyysin mummoa sopimaan meidän vanhempien kanssa ennen kuin ostaa isoja lahjoja? Suuttui kun pyysin tätä. Lapsi on vasta 1-vuotias ja mummo on ostanut jo potkupyörän, polkutraktorin, ison poliisiauton jne. Haluaisimme itsekin vaikuttaa siihen millaista tavaraa meillä säilytetään, nuo kun vievät aika paljon tilaa. Muiden sukulaisten kanssa ei ole ollut ongelmaa kun kysyvät mitä toivotaan ja antavat mielellään rahana että voimme itse ostaa. Mummolle vaan tuntuu olevan tärkeää että saa itse valita mitä ostaa.

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on semmonen 1000 euros kun mummi antaa jouluna ja synttärinä per lapsi. Sillä saa jo kunnon tavaraa.

Meillä tuo olisi kuukauden eläke. Onko muita hyviä ideoita?

Pankista saa lainaa, onhan mummoilla omaisuutta pantiksi.

Vierailija
42/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tätä. Joko isovanhemmat ei huomioi tai huomioi liikaa. Tsiisus että voi elämä olla vaikeeta.

Nämä ovat vain ääriitä. Luultavasti suurin osa isovanhemmista on jotain näiden kahden väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vuotiaalle ostetun polkupyörän voi viedä mummolaan odottamaan kunnes lapsi on sen kokoinen, että pystyy sillä ajamaan. Sanot mummolle, että teillä ei ole tilaa säilyttää sitä, ja lapsi on vielä niin pieni, ettei pysty sillä ajamaan.

Ja sama käytäntö muiden isokokoisten tavaroiden kanssa, joilla lapsi ei (vielä) leiki.

Ja mummolle selität, että ei ole kyse siitä, että ette haluaisi niitä tavaroita, vaan siitä, että teillä ei ole tilaa säilyttää sellaisia tavaroita, joille ei vielä ole käyttöä. Kun on vielä ne rattaat ja muut (en muista, mitä kaikkea tuon ikäinen tarvitsee) tilaa viemässä.

Vierailija
44/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 vuotiaalle ostetun polkupyörän voi viedä mummolaan odottamaan kunnes lapsi on sen kokoinen, että pystyy sillä ajamaan. Sanot mummolle, että teillä ei ole tilaa säilyttää sitä, ja lapsi on vielä niin pieni, ettei pysty sillä ajamaan.

Ja sama käytäntö muiden isokokoisten tavaroiden kanssa, joilla lapsi ei (vielä) leiki.

Ja mummolle selität, että ei ole kyse siitä, että ette haluaisi niitä tavaroita, vaan siitä, että teillä ei ole tilaa säilyttää sellaisia tavaroita, joille ei vielä ole käyttöä. Kun on vielä ne rattaat ja muut (en muista, mitä kaikkea tuon ikäinen tarvitsee) tilaa viemässä.

Miksi pitää valehdella? Ei he halua noita tavaroita.

Vierailija
45/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta mummolla on oikeus ostaa mitä haluaa... Mutta sanoisin hänelle että jos tila alkaa loppua kesken niin myytte sitten vanhimpia pois.

Mummo saa ostaa vaikka kuorma-autollisen krääsää, mutta mitään oikeutta hänellä ei ole niitä viedä kenenkään kotiin, edes vaikka kuinka kertoisi, että "tämä on pikkupertille lahja".

Vierailija
46/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan kohdillaan: mummo ostaa kalliita/isoja/sopimattomia lahjoja. Mummo ei osta minkäälaisia lahjoja. Mummo ei osta meidän lapsille lahjoja.

Minun mummoilla oli kaikki kohdallaan. Toinen neuloi villasukkia, ja toinen osti kirjoja. Saatiin ihan itse toivoa, mikä kirja tänä jouluna/syntymäpäivänä. Ja isoäiti osti.

Vierailija
47/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan kohdillaan: mummo ostaa kalliita/isoja/sopimattomia lahjoja. Mummo ei osta minkäälaisia lahjoja. Mummo ei osta meidän lapsille lahjoja.

Aattele. Jos vaan käyttäytyisi normaalisti nini kaikki olisi hyvin.

Määrittele "normaalisti käyttäytyvä"!

Tervepäinen ihmienn joka tajuaa mitä tarkoittaa rajat ja käytöstavat.

Niin, että kun annoin pojanlapsille listan mukaiset lahjat ja tyttärelle ilmoitin, että ota tai jätä, olen 16 vuotta myöhemmin velkaa pojanlapsille saman summan kuin olen jo antanut lahjoina + tyttären lasten lahjojen arvonnousun. Lapsiraukat ovat opiskelemaan lähtiessään eriarvoisessa asemassa.

Vierailija
48/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pitävät rahaa tylynä lahjana.

Mutta se on nykyisin se ainoa huomioimisen mahdollisuus.

Kuinka moni äiti ja isi sen lapsen tavaroihin tarkoitetun rahan laittaa itseensä tai alkoholiin? Luultavasti moni, eihän se nyt vauva/pieni lapsi mitään tarvitse.

Ihan sivuhuomio, miten niin monella työikäisellä jo 40-50- vuotiaalla on aikaa päivät pitkät vuodattaa täällä katkeruuttaan vaikka vanhemmilleen? Onko heillä kaikki hyvin?

Vierailija
49/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät halua niitä nyt. Esim. polkupyörä voi olla parin vuoden päästä hyvinkin mieluinen lahja.

Mutta lähinnä tässä on se idea, että mummo tajuaisi, kuinka paljon ne tavarat vievät tilaa.

Itselläni on ollut tilanne, jossa esitin saman pyynnön kuin AP, eli "älkää ostako meidän lapsille mitään isokokoisia leluja, koska meillä ei ole tilaa leikkiä niillä." Ja tätä pyyntöä ovat lasten isovanhemmat ja kummit kunnioittaneet.

Nyt on tilanne toinen, mutta pienessä kopissa kasvaneet nuoret eivät osaa hyödyntää neliöitä ja omaa pihaa, jotka nyt ovat käytössämme.

Vierailija
50/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se mummo ostaa mitä huvittaa, mutta ne sitten säilytetään mummon luona? Voi sielläkin tila loppua jossakin vaiheessa. :-)

Tsemppiä joka tapauksessa, ap.

Olen "taistoni" käynyt lasten mummien kanssa. Kumpikin kantoi tänne vaikka mitä "rytkyä ja romua" (mieheni sanoin), kunnes sovimme, että me ostamme heidänkin puolestaan lasten lahjat. Tähän päästiin, kun yksi mummon tuoma vaate oli sen verran ruma, että saaja ihan itse kauhistui, kun taas toinen mummo tajusi, kun vanhempien hankkima lahja olikin mieluisampi kuin mummon hankkima, eikä se semmoinen käy. Nyt kolmannen lapsen kohdalla ei tarvitse taistella; ostamme rauhassa sopivat lahjat ja mummot halutessaan laittavan rahaa tilille. Kaikki voittavat. 

Minä mummona käytän rahani itseeni, opin miniäni naamaa katsoessani, että mikään lahja ei hänelle kelpaa, lapsi oli kyllä innoissaan paketin avattua, mutta äiti tappoi aina lapsen ilon moittimassa jotain lahjasta. Samalla kun lopetin lahjaostokset, lopetin myös ilmaisena lapsenvahtina olemisen ja se on helpottanut minun elämääni kummasti. Poikani joskus kysyy, miksi en enää käyt, sanon vain hymyillen, että olen käynyt niin usein, että en enää halua olla vaivoiksi.

Mummot, otetaan oma elämämme haltuumme, turhaan me yritämme aina muita miellyttää. Huomasin pari viikkoa sitten, kun katsoin erillistä säästötiliäni, että sinne oli noista lahjarahoista kertynyt jo mukavat 3480 €. Niillä teen kesällä ulkomaanmatkan.

Vierailija
51/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mummoilla oli kaikki kohdallaan. Toinen neuloi villasukkia, ja toinen osti kirjoja. Saatiin ihan itse toivoa, mikä kirja tänä jouluna/syntymäpäivänä. Ja isoäiti osti.

Ja sukat heti kierrätykseen. Olisi lankarahat antanut rahana.

Vierailija
52/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät halua niitä nyt. Esim. polkupyörä voi olla parin vuoden päästä hyvinkin mieluinen lahja.

Mutta lähinnä tässä on se idea, että mummo tajuaisi, kuinka paljon ne tavarat vievät tilaa.

Itselläni on ollut tilanne, jossa esitin saman pyynnön kuin AP, eli "älkää ostako meidän lapsille mitään isokokoisia leluja, koska meillä ei ole tilaa leikkiä niillä." Ja tätä pyyntöä ovat lasten isovanhemmat ja kummit kunnioittaneet.

Nyt on tilanne toinen, mutta pienessä kopissa kasvaneet nuoret eivät osaa hyödyntää neliöitä ja omaa pihaa, jotka nyt ovat käytössämme.

Yksivuotiaan pyörä parin vuoden päästä sopiva?

Ehkä he haluaa itse ostaa sen ekan  pyörän lapselleen.

Meillä on iso talo, mutta tuo ihan jatkuva roinan kantaminen oli superärsyttävää.

Vierailija
53/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymättä ostaminen on todella tökeröä. En voi ymmärtää tuollaista.

t. mummo

Vierailija
54/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sais rahaa sais kynnet laitettua ja mies auton renkaat. Vuoden vanha ei tarvitse tavaraa.

Vierailija
55/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta mummolla on oikeus ostaa mitä haluaa... Mutta sanoisin hänelle että jos tila alkaa loppua kesken niin myytte sitten vanhimpia pois.

Mummo saa ostaa vaikka kuorma-autollisen krääsää, mutta mitään oikeutta hänellä ei ole niitä viedä kenenkään kotiin, edes vaikka kuinka kertoisi, että "tämä on pikkupertille lahja".

Kyllä.

Ja vanhemmat saa itse hoitaa lapsensa, ja yökyläillä kotonaan niitten kanssa, mitään oikeutta ei ole vaatia, että isovanhemmat tuhlaa omaa vapaa-aikaansa heidän lapsiensa hoitamiseen. On turhaa vaatia isovanhemmilta tukiverkkoa toimimiseen, ollaan vaan kaikki itsekkäitä ja pidetään huoli omista tunteista, muista välittämättä.

Minä, minä, minä ja minä.

Vierailija
56/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsenlapsen synttäreille saa enää viedä lahjaa? Sen sijaan pitää laittaa rahaa miniän tilille?

Vierailija
57/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Ja vanhemmat saa itse hoitaa lapsensa, ja yökyläillä kotonaan niitten kanssa, mitään oikeutta ei ole vaatia, että isovanhemmat tuhlaa omaa vapaa-aikaansa heidän lapsiensa hoitamiseen. On turhaa vaatia isovanhemmilta tukiverkkoa toimimiseen, ollaan vaan kaikki itsekkäitä ja pidetään huoli omista tunteista, muista välittämättä.

Minä, minä, minä ja minä.

Tuo mummon käytöshän nimenomaan on sitä minäminäminä-käytöstä, jopa toisen kotona.

Vierailija
58/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsenlapsen synttäreille saa enää viedä lahjaa? Sen sijaan pitää laittaa rahaa miniän tilille?

Eikö sitä lahjaa voi ostaa niin, että kysyy mitä toivotaan? Eikö voi antaa jotain järkevää, oikeankokoista?

Vierailija
59/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitit täysin oikein. Vaikka lapsi ilahtuu pienestä hotwheelsautosta tai jostain väkkyrästä, miniälle se on roinaa.

Vein aikoinaan vappukrääsää 5-8 vuotiaille. He olivat innoissaan , hyvä ettei äitinsä lyönyt minua

Vierailija
60/148 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä lahjaa voi ostaa niin, että kysyy mitä toivotaan? Eikö voi antaa jotain järkevää, oikeankokoista?

Tilaustyötä on lahjan antaminen. Ei voi viedä kahdenkympin satukirjaa kun se ei sovi hyllyyn ja kun on toivottu nyt n. 150 euron tavaraa, merkki se, väri se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme