Mummo ostaa kysymättä isoja lahjoja
Olenko kiittämätön kun pyysin mummoa sopimaan meidän vanhempien kanssa ennen kuin ostaa isoja lahjoja? Suuttui kun pyysin tätä. Lapsi on vasta 1-vuotias ja mummo on ostanut jo potkupyörän, polkutraktorin, ison poliisiauton jne. Haluaisimme itsekin vaikuttaa siihen millaista tavaraa meillä säilytetään, nuo kun vievät aika paljon tilaa. Muiden sukulaisten kanssa ei ole ollut ongelmaa kun kysyvät mitä toivotaan ja antavat mielellään rahana että voimme itse ostaa. Mummolle vaan tuntuu olevan tärkeää että saa itse valita mitä ostaa.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pitävät rahaa tylynä lahjana.
Mutta se on nykyisin se ainoa huomioimisen mahdollisuus.
Kuinka moni äiti ja isi sen lapsen tavaroihin tarkoitetun rahan laittaa itseensä tai alkoholiin? Luultavasti moni, eihän se nyt vauva/pieni lapsi mitään tarvitse.Ihan sivuhuomio, miten niin monella työikäisellä jo 40-50- vuotiaalla on aikaa päivät pitkät vuodattaa täällä katkeruuttaan vaikka vanhemmilleen? Onko heillä kaikki hyvin?
En tiedä miten muissa perheissä asiat hoidetaan, mutta meillä lapset saavat siivun lahjarahoista omiin hankintoihinsa, loput lapsen nimissä olevalle säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
TAAS TÄTÄ!!!
Mutta todistaa, että ilmiö on yleinen. Minulla on samantapainen ongelma ja olen tehnyt siitä aloituksenkin.
Ennen heitteli lapset kiittämättä ehkä lahjan syrjään jos saivat vaatetta tai kirjan eikä "kivaa".
Nyt on nämä lapset äitejä, he heittelevät kiittämättä lastena saamat lahjat seinään jos ei vähintään punaista seteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsenlapsen synttäreille saa enää viedä lahjaa? Sen sijaan pitää laittaa rahaa miniän tilille?
Eikö sitä lahjaa voi ostaa niin, että kysyy mitä toivotaan? Eikö voi antaa jotain järkevää, oikeankokoista?
Tilaustyötä on lahjan antaminen. Ei voi viedä kahdenkympin satukirjaa kun se ei sovi hyllyyn ja kun on toivottu nyt n. 150 euron tavaraa, merkki se, väri se.
Mä ainakaan en kerro toiveena mitään kallista. Satukirjakin pitäisi olla vastaanottajaa kiinnostava. Seikkailukirjoista pitävälle koululaiselle ei kannata ostaa mitään nallen teekutsut -kirjaa. Näin kävi meillä. Lahjan saaja loukkaantui, kun sai ikäänsä nähden turhan lapsellisen kirjan. Mummu taas sai syyn kotkottaa, kuinka nykylapsille ei mikään kelpaa. Sama kun mummulle veisi lahjaksi kioskinovellin sijaan mopon huolto-oppaan. Mummu raukka ei tajua, että hän ei voi lastenlasten mielenkiinnon kohteita päättää,vaikka yritys on kova.
Lapset aikuisina muistelevat, koskaan ei saatu mummoilta ja kummeilta lahjoja niinku muut, synttäreille vaan tultiin.
Eivät niin saa kun rahat on laitettu vanhempien tilille tai annettu kuoressa. Ei kolmivuotias ymmärrä että nyt sukulaisilta kasaantui äiskälle tonni rahaa. Päiväkodissa muut saa leluja synttäreinä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset aikuisina muistelevat, koskaan ei saatu mummoilta ja kummeilta lahjoja niinku muut, synttäreille vaan tultiin.
Eivät niin saa kun rahat on laitettu vanhempien tilille tai annettu kuoressa. Ei kolmivuotias ymmärrä että nyt sukulaisilta kasaantui äiskälle tonni rahaa. Päiväkodissa muut saa leluja synttäreinä.
Lapset hukkuvat krääsään. Siksi vanhemmat toivoo järkeä käteen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan kohdillaan: mummo ostaa kalliita/isoja/sopimattomia lahjoja. Mummo ei osta minkäälaisia lahjoja. Mummo ei osta meidän lapsille lahjoja.
Minun mummoilla oli kaikki kohdallaan. Toinen neuloi villasukkia, ja toinen osti kirjoja. Saatiin ihan itse toivoa, mikä kirja tänä jouluna/syntymäpäivänä. Ja isoäiti osti.
Vain yksi ja vieläpä toivottu kirja per juhla? Ihanaa! Järkevää, asiallisen mummomaista. Ihan eri juttu kuin ap: llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsenlapsen synttäreille saa enää viedä lahjaa? Sen sijaan pitää laittaa rahaa miniän tilille?
Eikö sitä lahjaa voi ostaa niin, että kysyy mitä toivotaan? Eikö voi antaa jotain järkevää, oikeankokoista?
Tilaustyötä on lahjan antaminen. Ei voi viedä kahdenkympin satukirjaa kun se ei sovi hyllyyn ja kun on toivottu nyt n. 150 euron tavaraa, merkki se, väri se.
Mä ainakaan en kerro toiveena mitään kallista. Satukirjakin pitäisi olla vastaanottajaa kiinnostava. Seikkailukirjoista pitävälle koululaiselle ei kannata ostaa mitään nallen teekutsut -kirjaa. Näin kävi meillä. Lahjan saaja loukkaantui, kun sai ikäänsä nähden turhan lapsellisen kirjan. Mummu taas sai syyn kotkottaa, kuinka nykylapsille ei mikään kelpaa. Sama kun mummulle veisi lahjaksi kioskinovellin sijaan mopon huolto-oppaan. Mummu raukka ei tajua, että hän ei voi lastenlasten mielenkiinnon kohteita päättää,vaikka yritys on kova.
Mummot on tyhmiä ja pahoja. Parempi kun eivät edes yrittäisi. Eivätkä tulisi sitä kahvia litkimään, raha tilille , se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummot on tyhmiä ja pahoja. Parempi kun eivät edes yrittäisi. Eivätkä tulisi sitä kahvia litkimään, raha tilille , se riittää.
Naurettavaa passiivis-aggressiivisuutta! Hyi! Mene terapiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät niin saa kun rahat on laitettu vanhempien tilille tai annettu kuoressa. Ei kolmivuotias ymmärrä että nyt sukulaisilta kasaantui äiskälle tonni rahaa. Päiväkodissa muut saa leluja synttäreinä.Lapset hukkuvat krääsään. Siksi vanhemmat toivoo järkeä käteen kaikille.
Kuinka moni kertoo lapselleen että isovanhemmilta on tämä pyörä/haalari/ legosarja/ puhelin kun se ostetaan heidän antamilla rahoilla.
Voi olla että 5 v vaan miettii, muut lapset saa lahjoja synttäreillä mummoilta, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät niin saa kun rahat on laitettu vanhempien tilille tai annettu kuoressa. Ei kolmivuotias ymmärrä että nyt sukulaisilta kasaantui äiskälle tonni rahaa. Päiväkodissa muut saa leluja synttäreinä.Lapset hukkuvat krääsään. Siksi vanhemmat toivoo järkeä käteen kaikille.
Kuinka moni kertoo lapselleen että isovanhemmilta on tämä pyörä/haalari/ legosarja/ puhelin kun se ostetaan heidän antamilla rahoilla.
Voi olla että 5 v vaan miettii, muut lapset saa lahjoja synttäreillä mummoilta, minä en.
Täh? Isovanhemmat kysyy toiveet, ostaa lahjan ja antaa sen. Muten monimutkaista tämä voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Niin, entä jos niitä mummon maun mukaisia leluja on koti niin täynnä, että missään ei mahdu leikkimään? Osa jostain kirpparilta haalittuja, valmiiksi rikki. Tai muovileluja vuodelta 1962 pölyineen päivineen, kun löytyi mökin vintiltä.
Enpä minäkään uskoisi että joku toimii noin, ellei lapsen mummo olisi roudannut kotiini mitä ihmeellisempiä asioita. Muun muassa ihan reilusti homeiset kurahousut. Ne ei ollut lahjaksi, mutta kuulemma ihan käyttökelpoiset.
Ehkä tuollaisille mummoille pitäisi alkaa kantaa itsekin vaikka rumia ja isoja koriste-esineitä. Jotakin millä hahmottaisi että kaupunkiasuntojen tila on rajallinen.
Minun äitini on tuollainen. Kokee lahjatoiveet loukkaavina.
Tuo sitten mitä lystää ja suuttuu jos ei se ole sitten se paras ja halutuin ja mieleisin. Suuttuu lapsille jos nämä resgoi väärin ja minulle jos lapsilla on jo se vaate jonka hän tuo. Lapsilla vaan väkisinkin on esim jo toppavaatteet jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että 5 v vaan miettii, muut lapset saa lahjoja synttäreillä mummoilta, minä en.Täh? Isovanhemmat kysyy toiveet, ostaa lahjan ja antaa sen. Muten monimutkaista tämä voi olla?
Mun lapsen mummu kysyy toiveita lähinnä siksi, että sitä mitä on toivottu hän ei ainakaan osta. Hän tietää paremmin kuin lapsi itse, mitä lapsi haluaa.
Välillä kyllä kadehdin millaisten "ongelmien" kanssa jotkut ihmiset kamppailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että 5 v vaan miettii, muut lapset saa lahjoja synttäreillä mummoilta, minä en.Täh? Isovanhemmat kysyy toiveet, ostaa lahjan ja antaa sen. Muten monimutkaista tämä voi olla?
Mun lapsen mummu kysyy toiveita lähinnä siksi, että sitä mitä on toivottu hän ei ainakaan osta. Hän tietää paremmin kuin lapsi itse, mitä lapsi haluaa.
Samoin ja sitten suuttuu, kun se mitä hän tuo on jo tai lapsia ei kiinnosta se.
Vierailija kirjoitti:
Kysymättä ostaminen on todella tökeröä. En voi ymmärtää tuollaista.
t. mummo
Hyvä, että joku ymmärtää. Oli todella inhottavaa, kun vietin viikkoja etsien lapselleni juuri ne ihanat lahjat syntymäpäiväksi, niin toinen mummi menee ja ostaa "huvin vuoksi" lapselle kasan leluja, myös sen ihanuuden toisen version, jota olen viikkoja etsinyt ja hankkinut. Kysytäänkö? Ei. Kun kerrotaan, että mitä ei kannata, kun se on hankittu, mummi ostaa silti, jos hänestä omien sanojensa mukaan "tuntuu siltä".
Lisäksi on todella "kivaa", kun se toinen mummi raahaa joka käynnillä pari muovipussillista vaatteita ja leluja, jotka löysi kirpputorilta. Monet vaatteet ovat kulahtaneet, on joukossa likaisia ja rikkinäisiäkin löytöjä, teemat eivät vastaa lasten kiinnostuksen kohteita, eivätkä ole oikeaa kokoa. Todella kivaa siis raahata näitä "lahjoja" roskiin vierailun jälkeen. Ja pitäisi olla kiitollisia, vaikka joka kerta sovitaan, että ei, ei tuoda niitä. Vaatteita ja leluja jo on.
Tämä mummi on muutenkin tekemässä kodistamme jotakin kierrätyskeskusta, kun on raahannut läheistensä jäämistöjen tavaroita meille. Välillä kotiin tullessa löytää kodin edestä tämän mummin tuoman kaapin, välillä mattoja tai tuoleja. Soittaako ensin? Ei. Sovitaanko, että tuo? Ei tietenkään. Meillä on valmis koti, jonne ei kaivata mitään ylimääräistä. Tässä suhteessa mieheni on onneksi jämäkästi sanonut äidilleen, että oikea Kierrätyskeskus on olemassa ja sinne niitä tavaroita voi viedä, ei meidän riesaksemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan kohdillaan: mummo ostaa kalliita/isoja/sopimattomia lahjoja. Mummo ei osta minkäälaisia lahjoja. Mummo ei osta meidän lapsille lahjoja.
Aattele. Jos vaan käyttäytyisi normaalisti nini kaikki olisi hyvin.
Määrittele "normaalisti käyttäytyvä"!
Tervepäinen ihmienn joka tajuaa mitä tarkoittaa rajat ja käytöstavat.
Niin, että kun annoin pojanlapsille listan mukaiset lahjat ja tyttärelle ilmoitin, että ota tai jätä, olen 16 vuotta myöhemmin velkaa pojanlapsille saman summan kuin olen jo antanut lahjoina + tyttären lasten lahjojen arvonnousun. Lapsiraukat ovat opiskelemaan lähtiessään eriarvoisessa asemassa.
Nyt ei ymmärrä. Poika sai siis tehdä lahjalistan ja tytär sai mitä sai? Tyttären lapset saivat arvokkaammat lahjat ja nyt olet pojan lapsille velkaa?
Mummoiässä olisi pitänyt kyetä siirtymään sille henkisen kehityksen tasolle, millä myönteisiä tunteita kyetään osoittamaan muutenkin kuin materialla.
Mummoiässä pitäisi myös kyetä tekemään rationaalisia kulutuspäätöksiä sen sijaan, että ostellaan vain jotain ihqulaa söpöä.
Kaltaistasi henkisesti täysin epäkypsää mummon irvikuvaa ei yksikään lapsi lähipiiriinsä tarvitse.