HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.
Kommentit (501)
Näin on! Ja jos ei minkäänlaista liikuntaa harrasta, niin on kyllä riskissä masentua. Ensin tulee vetämättömyys ja apaattisuus, ei jaksa enää mitään muuta kuin nukkua. Siitä se masennus sitten lähtee syvenemään. Huono ruokavalio vielä päälle, niin aika selvä juttu että masennus kyllä tulee.
Olipa yllätys?. Paljoko tutkimius makso =D
Ongelma onkin siinä, että jos on masentunut, se lamaannuttaa ja on vaikea saada itseään liikkeelle. Halua olisi, mutta ei kykyä riuhtaista.
Jos ja kun lopulta saa liikkeelle, paraneminen voi alkaa. Näin kävi minulle nuorena: olin vuoden päivät masentunut, apaattinen, en saanut mitään tehtyä, lihoin ja laihduin vuorotellen, syömishäiriötä.
Lopulta sain lähdettyä aamulenkille, ja siitä se lähti. Aloin lenkkeillä joka aamu. Tömps tömps, jopa se askelten ääni piristi minua ja loi elämänhallinnan tunnetta.
Siinä vaiheessa mieleni oli niin kyllästynyt olemaan masentunut, että sain itseni liikkeelle. En käyttänyt lääkkeitä missään vaiheessa, koska pelkäsin niiden olouttavan minut pysyvästi masentuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin siinä, että jos on masentunut, se lamaannuttaa ja on vaikea saada itseään liikkeelle. Halua olisi, mutta ei kykyä riuhtaista.
Jos ja kun lopulta saa liikkeelle, paraneminen voi alkaa. Näin kävi minulle nuorena: olin vuoden päivät masentunut, apaattinen, en saanut mitään tehtyä, lihoin ja laihduin vuorotellen, syömishäiriötä.
Lopulta sain lähdettyä aamulenkille, ja siitä se lähti. Aloin lenkkeillä joka aamu. Tömps tömps, jopa se askelten ääni piristi minua ja loi elämänhallinnan tunnetta.
Siinä vaiheessa mieleni oli niin kyllästynyt olemaan masentunut, että sain itseni liikkeelle. En käyttänyt lääkkeitä missään vaiheessa, koska pelkäsin niiden olouttavan minut pysyvästi masentuneeksi.
Vähän samaa täällä, liikunnassa on ihan sama kuin kaikessa muussakin, kun sitä tekee niin sitä alkaa haluamaan kokoajan entistä enemmän. Oma kroppa alkaa vaatia sitä kokoajan enemmän ja se muuttuu kokoajan enemmän mieluisammaksi.
Ei autranut minulla liikunta masennukseen mitenkään. Yritys oli kova, reilun kymmenen kilometrin lenkkejä 5-6 kertaa viikossa.
Mä haluun kävellä näin kirjoitti:
Ei autranut minulla liikunta masennukseen mitenkään. Yritys oli kova, reilun kymmenen kilometrin lenkkejä 5-6 kertaa viikossa.
Pakkopullaliikunta ei tuo hyviä tuloksia. Kokeile eri lajeja, niin voit löytää mieleisiäsi, sellaisia, joista oikeasti nautit ja saa sinut innostumaan ja odottamaan suurella mielihyvällä seuraavaa kertaa.
Ihmisen suolisto tuottaa 90% mielihyvähormoneista. Suoliston bakteerit kärsii mm. lääkkeistä, myös päänsärkyyn käytetyistä ihan tavallisista pillereistä. Antibiootit ei myöskään ole suolistolle hyväksi.
Bifidobakteerit käyttöön, niin 2-3kk kuluessa alkaa mieliala olla normaali. Ja liikkuminen kannattaa aina, vaikka ainakaan itse en siitä mitään endorfiinihuumaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluun kävellä näin kirjoitti:
Pakkopullaliikunta ei tuo hyviä tuloksia. Kokeile eri lajeja, niin voit löytää mieleisiäsi, sellaisia, joista oikeasti nautit ja saa sinut innostumaan ja odottamaan suurella mielihyvällä seuraavaa kertaa.
Eipä tässä oikein mikään laji innosta ja paskana olevat olkapäät ja rikkinäinen polvi rajoittaa aika paljon. En pysty esim. Uimaan tai pelaamaan mailapelejä. Mutta en minä ennen masennustakaan saanut mitään endorfiiniryöppyjä liikunnasta vaikka harrastinkin ihan aktiivisesti.
Minut liikunta nimenomaan PELASTI !
Vierailija kirjoitti:
Minulla liikunta on poistanut monia fyysisiä vaivoja mitä oli aikaisemmin
Sama täällä mm selkäkivut!
Näin se on kaikki vain liikkumaan, se auttaa masennukseen paljon
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei haluta puhua koska lääketeollisuus
Juuri näin, näinhän se on. Mitä sairaampi ihminen sitä enemmän lääketeollisuus tekee massikkaa
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on!
Niin on!
Hesari on kyllä aivoton paskalehti.
Yksi ja samako täällä on sivutolkulla kommentoinut yhtä ja samaa? "juuri näin!""Niin on!! " "Blaalaalalaa!!!"
Vierailija kirjoitti:
Tanssiminen on parasta! Masennus häviää pikaisesti!
"Ravintola"setien alla. Ja ilmaiset viinat kaupan päälle.
Juu niin auttaa, treenaaminen auttaa itsellä!