HS: Jättitutkimus: Liikunta auttaa todella paljon masennukseen!
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009453319.html Olen aina sanonut tätä.... Liikunta ja oikea ruokavalio ylipäätään on kaikki kaikessa.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi auttaa mutta pitää olla jo todella terve että pystyy liikkumaan . Jos menee salillle niin siellä on ihmisiä . Jos menee kävelylle niin sielläkin ihmisiä . Kaikki ei vaan kestä sitä ahdistusta ja häpeää mitä ihmisten kohtaaminen aiheuttaa. Jos itsensä pakottaa liikkumaan ihmisten ilmoille on seurauksena viikkojen ryyppyputki koska se ottaa niin koville . Ja nimenomaan henkisesti ottaa koville eikä niinkään fyysisesti . Kotona voi toki yrittää liikkua .
Youtubesta löytyy paljon ilmaisia liikuntavideoita, joogavideoita jne. Ostaa käsipainot, jumppamaton, kahvakuulan tai esim. jumppakuminauhan vastukseksi. Ei se liikunta tarvi edes kotoa lähtemistä. Voi saada kotonakin ihan tehokkaan treenin.
Osta sitä, osta tätä, osta, osta, osta, osta! Osta personal traineri, osta salikortti, osta vaellusvehkeet, osta sukellusvälineet, osta itelles hyvä mieli! Ai... ei niinku oo rahaa vai? Ota pikavippi.
Kuule ihan ilmaiseksi voit punnertaa, tehdä kyykkyjä jne. Ja jos jotkut kengät niin kävellä ja juosta, kesällä ei tarvii kenkiäkään. Uidakin saa ilmaiseksi järvissä. Mutta ei sovi tietenkään, vai mitä??
Kesä tulee kohta, pääsee taas rannalle ja siitä uimaan, se on virkistävää ja etenkin iltaisin se on kiva tehdä omissa oloissa, auttaa juu masennukseenkin!!! :))
Kevät tuo myös hyvää mieltä minulla, siihen päälle liikunta niin avot <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hellanlettas sentään! Kyllä keskiluokka pysyy kondiksessa, kun on liikuntapalvelut ja työterveys. Työttömällä tms. vähävaraisella ei välttis ole varaa bussilippuihin ja uimahlli tms. maksuihin. Tai terveelliseen ruokaan. Tämmöistä hurskastelua tänään. Nim. En ole edes masentunut
jep, Suomessa kun peritään pääsymaksua kaduilla ja metsissä kävelystä..eikun..
Riittävän hyvät kengät pitää olla. Muutenkin säähän sopivia vaatteita. Oikeasti köyhillä näistäkin voi tehdä tiukkaa.
Tutkimukset osoittaa myös että lyhyt hoito s ienillä vie masennuksen kuukausiksi. Suomessa tätä ei edes haluta tutkia. Fakta.
Täytyy pitää huolta ettei masennu. Joutuu vielä liikkumaan.
Minä teen kotona harjoitteita ja sen lisäksi ulkoilen, ei todellakaan tarvitse rahaa pitääkseen omasta terveydestä huolta, toki ruuan muodossa mutta sitä nyt menee muutenkin... Liikunta ei vie rahaa.
Yksi hyvä sijoitus on juoksukengät, se vie jo pitkälle.
Ja juoksu on todella hyvä keino jos haluaa hyvän mielen!
Auringosta saa paljon energiaa myös, se on kaikkien yhtenäinen summa... Sisällä olo ei vie masennusta pois.
Jos haluaa muutoksia elämään, on osattava astua oman mukavuusasteen ulkopuolelle... Joillekkin tää voi olla liikunta, mutta se on tehtävä jos haluaa voida hyvin...
On myös muutettava muita asioita itsessään, itsereflektoida paljon...
Ei ne asiat muutukkaan jos tekee kokoajan samanlailla kaiken mihin on tottunut.
Ei se istumalla häviä ja tietokoneella naputtamalla.
Lisää vaa tälläsiä juttuja!
Mulle liikunta on henki ja elämä, mutta asiaan: Huvittaa kun aina näissä tämänkaltaisissa ketjuissa superyksilökeskeiset suomalaiset painottavat kaikkea YKSIN tehtävää. Jos oltaisiin esim. Espanjassa oltaisiin aivan kauhuissaan jos joku eristäytyy kämppäänsä edes kahdeksi päiväksi (ellei ole flunssa, noro tms.)
Suomalainen rakastaa antaa ruokavaliovinkkejä, liikuntavinkkejä (jumppaa YKSIN kämpässäsi), mindfullnessvinkkejä, unohdetaan ihan täysin se että moni on aivan kauheassa kunnossa henkisesti nimenomaan yksinäisyyden ja muiden ihmisten aiheuttamien traumojen vuoksi. Tää maa on niin helvetin kylmä ja kova. Ei mietitä voisinko jotenkin kannustaa tai auttaa jotakuta vaikka nyt sitten liikkumaan, ei, heitellään anonyymisti (yksin) netissä ohjeita hyvään elämään. Jotenkin ihan mielipuolista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Kevät tuo myös hyvää mieltä minulla, siihen päälle liikunta niin avot <3
Öh joo kiva, alat kyllä vaikuttaa hieman maaniselta sydämminesi
100% samaa mieltä, mun mielestä masennus pitäisi nähdä nimenomaan MAHDOLLISUUTENA muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Entinen työkaverini teki vaikean masennuksen syövereissä itsemurhan. Oli akateemisesti koulutettu ja hyvä työpaikka. Vammautui ja joutui pyörätuoliin. En usko, että liikunta olisi pelastanut häntä. Masennuksen taustalla oli terveyden menetys. Hän hukutti itsensä mereen pyörätuolissaan.
Miksi muuten moni huippu-urheilija masentuu lopetettuaan uransa?
Aivan kauhea tuo työkaverisi kohtalo. :(
Huippu-urheilija putoaa pahimmillaan aika tyhjän päälle kun urheilu-ura loppuu. Pitäisi luoda itsensä ja koko identiteettinsä aivan uusiksi, voi olla aika kova kriisi.
Liike on lääke, pitää paikkansa masennus oireissa.
Liikuntaa lisää niin aivot alkaa toimia ja virkistyy.
Jos mietin itseäni niin kyllähän liikunta auttaa. Itse vaan kävelen, mutta yleensä vähintään 7 km päivässä eli noin sen 10 000 askeleen verran. Monet päivät tosin kerryttävät enemmänkin liikuntaan. Voin kävellä helposti yli 10 km päivässä. Monet kerrat tulee käveltyä 3 tuntia. Se alkaa itselle olla maksimi. Muuten pyrin myös istumaan ulkona jos vaan sää antaa myöden. Näin tulee vielä yksi tunti ulkona oloa enemmän.
Silti jos mietin tätä kaikkea niin ei minun tulisi oltua näin paljon ulkona jos olisin töissä tai jossain koulussa. Vain kotona "joutilaana" ollessa tulee oltua näin paljon. Siinä mielessä nämä vinkit eivät auta sellaista joka ei ehdi ulkoilemaan tai viimeiset voimat menevät töissä käyntiin. Sellainen ei jaksa enää liikkua ja ymmärrän sen. Tarkoitan siis masentuneita. Tuskin moni tervekään töissä käyvä jaksaa töiden jälkeen ulkoilla paljon. Tai sitten pitää hoitaa lapsia tai on vielä jotain muuta tehtävää. Itsekin, kun koulussa kävin ja oli pidempiä päiviä niin en ollut läheskään niin paljon ulkona. Koiraani lenkitin silloinkin, mutta se puolitoista tuntia oli jo haaste. Koirani tosin oli päivät hoidossa tuttavalla silloin ja sai kyllä ulkoilua paljon. Se helpotti sitä, kun oma aika ei riittänyt.
Jos vielä palaan masennukseen ja mietin niitä hetkiä, kun itse voin huonoiten niin kyllä oli vaikeaa jaksaa mennä ulos. Itselläni oli unettomuutta ja sekin sai aikaan heikon olon. En vaan jaksanut paljon liikkua ja koin ulos menon turhana asiana. Jos kerran halusin kuolla pois niin miksi liikkuisin. Näin itse ajattelin. Ruoka ei maittanut ja laihduin paljon. Näin olin fyysisestikin heikossa kunnossa. Näin täytyy muistaa se kuinka masennus on melko kokonaisvaltainen sairaus. Joku laihtuu ja heikkenee. Toinen taas lihoaa ja heikkenee fyysisesti myös. Siihen sitten vielä ajatus mitä järkeä liikunnassa on. Ei tämän vuoksi ole ihme jos ihminen ei saa itseään ulos. Joillakin vielä paniikkihäiriö tai muita pelkoja lisäksi. Ei minunkaan tulisi välttämättä kaupungissa oltua näin paljon ulkona. Tykkään kävellä niin ettei juuri ketään tule vastaan ja hiljaisissa paikoissa omalla tahdilla. Maalla on ihme jos joku vastaan tulee. Kaikilla ei välttämättä ole edes mitään kivoja reittejä lähistöllä. Sekin vaikuttaa tai onko esim auto käytössä, että pääsisi retkelle muuallekin. Itse teen aina välillä niin.
Jos nyt vielä mietin aihetta niin ehkä se elämäntyylikin auttaa. Itse olen tottunut kävelemään aina paljon. Nuoresta lähtien ensin koirani kanssa ja nyt ilman sitä. Viihdyn hyvin ulkona muutenkin. Näin minun on ollut myös huonoina hetkinä helpompi pitää tavoistani kiinni. Jonkun toisin pitäisi vähän kuin totuttaa itsensä ulkoiluun jos se uusi juttu ja se ei ole helppoa varsinkaan jos voi huonosti. Oikein pahoina hetkinä ihminen ei mieti muuta kuin miten jaksaisi sen päivän eteenpäin. Tiedän sen kyllä itsekin. Ahdistus on sitten itselle se toinen juttu ja liikunta menee liiallisiin mittoihin silloin, kun en pysty paikallani olemaan. Sekin huono juttu. Ihminen ei saisi huonossa kunnossa ollessaan rasittaa itseään liikaakaan. Sekin pahentaa stressiä ja voi johtaa ylikuormitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset osoittaa myös että lyhyt hoito s ienillä vie masennuksen kuukausiksi. Suomessa tätä ei edes haluta tutkia. Fakta.
Eihän Ylellä muusta ole puhuttukaan. UMK:ssakin Samu Haber esitti sienilaulun. Itsellä on vähän hankala uskoa että joku sienien vetäminen ratkaisisi kaiken. Kyllä sitä ennemmin tai myöhemmin pitää vain opetella tapoja pärjätä itsensä kanssa kumminkin. Ja moniin biologisiin hoitoihin yleensä aina sisältyy myös se toinen puoli, potentiaaliset haittavaikutukset.
Jos joku on vaikka väsynyt (kaamos jetlag tai lääkkeet) tai trauma, ahdistus, luultavasti ruokavalio ja liikunta ei kaikkea ratkaise todellakaan. Tai jotain muuta. Myös voiko vaikuttaa elämäänsä. Aivosähkötoiminta ja kemia vaikuttaa myös, hermoston tila. Asiassa on eri näkökulmia. Alkoholin välttäminen voi olla hyvä idea ja liian monen sokeri/rasva/vehnä jälkiruuan. Kannattaa irrottautua traumoista ainakin, jos oloa parantelee ja liiasta kuormituksesta. Välttää aiheuttajia tai katsoa eri näkökulmasta.
Entinen työkaverini teki vaikean masennuksen syövereissä itsemurhan. Oli akateemisesti koulutettu ja hyvä työpaikka. Vammautui ja joutui pyörätuoliin. En usko, että liikunta olisi pelastanut häntä. Masennuksen taustalla oli terveyden menetys. Hän hukutti itsensä mereen pyörätuolissaan.
Miksi muuten moni huippu-urheilija masentuu lopetettuaan uransa?