Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ei halua laittaa lasta päiväkotiin?

Vierailija
20.03.2023 |

Siis ollenkaan. Vaan joko se on pph tai hoitaja kotiin tai jos niitä ei ole (kuten ilmeisesti täällä päin ei) niin kotiäitiys kouluikään saakka. Vauva on vasta pieni, mutta hyvin vahvana tämä olo on. Olenko ainoa, joka ajattelee näin?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli huono pph, leikin yksin kaikki päivät, muut lapset selkeästi vanhempia. Pakotti väkisin syömään ruuan josta en pitänyt. Jätti yksin pihalle. Jos otat pph:n niin pyydä vaikka muiden kokemuksia siitä ensin.

Entisaikaan oli toisenlaiset tavat. Nuo luettelemasi asiat ovat toki tuomittavia tämän päivän kasvatussuositusten näkökulmasta, mutta entisaikaan ne olivat aivan hyvää kasvatusta.

Entisaikaan kun oma äiti oli pph, meillä leikkivät lapset iloisesti keskenään sisällä ja sitten myös muiden lasten kanssa ulkona. Toisinaan minä ja sisarus otettiin osaa siihen. Telkkuakin joskus katsottiin eikä meillä mitään syötetty pakolla.

Oman lapsetn pph on melko samanlaista, vaikkakin älylaitteita ja muita vempeleitä tietysti on nykyään paljon, mitä ei silloin omassa lapsuudessa ollut.

Vierailija
42/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tämä aihe edes liittyy koulutukseen. Itse olen korkeakoulutettu, mutta minulle lapsi on tärkeämpi kuin ura. Toisaalta joillekin matalasti koulutetuille saattaa ura olla tärkeämpi kuin perhe. Ei minusta koulutus tässä ole olennainen asia. Eikä se oliko ennen lasta uraa vai ei. Itselläni oli. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varallisuus riittäisi niin ehdottomasti pitäisin lapset kotihoidossa vaikka eskari-ikään asti.

Vierailija
44/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksikössä lapselle opetetaan elämässä välttämättömiä taitoja kuten tunnetaitoja ja vuorovaikutustaitoja. Se ei siis ole mikään vanhanajan hoitopaikka tai tarha jollaiseksi monet nykyisinkin mieltävät sen.

"Vanhanajan hoitopaikka"? Hohhoh. Täysijärkisiä, osaavia lapsia tulee kotihoidosta/pph:sta kun ei osallistu mihinkään hiton hankehumppaan "vakayksikössä".

Vierailija
45/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa pitää lapset kotona jos siihen on mahdollisuus. Äitiys on arvokkaimpia asioita maailmassa. Jää jälkeen työelämässä, höpö höpö. Olin yli 10 vuotta pois työelämästä ja pääsin takaisin heittämällä, nyt jopa firmat kilpailee minusta.

On niin surullista, miten näemme äitiyden ja lapset niin ala-arvoisina. Vanhemmuus on tärkeintä ja ihaninta elämässä, ja yhteiskunnassa erityisen arvostettavaa. Vanhemmat ja lapset turvaavat yhteiskunnan jatkumisen.

Vierailija
46/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asua kunnassa, jossa on hyvätasoiset päiväkodit, eikä jossain Helvettisingissä.

Vierailija
47/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap tehdä niin kuin sydän sanoo. Saat lapset vain kerran, ovat pieniä vain kerran. On muitakin, jotka valitsevat mielummin kotiäitiyden lasten ollessa pieniä, tietoisesti, jotta hoitopaikkaa ei tarvitsisi. Nykyresursseilla vaka on hyvin alimitoitettua ja hoitajat äärimmilleen pingotettuja. Lapset ehtivät valtion koululaitokseen ikätovereidensa pariin kyllä myöhemminkin.

Vierailija
48/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ap tehdä niin kuin sydän sanoo. Saat lapset vain kerran, ovat pieniä vain kerran. On muitakin, jotka valitsevat mielummin kotiäitiyden lasten ollessa pieniä, tietoisesti, jotta hoitopaikkaa ei tarvitsisi. Nykyresursseilla vaka on hyvin alimitoitettua ja hoitajat äärimmilleen pingotettuja. Lapset ehtivät valtion koululaitokseen ikätovereidensa pariin kyllä myöhemminkin.

Siihen aikaan kun resurssit olivat kunnossa oli ihan vaan lastentarhat eikä mitään "vakaa".

Vierailija
49/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sydän sanoo vahvasti niin, että ei päiväkotiin. Mutta koska en tunne edes kaukaa ketään, joka ajattelisi samoin, niin tunnen itseni oudoksi, poikkeavaksi. Ja koska ajattelen niin eri tavoin kuin kaikki tietämäni ihmiset, niin väkisinkin mietin olenko väärässä kun ajattelen näin. Ap

Vierailija
50/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun sydän sanoo vahvasti niin, että ei päiväkotiin. Mutta koska en tunne edes kaukaa ketään, joka ajattelisi samoin, niin tunnen itseni oudoksi, poikkeavaksi. Ja koska ajattelen niin eri tavoin kuin kaikki tietämäni ihmiset, niin väkisinkin mietin olenko väärässä kun ajattelen näin. Ap

Et ole väärässä

Vierailija
51/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin jäädä kotiin, kun esikoinen oli 3,5v ja nuorempi noin 1v. Aiemmin olin tehnyt siis vuorotyötä. Olin pph lähes kuusi vuotta, lapset sai olla kotona kouluun saakka (eskarissa toki kävivät klo9-12). Olihan se hyvää aikaa. Sitten 4v jälkeen syntyi nuorin. Hän meni 1,5v ikäisenä päiväkotiin, ja minä muualle töihin. Se vasta on ollutkin hyvää aikaa. Lapsella on ollut ihan huiput kaverit jo pienestä asti, on rakastanut päiväkotia, kuten minäkin. Ihan mahtavia juttuja tehneet siellä.

Jos tämän olisin tiennyt, olisin ehkä jo aiemmatkin lapset laittanut sinne.

Asuinpaikka toki vaikuttaa, emme asu suuressa kaupungissa.

Vierailija
52/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoito on ihan jees. Oma äiti oli pph, mutta itse kävin kuitenkin seurakunnan päiväkerhossa. Oman lapseni laitoin perhepäivähoitoon. Ei ole mitään erityistyyppejä eikä ongelmia ja kiva kotiympäristö on hyvä. Lapseni oppi myös lukemaan siinä 4-5-vuotiaana siellä.

Olen selvitellyt ja meillä päin ei näytä olevan yhtään pph:ta. Muuten se olisikin hyvä. Ap

Kukaan ei huoli nykyajan lapsia tuhoamaan kotiaan. Äitini oli aikoinaan pph, itse olin jo isompi koululainen ja muistan että kaikki hoitolaiset oli ns. normaaleja lapsia, ei yhtään aakkoslasta, nykyään joka toisella on diagnoosi.

On niitä ns. normaaleja lapsia vieläkin, tosin liekö lähinnä sellaisissa taloudellisesti ja henkisesti hyvin toimeentulevissa perheissä, jossa myös lapsen kehitys ja pärjääminen on tärkeää. Nämä tuntuvat arvostavan kovin paljon pph:ta. Kaipa tänäkin päivänä vielä jotenkin saa valita niitä hoidettavia lapsia? Se rauha ja jokaisen hyvä huomiointi on sitä tärkeää pääomaa mitä lapsi tarvitsee ja ansaitsee.

Vierailija
53/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoja nämä "olenko ainoa" jutut. Tottakai tiedät ettet ole ainoa. Onhan lapsia kotihoidossa monellakin. Pienessä, yhden lapsen perheessä harvemmin.

No se olenko ainoa on vain tapa avata keskustelu aiheesta. En tunne yhtään ihmistä, joka ei olisi laittanut vähintään kuopusta päiväkotiin, tiedän, että sellaisia varmaan on, mutta en ole koskaan kohdannut ketään sellaista.

Ap

Minun molemmat lapseni olivat pääosin kotona, välillä muutaman tunnin verran kerrallaan kerhossa. Ihan sinne kouluikään asti. Tämä oli mahdollista, koska pärjäsimme pelkästään miehen tuloilla ja tukiverkkomme on iso. Olen itse ollut monessa päiväkodissa töissä sekä yksityisenä hoitajana perheissä. Se päiväkodin metelin määrä, jatkuvat keskeytykset, kiireinen aikataulu, tautikierto ja yksilöllisen hoidon puute ovat murto-osa niistä lukuisista syistä, miksi halusin omani hoitaa kotona sukulaisten avustuksella. Jos jostain syystä saisimme kolmannen lapsen, toimisin edelleen samoin.

Vierailija
54/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muut ajatelleet laittaa poikansa armeijaan? Itse ajattelin pitää kotona, olenko ainoa?

Vierailija
55/90 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan varmana olet ainoa joka tässä maassa noin ajattelee.

😐

Joo mutta entä joka myös toimii niin kuin ajattelee? Eli ei laita lasta hoitoon koska ei halua vaan on kotiäiti kouluikään saakka.

Ap

Minä olin, mutta siihen oli taloudellinen mahdollisuus. Jos ei olisi ollut niin varmaan olisin vienyt lapset pph:lle.

Vierailija
56/90 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoja nämä "olenko ainoa" jutut. Tottakai tiedät ettet ole ainoa. Onhan lapsia kotihoidossa monellakin. Pienessä, yhden lapsen perheessä harvemmin.

No se olenko ainoa on vain tapa avata keskustelu aiheesta. En tunne yhtään ihmistä, joka ei olisi laittanut vähintään kuopusta päiväkotiin, tiedän, että sellaisia varmaan on, mutta en ole koskaan kohdannut ketään sellaista.

Ap

Minun molemmat lapseni olivat pääosin kotona, välillä muutaman tunnin verran kerrallaan kerhossa. Ihan sinne kouluikään asti. Tämä oli mahdollista, koska pärjäsimme pelkästään miehen tuloilla ja tukiverkkomme on iso. Olen itse ollut monessa päiväkodissa töissä sekä yksityisenä hoitajana perheissä. Se päiväkodin metelin määrä, jatkuvat keskeytykset, kiireinen aikataulu, tautikierto ja yksilöllisen hoidon puute ovat murto-osa niistä lukuisista syistä, miksi halusin omani hoitaa kotona sukulaisten avustuksella. Jos jostain syystä saisimme kolmannen lapsen, toimisin edelleen samoin.

Jokaiselle lapselle on yksilöllinen varhaiskasvatus. Tämän mahdollistaa lapselle laadittava henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma eli vasu. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa päivitetään tarvittaessa yhdessä vanhempien kanssa ja se toimii varhaiskasvattajien keskeisenä työkaluna varhaiskasvatuksen arjessa. T: vakaope

Vierailija
57/90 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jokaiselle lapselle on yksilöllinen varhaiskasvatus. Tämän mahdollistaa lapselle laadittava henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma eli vasu. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa päivitetään tarvittaessa yhdessä vanhempien kanssa ja se toimii varhaiskasvattajien keskeisenä työkaluna varhaiskasvatuksen arjessa. T: vakaope

Tämän täytyy olla vitsi. Ei ne sijaiset edes ehdi vilkaista mitä vasuun on kirjoitettu.

Vierailija
58/90 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et, onneksi löytyi kävelymatkan päästä aivan ihana pph jossa lapsi sai olla eskarin aloittamiseen asti. Lisäbonuksena meillä ei oltu missään vaiheessa infektiorumbassa, lapset pysyi pienessä porukassa tosi terveinä. Eskarin ekana syksynä oli kyllä useampi flunssa mutta tuon ikäinen osaa jo vähän siistimmin olla kuin ihan taapero.

Vierailija
59/90 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muut ajatelleet laittaa poikansa armeijaan? Itse ajattelin pitää kotona, olenko ainoa?

Eiköhän ne pojat ja tytötkin siinä iässä mene ihan itse tai ole menemättä, ei ole vanhempien päätös toisin kuin hoitopaikka.

Vierailija
60/90 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele ap rauhassa mitä aika tuo tullessaan. Tosiaan nyt kun lapsi on vielä vauva niin tietenkin hänen paikkansa on kotona. Mielesi voi muuttua lapsen kasvaessa - tai sitten ei. Jotkut on kotiäitityyppiä ja en voi kun nostaa hattua heille. Itse en sellainen ole ja kaipaan elämääni muutakin kuin kotona puuhastelua ja puistossa pyörimistä. Toisaalta taas en ole ikinä osannut käydä kerhoissa, muskareissa ym. Meillä lapset on viihtyneet päiväkodissa oikein hyvin ja itse myös töissä. Asuinpaikalla on varmasti merkitystä, meillä on vakihenkilökunta aina päiväkodissa vaikka iso pk onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme