Nuoret uupuvat jo pian päästyään työelämään Noora Lehtinen, 22, saa lyhentää työaikaansa, jotta jaksaa
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai mäkin voisin lyhentää työpäivääni kun oon just ollut yhtä pitkään töissä kuin Noora elossa.
No mikset pelle lyhennä? :)
Jonkun on tehtävä ne työt, kun nuoret uupuvat tai tekevät vajaata viikkoa...
Jatka samaan malliin, niin saatat saada vielä mitalin!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuhansia työttömiä. Miksi töitä ei voisi jakaa enemmän? Lyhyempi työaika ja vähemmän palkkaa. Tarvitseeko joku sen 5000e/kk? Tiedän lähipiiristä useammankin tyypin, jotka haluaisivat tehdä 60-80% työaikaa pienemmällä palkalla, mutta se ei ole mahdollista. Joko teet 100% tai irtisanoudut. Todella typerä systeemi. Työssäkäyvät alkoholisoituvat ja saavat burn outin, mutta ei työttömyyskään ole ongelmatonta.
Keikkatyö on mahtavaa. Viimeiset 5v tehnyt ja ei enää ikinä takaisin vakkariduuniin. Itse voi määrätä kaiken. vapaat ja lomat, ajankohdat ja pituudet.
Sosiaaliala ja töitä on tällä kokemuksella tarjolla rajattomasti.
M49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdys ja opetus työhön puuttuu.
Epävarmuus työpaikan menettämisestä.
Liikaa töitä, liian lyhyessä ajassa ja liikaa päätöksiä yhdelle.No miten sitä työtä sitten pitäisi tehdä. Pitääkö jonkun pitää ensimmäisen vuoden kädestä kiinni vai miten?!
Kuukausi riittää. Meillä on ollut työpaikalla ongelmia perehdyttämisessä. Edes esimiestäni ei perehdytetty kunnolla, mistä on seurannut ongelmia. Nyt uusin vastavalmistunut työntekijä kuitenkin pääsi työskentelemään eläköityvän työntekijän rinnalla kuukauden, oppimaan häneltä kaiken ja tästä uudesta työntekijästä tuli heti yksikön tehokkain työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuhansia työttömiä. Miksi töitä ei voisi jakaa enemmän? Lyhyempi työaika ja vähemmän palkkaa. Tarvitseeko joku sen 5000e/kk? Tiedän lähipiiristä useammankin tyypin, jotka haluaisivat tehdä 60-80% työaikaa pienemmällä palkalla, mutta se ei ole mahdollista. Joko teet 100% tai irtisanoudut. Todella typerä systeemi. Työssäkäyvät alkoholisoituvat ja saavat burn outin, mutta ei työttömyyskään ole ongelmatonta.
Keikkatyö on mahtavaa. Viimeiset 5v tehnyt ja ei enää ikinä takaisin vakkariduuniin. Itse voi määrätä kaiken. vapaat ja lomat, ajankohdat ja pituudet.
Sosiaaliala ja töitä on tällä kokemuksella tarjolla rajattomasti.
M49
Ei kai keikkatyöstä mitään lomia keräänny vaan ne maksetaan aina palkan yhteydessä?
Nykyisenä kolmikymppisenä tätinä voin kertoa, että:
- minä ja kaverini teimme harjoittelijoina ja osa-aikaisina työt, joista oli aiemmin vastannut vähintään pari koulutettua ammattilaista. Firmat säästävät, kun analytiikan/tutkimuksen konkarit irtisanotaan ja tilalle otetaan 10 e/h opiskelija.
- Oletuksena on, että opiskelijakin pystyy *riittävän hyvään* työnkuvasta riippumatta ja 1500-2200 e/kk palkalla. Minä olen tehnyt parikymppisenä kirjallisia töitä, joita tohtorikoulutuksen tehnyt kuvaili tohtoritason töiksi (ja vinkkasi että olin hölmö pusertaessani harjoittelijapalkalla 16h päiviä selvitäkseni töistä, joista selviytymiseen minulla ei ollut hänen mielestään mitään resuja - sain kuulla aika värikkään mielipiteen työnantajista, jotka teettävät nuorilla liikaa ja liian vaativia töitä) .
- Minulle saatettiin lätkäistä tehtäväksi esim kirjanpito perehdyttämättä, vaikkei minulla ollut mitään alan kokemusta tai koulutusta saatesanoilla uimaan oppii kun veteen joutuu.
- konkarit kieltäytyvät perehdyttämästä, koska he selviävät tekemällä työt "väärin". Hekään eivät selviytyisi työmäärästä, jos joutuisivat opettelemaan työtavan, joka uusille opetetaan. Työpaikan pitävät ne, jotka oppivat itsekin pois perehdytyksestä ASAP ja saavat liikevaihdon rullaamaan.
Vierailija kirjoitti:
- Minulle saatettiin lätkäistä tehtäväksi esim kirjanpito perehdyttämättä, vaikkei minulla ollut mitään alan kokemusta tai koulutusta saatesanoilla uimaan oppii kun veteen joutuu.
Ei tullut perehdyttäjälle mieleen että uimaan opettelevaa ei tönäistä syvään päätyyn ensimmäiseksi. Tuollaiseen voisi heittää takaisin ettei juoksu onnistu ennen kuin oppii kävelemään.
Maailma muuttuu ja vaikuttaa uudella tavalla siinä kasvaviin nuoriin. Myös työelämä on tällä hetkellä täysin erilaista kuin silloin, kun nykyiset viiskymppiset etsivät ensimmäistä työpaikkaansa.
Maailman muuttuminen ja teknologinen kehitys ei kuitenkaan ole nuorten tai lasten vika, vaan vanhemman sukupolvien aikaansaannosta ja erityisesti vanhempien, jotka nuoret ovat kasvattaneet. Turha kuvitella, että kouluun hiintämisestä paasaavat vanhemmat itse hiihtäisivät kouluun, jos olisivat syntyneet 30 vuotta myöhemmin.