Yle: Suomi on kuudetta kertaa maailman onnellisin maa
"The World Happiness Report 2023 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa. Korona- ja kriisivuodet eivät näytä vaikuttaneen globaalilla tasolla ihmisten tyytyväisyyteen elämäänsä."
Lähde: https://yle.fi/a/74-20022690
Kommentit (325)
Sana onnellisuus on tässä erittäin harhaanjohtava, koska tässä ei mitata subjektiivista elämän onnellisuutta, vaan sitä kuinka sosialistinen maa on. Kun maa on sosialistinen, niin tutkijoiden ideologisena oletuksena on, että sitä onnellisempia ihmiset ovat, mutta todellisuuden kanssa tällä on hyvin vähän tekemistä.
Oliko nyt Missourin vai Harvardin yliopisto, joka oli tutkinut että suomalaisten onnellisuus johtuu luonnosta, kesämökeistä ja saunoista. Suomessa on on suunnilleen yhtä paljon kesämökkejä kuin mitä asiakkaita ja kolminkertainen määrä sainoja asikkaisiin nähden. Suomalaiset viettävät paljon aikaa luonnossa esimerkiksi sienestämässä, vaeltamassa ja yöpyen teltoissa.
Kyllä ne on nämä meidän päättäjät sekä eu ketkä on syynä siihen ettei suomessa voi olla onnellinen. Aina he vaan ovat minun lompakolla, aina he haluavat lisää sääntöjä elämääni ja koskaan ne ei anna mitään takaisin minulle.
Maksan korkeita veroja, noin 50% on kokonaisveroaste suomessa ja en koe että saan mitään hyötyä maksamistani veroista. Tulee olo että maksamani veroeurot valuvat muiden ihmisten taskuun.
"Tulos perustuu esim. BKT:seen ja elämänajanodotteeseen"
Eli minun pitäisi olla onnellinen koska BKT korkea ja rikkaat rikastuu. Tai siitä että joudun elämään niin kauan että viimeiset 10v elämästä saa maata letkuissa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanalla "onnellisuus" tarkoitetaan iloista luonnetta, emme varmasti ole onnellisia. Jos onnellisuudella tarkoitetaan tyytyväisyyttä, niin suomalaiset kyllä tyytyvät vähään elämässään, mikä sinänsä on ihan järkevää.
Oma käsitykseni on se, että Suomi on melankolisuuteen taipuva kansa enimmäkseen, eikä iloinen olo kuvaa suomalaisten perusolotilaa juuri lainkaan.
Pienellä vaivalla olisi selvinnyt, että tässä EI tarkoiteta mitään "iloisuutta". Mistä lähtien edes iloisuus on ollut onnellisuuden mitta? Moni läpeensä masentunut osaa esittää iloista tarpeen mukaan. Onhan näitä julkkiksia ollut, jotka ovat olleet hyvinkin iloisen oloisia muiden seurassa ja tekevät itsemurhan seuraavana päivänä.
Ja monissa kehitysmaissa on kovin hymyileväistä kansaa, vaikka niiden elämää on oikeasti paskaa. Mutta sitä ei näytetä, vaan esitetään. Iloisuuden ja hymyn voi feikata, todellista onnellisuutta ei.
"Happiness" tarkoittaa iloisuutta. Ja "Happy human being" on iloinen ihminen.
Suomalaiset eivät ole "Shiny happy people", koska omaamme Länsimaiden korkeimman älykkyysosamäärän.
Olemme pohjanperäläisiä. Näilllä korkeuksilla on kärsitty kylmästä ja ravinnon puutteesta. Kärsimys jalostaa. Ja kognitiivinen terävyytemme tuhoaa tehokkaasti ilon tunteen.
Meidän geenimme tietävät liiankin hyvin, että elämä on kärsimystä, ja elämän tarkoitus on löytää merkitystä tässä kärsimyksessä.
Kun ihminen löytää merkitystä, ts. pystyy elämään tarkoitusenmukaisesti, ihminen voi olla tyytyväinen elämään, mitä monet suomalaiset varmaankin ovat.
Kuitenkaan iloisia emme ole, emmekä sellaisiksi edes halua tulla.
Vierailija kirjoitti:
Oliko nyt Missourin vai Harvardin yliopisto, joka oli tutkinut että suomalaisten onnellisuus johtuu luonnosta, kesämökeistä ja saunoista. Suomessa on on suunnilleen yhtä paljon kesämökkejä kuin mitä asiakkaita ja kolminkertainen määrä sainoja asikkaisiin nähden. Suomalaiset viettävät paljon aikaa luonnossa esimerkiksi sienestämässä, vaeltamassa ja yöpyen teltoissa.
Eli ei mikään ihmekään, että olen aika onneton. Asun kaupungissa, kaukana kunnon luonnosta, minulla ei ole saunaa eikä minulla todellakaan ole varaa kesämökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Ei ole tutkimusta missä olisi mitattu suomalaiset onnellisimmaksi kansaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on harvoja maita jossa lääkärillä tai sairaabhoitajan luonna käyti terveyskeskuksessa ei maksa. Luulisi että siitä osattaisiin olla onnellisia kun on etuoikeus sellaiseen ylellisyyteen ja hemmotteluun. Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta perusterveyden hoitoon terveyskulujen ollessa tähtitieteellisiä tai sairaaloiden vaatiessa että potilaiden tulee olla vakuutettuja tai he eivät saa hoitoa.
Hetkonen? Jos lääkärillä tai sairaanhoitajan luona käynti ei maksa niin eivätkö he saa palkkaa? He tekevät siis työtä ilmaiseksi?
Olen lähdössä verikokeeseen labraan ja se ei maksa minulle mitään. Samoin minun sairauttani hoidetaan.
Jos asusin toisessa maassa, köyhänä jäisi sairaus hoitamatta, eikä minulla olisi vara edes verikokeeseen, jos se maksaisi 700€.
Ja juuri tästä syystä, kun sairaudet hoidetaan, Suomessa elinikäennuste korkea.Yksityisellä labrakoe maksaisi sinulle noin 25 euroa.
Joka kerta kun suomessa ostat jotain niin maksat 24% veroa.Tätä suomessa ei tyhmä kansa tajua. Suomessa jos saat bruttona vaikka 3000e/kk rahaa niin veroihin siitä menee noin puolet eli noin 1500e/kk. Maksat siis terveydenhoidosta sen 1500e/kk jos et muita yhteiskunnan palveluja käytä. Minun mielestä varsin kallis terveydenhoito suomessa on.
Monessa maassa ei tarvitse maksaa esimerkiksi perintöveroa. Valtio vetää välistä joka käänteessä.
Onnellisuus sitä, että on verrattain hyvin asiat. Elämä on helppoa. Kellään ei ole ultimaattista uhkaa, köyhyyttä, turvallisuuden huojumista, mahdollisuudet ovat tasan kaikille.
Tutkimus mittaa että olisi edellytykset onnelliseen elämään.
Jokainen voi miettiä omalta kohdaltaan, että miksi ei koe itseään onnelliseksi? Onko asiat sittenkään niin hyvin? Pääseekö hoitoon, jos vaivat yllättää?
Onko turhaan tyytymätön elämäänsä?
Jokainen on oman onnensa seppä. No, sairaana syntynyt lapsi ei välttämättä ole, mutta muut ovat. Ällöttäviä kitisijöitä ovat juuri ne, jotka elävät muiden maksamilla verotuloilla.
Suomessa työterveysedun ansiosta lääkärikäynnit ja jotkut yleislääkkeet ovat Suomessa työssäkäyville maksuttomia. Koittakaapa pyytää samaa työetua vaikkapa Ruotsissa tai Tanskassa niin ei tipu.
Vaikka teille valittajille työnnettäis vaahtokarkkeja persiiseen, kannettais kultalautaselta käteistä ja siliteltäisiin päätä joka päivä, ei se teille kelpaisi. Valitus jatkuisi. Vaikka sitten siitä, että tänään vaahtokarkit oli valkoisia, eikä vaaleanpunaisia.
Muuttakaa pariksi vuodeksi esim Afganistaniin viihtymään.
Vierailija kirjoitti:
Tää on mielestäni ihan pelkkää vittuilua.
Tämä, ostovoima on tuhottu. Voi helvetti tätä onnea, kun rahat ei riitä enää mihinkään.
Niin olemmekin
Missään muualla maailmassa ei ole perusasiat näin hyvin kuin täällä Suomessa.
Jos yhtäkkiä kaikki hyvä otettaisiin pois , vasta sittenkö se huomattaisiin....
Täällä ei tarvitse pelätä turvallisuutemme puolesta ( siis arkipäivän uhkaa) , ja Suomi on vapaa maa , kaikessa.
Onnellisuuden mittarina ei ole 100% onni ja tyytyväisyys, eikä luxus elämä.
Suomi voi olla mitä maata vastaan tahansa kilpailemassa "onnellisuuden perusasioista".
Ja me olemme Maailman Mestareita. Ihan jokainen.
Vierailija kirjoitti:
"Tulos perustuu esim. BKT:seen ja elämänajanodotteeseen"
Eli minun pitäisi olla onnellinen koska BKT korkea ja rikkaat rikastuu. Tai siitä että joudun elämään niin kauan että viimeiset 10v elämästä saa maata letkuissa kiinni.
Elinajasta puheenollen köyhän ja suomenkielisen elinajanodote on vuosia vähemmän kuin hyvätuloisen ja esim. ruotsinkielisen. Veikkaan ettei tätä kyselyä tehty suomen aina vaan paisuvalle köyhiksi jumitettujen joukolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi välttyä ajatukselta että kyseessä vastaava "tutkimus" kuin se, millä kansalaisten natoon menon halukkuutta mitattiin. 1000 tarkoin valittuja vastaajaa ja tulos juuri sellainen kuin halutaan.
Kohderyhmä ei avoimesti esillä, ei kysymykset eikä tutkimuksen henkilöiden otanta.
Näin lampaita viedään onnellisina maailmansotaan.
Olen varma, että kohderyhmän valintaperusteet ja kyselyn kysymykset löytyvät alkuperäislähteestä. Lyhyessä uutisessa niitä ei ole tarkoituksenmukaista luetteloida.
Todetaan nyt vielä: tämä ei ollut kyselytutkimus vaan tutkimus jossa on maittain tutkittu muutamaa onnellisuuden edellytystä. Nämä ovat sosiaalinen tuki, tulot, terveys, vapaus, anteliaisuus ja korruption vähäisyys.
Jos ei ole asiat kunnossa, syy löytyy aina peiliin katsomalla.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on oman onnensa seppä. No, sairaana syntynyt lapsi ei välttämättä ole, mutta muut ovat. Ällöttäviä kitisijöitä ovat juuri ne, jotka elävät muiden maksamilla verotuloilla.
Kuulostat just ihmiseltä joka elää muiden tuloilla.
Ei tuossa onnellisuutta mitata vaan sitä miten kansa toivoisi asioiden olevan paremmin. Suomalaiset on aivopesty uskomaan että tää mitä on on parasta mitä valtio voi tarvita, ja se on pikemminkin aika surullista.
Tekeepä poliitikkojen hommasta kuitenkin helpompaa kun kaikki voi olla rempallaan, mikään ei oikeastaan toimi, iso osa kansasta on jumitettu köyhiksi, vaihtoehtoja ei ole mutta mikä ihaninta, kansa ei vaadi parempaa. Ja niinpä poliitikot voi keskittyä tuhlailemaan verovaroja ties mihin omille kavereilleen ja rahoittajilleen koska mediakaan ei noiden (vasemmistolaisten) källeistä nykysuomessa kirjoita.