Yle: Suomi on kuudetta kertaa maailman onnellisin maa
"The World Happiness Report 2023 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa. Korona- ja kriisivuodet eivät näytä vaikuttaneen globaalilla tasolla ihmisten tyytyväisyyteen elämäänsä."
Lähde: https://yle.fi/a/74-20022690
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa arvostaa ilmaista koulutusta, terveydenhoitoa, rauhaa, ravinnon riittävyyttä, demokratiaa ja tasa-arvoa ja turvallisuutta, niin Suomihan se on.
Täytyy olla oma valinta, jos hankkiutuu ikävyyksiin.
Ei tuo "onnellisuus" tarkoita mitään ihanaa naminaminamia, se on nimenomaan tarkoittaa perusturvallisuutta elämässä.
Jos arvostaa keskiluokan "vie tuhkatkin pesästä" -yliverotusta ja sitä, että keskiluokkaisena saat maksaa koko maailman kansalaisten vierailut taskullasi niin totta maar olemme onnellisia. Lääkäriin vaan ja pillerit kouraan.
Joo sömälit antavat varmasti tyytyväisiä lausuntoja kun saa istua ja pelata pleikkaria muotifarkuissa 24/7, eikä mikään maksa mitään, sen kun hakee vain kaupasta mitä tarvitsee.
Mun mielestäni on hauska ilmiö, että jos Suomi mainitaan ulkomaisessa mediassa jotenkin hyvässä valossa, niin yleinen reaktio on "TORILLE!!!", mutta joka vuosi, kun kerrotaan, että tilastollisesti Suomi on onnellisin maa, niin mielensäpahoittajien on todella vaikea, ellei mahdoton, hyväksyä tätä asiaa. Tämä tieto otetaan jonkinlaisena loukkauksena, koska kirjoittaja ei itse henkilökohtaisesti ole onnellinen ja luonnollisestihan se on valtion syy.
Jos nyt välttämättä haluaa päästä meuhkaamaan, niin mikä ettei, mutta ehkä ennenkuin vetää itsensä ihan kierroksille, niin voisi tutustua siihen mitä tässä on todellisuudessa tutkittu. Mielestäni on hienoa, että Suomi maana pärjää tilastollisesti näin hyvin verrattuna muihin. On hassua, että jotkut luulevan pelkän otsikon perusteella, että tutkijat ovat jalkautuneet kaduille pitämään galluppia ja kyselemään kulkijoilta, että ovatko he onnellisia.
Ja edelleen, tässä on Suomea vertailtu muihin maihin. Tutkimuksen tarkoituksena tuskin on osoittaa, että objektiivisisesti katsottuna Suomi on paras maa eikä täällä siis ole epäkohtia. Täällä vaan on parhaat (/tasaväkisimmät) mahdollisuudet pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin onnellinen, että missitkin tappavat itsensä ihan pelkästä onnesta.
Ketä on kuollut?!
Opettele suomen kieli. Pitää kysyä KUKA.
Suomessa on koko Euroopan korkein työllisyysaste. Suomalaisista 73,8% koko kansasta lapset ja vanhukset mukaan luettuna käy töissä ja saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Norjan tai Tanskan uskoisin mutta ei suomalaiset nyt mitenkään voi olla onnellisimpia jos ajattelee sitä itse tunnetta. Mutta eihän tuossa tunnetta mitatakaan.
Ovat varmaan salaa mitanneet minun kaltaisilta ihmisiltä. Olen tyytyväinen, jopa onnellinen. Naamani ei ole nurinpäin vaan pieni hymyn kare näkyy. Ihmiset usein nyökkäävät minulle luullen ehkä tutuksi.
Sama ulkomailla kun esim kuppiloissa tai shoppaillessa haluavat tietää mistä maasta tulen. Yllättyvät!
Suomessa on hyviä sekä huonoja puolia.
Hyviä asioita suomessa:
-ihmisiä ei ole paljoa eli on omaa rauhaa ja tilaa
-luonto on ihan kaunis ja puhdas
-jos jää työttömäksi tai sairastut vakavasti niin saat apua ja yhteiskunta tarvittaessa elättää
Huonoja asioita suomessa:
-täällä on aivan liian kallista elää
-vaikka täällä on vapaus mennä luontoon kävelemään niin sitten taas täällä on hirveästi sääntöjä ja holhoamista yhteiskunnan puolelta esim autojen syynäys,et saa mitää oikein rakentaa pihallesi ja jopa veikkauksen peleihin tulossa tunnistautuminen
-suomessa ei hyväksytä eriäviä mielipiteitä ja ihmiset täällä ovat varsin ahdasmielisiä ja ilkeitä
Siinä 3 hyvää ja 3 huonoa asiaa suomesta.
Itse henkilökohtaisesti en ole onnellinen enkä onneton, pyrin selviytymään elämästäni vyötä kiristämällä ja olen myös yksinäinen.
Tilasto puhuu puolestaan. Olemme onnellisimpia.
Yksittäisen palstalaisen mielipide painaa perin vähän. Joku mainitsi alussa venäjämielisten ja änkyröiden katkeruuden. Ketju todistaa hänen sanansa todeksi.
Olemme maailman onnellisin kansa!
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin nyppii omassa asuinmaassani se, että potkupallouutisia on ihan liikaa ja elämä pyörii noinkin typerän lajin ympärillä. Suomalaisilla on onnea, kun on jääkiekko.
Joo, mutta miksi tota miesten urheilua tulee joka tuutista. Tympäsee!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on koko Euroopan korkein työllisyysaste. Suomalaisista 73,8% koko kansasta lapset ja vanhukset mukaan luettuna käy töissä ja saa palkkaa.
Aika jännä. Miksi sitten suomessa velanotto kasvaa ja miksi suomessa maksetaan aivan älyttömästi tukirahoja ihmisille, jopa heille ketkä on työelämässä mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa arvostaa ilmaista koulutusta, terveydenhoitoa, rauhaa, ravinnon riittävyyttä, demokratiaa ja tasa-arvoa ja turvallisuutta, niin Suomihan se on.
Täytyy olla oma valinta, jos hankkiutuu ikävyyksiin.
Ei tuo "onnellisuus" tarkoita mitään ihanaa naminaminamia, se on nimenomaan tarkoittaa perusturvallisuutta elämässä.
Jos arvostaa keskiluokan "vie tuhkatkin pesästä" -yliverotusta ja sitä, että keskiluokkaisena saat maksaa koko maailman kansalaisten vierailut taskullasi niin totta maar olemme onnellisia. Lääkäriin vaan ja pillerit kouraan.
Sori mutta ensimmäinen vapaa aika on vasta 3kk päästä ja sitäkin siirretään kolmeen kertaan ennen kuin pääset sille "liisa" nimiselle tohtorille jonka itärajan taa viittaava suomen aksentti on niin voimakas että jää epävarmaksi että ymmärsikö se ollenkaan mistä potilas puhui.
Mut kiva että työssäolevilla ja rikkailla homma toimii paremmin. Köyhiltähän ei näissä kyselyissä tupata kysymään mitään tai sitten kysymysten analyysi olettaa että köyhä on onnellinen saadessaan minimitoimeentulon massiivisen hakemusnipun palautettuaan vaikka muut palvelut ei toimisi juuri ollenkaan.
Taas valehdellaan tyytymättömille masennuslääkkeitä syöville suomalaisille iltalehdessä, että ovat maailman onnellisin kansa. Heh heh vieläkö uppoaa? Itse pyrin just olemaan pois Suomesta maan ankeuden ja ilmapiirin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa sössöttää. Tuo ei ole euroopan korkein työllisyysaste eikä työllisyysasteessa oteta huomioon kuin työikäinen väestö.
Millä mallilla se elämä muissa maissa onkaan, jos tähän uskoo. Älkää nyt viitsikö pelleillä vakavilla asioilla. Yhä useampi alkaa voimaan pahoin ja puukottamaan vastaantulijaa, kun ei koe elävänsä kympin elämää kympin maassa.
Vierailija kirjoitti:
Millä mallilla se elämä muissa maissa onkaan, jos tähän uskoo. Älkää nyt viitsikö pelleillä vakavilla asioilla. Yhä useampi alkaa voimaan pahoin ja puukottamaan vastaantulijaa, kun ei koe elävänsä kympin elämää kympin maassa.
Juuri näin. Jos Suomi olisin onnellisuuden maa niin minunkaan tarvitsisi pääosin ulkoauomalaisena asua toisaalla vaan asuisin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellisuus on sitä että työtä ei tahdo saada, hoitoon ei pääse, selkäänpuukottajia sekä kiusaajia niiden riesana kenellä töitä on, byrokratian tappaa kaikki ideat, rakenteellinen korruptio vie yhteisen hyvän sisäpiirille, kaikesta verotetaan aivan homosti mutta mätä julkinen sektori tuhlaa kaiken sumeilematta. Onhan näitä onnellisuuden merkkejä vaikka kuinka.
Kerropa missä on paremmin? Mistä maasta meidän kannattaa ottaa oppia, että sinun asiasinolisivat arjessasi paremmin? Tai mihin muuttaisit? Ja miksi et sitten muuta?
Minäkin haluaisin vastauksen tuohon, koska olen varsin onnellinen/iloinen ihminen Suomessa. Ja olen kyllä nähnyt tätä maailmaa ihan tarpeeksi, että on kanttia sanoa noin.
Montako kertaa teille pitää sanoa että tietyt asiat toimii joko huonosti tai ei ollenkaan ennen kuin te uskotte että niille pitäisi tehdä muutakin kuin koittaa agressiivisesti estää niistä valittaminen?
Just sinun asenteesi tekee suomesta surkean maan koska et halua mitään muutettavan kun just sinulla on kaikki loistavasti ja haluaisit muidenkin tyytyvän osaansa kun pelkäät että sinulla menee huonommin jos käytetään aikaa noiden rikkiolevien asioiden korjaamiseen.
Pahempi vaihtoehto on se, että olet ehkä sitä porukkaa jonka tehtävä olisi korjata nuo asiat muttet halua koska joko et osaa tai sitten olet laiska ja koitat estää asiasta valittamisen pitääksesi kovapalkkaisen paikkasi vaikket tee mitään palkkasi eteen.
Esimerkkejä syistä: koulussa ei ole läksyjä. Suomessa ei ole korruptiota. jne jne
;D
Kannattaa katsoa Areenasta tv-sarja, Suomi koomikoinen silmin, jossa
yhdysvaltalainen, intialainen ja eteläafrikkalainen toimittaja tarkastelee, miksi Suomi on niin monta kertaa ollut maailman onnellisin kansa. Ja he vertaavat suomalaista elämää omaansa. Jo peruskoulu ja ruokailu aiheuttaa hämmennystä, samoin naisen asema ja tasa-arvo, puhumattakaan synnytys tai saattohoito, johon suomalaisilla on oikeus sairaalassa. Köyhä äitikin pääsee synnyttämään sairaalaan ja vauvaa saa hoitoa, siinä missä miljonäärin lapsi tai presidentin.
Vierailija kirjoitti:
Tilasto puhuu puolestaan. Olemme onnellisimpia.
Yksittäisen palstalaisen mielipide painaa perin vähän. Joku mainitsi alussa venäjämielisten ja änkyröiden katkeruuden. Ketju todistaa hänen sanansa todeksi.
Olemme maailman onnellisin kansa!
Ei ole sellaista viranomaista joka ei olisi kusettanut minua. Silti en ole änkyrä enkä veneläismielinen. Sellaiseksi minut leimataan koska kokemukseni on mitä se on.
Tämähän ei ole pitänyt paikkaansa moneen vuoteen, Suomi ei johda itsemurhatilastoja enää tänä päivänä.
Lisäksi jos näitä listauksia tehdään maiden kuolinsyytilastojen mukaan, niin on ihan hyvä huomioida, että eri maissa kuolinsyyt merkitään eri tavoilla. Esimerkiksi todella uskonnollisissa valtioissa ei kuolinsyyksi merkitä itsemurhaa. Jos tällaisen maan asukas esimerkiksi ampuu itseään, niin kuolinsyyksi merkitään ampumahaava tai sen aiheuttamat vauriot eikä siis itsemurhista pidetä mitään lukua eikä niitä merkitä mihinkään.