Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortti vai adoptio

19.03.2023 |

Toivon, ettei tässä otettaisi kantaa abortin eettisyyteen, sille löytyy omat ketjunsa.

Olen tosi kauan, keskusteluja ja uutisia seuranneena, ihmetellyt että miksi abortteja tehdään Suomessa 8000, mutta adoptioon vapautuu joitain kymmeniä? Siis miksei ole enemmän naisia, jotka synnyttävät lapsensa ja antavat adoptioon mieluummin kun abortoivat lapsen?

Onko syynä jossain vanhoissa ketjuissa kuvattu paskamyrsky läheisiltä? Eikö asian voisi nykyaikana selittää ymmärrettävästi? Ja kunnioittaa tuota valintaa? Kritisoitiin myös adoptioprosessia, se on noista 2005 vuoden keskusteluista varmasti kehittynyt paljon.

Onko ajatuksia tai kokemuksia?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortin tehtyäsi ei tarvitse

- vastata vatsan paisumista koskeviin kyselyihin

- kuulla onnitteluja vauvasta

- kyselyjä koska se syntyy

- miettiä missä lapsi on

- kärsiä vuotavista rinnoista

- synnytystuskista

- juosta lääkärissä ultrissa ja neuvolassa

Abortin tehtyäsi olet vapaa jatkamaan elämääsi. 

Tätini joutui antamaan poikalapsensa adoptioon 40-luvulla. Abortti ei ollut silloin Suomessa laillinen ja yh-äitinä olo mahdotonta hänelle ilman tukiverkkoja, vanhemmat asuivat 600 km päässä. Hän olisi tehnyt abortin, jos olisi voinut mutta olisi pitänyt mennä puoskarille.  Lapsi joutui lopulta johonkin uskovaiseen lahkoon, ja sitten kun löysi äitinsä niin yritti käännyttää ortodoksi-tätiäni siihen uskoon. Ei heille koskaan mitään välejä tullut. Enemmänkin riitaa. Tapasin pojantätini hautajaisissa ja myöhemmin perunkirjoituksessa. Täti oli tehnyt testamentin, ja jätti puolet minulle ja puolet pojalle. Täti sanoi usein, että olisi ollut henkisesti helpompaa jos olisi saanut sen abortin. 

Minä sen tädin hautakiven lopulta kustansin. 

No sen pois annetun pojanko se kivi olisi pitänyt kustantaa?!

Saihan se perintöäkin joka hänelle ei olisi kuulunut. Adoptoituhan ei mitenkään liity enää perinnönjakoon.

Ennen vuotta 1980 laillistetut adoptiot: lapsi peri biologisen vanhempansa.

Siis ajatteleeko ihmiset todella, että adoptioon annettu olisi jotain velkaa kenellekään? Edes moraalista?

En minä ainakaan ajattele. Minun adoptioon antama lapseni perii adoptiovanhempansa. En halua häntä hautajaisiin.

Vierailija
62/74 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeputkessa hedelmöitettyjä ylimääräisiä alkioita kuulemma säilytetään pakastimessa siltä varalta, että lapsettomuushoidoissa olleet pariskunnat tarvitsisivat vielä omiaan. Hedelmöìttynyt alkio voidaan siis säilyttää pakastimessa. Se ei siten mitenkään voi olla elävään ihmiseen verrattavissa, koska ihmistähän ei voi elävänä pakastaa. Siitä kyllä voisi tulla ihminen, jos kaikki menisi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortti on murha, sunniteltu tappaa ihminen, joka on halunnut tänne syntyä.

Adoptio on vaihto ehto sille, jos ei ole kiinnostunut omasta lapsestaan joka pian syntyisi

ja lapsi kiittää, että sai elämän.

Minä olen syntynyt ydinperheeseen, mutta en silti ikinä koskaan missään vaiheessa ole tuntenut kiitollisuutta, että olen syntynyt. Kuinka moni ylipäätään kiittelee vanhempiaan, että kiitos, kun sain syntyä?

Vierailija
64/74 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeputkessa hedelmöitettyjä ylimääräisiä alkioita kuulemma säilytetään pakastimessa siltä varalta, että lapsettomuushoidoissa olleet pariskunnat tarvitsisivat vielä omiaan. Hedelmöìttynyt alkio voidaan siis säilyttää pakastimessa. Se ei siten mitenkään voi olla elävään ihmiseen verrattavissa, koska ihmistähän ei voi elävänä pakastaa. Siitä kyllä voisi tulla ihminen, jos kaikki menisi hyvin.

Vasta kun on kohdussa kiinni alkaa kasvu ja kiivas alkaakin. Silloin on kyllä ihminen joka kasvaa ja kehittyy hurjaa vauhtia. Ei koeputkissa kasvateta alkioita, joilla sydän sykkii ja raajat näkyvät. Eivät elävät ihmiset pakastinta kestä.

Vierailija
65/74 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiia_1991 kirjoitti:

Sanotaan tähän väliin, että en ole lapseton. Kunhan vain pohtinut asiaa. Ap

Mikä tässä sinua pohdituttaa? Äitinä ymmärrät varmaan raskauden aiheuttaman taakan sekä suuren vaikeuden luopua omasta lapsestaan, jos sellaisen on synnyttänyt.

Aikuisena ymmärrät varmaan myös, ettei mikään ehkäisy ole 100% ja kaikkien vahingossa raskaaksi tulevien terveys ei edes salli raskautta (esim. masennus ja selkävaivat).

Vaikea luopua omasta lapsesta mutta silti helpompaa tappaa hänet?

Vierailija
66/74 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halunnut tehdä aborttia,siksi annoin lapsen adoptioon.

Vierailija
67/74 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solumöykyn poistaminen tabletin nielaisulla on huomattavasti armollisempaa kuin lapsensa pois antaminen. Kaikille osapuolille. Ikinä ei tule oven taakse kukaan kyselemään, "miksi annoit minut pois, miksi et rakasta minua?"

Vierailija
68/74 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Solumöykyn poistaminen tabletin nielaisulla on huomattavasti armollisempaa kuin lapsensa pois antaminen. Kaikille osapuolille. Ikinä ei tule oven taakse kukaan kyselemään, "miksi annoit minut pois, miksi et rakasta minua?"

Niinpä, mutta kun se ei ole solumöykky.

Vierailija
69/74 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihallani on vauvaluukku johon voit tuoda hänet turvaan ja pidän hänestä hyvää huolta kunnes hän on käynyt rippikoulun. 😊

-setä Kuopiosta

Vierailija
70/74 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihallani on vauvaluukku johon voit tuoda hänet turvaan ja pidän hänestä hyvää huolta kunnes hän on käynyt rippikoulun. 😊

-setä Kuopiosta

Huuteletko haudan takaa vai onko kuolemas lavastettu?

Vierailija
71/74 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei puhu siitä, että lapsettomuudesta kärsinyt pari ei välttämättä ole psyykkisesti terve huolehtimaan jonkun toisen lapsesta?

No ainakin ulkolais-adoptioissa vanhemmat haastatellaan ja käyvät psykologilla ja mielenterveys tutkitaan, eikö näin siis tehdä  jos adoptoi kotimaasta?

Vierailija
72/74 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahingossa tai esim raiskauksen seurauksena raskaana olevia aisia "huijataan" pysymään raskaana ja antamaan lapsi ilmaiseksi mahopariskunnalle.

Jos se lapsi on niin äärettömän tärkeä asia näille lapsettomille, niin miksi synnyttäjälle ei makseta korvausta kivusta, ajasta ja kärsimyksestä? Nainen voi jopa kuolla synnytyksen komplikaatioihin.

Siinä ne arvot lopulta tulevat esille. Itselle haetaan hyötyä mutta syyllistetään ahdingossa olevaa naista.

Mahopariskunnalle? Mistä  lähtien adoptoivan parin on pitänyt olla mahoja??

Vierailija
73/74 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti:

erittäin epäsensitiivistä keskustelua täällä. Tässä on kyse kuitenkin siitä suuresta haavasta; onko oikeutta olla olemassa.

Adoptoiduille traumatisoivaa edes lukea tällaista palstaa missä keskustelu on mitä on.. vahingossa eksyin tänne. Huh.

Ihmiset eivät näköjään vaan ymmärrä yhtään - jos ei ole omaa kokemusta asiasta!

Se on ns. helppo huudella kun asia ei liity omaan olemassaolon oikeuteen. 

t. Adoptoitu 

Vierailija
74/74 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti:

1. En halua tuhota kroppaani kun ei ole mitään tunnesidettä edes tuota alkiota kohtaan

2. Raskauden aikana todennäköisesti tunneside syntyisi ja en pystyisikään luopumaan lapsesta

3. Olen sinkku ja haluan etsiä miehiä ja edistää opintojani ja käydä opiskelijajuhlissa ja etsiä ekaa työpaikkaa enkä olla raskaana. Se olisikin kiva mennä työhaastatteluun tai töihin tyylillä "joo oon mä raskaana mut ei tää lapsi tuu mulle"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi