Minkä ikäisenä sinua saa alkaa kutsumaan mummoksi? Esimerkiksi bussissa lapselle sanotaan että annappa mummon mennä siitä ensin
Kommentit (78)
Kyllä minä käytän rouva -sanaa pututellessani tuntematonta ehkä yli 50 vuotiasta naista ja varsinkin vanhusta. En kysy onko naimisissa, kun sanon, vaikkka "Rouva, teiltä putosi kukkaro".
Hassua, että Herra -sana olisi aika erikoinen samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhu tuollaisessa tilanteessa mummosta, vaan esimerkiksi rouvasta tai vähän tökerömmin tädistä.
Puhutko oikeasti lapselle herroista ja rouvista? Tuu nyt sieltä 2000-luvulle 🙄
Minä ainakin puhun rouvasta silloin kun kyseessä on selvästi iäkkäämpi naisihminen. Vanhukseksiko häntä pitäisi mielestäsi kutsua? Toki voin sanoa rouva myös tyylikkäästä nuoremmasta, +50 v naisihmisestä. Rouva osoittaa mielestäni tietynlaista kunnioitusta tai miksi sitä nyt sitten pitäisi sanoa. Teitittelyn myös sujuvasti ja automaattisesti vieraita eläkeikäisiä henkilöitä, sukupuolesta riippumatta. Tädittelemisestä en pidä, yleensä nuoremmista puhun hän-sanalla, tyyliin annapa hänen mennä ensin.
Rouva on ihan hyvä ilmaisu, koska meillä ei ole kielessä vastinetta neutraalille lady-sanalle. Mummoksi ei ole syytä kutsua ketään muuta kuin omaa mummoa. Ei ole muutenkaan fiksua nimitellä ketään ulkoisten ominaisuuksien mukaan.
Miksi vastaava tätiketju ei saanut olla täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään vierasta ihmistä ei tarvitse mummotella tai vaaritella. Kansainvälisesti hyväksytty tapa on puhua lapselle vieraista aikuisista täteinä ja setinä.
Kolmekymppisenä täti!
No, minä olin 3v kun minusta tuli täti.
Siinä vaiheessa kun olen oikeasti isoäiti ja silloinkin vain lastenlapseni ja ei mummoksi vaan mummiksi, tai jollain fiksummalla nimellä kuin mummo. Kenellekään muulle en ole koskaan mummo!
Vaikka heti. Ei sillä ole väliä miksi kutsut. En minä ala olemaan mikään käytöstapojen opetusväline toisten lapsille. Kasvattakaa ne miten haluatte.
Kaikkia yli 40v näköisiä naisoletettuja.
M44
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia yli 40v näköisiä naisoletettuja.
M44
Eivätkö he olisi lähinnä tätejä?
Ao. Kerropa oma ikäsi? Teit aloituksen ja pyydät toisilta ikää, mut et kertonut omaasi? ( en lukenut koko ketjua)
Ei ennen kun mulla on omia lapsenlapsia. Eikä sittenkään mummoksi vaan mummiksi.
Rouva yleisnimityksenä on ihan hyvä. Siihen ei liity mitään väheksyvää tai halveksivaa sävyä, kuten, kumma kyllä, muihin naista tarkoittaviin nimityksiin , esim. mummo, mummeli, eukko, akka, täti jne. Sitten on vielä liuta tosi alatyylisiä nimityksiä, joita en tässä ala luettelemaan.
Papattelu, sedättely, mummottelu ja tädittely on monesta ikävää, mutta mitä nimitystä käyttäisitte tuntemattomasta henkilöstä?
Jos bussissa pitäis lapsen vaikka antaa aikuiselle paikka? Tuleppas tänne mun syliin istumaan ja anna paikkasi _____.
Vierailija kirjoitti:
Papattelu, sedättely, mummottelu ja tädittely on monesta ikävää, mutta mitä nimitystä käyttäisitte tuntemattomasta henkilöstä?
Jos bussissa pitäis lapsen vaikka antaa aikuiselle paikka? Tuleppas tänne mun syliin istumaan ja anna paikkasi _____.
Jos paikkaa tarvitseva on siinä vieressä, niin voi sanoa lapselle, että annahan paikkasi hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan puhu tuollaisessa tilanteessa mummosta, vaan esimerkiksi rouvasta tai vähän tökerömmin tädistä.
Puhutko oikeasti lapselle herroista ja rouvista? Tuu nyt sieltä 2000-luvulle 🙄
Kyllä meillä teini-ikäisetkin (ilman käskemättä) puhuttelevat rouvaksi ja samoin teen vanhempana lapselleni esim. naapurin rouva.
Käytätkö oikeasti tuota ilmaisua sen naapurin kuullen? Tyyliin "Väistäpä, Veeti, että naapurin rouva pääsee ohitse"
Minä ainakin käyttäisin, jollei iäkäs naapurin rouva ole niin tuttu, että puhuttelun itse häntä etunimellä. Mitä kummallista siinä on, että sen verran ikäihmisiä arvostaa?
Minusta rouva ja herra ovat fiksuja, toista kunnioittavia nimityksiä tuntemattomista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Hänelle. Hän on täysin neutraali sana, ja epäilemättä siinä on joku hän odottamassa istumapaikkaa.
En oikein tiedä, miten suhtautuisin. Olin taannoin asioimassa päiväkodissa, odotin eteisessä toimittaakseni asiani. Luokseni tuli työntekijä ja kysyi iloisesti: "Oletko jonkun äiti?" No olenhan minä, hän just täytti 33v. Mutta siis, otin tämän suurena kohteliaisuutena :D
- äippä 57 v.